Gå til innhold

Mistanke om vold - hva gjør bv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En vennine av meg har fått vite via bhg at bv skal komme å besøke dem fordi jenta har sagt i bhg at mor slår.

Dette har ikke noe rot i virkeligheten, ihvertfall ikke sånn jeg har sett dem. Hva skjer videre her? Hva vil bv gjøre? Tar de ungen?

Anonymous poster hash: 3da64...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det først sier ikke barnevernet fra før de kommer på besøk. Verken til forelderen eller til barnehagen.

Og det er ikke barnevernet som "tar" ungen, det blir eventuellt politiet.

Enten så lyver du eller så lyver venninen din.



Anonymous poster hash: 02da3...073
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det først sier ikke barnevernet fra før de kommer på besøk. Verken til forelderen eller til barnehagen.

Og det er ikke barnevernet som "tar" ungen, det blir eventuellt politiet.

Enten så lyver du eller så lyver venninen din.

Anonymous poster hash: 02da3...073

Hva skulle jeg tjene på å lyve her anonymt? Jeg sier bare det venninna mi har sagt. Hun sa at bhg har meldt henne videre fordi jenta på 3 år har sagt at mor slår. Bhg har sagt til moren at bv har saken nå og de kommer nok på besøk.

Om det er sant eller ikke, kan jeg ikke si. Men som jeg alltid har sett henne, har hun alltid forholdt seg rolig. Det hun sier er at barnet har enorm fantasi.

Derfor lurte jeg på om de kommer til å ta barnet eller snakke med moren først. Og kommer de til å ha samtale med barnet også?

Anonymous poster hash: 3da64...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullprat! Barnevernet kaller gjerne i første omgang inn til samtale på deres kontor, før de evt kommer på hjemmebesøk. Og det er ytterst sjeldent de dukker opp på overraskelsesbesøk! Først så tar de gjerne kontakt med den/de som har meldt ifra, i dette tilfellet bhg, for å få flere opplysninger, før de tar kontakt med foreldrene.

Og jo, det er barnevernet som "tar" barnet. De er riktignok pliktet til å ha med en representant fra politiet, men det er fortsatt barnevernet.

Greit å vite fakta før man uttaler seg.

Hva sier de til foreldrene på denne møten? Alt hva de har hørt fra bhg?

Venninnen min er riktig bekymret sidwn dette ikke har rot i virkeligheten.

Men er det fare for at de tar barnet hvis barnet sier mor slår? Man må jo undersøke.

Venninne er langt nede i kjelleren Pga dette.

Anonymous poster hash: 3da64...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber i barnehage og har sendt bekymringsmelding til barneverntjenesten på grunnlag av noe et barn har sagt. Det som skjedde videre da var at vi fikk beskjed av bvt om å ikke si noe til foreldrene fordi bekymringen var såpass alvorlig. Etter to dager fikk vi igjen beskjed om at barneverntjenesten ville komme i barnehagen og snakke med barnet. Samme dagen som de var i barnehagen tok de kontakt med foreldrene og ba de komme på møte på barnevernkontoret senere samme dag. Vi skulle så komme opp med barnet, vi snakket såvidt med foreldrene i etterkant av deres møte med barneverntjenesten.Det ble så vidt jeg vet satt inn hjelpetiltak for dette paret. Hvor mye av det barnet sa som var sant fikk vi ikke vite.

Hvis barnehagen har sendt en bekymringsmelding ang vold er det ofte vanlig at dette ikke fortelles til foreldrene i forkant, slik som det vil være i andre mindre alvorlige bekymringsmeldinger. Hvis barnevernet anser bekymringen som reel og at barnet er i umiddelbar fare etter å ha snakket med foreldrene kan de i prinsippet lage et akuttvedtak om å overta omsorgen for barnet.



Anonymous poster hash: 146b9...2e3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme sak her:

Barnets mor visste ingenting før barnevernet ga beskjed om at de ville ha en samtale med henne, hvor barnet skulle være hos annen familie frem til saken er løst. Dette kommer selvsagt an på alvorlighetsgrad, men med vold var dette utfallet i denne situasjonen.

Videre snakker BV med familie, barnehage/skole og andre som kan hjelpe til med å belyse saken.

Videre har de også samtaler med barnet, hvor en setter seg ned med barnet (gjerne med en trygg person til stede) og ser hva barnet selv sier.

Så trekker de seg tilbake, løser saken og utfallet blir etter hva BV konkluderer med.

Slik skjedde det her. (Minus det faktum at BV dreit seg loddrett ut på sååå mange områder....).



Anonymous poster hash: a1570...71d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullprat! Barnevernet kaller gjerne i første omgang inn til samtale på deres kontor, før de evt kommer på hjemmebesøk. Og det er ytterst sjeldent de dukker opp på overraskelsesbesøk! Først så tar de gjerne kontakt med den/de som har meldt ifra, i dette tilfellet bhg, for å få flere opplysninger, før de tar kontakt med foreldrene.

Og jo, det er barnevernet som "tar" barnet. De er riktignok pliktet til å ha med en representant fra politiet, men det er fortsatt barnevernet.

Greit å vite fakta før man uttaler seg.

Vi er ikke pliktet til å ha med en representant fra politi, nei. Vi bruker kun politibistand hvis vi vurderer saken så alvorlig at klientene er til fare for seg selv eller andre.

Anonymous poster hash: 1817b...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier de til foreldrene på denne møten? Alt hva de har hørt fra bhg?

Venninnen min er riktig bekymret sidwn dette ikke har rot i virkeligheten.

Men er det fare for at de tar barnet hvis barnet sier mor slår? Man må jo undersøke.

Venninne er langt nede i kjelleren Pga dette.

Flott at de tar det på alvor, men om dette ikke stemmer har hun ingenting å bekymre seg for. Si til henne at hun skal være åpen og ærlig på alle spørsmål hun får, og samarbeide med BV. Hun har ikke gjort noe galt, men BV er pliktig å ta opp saken.

Anonymous poster hash: a1570...71d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at de tar det på alvor, men om dette ikke stemmer har hun ingenting å bekymre seg for. Si til henne at hun skal være åpen og ærlig på alle spørsmål hun får, og samarbeide med BV. Hun har ikke gjort noe galt, men BV er pliktig å ta opp saken.

Anonymous poster hash: a1570...71d

Det kan jo være hun er redd for å ikke bli trodd da. Klart man bekymrer seg!

Anonymous poster hash: b4af2...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme sak her: Barnets mor visste ingenting før barnevernet ga beskjed om at de ville ha en samtale med henne, hvor barnet skulle være hos annen familie frem til saken er løst. Dette kommer selvsagt an på alvorlighetsgrad, men med vold var dette utfallet i denne situasjonen. Videre snakker BV med familie, barnehage/skole og andre som kan hjelpe til med å belyse saken. Videre har de også samtaler med barnet, hvor en setter seg ned med barnet (gjerne med en trygg person til stede) og ser hva barnet selv sier. Så trekker de seg tilbake, løser saken og utfallet blir etter hva BV konkluderer med. Slik skjedde det her. (Minus det faktum at BV dreit seg loddrett ut på sååå mange områder....). Anonymous poster hash: a1570...71d

Hvordan kan barnevernet ha drite seg loddrett ut når det handler om å være sikker på at barn har det bra? Så lenge det er barnet som er fokus driter man seg ikke ut, bedre føre var....

Anonymous poster hash: 4f576...65a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner man kan tro det av å lese her inne, men barnevernet kommer ikke å tar et barn fra foreldrene uten å undersøke først.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er rart at barnehagen ikke tok dette opp med mor først og fremst, før de sa i fra til barnevernet. Jeg hadde skjønt det hvis barnehagen meldte i fra uten å si ifra først hvis det f eks var blåmerker på barnet etter slag osv.

Vi har vært igjennom dette med barnevernet for noen år siden. Saken ble henlagt, men jeg reagerte som venninnen din. Jeg datt ned i kjelleren og ble mer eller mindre deprimert mens det pågikk. Når barnevernet kommer, så får man vite hvorfor de er der. De snakker med både foreldre og barn og henter opplysninger fra barnehage/skole osv hvis det er nødvendig. De dukker ikke opp på døren med politi, klare til å ta barnet. Venninnen din bør samarbeide og være åpen med alle opplysninger osv. Barn har stor fantasi og sier masse rart, men det som er vanskelig er å skille fantasi fra virkelighet.

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan barnevernet ha drite seg loddrett ut når det handler om å være sikker på at barn har det bra? Så lenge det er barnet som er fokus driter man seg ikke ut, bedre føre var....

Det kan være det samme, men barnet har mistet tillit til flere familiemedlemmer på grunn av barnevernets måte å håndtere ting på. Sikkerheten til barnet var i fokus, men måten det ble gjort på skapte mye konflikter blant oss voksne også... dessverre.

Anonymous poster hash: a1570...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kan jo være hun er redd for å ikke bli trodd da. Klart man bekymrer seg!

Selvsagt, det jeg mente er at hun skal være samarbeidsvillig og slappe helt av rundt dette. Klart man bekymrer seg, men hun vil bli trodd.

Anonymous poster hash: a1570...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, det jeg mente er at hun skal være samarbeidsvillig og slappe helt av rundt dette. Klart man bekymrer seg, men hun vil bli trodd.

Anonymous poster hash: a1570...71d

Ja det er nok derfor vi ser så mange saker der bv innrømmer at det har vært feilbehandling... det er ikke betryggende i mine øyne. Det er for meg bekymringsfullt at personer med knapt 3 års utdannelse skal sitte med så stor makt. Hvem som helst kan jo jobbe i bv ser det ut som, klart mange misbruker "makten" sin. Det er MANGE som aldri skulle ha jobbet der. Det bør bli strengere krav til utdanning og krav for å kunne jobbe der.

Anonymous poster hash: b4af2...212

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nok derfor vi ser så mange saker der bv innrømmer at det har vært feilbehandling... det er ikke betryggende i mine øyne. Det er for meg bekymringsfullt at personer med knapt 3 års utdannelse skal sitte med så stor makt. Hvem som helst kan jo jobbe i bv ser det ut som, klart mange misbruker "makten" sin. Det er MANGE som aldri skulle ha jobbet der. Det bør bli strengere krav til utdanning og krav for å kunne jobbe der.

Dessverre ja, men helst innenfor måten det blir håndtert på. Jeg søkte om stilling som BVP 50% etter hendelsen, og jeg kom gjennom kvalifikasjonsmessig med mitt ene år på Ped-linje.... DA er det noe galt med krav!

Anonymous poster hash: a1570...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er redd for barnets fantasi, for jenta sier jo masse som ikke stemmer med virkeligheten. Hvordan skal bv klare å dømme om det er sant eller ei?

Hun er redd for at hvis jenta sier at mor slår så vil de tro på det. Jenta har sagt det til flere ansatte på bhg.

Anonymous poster hash: 3da64...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...