Gå til innhold

spørsmål til alenemødre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, om jeg skulle bli alenemor en gang, er jeg veldig glad for å ha Norge i ryggen.

Hadde jeg bodd i et annet land hadde det garantert blitt veldig tungt, både for meg og den lille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig mye penger! Det er jo to millioner kroner i løpet av 18 år!!!

Anonymous poster hash: 41a03...13c

Matte er visst ikke din sterkeste side, ser jeg. Det blir en snau million.

Anonymous poster hash: eb890...fe4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er bevis for min hypotese.I mange tilfeller så oppmuntere staten kvinner til å bli alenemødre. De ville gjort det for deg og, men i ditt tilfelle så er det for lite, men for mange kvinner er det nok da de kan tjene litt mer enn deg. Jeg tror dette sier noe viktig om hvor samfunnet vårt er på vei.

Anonymous poster hash: 41a03...13c

Hviken hypotese da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gått likevel. Uholdbart for både meg og barna.

Får en ekstra barnetrygd (970.- mnd), men ingenting annet av det offentlige.

Har barna 100 % av tiden og null i bidrag fra far.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du blitt alenemor hvis det ikke var så gode velferdstjenester for alenemødre i Norge, og at staten samler inn veldig mye penger fra far til deg?

Anonymous poster hash: 41a03...13c

Du har formulert dette litt feil. Jeg forstår hva du vil frem til, men du inspirerer jo ikke noen gode tilbakemeldinger slik.

De fleste velger ikke å bli alenemor, mange er blitt forlatt en av mann. Av de som forlot mannen selv gjorde de selvsagt dette av egne grunner de mente var legitime, og vil si at de ville gjort det slik uansett.

Det er godt mulig ting ville sett annerledes ut om det ikke var tilrettelagt like godt. Ikke på den måten at folk ellers hadde holdt sammen, men at overveielsene hadde sett annerledes ut. I disse dager er samfunnet ganske seksuelt fritt, og folk har sex med andre de ikke er i forhold med. Det er også mer vanlig å flytte sammen og planlegge barn uten å ha rammen av ekteskap rundt det. Mange som får barn med partnere de ikke er i langvarige forhold med vil veie for og imot abort og her er det klart at det sikkert er noen fler som ville lent mer mot abort dersom de hadde stått på bar bakke ellers (i tråder der unge jenter ikke vet om de skal beholde eller ei, får de jo iblant til svar at "du får bidrag om du beholder, så du vil jo overleve"). Så ja velferdsordningene påvirker folks valg, enten de er det bevisst eller ei.

Anonymous poster hash: 0b93d...8d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte ikke at mannen min skulle dø, og at jeg skulle ende opp som alenemor for to små barn. Min søster ble alenemor eyter at mannen hun valgte å få barn med etter ti års samliv begynte å slå henne og barna. Ikke alle alenemødre har valgt den tilværelsen selv, men du får det sannelig til å høres slik ut.

Anonymous poster hash: 6c0aa...582

Hvordan er det mulig at en mann begynner å slå etter 10 års samliv?!

Anonymous poster hash: 92ed1...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble ikke alenemor p.g.a penger, men fordi han var voldelig...



Anonymous poster hash: 03b9f...55a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alenemor, og får en ekstra barnetrygd, ellers ingen annen støtte. Jeg forsørger oss med en god inntekt, og siden de stønadene du refererer til er behovsbasert, er de forbeholdt aleneforelderfamilier med lav inntekt. Vi er veldig mange aleneforeldre som IKKE mottar noen stønader, fordi vi fint klarer å forsørge våre barn og oss selv.

Anonymous poster hash: 74c84...725

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp at jeg mottok 485,- mer enn jeg ellers ville gjort pr mnd kan du jo tenke deg til svaret selv :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er altså den økonomiske situasjonen so i noen tilfeller oppmunterer kvinner til å bli alenemødre. Og du ville altså blitt det tidligere om du hadde visst mer om økonomien, interessant.

Anonymous poster hash: 41a03...13c

Du klarer visst ikke å lese ordentlig, eventuelt er du bare dum.

Anonymous poster hash: ed984...6d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seajewel

Ville du blitt alenemor hvis det ikke var så gode velferdstjenester for alenemødre i Norge, og at staten samler inn veldig mye penger fra far til deg? Anonymous poster hash: 41a03...13c

Man Velger ikke å bli alenemor. Mange blir skilte etter at barnet er født også. Og ikke kom og si at alenemødre er promiskuøse! Er mange mange grunner til at man er alenemor. (Fars dødsfall under graviditet f eks, faren har dratt under svangerskapet til tross for forlovelse, voldtekt, vanlige samlivsbrudd) Alenemødre er ikke mer tøsete enn andre kvinner, det burde alle i dagens 2014 forstå. Og til tross for NAVs ytelser, er man FATTIG som alenemor. Det er ikke mye å leve av. Det bør også alle oppegående mennesker forstå.

Endret av Seajewel
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seajewel

Hvordan er det mulig at en mann begynner å slå etter 10 års samliv?!Anonymous poster hash: 92ed1...7c0

Det er fullt mulig det. Like mulig som at en mann kan finne på å være utro etter sju års samliv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig det. Like mulig som at en mann kan finne på å være utro etter sju års samliv.

Men hvordan skal man vite dette på forhånd, hvem som blir ekle etter x antall år?

Menn kommer jo ikke med en kvalitetsGARANTI?

Anonymous poster hash: 92ed1...7c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg visst at min mann etter 9 år sammen, 2 som gifte, plutselig skulle finne ut at a4-familieliv ikke var noe for ham allikevel, så hadde jeg da virkelig ikke fått barn med ham. Men vi fikk nå det da, godt planlagt og veldig ønsket fra begge. Før han plutselig fant ut at det ikke "passet ham" lenger og dro.

Men klart, null kr i bidrag (far ble plutselig ikke bidragsdyktig også gitt) og en ekstra barnetrygd er egentlig det jeg ønsket meg, fremfor mann, barn og hus og et vanlig familieliv.



Anonymous poster hash: 93d98...774
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt satt ut jeg..

Virker litt som at TS er en bitter mann, kona dratt og han må betale bidrag nå eller??

Anonymous poster hash: d6472...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du blitt alenemor hvis det ikke var så gode velferdstjenester for alenemødre i Norge, og at staten samler inn veldig mye penger fra far til deg? Anonymous poster hash: 41a03...13c

Jeg tjener over 500 000,- i året. Far betaler 640,- i bidrag. Så ja, jeg hadde fått barnet. Klarer meg helt fint selv :)

Anonymous poster hash: c09e2...ea3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei!!!

Det var aldri planen å bli alenemor, og jeg har bare blitt fattigere da det ikke er noe pluss-prosjekt!

Hvorfor er det så vanskelig å forestille seg at det kreves mindre å forsørge én (seg selv) i full jobb kontra å motta OS eller trygd og være flere enn én som skal leve på det?

Anonymous poster hash: 2158b...e25

Hvorfor er det så forbanna vanskelig å få seg en jobb? Alt for mange alenemødre som sitter der uten verken utdanning eller jobb.

Hvorfor, spør jeg bare? Er tanken på baby sååå søtt og jeg vil ha det nå selv om vi er ung. Skaff dere en utdannelse så dere kan klare dere når ungdomskjæresten stikker.

Enkle mennesker altså.

Må få fram at det selvsagt ikke gjelder alle, men det er mer enn nok av de.

Anonymous poster hash: 0dd00...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det mulig at en mann begynner å slå etter 10 års samliv?!

Anonymous poster hash: 92ed1...7c0

Det får du spørre ham om. Jeg aner ikke. Han begynte å gradvis endre personlighet mer og mer, og når han begynte å slå visste hun at hun var nødt til å gå.

Anonymous poster hash: 6c0aa...582

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latterlig at omtrent alle må påpeke at ingen velger å bli alenemor og hvor lite hjelp de mottar av støtte fordi de selvfølgelig klarer seg selv økonomisk. Dette gjelder IKKE alle dagens alenemødre, for det er faktisk en stort antall som "lever" av å få barn, planlegger å bli ung mor når man ikke er med bf og som rett og slett ikke gidder å jobbe fordi det er lettere å få stønader for den harde jobben som hjemmeværende alenemor.

Synes spørsmålet til Ts er et viktig tema, for selv om det er mødre der ute som både er selvstendig økonomisk og som ble uventet alenemor av diverse grunner, er det også et skremmende høyt antall med late snyltere.

Anonymous poster hash: 7c1da...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latterlig at omtrent alle må påpeke at ingen velger å bli alenemor og hvor lite hjelp de mottar av støtte fordi de selvfølgelig klarer seg selv økonomisk. Dette gjelder IKKE alle dagens alenemødre, for det er faktisk en stort antall som "lever" av å få barn, planlegger å bli ung mor når man ikke er med bf og som rett og slett ikke gidder å jobbe fordi det er lettere å få stønader for den harde jobben som hjemmeværende alenemor.

Synes spørsmålet til Ts er et viktig tema, for selv om det er mødre der ute som både er selvstendig økonomisk og som ble uventet alenemor av diverse grunner, er det også et skremmende høyt antall med late snyltere.

Anonymous poster hash: 7c1da...5fb

Jeg vil gjerne se kilder på dette?

Anonymous poster hash: 93d98...774

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...