Gå til innhold

Hva kan jeg forvente av Lærer 1.kl før barnet reiser hjem med taxi? Våte klær...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt praksis i 1. klasse, og vi stod i garderoben hver gang de skulle kle på seg for å hjelpe de som ikke fikk det til. Og det var nok av dem.

Ts: send en hyggelig Mail til læreren og spør om de kan minne henne på det. Du kan nok anta at de ikke ønsker at hun skal gå våt og kald, så det burde nok gå fint. Men det er viktig at dere også øver på dette hjemme. Dette er et typisk eksempel på en av de mange tidstyvene som gjør at lærerens hverdag fylles opp av stadig flere ting som ikke har noe med undervisning å gjøre. Så jo raskere hun lærer seg å ta ansvaret selv, jo bedre.:)

Veldig enig her :)

Send en mail til læreren.

Det må da være bedre enn å sitte å spekulerer i hva som har hendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan hun ikke ha blitt våt på veien hun gikk?



Anonymous poster hash: 2c8a9...8ff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på første trinn med 35 elever og har aldri skiftet på noen av de, de gjør det selv. Ikke alle når opp til kleskurven sin og da hjelper jeg de, noen må ha hjelp til å finne skiftetøy men de fleste av de laveste trenger bare å få ned kurven. Er to styk som jeg husker i farten som ikke klarer å lukke glidelåsen på jakken sin. Aldri fått høre av en forelder at barnet har kommet våt hjem. Får med meg at noen barn blir våte men de skifter selv, noen barn sier fra kun for å si fra og trenger ikke hjelp. Har jobbet på første trinn på en annen skole med enda flere elever, og det var det samme der. Trengte aldri å skifte på noen.

Om datteren din kan skifte selv så terp på at hun husker å skifte når hun er våt, gjenta det hver dag når hun drar på skolen. Og at hun kler seg godt nok. Terp også på at hun skal be om hjelp om det trengs, for vi kan hjelpe, er ikke sånn at vi må hjelpe alle på trinnet og derfor nekter vi. Hvorfor nekte å hjelpe et barn som trenger hjelp?

Anonymous poster hash: 998d5...5df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt at hun kan bli så gjennomvåt når det er så kaldt ute siden du skriver at klærne hennes fryser til is?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som de aller fleste som sier de er lærere her, er positive til å hjelpe barna og / eller minne dem på å skifte når de er blitt våte, så snakk med lærerne, du, TS. Klart barn på 5-6 år noen ganger kan trenger hjelp til sånne ting, det er da selvsagt. De fleste er ikke vidunderbarn som klarer alt når de er 3 år, det er bare her på KG.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer i småskolen, og min erfaring er at jeg kan gi så mange beskjeder jeg vil; en stor del av elevene glemmer det jeg har sagt med en gang.

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har bedt alle om å f.eks gå på do før de går ut og gjør seg klar til tur. Eller at de må ta på seg regntøy. Alltid noen som glemmer det. Og jeg kan hente fram byttetøy til våte elever, men så fort jeg har gått glemmer de både å skifte og å rydde opp. Elever i 1. trinn og elever i 4. trinn kan være like surrete når det skjer ting rundt dem. Sånn er det bare. Så kanskje hun har fått beskjed, men bare glemt det?

Snakk med læreren, ikke send en mail. Regner med at du er innom skolen/garderoben i ny og ne?

Det er generelt mye dårlig oppfølging av garderobeplass på vår skole. Ofte tomme kurver, manglende byttetøy og passende uteklær. Vi kjører en streng linje; har de ikke med skift, så må de gå med vått/uten tøy. Og har de ikke regntøy o.l får de stå ute under tak når det regner. Gjentar det seg tar vi kontakt med hjemmet. Men barn tar ikke skade av å bli litt våte, kanskje de lærer å passe på litt selv? (Vi har selvfølgelig låneklær til de verste tilfellene.)

Helt til slutt vil jeg bare si at vi som jobber i skolen gjør så godt vi kan, men fint om foreldre øver med barna i å skifte på seg selv. Ett skrekk-eksempel er den gangen jeg og en kollega måtte bruke nesten en time på å skifte på 24 våte førsteklassinger etter en turdag.....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det tenkes at lærer faktisk har minnet henne på det, men at hun ikke gjør det med en gang og dermed glemmer det?

På min skole er det mange barn som må ha mange beskjeder. Ofte får jeg tid til å sjekke at de har byttet, osv, men på veldig travle dager går det ikke. Jeg kan gi en beskjed, men så må nesten ungen gjøre resten.

Hvis du betaler for SFO så kan hun vel være på SFO? De kan vel hjelpe henne?

Hva gjør 1.klassingene når de møter fadderene? Leker de ute? Kan fadder minne henne på skifting? Og ellers så er det egentlig ikke urimelig å si til storebror at han kan holde et lite ekstra øye med henne. Kanskje han kan få en ekstra kinotur eller noe sånt innimellom som takk for at han følger med på henne?



Anonymous poster hash: cc5ab...fd0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ikke dette jeg. Hvorfor kjører hun taxi, er det istedenfor skolebuss? Forventer du at læreren på skolen skal ha ansvar for å kle på og av 30 barn?

Nå har jeg ikke lest gjennom alle svarene og er ikke HI men jeg svarer for det: Her er det noen få som tar buss eller taxi (taxi i den retningen som det ikke er så mange som skal). Jeg vil tro at læreren vil ha tid til å hjelpe de få som skal avgårde med buss/taxi med klær. De klarer jo kle på seg selv - men må jo noen ganger minnes på hva de skal ha på og hjelp til å finne fram. Læreren må uansett sørge for at de kommer seg avgårde til buss/taxi.

Anonymous poster hash: ce55c...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her...

Jeg har sendt en SMS til læreren ang dette. Har da bare informert om hvor langt det er å gå, og hvor kald hun var sist, og fint om de minner henne på å skifte vått tøy og ha på utebukse. Har også skrevet at jeg selvfølgelig skal minne henne på det og at storebror sjekker også de gangene han skal være med.

Skrev dette på en hyggelig måte. bare som en Infomelding uten kritikk.

Hun klarer jo å kle på seg selv, men det er bare det å huske å kjenne etter... tar litt tid å lære å tenke på alt, men vi jobber med saken. Har sett det er mange som ser dette som uhørt at jeg forventer at lærer skal skifte på barnet, men det var jo heller ikke det det dreide seg om :-)

For dere som stusser på at klæra fryser til is, vi bor høyere opp enn skolen. Hos oss kan det være mye snø, og på skolen vått og regn. Ergo kan klæra fryse.

Hun hadde blitt dyttet i en søledam på skolen i friminuttet før, så hadde de sørget for at alle hadde utebukse/regnbukse når det var så vått hadde hun nok vært mer tørr. De sa dette på foreldremøtet at etter høstferien brukte alle 1.kl. utebukser. det var en regel. men det gjør de jo ikke....

De skal prøve seg igjen i dag, men i dag er det tørt og sol så er nok ikke noe problem.

Men sende en melding om dette når jeg sa hun ikke skulle på sfo, at fint om de så at hun tok genser under jakken og ikke bare t-skjorte, så kunne storebror ordne resten i dag.

Skal prøve å se ann været/temratur ut i fra hva jeg sier til storebror om hans ansver, så får vi se hvordan det går. han har nemlig ikke tid til å få henne til å skifte alt etter skolen før taxi går.

Men skifte til tørre sko og ta utebukse på vil han nok klare om hun er klar med genser under jakken.

Håper det går seg mer til etterhvert.



Anonymous poster hash: 78c1a...233
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan da ikke mene at læreren skal ha oversikt over når datteren din skal på SFO og ikke? Er vel sikkert ikke eneste barnet i klassen som ikke er på SFO hver dag...



Anonymous poster hash: 44a73...9d1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan da ikke mene at læreren skal ha oversikt over når datteren din skal på SFO og ikke? Er vel sikkert ikke eneste barnet i klassen som ikke er på SFO hver dag...

Anonymous poster hash: 44a73...9d1

Det skal de ha oversikt over. Hvis ikke så ringer de for å sjekke. Dette har de sagt at de følger med på. SFO er i samme klasserommet så de holder de igjen når de skal være der. Men om hun "kommer unna" så blir hun etterlyst. Helt ærlig: Det skulle bare mangle!

ts

Anonymous poster hash: 78c1a...233

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan da ikke mene at læreren skal ha oversikt over når datteren din skal på SFO og ikke? Er vel sikkert ikke eneste barnet i klassen som ikke er på SFO hver dag...

Anonymous poster hash: 44a73...9d1

Helt normalt at de skal ha oversikt. Enten følger de faste dager eller man skriver i meldingsboken at barnet ikke skal på SFO.

Anonymous poster hash: 644b1...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Du kan da ikke mene at læreren skal ha oversikt over når datteren din skal på SFO og ikke? Er vel sikkert ikke eneste barnet i klassen som ikke er på SFO hver dag...

Anonymous poster hash: 44a73...9d1

Selvsagt skal de ha kontroll på det. Det er ikke slik at de kan komme og gå som de vil, og ikke blir savnet om de ikke kommer.

Jeg syns, som i motsetning til de fleste her at læreren absolutt kan ta ansvar på å minne barna om å skifte til tørt tøy, og hjelpe de som trenger det. 5-6 åringer er faktisk ikke store.

Ser du nå har sendt en sms til lærer. Håper du fikk et hyggelig svar tilbake.

To av mine venninner er klasseforstandere i første klasse, og jeg snakker litt med dem etter at jeg leste i denne tråden.

I dems klasser (ca 50 elever til sammen), var det mange som trengte hjelp til både skiftetøy og ytterjakker, og ikke minst måtte mange minnes på hvilket yttertøy de skulle bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...