Gå til innhold

spørsmål til alenemødre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ville du blitt alenemor hvis det ikke var så gode velferdstjenester for alenemødre i Norge, og at staten samler inn veldig mye penger fra far til deg?

Anonymous poster hash: 41a03...13c

Staten samler da ikke inn penger fra far til meg. Så hvorfor skulle det endret situasjonen? Forskjellen for min del på alenemor kontra sammen med barnefar er 940 kr. i støtte fra staten (den ekstra barnetrygden). Tror du jeg ville valgt å leve ulykkelig bare pga penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min sønn er 17 og da gjaldt 3-årsregelen. Er nok mye lenger siden en kunne motta "morstrygd", og gjaldt det ikke fram til barna fylte 12? Anonymous poster hash: 2158b...e25

Ja, over 15 år siden. Nøyaktig hvor mye over vet jeg ikke, men det var på nittitallet en gang. Har en bekjent som først fikk en sønn på åttitallet, og så (merkelig nok) en til da sønnen var ni ;)

Poenget er at det har vært perioder der det å få barn har blitt belønnet med økonomisk støtte. Men det er lenge siden, og situasjonen er helt annerledes i dag. Noe TS og de som tenker slik ikke synes å ha fått med seg.

Anonymous poster hash: 77eca...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må skille

mellom samlivsbrudd og bli mor uten fast partner

ikke alle som har hjernekapasitet til det....

Anonymous poster hash: cb953...4a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, over 15 år siden. Nøyaktig hvor mye over vet jeg ikke, men det var på nittitallet en gang. Har en bekjent som først fikk en sønn på åttitallet, og så (merkelig nok) en til da sønnen var ni ;)

Poenget er at det har vært perioder der det å få barn har blitt belønnet med økonomisk støtte. Men det er lenge siden, og situasjonen er helt annerledes i dag. Noe TS og de som tenker slik ikke synes å ha fått med seg.

Anonymous poster hash: 77eca...73f

Slik var det lagt godt til rette den gangen. Overgangsstønad i 10 år og lite med krav. Nå er det betydelig endret. Går neste års budsjettforslag gjennom blir det ett år overgangsstønad. Det er nok rykter og holdninger som ble skapt den gang OS var lengre. Men det finnes i dag med de som er uten utdanning og jobb som kommer i pluss ved og være såkalt alenemor. Dette er for en periode. Men når den de ønsker seg barn. Hvorfor ikke bli gravid og den uheldig utvalgte har god inntekt? Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik var det lagt godt til rette den gangen. Overgangsstønad i 10 år og lite med krav. Nå er det betydelig endret. Går neste års budsjettforslag gjennom blir det ett år overgangsstønad. Det er nok rykter og holdninger som ble skapt den gang OS var lengre. Men det finnes i dag med de som er uten utdanning og jobb som kommer i pluss ved og være såkalt alenemor. Dette er for en periode. Men når den de ønsker seg barn. Hvorfor ikke bli gravid og den uheldig utvalgte har god inntekt?

tror du ser for mye på film :P

Anonymous poster hash: cb953...4a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det ikke var lagt til rette for at man kunne klare seg sånn nogenlunde økonomisk, så ville jeg selvfølgelig bodd sammen med eksen og hans nye kjæreste og nektet å flytte ut før barna var 18. ;)

Anonymous poster hash: a9037...e0e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mann nå, jeg ser av signaturen din at det er en baby i magen?

Anonymous poster hash: 41a03...13c

Ja, etter at min eks var utro mot meg. Tok meg 5 år å endelig finne den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bli alenemor var ikke et valg jeg tok med letthet nei. Dessuten har du 50/50 regnes du ikke som alenemor av nav og får null støtte...selv om du jo i praksis ER alenemor :vetikke:

Da jeg ble gravid hadde jeg og xen et kjempefint forhold, vi holdt på å bygge hus, han hadde en bra jobb og jeg studerte. Vi trodde selvfølgelig at det kom til å bli oss livet ut.

Men livet er ikke et eventyr, det er virkeligheten :opplyser:

Selv om jeg dro, var jeg knust, knust over familiedrømmen som gikk tapt, knust over at kjærligheten tok slutt, knust over at mitt barn ikke fikk ha "den lille familien" som alltid hadde vært min drøm å gi mine barn fra jeg selv var et barn :sur:

Livet et ikke en dans på roser, og man kan faktisk ikke forutse fremtiden :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt råd, ville jeg gått!

Men det har jeg ikke.

Jeg har tre barn i skolen, og bor i et dyrt strøk i Oslo. Jeg har en småsær utdanning som har gitt meg en småsær jobb, lønna er ikke noe å hoppe i taket av og mulighetene for å få jobb andre steder er små.

Jeg har ingen egne penger å snakke om, så jeg har ikke mulighet til å tilby tre barn et anstendig sted å bo, og i alle fall ikke i deres nærmiljø. Knapt nok noe sted hvor det overhodet ville vært mulig å beholde jobben og samtidig rekke AKS.

Jeg har gjort så mange dårlige valg i livet at jeg ikke har noe annet valg enn å bli hos en mann jeg har mistet all respekt for. Jeg føler meg som en falsk hore mesteparten av tiden.

Gleder det deg at det finnes folk som meg, ts?

Anonymous poster hash: 9827c...3d2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt råd, ville jeg gått!

Men det har jeg ikke.

Jeg har tre barn i skolen, og bor i et dyrt strøk i Oslo. Jeg har en småsær utdanning som har gitt meg en småsær jobb, lønna er ikke noe å hoppe i taket av og mulighetene for å få jobb andre steder er små.

Jeg har ingen egne penger å snakke om, så jeg har ikke mulighet til å tilby tre barn et anstendig sted å bo, og i alle fall ikke i deres nærmiljø. Knapt nok noe sted hvor det overhodet ville vært mulig å beholde jobben og samtidig rekke AKS.

Jeg har gjort så mange dårlige valg i livet at jeg ikke har noe annet valg enn å bli hos en mann jeg har mistet all respekt for. Jeg føler meg som en falsk hore mesteparten av tiden.

Gleder det deg at det finnes folk som meg, ts?

Anonymous poster hash: 9827c...3d2

Nei, men det er bevis for min hypotese.I mange tilfeller så oppmuntere staten kvinner til å bli alenemødre. De ville gjort det for deg og, men i ditt tilfelle så er det for lite, men for mange kvinner er det nok da de kan tjene litt mer enn deg. Jeg tror dette sier noe viktig om hvor samfunnet vårt er på vei.

Anonymous poster hash: 41a03...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville du blitt alenemor hvis det ikke var så gode velferdstjenester for alenemødre i Norge, og at staten samler inn veldig mye penger fra far til deg?

Anonymous poster hash: 41a03...13c

fordi det bare er mødrene som bestemmer om de skal være alene eller ikke? Tror du de fleste alenemødre planla en fremtid som aleneforelder da de ble gravide? Skjønner du ikke at det å ta vare på "de svake" i vårt samfunn gangner oss alle?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi det bare er mødrene som bestemmer om de skal være alene eller ikke? Tror du de fleste alenemødre planla en fremtid som aleneforelder da de ble gravide? Skjønner du ikke at det å ta vare på "de svake" i vårt samfunn gangner oss alle?

er dessverre en del som er født uten gangsyn.

Anonymous poster hash: cb953...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er veldig mange som velger å få en kreftdiagnose, en kretbehandling som hemmer deg i arbeidslivet senere. Mange må igjennom så harde behandlinger at de ikke kan jobbe senere i livet, noen kan bare jobbe halvt, må ha tilrettelegging eller omskolere seg. At du ser på det som et valg viser bare hvor lite opplyst du er om samfunnet, sykdommer og mennesker. Blir helt sjokkert jeg!

Anonymous poster hash: cb953...4a6

Hele poenget mitt var jo at det å bli aleneforsørger i veldig mange tilfeller er like lite et valg man tar som det å få kreft.

Anonymous poster hash: 8e298...4cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En må skille

mellom samlivsbrudd og bli mor uten fast partner

Nettopp, trodde det var innlysende?

I vårt tilfelle tok småbarnsfasen oss: vi pusset opp, mannen ble syk og tvillingene overveldet min verden. Vi har tatt en pause og vi deler 50/50 på alt.

Vi bor i nærheten av hverandre, begge har gode jobber (jurist/advokat) og barna er trygge:-)

Bedre det enn å la barna høre at foreldrene krangler og sliter i parforholdet (kaller hverandre stygge ting m.m).

Siden det blir diskutert i tråden:

vi er jo ikke avhengig av de kr 970,- i barnetrygd hver måned men dette er noe alle foreldre får til barnet sitt, likt for alle. En grei gest fra staten som tar og gir uansett situasjon.

Anonymous poster hash: 92ed1...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, trodde det var innlysende?

I vårt tilfelle tok småbarnsfasen oss: vi pusset opp, mannen ble syk og tvillingene overveldet min verden. Vi har tatt en pause og vi deler 50/50 på alt.

Vi bor i nærheten av hverandre, begge har gode jobber (jurist/advokat) og barna er trygge:-)

Bedre det enn å la barna høre at foreldrene krangler og sliter i parforholdet (kaller hverandre stygge ting m.m).

Siden det blir diskutert i tråden:

vi er jo ikke avhengig av de kr 970,- i barnetrygd hver måned men dette er noe alle foreldre får til barnet sitt, likt for alle. En grei gest fra staten som tar og gir uansett situasjon.

Anonymous poster hash: 92ed1...7c0

Hyggelig svar fra deg. Men det er ikke like klart for alle i innleggene her. Jeg har skrevet i lignende tråder før og blitt kritisert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du blitt alenemor hvis det ikke var så gode velferdstjenester for alenemødre i Norge, og at staten samler inn veldig mye penger fra far til deg?

Anonymous poster hash: 41a03...13c

Hvilke penger fra far er så veldig mye, du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du blitt alenemor hvis det ikke var så gode velferdstjenester for alenemødre i Norge, og at staten samler inn veldig mye penger fra far til deg?

Anonymous poster hash: 41a03...13c

Jeg valgte ikke at mannen min skulle dø, og at jeg skulle ende opp som alenemor for to små barn. Min søster ble alenemor eyter at mannen hun valgte å få barn med etter ti års samliv begynte å slå henne og barna. Ikke alle alenemødre har valgt den tilværelsen selv, men du får det sannelig til å høres slik ut.

Anonymous poster hash: 6c0aa...582

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...