Gå til innhold

Privatskole


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstår godt om det er i Oslo-området. Jeg vil tørre påstå at de private skolene der er de beste, slik jeg har erfart iallefall. Dersom det er i en mindre by ville jeg nok gått for offentlig.

//Sportsidiot

Endret av sportsidiot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det å gå på offentlig barneskole, for så å gå privat på ungdomsskole og vgs var helt topp. Da fikk jeg masse venner fra området jeg bodde i, jeg begynte på håndball sammen med de andre jentene i klassen, noe vi holdt gående helt til vgs. Nå skal det sies at jeg begynte på en helt nybygd barneskole på et tygt og godt sted, så miljøet på skolen var kjempe bra. Når jeg da begynte på ungdomsskolen, hadde jeg fortsatt barndomsvennene mine i nabolaget å være med og håndballtreninger flere ganger i uken, kamper i helgen og div. turneringer, men jeg var likevel stor nok til å dra til byen alene å møte venner fra skolen om jeg ønsket det. På denne måten så slapp foreldrene mine å farte rundt på meg hele tiden for at jeg skulle få treffe vennene mine. Jeg syns også at faglig så er det jo mest viktig å ha gode lærere på undomsskolen og vgs.

Når det kommer til hva som var kristent på skolen vår så var det andakt hver morgen på 5-10min som på ingen måte var noe frelsing av de ikke-kristene elevene, men bare noen ord som gjerne gikk ut på hvordan man skal behandle andre osv. (som andre over skrev også), jeg så aldri på dette som noe annet enn mer enn en rolig og fin start på dagen. På vgs så hadde vi et ekstra fag som het kristendom, men vi lærte fortsatt om de andre religionene i religions-faget. Evolusjonen ble også undervist. Hva vi hadde av sexundervisning husker jeg ikke. På vgs hadde vi også leksehjelp hver uke, hvor det i noen timer etter skoleslutt var igjen minst 2 lærere (da alltid minst en relfagslærer og en språklærer) i et klasserom, hvor elevene kunne komme å få hjelp til å gjøre leksene sine eller til å lese til prøve.

Endret av Faith-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil legge til at søsteren min tok vgs på KG. Den har rykte på seg til å være blant de beste. Det er stor vekt på god læring og trivsel blant elevene. Hun var iallefall ekstremt fornøyd.

//Sportsidiot

Endret av sportsidiot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt om det er i Oslo-området. Jeg vil tørre påstå at de private skolene der er de beste, slik jeg har erfart iallefall. Dersom det er i en mindre by ville jeg nok gått for offentlig.

//Sportsidiot

Det kommer helt ann på hvilken privatskole det er snakk om. Det er mange av dem jeg ikke ville valgt for mine barn. Mange er også bra, helt klart, men det er store variasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt ann på hvilken privatskole det er snakk om. Det er mange av dem jeg ikke ville valgt for mine barn. Mange er også bra, helt klart, men det er store variasjoner.

Helt enig i at det er stor variasjon. KG er nok blant de beste miljømessig og læremessig.

//Sportsidiot

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at det er stor variasjon. KG er nok blant de beste miljømessig og læremessig.

//Sportsidiot

Men med 800 søkere til 90 plasser... Been there, done that. Skal ha litt flaks for å komme inn. Jeg er forøvrig glad eldste ikke kom inn, for han har hatt tre supre år på vår lokale ungdomsskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men med 800 søkere til 90 plasser... Been there, done that. Skal ha litt flaks for å komme inn. Jeg er forøvrig glad eldste ikke kom inn, for han har hatt tre supre år på vår lokale ungdomsskole.

Det er et ganske høyt snitt for å komme inn, ja.. Godt han trivdes, det er i bunn og grunn det som teller :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvilken skole du gikk på? Vurderer privat skole til mitt barn :)

Hvor bor du da?

Anonymous poster hash: 964e7...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på kristelig gymnasium på ungdomsskolen og VGS. Trivdes kjempegodt med det høye faglige miljøet. Anbefales :)

Anonymous poster hash: 8a309...e5a

KG er vel et litt spesielt tilfelle, en skole som mange ikke nødvendigvis velger for at den er kristen. Men for at den er regnet som en av de beste skolene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at vi eventuelt skal si noe om våre erfaringer, må du spesifisere nærmere hvorfor han er så oppsatt på å ha barna i privatskole. Er det pga prestisje? At han ønsker en annen foreldregruppe? Da er det jo Oslo Internasjonale i Bærum eller Montesorri som er tingen. Hvilket nivå? KG er ungdomsskole og videregående, så barneskolen må bli noe annet. Er det aktuelt med den tyske eller franske? St.Sunniva er jo et alternativ, men er dere skeptiske til utlendinger og religiøsitet er jo ikke det tingen. POå videregående nivå finns det jo flere alternativer.

Er det derimot Oslo-skolens test- og måleregime i ung alder han er uenig i, er jo Steinerskolen et bra alternativ.

Hvor dere bor spiller jo mye inn.



Anonymous poster hash: 7e795...fae
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...