Gå til innhold

Baby 4 måneder introdusere mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en baby på 4 måneder og har nettopp begynt med mat. Vi har primært prøvd grøt. Men hun har plutselig begynte å bæsje flere ganger daglig. Tidligere var det maks 2 ganger. Nå er jeg litt usikker på om jeg skal fortsette med grøt, prøve andre ting, eller bare gi mme en periode fremover. Noen som har erfaring med at babyen reagerer ved introduksjon til mat?

Anonymous poster hash: dd8c9...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SelinaKyle

Vår bebis bæsjet en gang om dagen før hun fikk fast føde. Etter fast føde bæsjet hun oftere, men så lenge den er fastere og ikke diaré er det ingen fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal ikke ha mat før 6 mnd!!

Anonymous poster hash: edf59...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel ikke si at den har blitt noe fastere, samtidig virker hun ikke plaget. Har tatt en pause fra mat noen dager, og da har det roet seg. Kanskje vi bør prøve med noe annet enn grøt...

Anonymous poster hash: dd8c9...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal ikke ha mat før 6 mnd!!

Anonymous poster hash: edf59...d29

Hvis du vil at de skal få mangel på vitamin b12 så er det helt riktig

Anonymous poster hash: 7fd26...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du vil at de skal få mangel på vitamin b12 så er det helt riktig

Anonymous poster hash: 7fd26...662

Det er det helsemyndighetene anbefaler!! Det var det helsesøster sa til meg! Mi ble 6 måner sist uke, begynte med grøt forrige mandag! Er det feil??? Helsesøster har sagt det på alle kontroller!!

Anonymous poster hash: edf59...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

Det er det helsemyndighetene anbefaler!! Det var det helsesøster sa til meg! Mi ble 6 måner sist uke, begynte med grøt forrige mandag! Er det feil??? Helsesøster har sagt det på alle kontroller!!

Anonymous poster hash: edf59...d29

Dette er de gamle anbefalingene. De nye sier at man bør introdusere mat allerede ved 4 mnders alder blant annet pga b-vitamin mangel som skrevet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nye anbefalingene har ikke kommet, det er fortsatt 6mnder.

B-12-studien ble gjort på allerede syke barn, så hvem vet hva de nye anbefalingene vil vøre være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SelinaKyle

Ja det er fortsatt anbefalt å fullamme fram til 6 mnd. Dette også fordi tarmene ikke er godt nok utviklet til mat så tidlig som 4 mnd. Det anbefales kun å begynne med mat så tidlig derSom bebis ikke tar til seg nok næring, eller ikke blir mett kun av melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke smaksprøver som skal starte fra 4 måneder, men mat skal ventes med til 6 måneder? Vet det kan føre til ganske krafitge magesmerter hos en del barn å få mat så tidlig. Har ikke blitt anbefalt mat før 6 måneder av alle instanser jeg har vært hos. Bare litt på tungen for å bli kjent med smaker og forhindre fremtidig allergi

Anonymous poster hash: dc202...a34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nye anbefalingene har ikke kommet, det er fortsatt 6mnder.

B-12-studien ble gjort på allerede syke barn, så hvem vet hva de nye anbefalingene vil vøre være.

Barna var ikke syke, men forsinket motorisk

Anonymous poster hash: 7fd26...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det helsemyndighetene anbefaler!! Det var det helsesøster sa til meg! Mi ble 6 måner sist uke, begynte med grøt forrige mandag! Er det feil??? Helsesøster har sagt det på alle kontroller!!

Anonymous poster hash: edf59...d29

Det er nok forskjellig. Vi ble annbefalt og begynne med grønnsaker ved 4 mnd alder av helsesøster.

Anonymous poster hash: 2f859...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det helsemyndighetene anbefaler!! Det var det helsesøster sa til meg! Mi ble 6 måner sist uke, begynte med grøt forrige mandag! Er det feil??? Helsesøster har sagt det på alle kontroller!!

Anonymous poster hash: edf59...d29

Folkehelseinstituttet har oppfordret helsedirektoratet til å endre det til 4 mnd. De har ikke etterfulgt disse rådene.

Anonymous poster hash: 7fd26...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok til å bli endret til 4 mnd etterhvert. Det er flere flunner til å begynne så tidlig; en av de viktigste er at babyens medfødte jernlager begynner å gå tom rundt 6 mnd. Hvis man begynner tilvenningen til mat da får de enda såpass små porsjoner at de i verste fal kan risikere å få jernmangel. Det er også etterhvert flere studier som tyder på at tidlig eksponering for noen allergener, særlig gluten, reduserer sjansen for å utvikle allergi (altså stikk motsatt av hva man har trodd før). Og til slutt så har babyer et "smaksvindu" fra ca 4 til 8 mnd (tallene varierer litt) hvor de lettere aksepterer og liker nye smaker. Får du utnyttet dette, er sjansen for en kresen baby litt mindre.

De fleste på 4 mnd skal tåle helt fint å få noen små porsjoner med mat (man starter jo med noen skjeer og øker etterhvert, går ikke rett på full porsjon akkurat). Og gjør de ikke det så merker man det, og får heller utsette noen uker. Verre er det ikke.



Anonymous poster hash: 00d4c...8df
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...