Gå til innhold

Til ALLE gravide røykere!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ei venninne som røyka under svangerskapet i tillegg til å spise svært usunnt og null fysisk aktivitet. I tillegg var hun under skilsmisse og hadde sterk depresjon med anfall og var under mye stress. Jeg er totalt imot røyking under svangerskapet, men jeg undrer meg hvorfor hennes barn er helt friskt? Barnet ser sunt og fint ut uten noen problemer....Hva med alle 80 - talls barn som hadde mødre som røyka? Hvilken skade kan det ha på barn? Dette er spørsmål jeg stiller av nyskjerrighet. Jeg tenker at mange voksne som har hatt mødre som røyka under svangerskapet kanskje har fått sykdommer/astma pga dette??

Det er jo ikke helt riktig å dra fram enkelttilfeller "det gikk jo bra med barnet hennes", og tenke at det kanskje ikke er skadelig. Vi vet jo at fødselsvekten statistisk er lavere hos babyer født av røykere, bl.a. Vi vet vel også lite om hvordan det egentlig føles for et foster, og hvilke skader som kan skjule seg i kroppen.

Anonymous poster hash: 6b497...ef9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo det er faktisk fremdeles deres kropp, selv om en kvinne er gravid så tilhører hennes kropp henne selv. det er dette synet vi tufter abortloven på for eksempel.

Anonymous poster hash: 7a94b...0c2

Eh, jeg sa ikke at det ikke lenger er deres kropp, men at man som gravid også har et annet menneske å ta hensyn til (jeg tar for gitt at vi i denne tråden snakker om gravide som har til hensikt å beholde barnet). Derfor er det også nøye oppfølging av røyk- og rusvaner på svangerskapskontrollene - heldigvis.

Plis ikke la noen komme med vrøvl à la "hvis du er for selvbestemt abort så må du også være for røyking i svangerskapet" nå..

Anonymous poster hash: 09995...2ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, jeg sa ikke at det ikke lenger er deres kropp, men at man som gravid også har et annet menneske å ta hensyn til (jeg tar for gitt at vi i denne tråden snakker om gravide som har til hensikt å beholde barnet). Derfor er det også nøye oppfølging av røyk- og rusvaner på svangerskapskontrollene - heldigvis.

Plis ikke la noen komme med vrøvl à la "hvis du er for selvbestemt abort så må du også være for røyking i svangerskapet" nå..

Anonymous poster hash: 09995...2ab

Så siden vi alle er enige om at det er kvinnens egen kropp så tar hun frie valg på bakgrunn av det. Vi er alle enige om at det er dumt å røyke, men skremselspropaganda som dette kommer man ikke langt med. Alle gravide i Norge i 2015 VET at det er dumt å røyke, men noen tar et valg, det må vi andre alene med...

Anonymous poster hash: 7a94b...0c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som røyka under svangerskapet i tillegg til å spise svært usunnt og null fysisk aktivitet. I tillegg var hun under skilsmisse og hadde sterk depresjon med anfall og var under mye stress. Jeg er totalt imot røyking under svangerskapet, men jeg undrer meg hvorfor hennes barn er helt friskt? Barnet ser sunt og fint ut uten noen problemer....Hva med alle 80 - talls barn som hadde mødre som røyka? Hvilken skade kan det ha på barn? Dette er spørsmål jeg stiller av nyskjerrighet. Jeg tenker at mange voksne som har hatt mødre som røyka under svangerskapet kanskje har fått sykdommer/astma pga dette??

Barnet blir ofte født med abstinenser. Jeg har sett nyfødte sitre og være unormalt urolig og tørre i huden. Mor skjønner ikke hvorfor, men grunnen er at hun røyker.

Det har høyere risiko for å utvikle lærevansker og atferdsproblemer i oppveksten. Gir økt risiko for kreft, dødfødsel, prematurfødsel og krybbedød. For ikke å snakke om luftveislidelser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnfolk som røyker når de går gravid burde aldri fått unger! Straffen for det skulle vert å tatt barnet fra de! Herregud, at det går an! Bevis på at de KUN TENKER PÅ SEG SELV!

Helt, helt enig. Kvinner som røyker under svangerskap i dag er ikke skikket til å få barn. Det kan heller ikke likestilles med retten til abort som noen andre her nevnte. Å ta abort er å avbryte et svangerskap før det blir til et barn. Å røyke under svangerskap kan føre til et barn som strever med senskader av mors egoisme resten av livet.

Det samme gjelder foreldre som røyker i nærheten av barn. At de ikke evner å skamme seg er langt forbi min fatteevne.

Anonymous poster hash: 4a90d...54f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnfolk som røyker når de går gravid burde aldri fått unger! Straffen for det skulle vert å tatt barnet fra de! Herregud, at det går an! Bevis på at de KUN TENKER PÅ SEG SELV!

Er det mulig?

Sier ikke at røyk er bra, men før røyka folk når de var gravide og røyka innendørs overalt. Spesielt i hjemmet. Ingen tok skade av det, det har da blitt folk av de som vokste opp under slike vilkår. Da kan man jo like gjerne begynne å ta opp ang de som slanker seg under svangerskap og trener masse fordi de er redde for å legge på seg. Folk må få gjøre som de vil innenfor rinelighetens grenser, og hvem er man som hele tiden skal kritisere andre og være så mye bedre hele tiden???

Anonymous poster hash: 0aab6...d6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt, helt enig. Kvinner som røyker under svangerskap i dag er ikke skikket til å få barn. Det kan heller ikke likestilles med retten til abort som noen andre her nevnte. Å ta abort er å avbryte et svangerskap før det blir til et barn. Å røyke under svangerskap kan føre til et barn som strever med senskader av mors egoisme resten av livet. Det samme gjelder foreldre som røyker i nærheten av barn. At de ikke evner å skamme seg er langt forbi min fatteevne. Anonymous poster hash: 4a90d...54f

Jeg røyka under hele svangerskapet, har nå en gutt på 12 som er den smarteste gutten i klassen og er helt uten allergier og problemer, han har kun 1 sykedag fra skolen siden 1. Klasse, og er racer på det meste. Han lærer seg gode holdninger og er en flott gutt. Så hvordan i alle dager kan du si slike ting??

Får jo lyst til å stille spm til ting du kommer med som tyder på for lite kunnskap. Jeg sier ikke at røyk er bra. Men det får da være måte på hvor mye man skal gå rundt å mislike det andre gjør. Det er vel større grupper i samfunnet som ikke fortjener å ha barn enn de som røyker. Blant annet de som sprer rundt seg med dårlige holdninger og maler sine barn med det..

Anonymous poster hash: 0aab6...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fotballen

Er det mulig?

Sier ikke at røyk er bra, men før røyka folk når de var gravide og røyka innendørs overalt. Spesielt i hjemmet. Ingen tok skade av det, det har da blitt folk av de som vokste opp under slike vilkår. Da kan man jo like gjerne begynne å ta opp ang de som slanker seg under svangerskap og trener masse fordi de er redde for å legge på seg. Folk må få gjøre som de vil innenfor rinelighetens grenser, og hvem er man som hele tiden skal kritisere andre og være så mye bedre hele tiden???

Anonymous poster hash: 0aab6...d6d

Alle ble ikke syke av det så klart men større risiko blir det når mora røyker. Før i tiden også. Skjønner ikke hvorfor noen kun må tenke på seg selv og at de må ha den røyken så barnet må ligge å lage grimaser å få gift i seg før de blir født til og med! I stedet for å slutte med røyk hvis de vil ha barn og mye større sjanse for å få et helt friskt barn både når det blir født og i fremtiden.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet blir ofte født med abstinenser. Jeg har sett nyfødte sitre og være unormalt urolig og tørre i huden. Mor skjønner ikke hvorfor, men grunnen er at hun røyker.

Det har høyere risiko for å utvikle lærevansker og atferdsproblemer i oppveksten. Gir økt risiko for kreft, dødfødsel, prematurfødsel og krybbedød. For ikke å snakke om luftveislidelser.

Det der er jo bare tull! Røyken i seg selv er farlig og tilsetningsstoffene. Det påvirker lungene. Og det er jo ikke bra. Men nikotin er noe annet. Så da tar du jo snusere med i sammes slengen med utsagnet ditt!

Og man kan jo si at alkohol som dreper hjerneceller hos folk som drikker mangler da disse om de blir gravide, og får i hvertfall ikke smarte barn! Tørr hud har jeg aldri hatt som røyker eller andre fysiske plager.

Anonymous poster hash: 0aab6...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så siden vi alle er enige om at det er kvinnens egen kropp så tar hun frie valg på bakgrunn av det. Vi er alle enige om at det er dumt å røyke, men skremselspropaganda som dette kommer man ikke langt med. Alle gravide i Norge i 2015 VET at det er dumt å røyke, men noen tar et valg, det må vi andre alene med...Anonymous poster hash: 7a94b...0c2

Helt enig. Det er så mye annet man kunne klaget på som virkelig var problemer med å få liv til å være mor. Hadde røyken vært så farlig hadde den blitt totalforbydd for lenge siden og mødre hadde ikke fått lov å røyke

Anonymous poster hash: 0aab6...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyka under hele svangerskapet, har nå en gutt på 12 som er den smarteste gutten i klassen og er helt uten allergier og problemer, han har kun 1 sykedag fra skolen siden 1. Klasse, og er racer på det meste. Han lærer seg gode holdninger og er en flott gutt. Så hvordan i alle dager kan du si slike ting??

Får jo lyst til å stille spm til ting du kommer med som tyder på for lite kunnskap. Jeg sier ikke at røyk er bra. Men det får da være måte på hvor mye man skal gå rundt å mislike det andre gjør. Det er vel større grupper i samfunnet som ikke fortjener å ha barn enn de som røyker. Blant annet de som sprer rundt seg med dårlige holdninger og maler sine barn med det..

Anonymous poster hash: 0aab6...d6d

Vel, da har han i alle fall ikke arvet det fra morssiden...

Kunnskap er det du som mangler. Selv om ikke alle barn med røykende mødre får skader er sannsynligheten ekstremt mye høyere med mødre som røyker i svangerskapet. Hvorfor er det greit å ta den sjansen? Var du stolt av deg selv der du stod med baby i magen og sigaretten i kjeften? Skam deg, de dårlige holdningene er det du som innehar. Håper du ikke viderefører disse.

Anonymous poster hash: 4a90d...54f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De der hate utsagnene som alle skal slenge med tyder rett og slett på mennesker som ikke har mere å gjøre i livet sitt enn å rakke ned på andre mennesker, jeg selv vokse opp som den i klassen som var medlem i mensa fra tidlig alder så spar deg!!

Anonymous poster hash: 0aab6...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig?

Sier ikke at røyk er bra, men før røyka folk når de var gravide og røyka innendørs overalt. Spesielt i hjemmet. Ingen tok skade av det, det har da blitt folk av de som vokste opp under slike vilkår. Da kan man jo like gjerne begynne å ta opp ang de som slanker seg under svangerskap og trener masse fordi de er redde for å legge på seg. Folk må få gjøre som de vil innenfor rinelighetens grenser, og hvem er man som hele tiden skal kritisere andre og være så mye bedre hele tiden???Anonymous poster hash: 0aab6...d6d

Men før visste folk ikke bedre. Det gjør vi nå. Når du vet at du risikerer noe ved å gjøre det, hvorfor ta sjansen? Det er tross alt et annet øov det er snakk om. Du gambler med et forsvarsløse individ sin helse ved å røyke

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig. Det er så mye annet man kunne klaget på som virkelig var problemer med å få liv til å være mor. Hadde røyken vært så farlig hadde den blitt totalforbydd for lenge siden og mødre hadde ikke fått lov å røyke Anonymous poster hash: 0aab6...d6d

Hadde røyk blitt funnet opp i dag ville det aldri blitt solgt, fordi det er så farlig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Kvinnfolk som røyker når de går gravid burde aldri fått unger! Straffen for det skulle vert å tatt barnet fra de! Herregud, at det går an! Bevis på at de KUN TENKER PÅ SEG SELV!

Jeg er et barn av 70-tallet. Mine foreldre røyket sigaretter med meg i magen . Og også hasj og jeg vet ikke hva. Hippie. I dag vet vi bedre, men å ta fra barn fordi mor røyker tobakk er drastisk. En mor som røyker kan være en like god mor som en som ikke røyker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et barn av 70-tallet. Mine foreldre røyket sigaretter med meg i magen . Og også hasj og jeg vet ikke hva. Hippie. I dag vet vi bedre, men å ta fra barn fordi mor røyker tobakk er drastisk. En mor som røyker kan være en like god mor som en som ikke røyker.

Akkurat det utsagnet faller jo på sin egen urimelighet. En god mor skader ikke barnet sitt med viten og vilje. Ergo ikke en like god mor som en som lar være å røyke (om man ser bort fra alle mulige andre faktorer som påvirker en mors omsorgsevne).

Anonymous poster hash: 4a90d...54f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Citronella

Akkurat det utsagnet faller jo på sin egen urimelighet. En god mor skader ikke barnet sitt med viten og vilje. Ergo ikke en like god mor som en som lar være å røyke (om man ser bort fra alle mulige andre faktorer som påvirker en mors omsorgsevne).

Anonymous poster hash: 4a90d...54f

Det du nå sier er at min mor ikke hadde omsorgsevne for meg. Det er en ganske drøy påstand. Og at hun skadet meg med med vilje og viten. Jeg snakker 70-tallet. Vokst opp i et hippiekollektiv. Jeg er takknemlig for de verdier jeg har fått med meg. Med sigarettrøyk og diverse.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se: fordi enkelte her kan nevne enkelttilfeller så er tydeligvis røyk helt ok under svangerskapet. Det er jo bare logisk fordi du kjenner noen det gikk bra med?

Det har ikke falt dere inn at veldig mange flere barn døde og ble syke før?

Jeg kan hive meg på denne "vi lager statistikk ut av enkelttilfeller vi kjenner til"-bølgen for den er sånn passende fordummende og hjernedød.

Mine foreldre hadde foreldre som røyket. De er faktisk ikke og har faktisk ikke klart seg helt fint og har slitt med masse sykdommer og allergier som følge av dette, enda mer tragisk mistet mor foreldre tidlig til lungekreft pga røyk. Vi har også mistet to barn i nær familie til til kreft som 6-7 åringer etter mor røyket som en svamp, de skulle vært på pappas alder. Så har vi mistet et utall andre slektninger tidlig til hjerte- og karsykdommer som følge av røyking og har en god del i familien med konsentrasjons- og lærevansker og alle disse mødrene har røyket gjennom svangerskapet og oppvekst.

Mine foreldre var heldigvis opplyste nok til å stumpe røyken så vi slapp å bli utsatt for det.

Jeg har også noen venninner son har røyket før, under og etter svangerskap som alle har ekstraressurser på sine barn pga ADHD og andre utfordringer.

Det er bevist at det er skadelig å røyke under svangerskapet og da forholder man seg vel bare til det, enkelt og greit.

Jeg synes det er utrolig egoistisk å røyke, snuse eller drikke alkohol under svangerskapet. Jeg synes også at folk bruker "det gikk bra med meg"-argumentet vitner om lav intelligens.

Anonymous poster hash: f6c49...137

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du nå sier er at min mor ikke hadde omsorgsevne for meg. Det er en ganske drøy påstand. Og at hun skadet meg med med vilje og viten. Jeg snakker 70-tallet. Vokst opp i et hippiekollektiv. Jeg er takknemlig for de verdier jeg har fått med meg. Med sigarettrøyk og diverse.

Du leste tydeligvis ikke det jeg skrev, eller forsto du det ikke? Uansett, å legge ord i munnen på andre er en uting. Det også.

Anonymous poster hash: 4a90d...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...