Gå til innhold

spørsmål til alenemødre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ville du blitt alenemor hvis det ikke var så gode velferdstjenester for alenemødre i Norge, og at staten samler inn veldig mye penger fra far til deg?



Anonymous poster hash: 41a03...13c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville du blitt alenemor hvis det ikke var så gode velferdstjenester for alenemødre i Norge, og at staten samler inn veldig mye penger fra far til deg?

Anonymous poster hash: 41a03...13c

Tenkte på det samme idag. Da tror jeg folk hadde vært flinkere med prevensjon.

Anonymous poster hash: 5546c...a19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei!!!

Det var aldri planen å bli alenemor, og jeg har bare blitt fattigere da det ikke er noe pluss-prosjekt!

Hvorfor er det så vanskelig å forestille seg at det kreves mindre å forsørge én (seg selv) i full jobb kontra å motta OS eller trygd og være flere enn én som skal leve på det?



Anonymous poster hash: 2158b...e25
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei!!!

Det var aldri planen å bli alenemor, og jeg har bare blitt fattigere da det ikke er noe pluss-prosjekt!

Hvorfor er det så vanskelig å forestille seg at det kreves mindre å forsørge én (seg selv) i full jobb kontra å motta OS eller trygd og være flere enn én som skal leve på det?

Anonymous poster hash: 2158b...e25

Du svarer nei. Så det du sier er at du ville gjort mer for å forhindre situasjonen du er i hvis staten ikke hadde gitt deg så mye penger?

Anonymous poster hash: 41a03...13c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarer nei. Så det du sier er at du ville gjort mer for å forhindre situasjonen du er i hvis staten ikke hadde gitt deg så mye penger?

Anonymous poster hash: 41a03...13c

Jeg er alenemor fordi barnefaren fikk nok av søvnløse netter da vi hadde en kolikkbaby og valgte å dumpe meg slik at han kunne flytte ut og bare være samværsforelder etterhvert når barnet ble større. Dessuten ble det "for intenst" for han med baby og han "savnet friheten sin". Ja, det finnes sånne menn. Nei, han viste ingen antydning til at han var sånn før vi fikk barn. Nei, jeg har ingen krystallkule så jeg visste ikke på forhånd at jeg skulle bli alenemor.

Hva er galt med dere syke mennesker som tror at alle alenemødre velger å bli det for å få OS? OS er noe man får i maks 3 år og 2 av dem må man faktisk jobbe eller gå på skole for å kunne motta penger. Det er ikke sånn at jeg får inn flerfoldige tusen kroner heller, jeg sitter ikke igjen med så mye penger etter at alle regninger er betalt.

Anonymous poster hash: f0c7d...e20

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde blitt alenemor uansett hvilken ordning/støtte det hadde vært for aleneforsørgrende. Pengene avgjorde absoultt ikke på noen måte valget jeg tok å gå fra barnefar.

Det eneste jeg har nå, er stødnad til barnetilsyn samt barnetrygd for ett barn mer enn jeg har.. kr 1500+970.

På tidspunktet jeg bestemte meg for å dra, så visste jeg ikke noe om ordningene. Dersom jeg hadde vist om alt, så hadde jeg gått 14 dager tidligere for å få skattelettet for året før...



Anonymous poster hash: 01afc...039
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett ordninger, så er det genrelt billigere økonomisk sett å være med barnefaren. Dobbelt opp med husleie/huslån, strøm, internett osv osv koster.



Anonymous poster hash: 01afc...039
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomi har ingenting med hvorfor jeg var alenemor

Endret av Daiquiry
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt alenemor uansett hvilken ordning/støtte det hadde vært for aleneforsørgrende. Pengene avgjorde absoultt ikke på noen måte valget jeg tok å gå fra barnefar.

Det eneste jeg har nå, er stødnad til barnetilsyn samt barnetrygd for ett barn mer enn jeg har.. kr 1500+970.

På tidspunktet jeg bestemte meg for å dra, så visste jeg ikke noe om ordningene. Dersom jeg hadde vist om alt, så hadde jeg gått 14 dager tidligere for å få skattelettet for året før...

Anonymous poster hash: 01afc...039

Så det er altså den økonomiske situasjonen so i noen tilfeller oppmunterer kvinner til å bli alenemødre. Og du ville altså blitt det tidligere om du hadde visst mer om økonomien, interessant.

Anonymous poster hash: 41a03...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man tar utgangspunkt i at folk blir alenemødre med vilje, altså har sex med en tilfeldig bare for å få "gratis" penger, så ødelegger det for en konstruktiv debatt rundt stønadsordninger. Det er helt bak mål at dette har blitt en generell oppfatning. Håper det er et kg-fenomen.



Anonymous poster hash: aaeb4...eec
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man tar utgangspunkt i at folk blir alenemødre med vilje, altså har sex med en tilfeldig bare for å få "gratis" penger, så ødelegger det for en konstruktiv debatt rundt stønadsordninger. Det er helt bak mål at dette har blitt en generell oppfatning. Håper det er et kg-fenomen.

Anonymous poster hash: aaeb4...eec

Jeg må nok skuffe deg. Det er ikke et kg-fenomen. Det er et FrP-fenomen.

Anonymous poster hash: 5fb86...cc2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomi har ingenting med hvorfor jeg var alenemor

Har du mann nå, jeg ser av signaturen din at det er en baby i magen?

Anonymous poster hash: 41a03...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man tar utgangspunkt i at folk blir alenemødre med vilje, altså har sex med en tilfeldig bare for å få "gratis" penger, så ødelegger det for en konstruktiv debatt rundt stønadsordninger. Det er helt bak mål at dette har blitt en generell oppfatning. Håper det er et kg-fenomen.

Anonymous poster hash: aaeb4...eec

Denne problemstillingen går jo mot stønader totalt sett. Man har alltid de som velger å bruke systemet til sin fordel, fremfor å ha systemet som en "backup" plan for når alt går til helvete.

Så de samme diskusjonene her finner man jo ved alle de andre NAV systemene også. Når man ser program som dukker opp som handler om NAV'ere, der ungdomer jakter etter muligheten til å bli ufør, så er det jo et problem der selv om flesteparten ikke gjør det, såfremt som unge jenter som jakter etter mann og barn for å få det de vil ha.

De som er alenemor grunnet samlivsbrudd tenker nok ikke så mye på det økonomiske selv om den delen kan hjelpe godt med når man først tar steget. Samt med viten om stønadene, så velger nok flere å hoppe ut tidligere enn om de måtte opparbeide seg egenkapital for å kunne gjennomføre det. Logisk nok.

Jeg regner også med at jenter som blir gravid ved ONS og står med valget mellom abort og ikke, nok tenker på den økonomiske delen som en faktor av det hele. Hadde de måttet stå der helt av seg selv, så ville nok flere ha måtte velge abort, eventuelt tenke seg mer om for å ha abortpillen klar om alle viste at det ikke var noen stønader å få ved en eventuell graviditet. Logisk nok.

Endret av Timza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, faren gikk fra oss like før barnet ble født, så jeg hadde ikke så mange alternativer.

Anonymous poster hash: 4be92...a5d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er altså den økonomiske situasjonen so i noen tilfeller oppmunterer kvinner til å bli alenemødre. Og du ville altså blitt det tidligere om du hadde visst mer om økonomien, interessant.

Anonymous poster hash: 41a03...13c

Jeg hadde blitt alenemor uansett, men dersom jeg visste at jeg ville fått skattelette for hele året ved å være ute fra han før nyttår, så hadde jeg dratt i romjula og ikke rett over nyåret. Det er snakk om 14 dager i forskjell!

Anonymous poster hash: 01afc...039

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kreve inn store mengder penger fra far ja. Svimlende 4500 kr for 2 barn. Og da betaler han overhodet ikke noe til de. Stort sett får de ikke bursdagsgave heller. Han har nesten ikke samvær. Barn er dyrt, så jeg betaler mer for barna i måneden, enn hva han gjør.

Og det er ikke alltid et valg og bli enslig mor. Jeg var gift, han var den som ønsket barn mest. Han valgte å være utro og gå. Skulle han også slippe helt å betale noe for barna sine?

Jeg er student, og jobber 40%. Eneste jeg får fra nav, er barnetrygd for 1 ekstra barn. Ca 980 kr.



Anonymous poster hash: d3f5f...823
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreve inn store mengder penger fra far ja. Svimlende 4500 kr for 2 barn. Og da betaler han overhodet ikke noe til de. Stort sett får de ikke bursdagsgave heller. Han har nesten ikke samvær. Barn er dyrt, så jeg betaler mer for barna i måneden, enn hva han gjør.

Og det er ikke alltid et valg og bli enslig mor. Jeg var gift, han var den som ønsket barn mest. Han valgte å være utro og gå. Skulle han også slippe helt å betale noe for barna sine?

Jeg er student, og jobber 40%. Eneste jeg får fra nav, er barnetrygd for 1 ekstra barn. Ca 980 kr.

Anonymous poster hash: d3f5f...823

Det er veldig mye penger! Det er jo to millioner kroner i løpet av 18 år!!!

Anonymous poster hash: 41a03...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som mange mener at alt ville vært som før. Men jeg tror faktisk at hvis staten ikke hadde lagt slik til rette for det, så ville mange kvinner som i dag er alenemødre, vært mindre promiskuøse tidligere i livet. Jeg tror at hvi man vet at man må ta litt ansvar selv, så venter man med ubeskyttet sex til man vet man har funnet den man vil dele resten av livet med.



Anonymous poster hash: 41a03...13c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...