Gå til innhold

Hjelp til oversettelse


Gjest Lianne

Anbefalte innlegg

Hara akkurat kjøpt meg kokeboka til Leila Lindholm på svensk, og lurer på noen svenske ord:

-hva er forskjellen på råsocker, florsocker og muscovado socker, kan jeg bruke vanlig sukker?

-hva er vispgradde og hva er graddfil?

-hva med filmjølk?

-er kesella 10% det samme som kesam?

-er maisstarkelse det same som maisenna?

-flingsalt? hva er det?

Har også noen engelske ord jeg lurer på:

- castersugar? Kan jeg bruke vanlig sukker?

-bicarbonate of soda, trodde det var bakepulver, men oppskriften inneholder dette i tillegg til baking powder...

-hva er buttermilk?

-hva er corn syrup?

-hvis oppskriften skal ha cream cheese, hva bør jeg bruke? Philadelphia?? (den skal være i cheesecake)

Takker og bukker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spinell

Jeg kan ikke alle, men noen av ordene:

florsocker er melis

råsocker er vel råsukker?

muscovado socker er det brune, litt seige krystallsukkeret

vispgrädde er kremfløte

gräddfil likner på rømme, men er ikke helt det samme

maisenna og maisstarkelse er det samme

Caster sugar er veldig finkornet sukker. Du får kjøpt det i enkelte butikker. Hvis ikke kan du finknuse vanlig sukker i food processor.

bicarbonate of soda er vel det vil kaller natron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tillägga att filmjölk är kulturmelk, kesella är samma som kesam (med 10% fetthalt) och att flingsalt är havssalt som är helt enkelt är formade som flingor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hara akkurat kjøpt meg kokeboka til Leila Lindholm på svensk, og lurer på noen svenske ord:

-hva er forskjellen på råsocker, florsocker og muscovado socker, kan jeg bruke vanlig sukker? BRUNT SUKKER (uraffinert), MELIS OG ET FINKORNET, BRUNT SUKKER

-hva er vispgradde og hva er graddfil? KREMFLØTE og LETTRØMME

-hva med filmjølk?SURMELK/KEFIR

-er kesella 10% det samme som kesam? JA, det vil jeg tro. Evt magerkesam uten at jeg husker fettprosenten i de forskjellige.

-er maisstarkelse det same som maisenna? JA

-flingsalt? hva er det? Fingersalt/Flaksalt/Maldonsalt/Gourmetsalt. Varierer hva man kaller det, men det er slikt grovt salt man smuldrer med fingrene.

Endret av kaprifolen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du allerede har fått mange gode svar på de svenske, så da trenger ikke jeg gjenta det samme der. Her er de engelske i allefall. :)

Har også noen engelske ord jeg lurer på:

- castersugar? Kan jeg bruke vanlig sukker? Du kan bruke melis eller støte vanlig sukker i morter/foodprosessor, dette er mellomting av melis og vanlig sukker i finkornheten.

-bicarbonate of soda, trodde det var bakepulver, men oppskriften inneholder dette i tillegg til baking powder... Bicarbonate of soda er natron, mens baking powder er bakepulver

-hva er buttermilk? Kjernemelk - ikke så lett å få tak i ekte kjernemelk i butikken, men man kan bruke kefir som er en "uekte kjernemelk" om man ikke får tak i eller ikke lager selv.

-hva er corn syrup? Maissirup, tykk, søt sirup laga av maisstivelse og syrer eller enzymer - ikke så lett å få tak i i norge, men enkelte større velassosierte forretninger har det. Om man ikke klarer å få tak i maissirup, så kan man bruke glukose - fås kjøpt på apotekene. Dette er også en tykk, søt sirup og skal vel gjøre ganske så samme nytta både smaksmessig og konsistensmessig. Begge deler er fint å bruke i karameller og sukkertøy.

-hvis oppskriften skal ha cream cheese, hva bør jeg bruke? Philadelphia?? (den skal være i cheesecake) Kremost - du kan bruke philadelphia eller tine sin f.eks.

Takker og bukker for svar!

Endret av ibi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...