Gå til innhold

Fortelle om graviditet.. Dilemma med svigermor.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når forteller dere om graviditet til de nærmeste? Altså foreldre, svigerforeldrene. For meg ville det vært naturlig å fortelle mamma med engang jeg får positiv test, men hun må selvfølgelig holde tett om det. Mannen synes begge foreldrepar skal få vite samtidig, men min svigermor vil aldri klare å holde dette for seg selv fremtil VI ønsker å fortelle dette til "alle". Vi bor på et lite sted. Råd/erfaringer?

Anonymous poster hash: 93f72...3d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det problemet kommer vi til å få også.



Anonymous poster hash: 43044...371
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes du burde holde det skjult for begge, eller ingen av dem. Svigermor skal bli bestemor hun også....

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at begge bør få vite samtidig. Men jeg er redd mamma skjønner tegningen før 12 uker er gått.

Samtidig er jeg også litt bekymret for om mannen klarer å holde tett ovenfor sine foreldre, siden dette er så utrolig stort for han og de er en familie som står hverandre veldig nær. Så i verste fall kan jo mamma få vite om dette fra svigermor... Sånn satt på spissen.

Anonymous poster hash: 93f72...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ventet med å fortelle svigermor og hvis hun spør i ettertid hadde jeg sagt det var fordi hun ikke kunne holde tett om det.

Anonymous poster hash: 696b1...63a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare sagt det til begge to, og bedt de holde stille om det. Hvis de ikke gjør det så er det leit, men sånn er det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde samme problem.. Vi endte opp med å vente med å si noe til jeg var 12 uker på vei. Da ringte jeg mine foreldre og han ringte sine.. Men mamma hadde skjønt det selv, så ho bare lo og sa ho hadde venta på telefonen! :)

Anonymous poster hash: 82414...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell det til begge samtidig. Skjønner ikke helt greia med at det skal være så hemmelig til uke 12, men det er kanskje bare meg det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte det til mamma først, ved positiv test rundt uke 5. Vi fortalte til svigermor ved uke 9, og svigermor fikk inntrykk av at mamma nettopp hadde fått vite også. Et inntrykk vi aldri korrigerte.

Så sant svigermor ikke vet hun er i baklelsa og din mor ikke gnir det inn, så for all del. Men mannen din må være enig.

Anonymous poster hash: 3500a...3d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa det til mamma før samboer fikk vite det. Nå tok jeg testen rett før hun kom hjem til meg, og det var mange timer til jeg skulle se samboer. Jeg var i sjokk, så det bare datt ut av meg. Svigers og pappa fikk vite det dagen etter. Men nå vet jeg at svigermor ikke ville sagt noe, så det var enkelt nok.

Ærlig talt, i din situasjon ville jeg sagt det til mamma, men ventet med å si noe til svigermor. Når man blir gravid har man ofte tusen spørsmål, og mange av de er det greit å kunne spørre sin egen mor om. Kvalme, strekkmerker, bevegelse fra lille i magen, osv. er ting jeg plutselig følte jeg MÅTTE spørre mamma om. Jeg har et godt forhold til mamma, og vi har alltid snakket om alt, så for meg ville det vært uaktuelt å holde noe så stort skjult for henne i mange uker.



Anonymous poster hash: 60ea3...7a3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell det til begge samtidig. Skjønner ikke helt greia med at det skal være så hemmelig til uke 12, men det er kanskje bare meg det?

Ein ting er å fortelle nær familie, skulle det ikkje gå vegen så vil desse gjerne få vite det uansett. Derimot at "gud og hvermann" veit kan skape såre augeblikk skulle ein SA skje. Spesielt før veke 12 er ikkje dette unormalt, og derfor kan det vere greitt å begrense kor mange ein må fortelle at det ikkje vert eit barn likavel.

Til TS- fortell det samtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte mamma med en gang. Svigers fikk vite ca en måned senere. De vet ikke at mamma fikk vite det først, og uansett er det da ikke noe å bli sur for. Broren min fikk ikke vite før etter svigers, fordi jeg ville fortelle det ansikt til ansikt og da måtte jeg vente. Skulle han bli sur da liksom? Det er da en hyggelig nyhet uansett, og så lenge man ikke får høre det på bygda spiller rekkefølgen ingen rolle.

I ditt tilfelle ville jeg sagt til pappaen at jeg har et behov for å snakke med mamma om dette. Så ville jeg fortalt mamma, og ventet noen uker med svigers. Mamma måtte da selvsagt holde tett, og svigermor trenger ikke å vite at hun ble "nedprioritert" dersom det er så viktig for henne med rekkefølge. Det blir nok glemt når barnebarnet kommer uansett!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familiene våre fikk alle vite det i uke 19.

(Disse var de siste som fikk vite det.... Pga. kompliserte forhold...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mor og svigers fikk vite det samtidig. Mannen har da like stort behov for å fortelle foreldrene sine at han skal bli far for første gang, som jeg har for å fortelle min mor at jeg skal bli mor for første gang.

Vi sa til alle tre at de ikke skulle si noe og alle lovte det. Ingen av de holdt det riktignok :fnise:
Både min mor og hans foreldre fortalte det til flere med beskjeden om at "men lat som at du ikke vet det". Irriterende, men ikke krise :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fortalte det med en ukes mellomrom fordi det var da det passet å møte de og vi møtte de ikke samtidig. De spurte ikke om de andre vet og de møter hverandre uansett veldig sjeldent, kun i dåpen og sånt. Men om dine svigers omgåes hverandre ofte så blir det litt annerledes. Kan du si til dine foreldre at de ikke må si noe til svigers fordi du ikke stoler på de?

Anonymous poster hash: 06383...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fortalte det med en ukes mellomrom fordi det var da det passet å møte de og vi møtte de ikke samtidig. De spurte ikke om de andre vet og de møter hverandre uansett veldig sjeldent, kun i dåpen og sånt. Men om dine svigers omgåes hverandre ofte så blir det litt annerledes. Kan du si til dine foreldre at de ikke må si noe til svigers fordi du ikke stoler på de? Anonymous poster hash: 06383...568

Vi fortalte det forresten i uke 12 og 13. Jeg har mistet tidligere og er en person som ikke liker å få sånt på avstand før jeg vil snakke med noen om det, er ikke så åpen av meg. Deler ikke mine følelser med svigers.

Anonymous poster hash: 06383...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi fortalte det forresten i uke 12 og 13. Jeg har mistet tidligere og er en person som ikke liker å få sånt på avstand før jeg vil snakke med noen om det, er ikke så åpen av meg. Deler ikke mine følelser med svigers.Anonymous poster hash: 06383...568

Skulle stå "som liker", ikke med "ikke" <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/tunge.gif' alt=':P'>

Anonymous poster hash: 06383...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell det til mammaen din du. Tror du mannen blir sur/ikke klarer å respektere DITT valg, ja nei da forteller du ikke til mannen at du har fortalt det til din mor.

Ei venninne av meg gjorde feilen å fortelle det til svigers, hu plapra om det til halve bygda og et par uker etterpå mistet hun barnet. Det var stas for henne. Særlig når nyheten hadde blir fortalte på jobben hennes også. Og hu ene på jobben der fortalte det til ungen sin som var på alder med venninnen min. Det var tilstander.

Denne gangen fikk ikke svigers vite det før nærmere 12 uke.

Anonymous poster hash: 5f3a0...ed8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell det til mammaen din du. Tror du mannen blir sur/ikke klarer å respektere DITT valg, ja nei da forteller du ikke til mannen at du har fortalt det til din mor.

Ei venninne av meg gjorde feilen å fortelle det til svigers, hu plapra om det til halve bygda og et par uker etterpå mistet hun barnet. Det var stas for henne. Særlig når nyheten hadde blir fortalte på jobben hennes også. Og hu ene på jobben der fortalte det til ungen sin som var på alder med venninnen min. Det var tilstander.

Denne gangen fikk ikke svigers vite det før nærmere 12 uke.

Anonymous poster hash: 5f3a0...ed8

TS her...

Det er akkurat dette jeg er bekymret for at kommer til å skje med oss. På grunn av en kronisk sykdom kan det være svangerskapet blir ekstra tøft, og at jeg vil trenge bistand av mamma til å få hverdagen til å gå opp. Mannen jobber mye. Min mann ser heller ikke hvor sladrete moren hans er, så han kommer aldri verden til å se dette problemet.

Anonymous poster hash: 93f72...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mamma til to gutter håper jeg aldri mine sønner eller fremtidige svigerdøtre behandler meg som jeg leser på KG. Jeg får helt sjokk. Svigermor er liksom det verste av det verste.

Fortell det til begge og be dem holde munn!



Anonymous poster hash: b9cbc...d3f
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...