Gå til innhold

Hva kan man forvente 18åring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva kan man forvente av en 18åring som fortsatt studerer og bor hjemme?

Her bidrar ikke tenåringen med noe hjemme. Setter knapt skitne kopper i oppvaskmaskinen. Vasker ikke egne klær. Og betaler ikke noe hjemme.

Er dette feil?

Hvordan få tenåringen forstå at man må bidra til fellesskapet?

Anonymous poster hash: e7bef...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer helt an på hvor du har lagt lista tidligere. Man kan ikke forvente at et barn som har blitt vartet opp på hotell i 17 år plutselig skal snu om på 18års dagen.



Anonymous poster hash: 80b9f...31b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør jo ikke komme som en overraskelse når man runder 18?

Deleger noen ansvarsområder til ungdommen, og hvis hun/han ikke fyller forpliktelsene kan dere inndra goder som at dere vasker klærne, får ikke låne bilen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde hjemme til jeg var 18 og et halvt. Det var ikke en tanke i hodet mitt i det jeg fylte 18 at NÅ endrer forholdene hjemme seg. Jeg gikk jo fortsatt tredje året på VGS, og fortsatte som før. Hvordan jeg hadde oppført meg og hvordan jeg hadde bidratt hjemme om jeg hadde fortsatt å bo der etter jeg var ferdig med VGS, vet jeg ikke.. Men i alle fall synes jeg ikke du skal stille for store krav før etter barnet/ungdommen din er ferdig med skolen (men det blir vel nå snart?).

Jeg synes ikke en skal trenge å betale hjemme hos foreldrene sine (om man "bor" på et soverom) før man er 20 - når det er sagt synes jeg forsåvidt at man skal være flyttet ut innen man er 20/21. Men jeg synes man skal kunne kreve at mer blir gjort, hjelpe til å støvsuge, tømme oppvaskmaskin, lage middag en gang i blandt osv. I det minste rydde opp etter seg selv og vaske sine egne klær.



Anonymous poster hash: 3c31e...47c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan man forvente av en 18åring som fortsatt studerer og bor hjemme?

Her bidrar ikke tenåringen med noe hjemme. Setter knapt skitne kopper i oppvaskmaskinen. Vasker ikke egne klær. Og betaler ikke noe hjemme.

Er dette feil?

Hvordan få tenåringen forstå at man må bidra til fellesskapet?

Anonymous poster hash: e7bef...761

Har 18 åring som går på videregående. Hun har faste plikter, som skal gjøres. I tillegg skal hun bidra til god stemning og hjelpe ekstra til når hun ser behov for det. Det samme gjelder broren på 13.

For vår 18 åring så er det "arbeidsplikt" - det vil si faste plikter og fokus på skolearbeid. Ellers kan hun finne seg et annet sted å bo.

Vi har jobbet med dette gjennom hele oppveksten, sikkert derfor det går så bra. Vi må selvfølgelig si i fra om ting som ikke er godt nok osv....

En måte å komme i gang på er å innføre "arbeidsplikt" og stå for det. Alle i husstanden skal hjelpe til, det er en forutsetting for at 18 åringen bor og spiser gratis. Innfør faste plikter, og klesvask. Meningen med plikter og klesvask er at man utstyrer barnet med kompetanse til å klare seg selv.

Innfør det jeg beskrev over, stå fjellfast på det, det skal gjelde for alle i familien.

Anonymous poster hash: 11d83...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan man forvente av en 18åring som fortsatt studerer og bor hjemme?

Her bidrar ikke tenåringen med noe hjemme. Setter knapt skitne kopper i oppvaskmaskinen. Vasker ikke egne klær. Og betaler ikke noe hjemme.

Er dette feil?

Hvordan få tenåringen forstå at man må bidra til fellesskapet?

Anonymous poster hash: e7bef...761

Først og fremst burde du vel ha tenkt på dette før. Som alle de andre skriver er ikke slik at en magisk bryter slår seg på når man runder 18 år.

Du skriver at hen studerer. Jeg går ut i fra at dette er på videregående nivå? I så fall har du fortsatt lovfestet omsorgsplikt på samme måte som når hen var under 18. Så det gjør det jo veldig urimelig at reglene plutselig endrer seg midt i et skoleår basert på en tilfeldig fødselsdato.

Det er nok allikevel også i 18-åringens interesse å begynne å venne seg til tanken på å bo alene. Det enkleste er vel rett og slett å slutte å vaske klær, og gi 18-åringen ansvar for det. Middagsvakt en dag eller to er også helt normalt. Også å delta i felles husvask.

Du får ta en prat med hen og se om hen er enig. Forhåpentligvis har du oppdratt et fornuftig ungt menneske på tross av hotelloppveksten. Kanskje hjelper hen bare ikke til fordi du ikke spør/delegerer?

Anonymous poster hash: 3b431...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke sanksjoner bruker dere når 18-19 åringen ikke utfører de pålagte pliktene/arbeidsoppgavene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...