Gå til innhold

Hvorfor fedre behøves mer som omsorgspersoner for barn:


Tøytigern

Anbefalte innlegg

Satser på at du da stemmer AP? Mtp dette med heldagsskole som gir mye mer tid til fysisk aktivitet?

Anonymous poster hash: cc0e1...db7

Heldags-lekeskolen er full av kvinnelige pedagoger som femininiserer barn gjennom å vinkle undervisningen slik at jentene får sine behov møtt, men ikke guttene.

Jentene får heller ikke nyte godt av andre, mere praktiske og fysiske perspektiver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De gir barna andre erfaringer og utfordringer i hverdagen enn hva kvinner gjør.

Kvinner skaper barn med andre prioriteringer enn hva menn gjør. Derfor blir samfunnet mer mangfoldig dersom menn får være oppdragere og omsorgspersoner på sine egne vilkår.

Sånn sett er det ekstra viktig at menn kommer inn i arenaer som skole og barnehage og får en likestilt rolle med å aktivisere barna i hjemmet, uten at mor skal styre og begrense aktiviteten ut fra det som er feminine kvaliteter og kontrollbehov.

Menn er mindre redde og det skaper barn som blir mere selvstendige enn når mødrene, kvinnelige barnehageansatte og kvinnelige lærere pakker dem inn i bomull.

http://viralefilmer.no/far-fyller-hele-huset-med-plastballer/

Men hva har et plastball-prank med "mindre redde" barn å gjøre? Ikke akkurat testosteron og daredevil over denne akkurat? Ellers enig i det jeg tror er poenget ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor hen ender ungene som ikke har en mor som gjør de her tingene da???

En fyr som ikke forstår at det der er viktigst av alt bør ikke ha noe rettigheter til sine barn overhodet.

Hvor mener du de ender? Har du eksempler å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva har et plastball-prank med "mindre redde" barn å gjøre? Ikke akkurat testosteron og daredevil over denne akkurat? Ellers enig i det jeg tror er poenget ditt.

Trenger man å være daredevil for å gi barn maskuline perspektiver på lek?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende nivå av generalisering her.

Anonymous poster hash: a82fb...fa2

Som sagt er det lov til å komme med mere enn oneliners, og utdype det man mener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mener du de ender? Har du eksempler å komme med?

De ender hos BV, særlig hvis de har en far som ikke forstår hva boevne er, men bare er barnas eldre lekekamerat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heldags-lekeskolen er full av kvinnelige pedagoger som femininiserer barn gjennom å vinkle undervisningen slik at jentene får sine behov møtt, men ikke guttene.

Jentene får heller ikke nyte godt av andre, mere praktiske og fysiske perspektiver.

Utdyp

Anonymous poster hash: cc0e1...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ville latt en mann fylle huset med plastballer?

I tilfelle mener jeg du er en god ressurs for barna, som lar mannen slippe til.

Det er ingen som hindrer meg. Jeg sier bare at barn har bruk for mere innflytelse fra maskuline kvaliteter i hverdagen. Bare det at skolen er tilrettelagt slik at jenter lykkes bedre akademisk, mens behovet for fysisk utfoldelse og den praktiske erfaringen med ulike utfordringer neglisjeres.

Latt en mann fylle huset med plastballer? Ikke hvilken som helst mann, men hvis min mann ville gjøre noe slikt, hadde han ikke spurt meg først, han bestemmer selv. Hadde de gjort noe liknende i barnehagen, hadde det vært dødskult (det jobber menn der). En gang på skolen fylte de aulaen med ballonger, for førsteklassetrinnet. Datteren min var villt begeistret.

Dette har da ingen ting med at menn ikke "får" være oppdragere og omsorgspersoner å gjøre? De tilfellene jeg kjenner der barn ikke har en mann som viktig omsorgspersoner, er tilfeller der faren har valgt barna bort. Og det er menn selv som ikke velger et yrkesliv innen barn og omsorg.

Anonymous poster hash: 3cbd5...259

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latt en mann fylle huset med plastballer? Ikke hvilken som helst mann, men hvis min mann ville gjøre noe slikt, hadde han ikke spurt meg først, han bestemmer selv. Hadde de gjort noe liknende i barnehagen, hadde det vært dødskult (det jobber menn der). En gang på skolen fylte de aulaen med ballonger, for førsteklassetrinnet. Datteren min var villt begeistret.

Dette har da ingen ting med at menn ikke "får" være oppdragere og omsorgspersoner å gjøre? De tilfellene jeg kjenner der barn ikke har en mann som viktig omsorgspersoner, er tilfeller der faren har valgt barna bort. Og det er menn selv som ikke velger et yrkesliv innen barn og omsorg.

Anonymous poster hash: 3cbd5...259

Samme observerer jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdyp

Anonymous poster hash: cc0e1...db7

Bare se på frafallet til elever i videregående skole. De praktiske yrkesfagene bygges ned, mens de akademiske fagene, tilpasset leseflinke jenter er det som dominerer hele utdanningsmønsteret i Norge.

Gutter er mere fysiske og har andre behov, blant annet for fysisk og praktisk utfoldelse enn hva jenter har.Men den norske skolen legger opp til at alle skal bli akademikere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger man å være daredevil for å gi barn maskuline perspektiver på lek?

La meg omformulere; Hvorfor tror du at ei stue med baller i gjør barn mindre redde? Siden du selv sier at dette ikke har noe "daredevil"-aspekt over seg mener jeg.

Jeg mener at det å være leken med barna ikke har noen ting med kjønn å gjøre. Ball-påfunnet du viser her er ikke knyttet til kjønn.

Derimot er det et typisk maskulint trekk å ta flere sjanser, kaste seg uti det og ikke reflektere over konsekvenser. Og det kan være greit at barn får oppleve, bli litt rundere i kantene.

Endret av palamina
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latt en mann fylle huset med plastballer? Ikke hvilken som helst mann, men hvis min mann ville gjøre noe slikt, hadde han ikke spurt meg først, han bestemmer selv. Hadde de gjort noe liknende i barnehagen, hadde det vært dødskult (det jobber menn der). En gang på skolen fylte de aulaen med ballonger, for førsteklassetrinnet. Datteren min var villt begeistret.

Dette har da ingen ting med at menn ikke "får" være oppdragere og omsorgspersoner å gjøre? De tilfellene jeg kjenner der barn ikke har en mann som viktig omsorgspersoner, er tilfeller der faren har valgt barna bort. Og det er menn selv som ikke velger et yrkesliv innen barn og omsorg.

Anonymous poster hash: 3cbd5...259

Jeg syns det han gjorde var genialt. Jeg syns også at nettopp det du sier er viktig: At han ikke skal ha mors "godkjenning" til å foreta ulike aktiviteter med barna, eller gjøre de ulike tingene på sin måte.

Menn har en annen tilnærming og det er det mange mødre som sliter med å akseptere.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er velkommen til å utdype hva du mener :)

Du skriver at kvinnelige lærere pakker ungene inn i bomull og at mødre er kontrollfriker (fritt oversatt). Min erfaring er at noen nyblitte mødre har tatt domene over ungene og holder far på avstand (særlig når det kommer til fordelingen av f.permisjon), men ikke alle er slik. Noen insisterer faktisk på at far skal være like deltakende som dem selv.

Noen kvinnlige lærere kan vise større omsorg for elevene enn mannlige lærere, men å si at de pakker ungene inn i bomull.. hvor kommer det utsagnet fra?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare se på frafallet til elever i videregående skole. De praktiske yrkesfagene bygges ned, mens de akademiske fagene, tilpasset leseflinke jenter er det som dominerer hele utdanningsmønsteret i Norge.

Gutter er mere fysiske og har andre behov, blant annet for fysisk og praktisk utfoldelse enn hva jenter har.Men den norske skolen legger opp til at alle skal bli akademikere.

Men det at skolen avvikler yrkesfag er ikke mødrenes feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg omformulere; Hvorfor tror du at ei stue med baller i gjør barn mindre redde?

Mange sånne opplevelser opp gjennom barndommen skaper barn med andre perspektiver på livet. Barn som har sett at det fins mange måter å gjøre ting på og de er ikke redde for å gå utenfor boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at kvinnelige lærere pakker ungene inn i bomull og at mødre er kontrollfriker (fritt oversatt). Min erfaring er at noen nyblitte mødre har tatt domene over ungene og holder far på avstand (særlig når det kommer til fordelingen av f.permisjon), men ikke alle er slik. Noen insisterer faktisk på at far skal være like deltakende som dem selv.

Noen kvinnlige lærere kan vise større omsorg for elevene enn mannlige lærere, men å si at de pakker ungene inn i bomull.. hvor kommer det utsagnet fra?

Det handler ikke om at de viser en større omsorg. Hvor får du det fra at mannlige lærere viser mindr eomsorg for ungene enn sine kvinnelige kolleger?

Der har du igjen et eksempel på hvilke fordommer og stereotyper som lever der ute: Menn er mindre egnet som omsorgspersoner og må stille i andre rekke. De når ikke opp, når kvinnene lager alle kjørereglene og mener de vet hva som er riktig framgangsmåte bestandig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men det at skolen avvikler yrkesfag er ikke mødrenes feil.

Nei, men det skyldes en femininisering av skolen og ikke minst pedagogikken som føres i skolen. Noe som u-unngåelig skjer når det er kvinner som er pedagogene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latt en mann fylle huset med plastballer? Ikke hvilken som helst mann, men hvis min mann ville gjøre noe slikt, hadde han ikke spurt meg først, han bestemmer selv. Hadde de gjort noe liknende i barnehagen, hadde det vært dødskult (det jobber menn der). En gang på skolen fylte de aulaen med ballonger, for førsteklassetrinnet. Datteren min var villt begeistret.

Dette har da ingen ting med at menn ikke "får" være oppdragere og omsorgspersoner å gjøre? De tilfellene jeg kjenner der barn ikke har en mann som viktig omsorgspersoner, er tilfeller der faren har valgt barna bort. Og det er menn selv som ikke velger et yrkesliv innen barn og omsorg.

Anonymous poster hash: 3cbd5...259

Men, hvorfor etterspør ikke kvinner at menn søker på disse stillingene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det skyldes en femininisering av skolen og ikke minst pedagogikken som føres i skolen. Noe som u-unngåelig skjer når det er kvinner som er pedagogene.

Vel, men mannfolkene flyktet fra skoleverket og kvinnene ble igjen, og da ble det sånn. Så menn kan for selv at skolen er sånn såkalt "feminisert", som du kaller det. Uansett, du må huske på at jentene har klart seg godt på skolen hele tiden, selv på den tiden da det var menn som dominerte undervisningen, så hvorfor er gutter så tandre når det er kvinnelige lærere da???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ender hos BV, særlig hvis de har en far som ikke forstår hva boevne er, men bare er barnas eldre lekekamerat.

Jeg syns det er ganske hårreisende av deg å degradere fars ferdigheter og kvaliteter på en sånn måte at du mener barna ender i barnevernets omsorg hvis far er den som har omsorgen for dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...