Gå til innhold

baby som våkner på natta og er våken lenge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en baby på 7 mnd. For en mnd siden ble hun ganske plutselig flink til å sovne av seg selv (før dette har hun vært helt avhengig av byssing/amming etc for å få sovne). Nå kan vi legge henne i våken tilstand, gå ut av rommet - og hun sovner stort sett uten problemer.

De første par ukene etter at dette begynte sovnet hun også fint av seg selv når hun våknet på natten. Men det er det plutselig slutt på nå. Hun har ofte vanskelig for å sovne igjen, og kan være våken 1-2 timer på natta. Sutrer my, eller gråter om hun ikke får noen respons fra oss. Hun våkner også oftere. (Men sovner fortsatt fint når vi legger henne. Forstå det den som kan)

Jeg regner vel i grunnen med at dette bare er nok en fase vi må gjennom. Det er jo ganske normalt dette. Men jeg prøver likevel å høre her om noen har noen gode tips for hvordan man takler dette på best mulig måte. Siden hun har vært vanskelig med søvnen før, så er jeg veldig redd for å bidra til at ting utvikler seg i gal retning, kjenner jeg.

Vi venter alltid litt med å respondere når hun våkner (ihvertfall når hun bare sutrer), sånn at hun skal få muligheten til å roe seg ned selv. Men vi lar henne selvfølgelig aldri ligge alene og gråte. Ellers gir vi henne det hun trenger på natta, men uten å yte noe "ekstraservice". Vil hun at vi skal sitte ved senga, så gjør vi det - men vi snakker ikke til henne eller koser på henne i tillegg om det går bra at vi bare sitter der. Målet er vel å være trygge, men samtidig så kjedelige som mulig, sånn at det ikke er noe morsomt å være våken sammen med oss :fnise: etter at hun har lagt seg prøver vi så langt det går å ikke ta henne opp av senga si, ikke skru på lyset og denslags, sånn at det fortsatt er "natt". Jeg synes jo i grunnen vi har lagt oss på en fornuftig linje, men kanskje det er noe vi ikke hatt tenkt på at vi burde gjøre? Andre som har opplevd at babyen våkner og er våken lenge på natta, hva gjorde dere?

Anonymous poster hash: 3004f...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min er snart 6 månder og lik! Legger han kl 19, og han finner roen med en gang og sovner av seg selv. I to-tre tiden på natta våkner han og er gjerne våken minst en time. Jeg tror det bare er noe man må igjennom...

Det vi har oppdaget er at hvis han blir liggende lenge alene er han verre å få til å sovne. Hvis jeg går inn til han med en gang har han ikke alltid våknet til, og sutten pluss litt kos kan være nok.. Ammer også en ekstra gang før jeg legger meg, selv om han ikke er våken. Føler han "holder ut" lenger da.

Når han først er lys våken får han ikke mer oppmerksomhet enn han må. Snakker ikke noe særlig, skrur ikke på lys, og hvis han ikke griner tar jeg han ikke opp, sitter bare og stryker han på kinnet... Den siste uka har det blitt gradvis bedre..

Lykke til! Det er blytungt når det står på!

Anonymous poster hash: 74380...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde samme utfordring ved omlag 6 mnd, og det varte en god stund(varm sommer etc).

Rådet fra helsestasjon var det samme som dere gjør- og etterhvert gav det seg.

Vår begynte dog å våkne grytidlig etterhvert(type 04/05) i tillegg til oppvåkninger, men disse 1-2 timers våkentid hver natt gav seg.

Anonymous poster hash: 25377...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår var også sånn. Gav seg ikke før han var drøye 2 år.. Har også slitt med ekstremt tidlige morninger. Han blir snart 3, og kan fortsatt starte dagen 5 opptil flere ganger i uka.

Har ikke så mange råd, men det er greit å vite at det er relativt vanlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Been there! Min tok ikke smokk, så det eneste som fungerte bortsett fra å være våken i timesvis og prøve å roe ned, var amming. Jeg valgte derfor å legge som normalt på kvelden, og så samsove fra han våknet om natta. Da fikk jeg ihvertfall sovet sånn høvelig greit selv. Det er nok ikke optimalt, og det beste er sikkert å kjøre den linja dere gjør, men jeg var sliten og alene, og trengte å sove. Ved ni mnd begynte jeg å jobbe, og pappaen tok noen netter for å avvenne nattamming. Etter dette har han sovet natta igjennom, eller hatt ei ganske kort oppvåkning. Alle sa at det var en stor feil å venne ungen til å sove ved puppen om natta, og at det kom til å bli forferdelig vanskelig å avvenne, men det var det ikke. Samsoving fungerte for meg, og jeg kommer til å gjøre det igjen hvis neste baby blir lik.

Du høres veldig bevisst og fornuftig ut, så mitt beste råd er å prøve å finne løsninger som passer for dere. Det går jo over før eller senere, og det er tøft når det står på. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid snakket til babyene og barna som små voksne.

Når lille på 8 mnd luller og har seg midt på natten sier jeg pent at nå er det natta og bi skal sove. Jeg ligger jo ved siden av henne, og stryker da på henne, har en hånd på henne, synger kanskje.

Om hun blir urolig får hun enten mat, eller jeg tar henne inntil meg så hun får hudkontakt.

Ellers driver jeg ikke og ser på henne, snakker med henne, sitter eller står oppreist, eller responderer noe særlig, natt er natt. Ingen skal få ha det gøy på natten her hjemme :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min er et par mnd eldre, men kjenner meg igjen. Hun våknet og klaget av at smokk var ute, at dyna var av, at hun var på bærtur i senga og stanget mot sengekanten eller at hun var på mage og ikke fikk snudd seg.

Noen ganger førte sånne oppvåkning til at hun pludret og var lyysvåken lenge, rundt en time, gjerne over.

Vi forsøkte sovepose etter tips. Antall oppvåkning er nå redusert og kun noen får ganger hvor hun letrr etter smokken. Sovner lettere og sover roligere.

Fins sikkert mange sovepose, vi bruker Stokke sin.

Anonymous poster hash: e0ae2...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle sammen!

Har ikke så mange råd, men det er greit å vite at det er relativt vanlig ;)

Du har så rett! Jeg kjente jeg ble mindre frustrert bare av å lese at det er fler av oss. :ler:

Ser ut som om det bare er å forvente at dette varer en stund, og så gjøre det beste ut av det. :) Det at hun kanskje roer seg litt før om vi går inn fort skal jeg vurdere litt - kan jo fort hende det er noe som kan fungere her også!

Det er pappaen som er hjemme nå, så å amme/samsove hele natta er jeg litt skeptisk til. Særlig siden hun faktisk har sovet veldig dårlig når vi har gjort det før, merkelig nok. Det hender jeg ammer henne i søvn selv om jeg nok vet at hun ikke egentlig er sulten, men da legger vi henne tilbake i senga si. Fungerer som regel, det :)

Og sovepose bruker vi allerede, de er jo geniale! :) Hun turner ihvertfall mye mindre i den enn hun f.eks. gjør på gulvet på dagtid.



Anonymous poster hash: 3004f...693
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...