Gå til innhold

Brun utflod jente 11 år.. Kommer mensen snart?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var akkurat fylt 11 da jeg fikk min, men kan ikke huske jeg hadde noe slik utflod i forkant. Den bare kom plutselig. Var også den første i klassen, så syntes det var litt flaut.



Anonymous poster hash: b4197...724
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så tidlig jenter får det nå til dags.

Jeg har jo lest om dette at det er så mye hormoner i mat og kjemikalier i hverdagen at puberteten har blitt flyttet frem et år bare på en generasjon.



Anonymous poster hash: 52ca3...26d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var slik det artet seg hos meg da jeg fikk mensen. Jeg skjønte ikke noe av dette brune og var sikker på at det feilet meg noe alvorlig. Jeg forsto at det var mensen da den skikkelige blødningen kom.

Anonymous poster hash: 7d211...d10

Husker det var sånn hos meg og. Husker ikke hvor lenge jeg hadde det. Men tror det var noen brune flekker som kom en gang i mnd til slutt, og etterhvert ble det mer som skikkelig mens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mensen akkurat da jeg var ferdig i femte klase - den varte i over 3 uker og jeg var på ferie i 2 av ukene.

Ødela ganske så mye av ferien da jeg bare lå inne med airconditionen på fordi jeg mistet så mye blod.

Det er mulig å bruke hormonpiller som utsetter den i inntil ti dager ( http://www.ung.no/helse/2606_Å_nei,_ikke_mensen_nå.html her er en link om det)

Da må hun begynne på tablettene 2-3 dager før forventet mens

Jeg hadde forresten ingen brun utflod eller noen andre tegn før jeg stod på sommeravslutningen med bare hvite klær med en bøtte av blod i buksen :fnise:

Hormpnpiller type Primolut N, skal ikke gis til noen som ikke har regelmessig mens ogikke til en på 11 år. En tommelfingelregel er at der man ikke vil gi P -piller gir man heller ikke Primolut N.

Gjør ikke mensne til noe problem, mens er en naturlig del av det å være kvinne og å bli voksen. Jo bedre mamma takler dette jo bedre er det for datteren.

Finnes en fin bok/hefte på libresse.no under skole og foreldre som kan lastes ned som pdf fil. Den heter Gutt & jente. Der får du svar på det du her spør om TS. Det høres ut som om det er første mens hun alt har/ har hatt. Finn truseinnlegg til henne og gå på butikken og kjøp bind i ulike varianter slik at hun kan prøve ha hun liker best å bruke. Og glem ikke å gi henne bind til å ha i skolesekken. Finn en ok sminkepung eller lignende med plass til bind og en ren truse. Da slipper hun å be om hjelp og å si fra på skolen om at mensen er for fullt inntrådt. Dette ordner seg.

Anonymous poster hash: 4fbf1...7ba

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 11 år når jeg fikk min første mens, husker jeg fikk litt panikk når jeg så trusen med friskt blod i. Det er mange år siden, når man ikke snakket høyt om sånt, så jeg visste ikke hva det var. Jeg var føst i klassen og det plaget meg veldig, begynte å få hår her og der etterpå og ble mobbet av jentene i garderoben og de fortalte det til guttene og. Var grusomt.

Jeg hadde som sagt friskt blod, men kanskje datteren din blør mindre og det som kommer ut er litt eldre blod.

Anonymous poster hash: ca3a3...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest constance90

Så tidlig jenter får det nå til dags.

Jeg har jo lest om dette at det er så mye hormoner i mat og kjemikalier i hverdagen at puberteten har blitt flyttet frem et år bare på en generasjon.

Anonymous poster hash: 52ca3...26d

Det finnes forsatt jenter som får det når de er 18. 11 er ikke så tidlig

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er at du skriver ned datoen i en egen liten blokk for når dette brune begynte å komme, samt at du skriver ned den dagen du slutter. Fortell henne forskjellene på de ulike typene bind og de ulike typene truseinnlegg, hvordan man skal bruke tampoenger etc.

For hennes egen del er det også best at hun ikke bruker gigastore bind som synes utenpå buksa. Min mor brydde seg ikke om akkurat det da jeg fikk mensen i mine yngre dager, så det var flaut på skolen da jeg ble obs på at de andre i klassen snakket om at de så det. De sa det selvsagt ikke til meg, bare snakket om det sammen sånn ellers. (Med andre ord; gjør henne obs på å sjekke dette hver gang.)

Fortell henne også at de første årene med mensen er det smart å alltid ha et bind eller to med seg i veska/sekken sin da man enda ikke helt vet om det kommer systematisk eller ei. Min mensen kom gjerne på overnattingstur da jeg ikke hadde med noe av dette.



Anonymous poster hash: 0e5a7...2f5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormpnpiller type Primolut N, skal ikke gis til noen som ikke har regelmessig mens ogikke til en på 11 år. En tommelfingelregel er at der man ikke vil gi P -piller gir man heller ikke Primolut N.

Gjør ikke mensne til noe problem, mens er en naturlig del av det å være kvinne og å bli voksen. Jo bedre mamma takler dette jo bedre er det for datteren.

Finnes en fin bok/hefte på libresse.no under skole og foreldre som kan lastes ned som pdf fil. Den heter Gutt & jente. Der får du svar på det du her spør om TS. Det høres ut som om det er første mens hun alt har/ har hatt. Finn truseinnlegg til henne og gå på butikken og kjøp bind i ulike varianter slik at hun kan prøve ha hun liker best å bruke. Og glem ikke å gi henne bind til å ha i skolesekken. Finn en ok sminkepung eller lignende med plass til bind og en ren truse. Da slipper hun å be om hjelp og å si fra på skolen om at mensen er for fullt inntrådt. Dette ordner seg.

Anonymous poster hash: 4fbf1...7ba

Ja, jeg vet det :) Jeg hadde regelmessig mens, og det var kun den éne gangen, og selvfølgelig i dialog med lege som skrev det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok tegn på at mensen er på vei, ja, men det er umulig å si hvor lenge det vil være brun utflod før ordentlig mensen kommer. Jeg var selv 12 da jeg fikk mensen, og følte ikke at det var for tidlig. Lær henne å bruke tamponger, så går det hele fint.



Anonymous poster hash: 571d3...fdd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tidlig jenter får det nå til dags.

Jeg har jo lest om dette at det er så mye hormoner i mat og kjemikalier i hverdagen at puberteten har blitt flyttet frem et år bare på en generasjon.

Anonymous poster hash: 52ca3...26d

11 år er tidlig nå til dags? Jeg fikk mensen da jeg var 11, for nesten 40 år siden. Så det er intet nytt under solen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormpnpiller type Primolut N, skal ikke gis til noen som ikke har regelmessig mens ogikke til en på 11 år. En tommelfingelregel er at der man ikke vil gi P -piller gir man heller ikke Primolut N.

Gjør ikke mensne til noe problem, mens er en naturlig del av det å være kvinne og å bli voksen. Jo bedre mamma takler dette jo bedre er det for datteren.

Finnes en fin bok/hefte på libresse.no under skole og foreldre som kan lastes ned som pdf fil. Den heter Gutt & jente. Der får du svar på det du her spør om TS. Det høres ut som om det er første mens hun alt har/ har hatt. Finn truseinnlegg til henne og gå på butikken og kjøp bind i ulike varianter slik at hun kan prøve ha hun liker best å bruke. Og glem ikke å gi henne bind til å ha i skolesekken. Finn en ok sminkepung eller lignende med plass til bind og en ren truse. Da slipper hun å be om hjelp og å si fra på skolen om at mensen er for fullt inntrådt. Dette ordner seg.

Anonymous poster hash: 4fbf1...7ba

Det må da være bedre at jenta får PrimolutN dersom de skal på ferie når hun har mensen enn å få hele ferien ødelagt pga blødninger? En 11-åring bør få slippe å bli hemmet på en ferie fordi hun enten ikke kan bade pga bruk av bind eller måtte bytte tampong etter hvert bad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olivia Benson

Er sikkert mensen som kommer ja. Skjønner du syns det er tidlig, men prøv å ikke ta alle sorgene på forskudd. Hvor mye hun blør og om hun får smerter er det ingen som vet enda. Dersom hun får noenlunde regelmessig mens går det jo an å planlegge reiser og slikt ut i fra det.

Og det er jo ikke sikkert hun er først i klassen? Det er vel ikke slikt man går rundt å snakker om, så det kan vel hende det er flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk også mensen som 11-åring, og jeg var ikke først i klassen. Rett etter meg var det også flere andre som fikk menstruasjon. Ikke var det noe problem å takle hverken fysisk eller psykisk, selv om jeg selvsagt ikke syntes det var moro. I starten var den også veldig ustabil, gikk noen måneder mellom hver gang den kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være bedre at jenta får PrimolutN dersom de skal på ferie når hun har mensen enn å få hele ferien ødelagt pga blødninger? En 11-åring bør få slippe å bli hemmet på en ferie fordi hun enten ikke kan bade pga bruk av bind eller måtte bytte tampong etter hvert bad.

Nei, det er virkelig ikke bedre. Det man bør gjøre er å forklare jenta at slik er det å være kvinne, og at dette rett og slett er noe man må leve med.

Å proppe unger fulle av hormoner bare for at de skal bade er jaggu noe av det sjukeste jeg har hørt.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så uvanlig at en 11-åring får den? Aldri skjønt poenget med å gratulere, men det er jo heller ikke noe å gråte over. Det er en naturlig om enn brysom del av våre liv. I mitt tilfelle ville det vært fullstendig uaktuelt at min mor hadde oversikt over utfloden min, men det er en annen sak. Hun oppdaget vel at jeg hadde mensen etter 1,5 år.



Anonymous poster hash: 83382...be6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Honeyfern

Så tidlig folk fikk sin første menstruasjon da ... spesielt når folk her inne sier 11 år ikke er tidlig? Jeg fikk min noen uker etter jeg hadde fylt 16 år. Husker det var kvelden før konfirmasjonsfesten min. Og da hadde de fleste jentene i klassen min allerede fått den for lenge siden. Husker jeg lurte på hvorfor jeg var så treig i forhold til de andre og gikk rundt og håpte på at det snart var min tur. Søstrene mine fikk også mye tidligere enn meg.

Den dag i dag er jeg glad jeg fikk sent og kan ikke fatte og begripe hvorfor jeg den gang lengtet etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min da jeg var 9 (!), og 11 synes jeg ikke er tidlig. Min mor fikk rundt samme alder som meg, søstrene mine var litt eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv var 8 år når jeg fikk min første, så hun er ikke alene om å være tidlig ute.

Anonymous poster hash: 10190...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 år er tidlig nå til dags? Jeg fikk mensen da jeg var 11, for nesten 40 år siden. Så det er intet nytt under solen.

Nja, men her virket det som alle var 10-11 år og jeg føler at i min klasse så var vi 12-13. Selv var jeg vel 14.

Nå er jo det jeg sier et statistisk faktum da, pubertetsalderen har faktisk gått ned, google it. Så det at du fikk mensen da du var 11 eller en annen her oppe kjenner ei som fikk det da hun var 18, er ikke spesielt gode argumenter mot akkurat det. Men klart vi kan føle verden er annerledes ut fra personlige erfaringer.

Anonymous poster hash: 52ca3...26d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...