Gå til innhold

Vente til alle er ferdige?


snoker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er en uting å la besøkende barn sitte på rommet uten å få tilbud om mat. Husk å være "den ene" i hverdagen.

Anonymous poster hash: c3a71...a22 [/acr

Vi byr alltid på mat men noen ganger kommer naboen opp feks rett før eller i middagen og har spist og da får han vente oppe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss sitter barna til alle barna er ferdige. De behøver ikke vente på oss voksne, da vi liker å sitte litt lenge. Men at de må vente på hverandre fungerer utmerket :) Middagen er dagens høydepunkt og samlingsstund her hos oss! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får 3-åringen gå fra bordet når han er ferdig, men får ikke lov å forstyrre de som fortsatt spiser. Ser ikke poenget med at han skal måtte sitte og vente. Så lenge han sier takk for mat, bærer tallerkenen sin bort på kjøkkenbenken og deretter leker uten å forstyrre oss ved bordet, så ser jeg virkelig ikke noe problem med det.



Anonymous poster hash: ab800...909
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor barna skal måtte sitte og vente ved bordet til de voksne er ferdige. Som et par andre har sagt tidligere, jeg synes det er fint og sitte å prate med samboeren min en stund og ta meg god tid med måltiden, og det forstår jeg veldig godt blir for lenge for et barn. Jeg har heller ikke vokst opp med å måtte sitte med bordet til alle er ferdige, derfor er det ikke akkurat noe jeg verdsetter eller synes er viktig. Hvis en person blir sittende igjen alene med bordet, betyr ikke dette automatisk at det bare er han som skal rydde.

Så TS, jeg synes selvsagt du kan gjøre som du vil i ditt eget hjem, men når dere er hos svigermor, synes jeg ikke du kan bestemme at alle skal sitte ved bordet til alle er ferdige. Barn forstår godt at det kan være forskjellige regler hos foreldre kontra besteforeldre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine er en jente på 14 og tre gutter på 16, 18 og 19(blir 20) og det er sjeldent lale er hjemme til midagg. De er verdens mest sosiale ungdommer så ofte er det et par midaggagjester ekstra, bare koselig det:)

Vår regel er at vi sitter til alle er ferdige, med mindre:

Man skal på trening/teater/kino/avtale

Har med en venn, da kan de to/tre/fire gå ifra da de er ferdige

Middagen dras ut i det uendelige

Men de syntes det bare er koselig. De er bestevenner, på en måte, og trives med et samlingspunkt hvor alle er samlet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på hverdag og selskap og forskjell på hvor store barna er. Jeg vokste opp med at vi venter på alle når vi spiser middag hjemme, men vi har ikke innført det hos toåringen enda. Synes han er for liten til at vi kan kreve noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en ungdom som bruker lang tid på å spise middag, opp i mot 1 time. Mannen og jeg bytter på å sitte igjen med han.

Ellers er jeg vokst opp med at barn venter på barn og at ingen skal sitte igjen alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvoror kan ikke du sitte sammen med far så han ikke blir alene?

Syns han egentlig det spiller noen rolle at han spiser de siste minuttene alene?

Jeg og mine søsken ble tvunget til å sitte ved bordet. Det var en ganske kjip opplevelse og jeg misliker det sterkt den dag i dag. Middagsbord gir meg ikke hyggelige assoiasjoner. Stuer derimot..

Anonymous poster hash: 222bf...0cd

Klart jeg sitter med far, men det er noe med å lære barn å vente, respektere andre og ha tålmodighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må ikke barna vente til alle er ferdige, men de må vente på hverandre. Mannen i huset bruker skikkelig lang tid på middagen, selv jeg blir utålmodig.

Ang venner av barna som er på besøk så har de ofte spist middag, eller skal hjem å spise middag etterpå, så da venter de på rommet. Venner som er med hjem fra skolen spiser som oftest her, iallefall hvis det er et planlagt besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barn, men det er slik det kommer til å bli hos oss også dersom det blir barn. Men det blir nok sterk pågang fra min side for å få det til ettersom mannen lagde sin egen middag siden han var 6 år, ikke klarer å holde bestikket skikkelig, ikke eier bordmanerer og hele svigerfamilien spiser som svin selv om de prøver å være "så dannede" og smake og synse om vinen mens alle smatter og griser som bare juling. Alle starter når de har forsynt seg, og folk kommer og går som de vil. Blir kvalm... :sur: (For ordens skyld: smatting og "grising" er faktisk helt uutholdelig for meg, jeg har seriøst psykisk vondt når jeg er vitne til det, og klarer ikke å spise om noen gjør det...)

Hjemmefra er jeg vant til å vente til alle har forsynt seg før en begynner å spise, sitte pent ved bordet, holde bestikket riktig, gjerne si "skål og god apetitt" før en begynner å spise om det er en litt finere middag fks i helgen, sitte til alle er ferdige, spise middag ved bordet ikke forran tv'en og generellt sett ha gode bordmanerer. Slik ønsker jeg å ha det den dagen jeg eventuelt får barn også. Den type ting er noe jeg verdsetter veldig høyt og er viktig for meg, så det skal jeg definitivt trumfe gjennom :fnise:

Edit:
Det er forresten selvsagt unntak på "lange voksenmiddager" for barn. Da er det greit å spise opp maten sin, og spørre pent om å få gå fra bordet. :) Men på vanlige hverdagsmiddager skal en bli sittende til alle er ferdige selv om en er barn.

Endret av PrinsesseNila
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på hverdag og selskap og forskjell på hvor store barna er. Jeg vokste opp med at vi venter på alle når vi spiser middag hjemme, men vi har ikke innført det hos toåringen enda. Synes han er for liten til at vi kan kreve noe sånt.

Hos oss har vi aldri trengt å kreve noe. Vi har bare sagt at han kan sitte sammen med oss til vi er ferdige, og det har alltid vært greit for han. :) Nå bruker ikke vi kjempelang tid på middagen, så de få gangene han er ferdig før oss, så er det snakk om kanskje 5 min hvor han må sitte ved bordet. Hadde vi brukt 30 min mer enn han så hadde nok saken blitt en annen. :)

Han spiser tross alt saktere enn oss, og spiser som oftest bra til middag, så veldig sjeldent han er ferdig å spise etter fem min slik noen barn er. :)

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har vi aldri trengt å kreve noe. Vi har bare sagt at han kan sitte sammen med oss til vi er ferdige, og det har alltid vært greit for han. :) Nå bruker ikke vi kjempelang tid på middagen, så de få gangene han er ferdig før oss, så er det snakk om kanskje 5 min hvor han må sitte ved bordet. Hadde vi brukt 30 min mer enn han så hadde nok saken blitt en annen. :)

Han spiser tross alt saktere enn oss, og spiser som oftest bra til middag, så veldig sjeldent han er ferdig å spise etter fem min slik noen barn er. :)

Ja, ofte er det jo vi som venter på han, men når han er ferdig så begynner han ofte å tulle med maten (toåring...), så da er det bare å la han gå fra. Og noen ganger kan jeg gjerne sitte en time ved middagsbordet selv. Dessuten blir ettermiddagen kort når han er i barnehage om dagen, og jeg skjønner at han har lyst til å leike før han legger seg. Men de fleste foreldre tilpasser vel dette etter hva som passer familien best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi byr alltid på mat men noen ganger kommer naboen opp feks rett før eller i middagen og har spist og da får han vente oppe :)

Han kan vel være en del av fellesskapet og den hyggelige samtalen selv om han allerede har spist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sønnen min (blir 3 på nyåret), må ikke vente på oss voksne ved middagsbordet hjemme. Men når vi har barn på besøk eller er på besøk, pleier jeg å være streng med at han må vente til alle barna er ferdige. Men nå skal det sies at han gjerne sitter en stund og skravler og smaker på forskjellig mat, etter at han egentlig er ferdig, så vi har ikke de store utfordringene der. Men det irriterer meg litt når et veldig kresent barn (som er eldre enn mitt og dermed bør være enda bedre i stand til å vente litt) vi kjenner er ferdig å spise på et minutt og så får gå fra bordet og begynner å leke høylytt, slik at mitt barn gjerne også vil gå fra, før han nesten har spist noe som helst. Syns man bør anstrenge seg for å få barna til å bli sittende litt hvertfall.

Men der vi selv er litt slappe, er hvis vi f.eks. kommer på middag hos min mor og maten står klar når vi kommer. Da er gutten min veldig opptatt av å se på lekene som er der, og ikke innstilt på å spise. Om jeg skjønner på humøret hans at alternativet er å bære ham strittende i mot til bordet, lar jeg ham leke litt før han kommer tuslende. Jeg er egentlig ikke stolt av det, da jeg vil syns det er folkeskikk å komme når maten er klar, men noen ganger gjør jeg det som er smidigst, enn så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan vel være en del av fellesskapet og den hyggelige samtalen selv om han allerede har spist.

Det tenker jeg også. Om de takker nei til tibud om mat, kan de vel likevel sitte sammen med de som spiser. Å be folk om å vente på et annet rom er jo så langt unna folkeskikk det går an å komme.

Anonymous poster hash: 55d8e...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får 3-åringen gå fra bordet når han er ferdig, men får ikke lov å forstyrre de som fortsatt spiser. Ser ikke poenget med at han skal måtte sitte og vente. Så lenge han sier takk for mat, bærer tallerkenen sin bort på kjøkkenbenken og deretter leker uten å forstyrre oss ved bordet, så ser jeg virkelig ikke noe problem med det.

Anonymous poster hash: ab800...909

He-he, et øyeblikk trodde jeg at det var jeg selv som hadde skrevet dette som anonym. Måtte tenke meg litt om og sjekke datoen før jeg konkluderte med at det ikke kunne være meg, for jeg hadde husket om jeg skrev dette i går. Og så har visst minsten min blitt 4 år også.

Akkurat slik har vi det også. Barna får gå fra bordet etter at de har takket for maten og ryddet tallerkenen sin, og de får ikke forstyrre oss som fortsatt sitter ved bordet. De skravler hull i hodet på oss voksne hele måltidet, så vi synes det er deilig å kunne få litt tid til å prate "voksenprat" på slutten.

Derimot har jeg større problem med at far går fra bordet før jeg er ferdig. Uhøflig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hverdagsmiddager, da går hver en når den er ferdig. Og det funker best for oss.

I selskap og på restaurant så sitter vi til alle er ferdige. Ungene har aldri hatt problemer med å forholde seg til det.

Det verste jeg vet er unger som driver å går fra og til på restauranter. Da sitter man samlet, eller ungene kan gå når ungene er feridge om det er lagt opp til spesielle aktiviteter for barn (har opplevd det en del ganger). Selv da skal de ikke gå til og fra. Enten sitter de ved bordet, eller de er med på aktiviteten.

Har ungene besøk, så sitter barnet til sitt besøk er ferdig. Besøket skal ikke måtte sitte alene med oss andre å spise. Og det funker helt finr hos oss.

Vi praktiserer ikke at ungene bærer fatene sine bort fra bordet selv. Jeg får helt hetta av brukte tallerkener som står utover benken, eller i verste fall oppi hverandre (kjøkkenet er slik utformet at det blir vanskelig å sette i maskina uten å forstyrre de som spiser). Opplever noen ganger at besøkende unger setter fra seg kopp, fat og bestikk på benken. Får helt fnatt. Jeg må ta en alle kniver for seg, alle gafler for seg og sette de sortert i maskina. Ta ett og ett fat og skrape rester i søpla (her spiser vi ossmett ikke til tallerkenen er tom) skylle ogsette imaskina. Stabler med fatmed saus og matrester som er klint overalt, æsj det vil jeg ikke ha.

Anonymous poster hash: bee7f...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn selv, men jeg ar vokst opp med at man sitter ved bordet til alle er ferdige. Jeg mener det er positivt av flere grunner, men spesielt fordi det er samlingsstund for familien, der man snakker om dagen, om livet, om ting generelt, og det er hyggelig (og nødvendig) med en rolig, hyggelig familiestund der alle er samlet.



Anonymous poster hash: 5760f...8dd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tenker jeg også. Om de takker nei til tibud om mat, kan de vel likevel sitte sammen med de som spiser. Å be folk om å vente på et annet rom er jo så langt unna folkeskikk det går an å komme.

Anonymous poster hash: 55d8e...eff

Her tror jeg vennene til barna mine ville funnet det kjedelig å sitte ved et middagsbord å tørrprate uten å spise noe som helst kjedelig. De vil heller se tv eller surfe på nettet mens de venter på at barna våre skal bli ferdige med middagen (noe som tar sånn ca 15min max)..

Anonymous poster hash: 3c82e...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan vel være en del av fellesskapet og den hyggelige samtalen selv om han allerede har spist.

Da blir det til at gutten i huset blir mer rastløs og finner på mer ramp ved bordet, så for oss er det best at gjester venter oppe hvis de ikke skal ha mat, og at barna kan gå fra bordet når de er ferdige å spise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...