Gå til innhold

Åpen skjede på to år gammel jente..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Aller først må jeg presisere at jeg håper de som leser dette innlegget og eventuelt svarer, ikke på noen måte prøver å seksualisere spørsmålet jeg nå kommer med.

Jeg har ei to år gammel jente. De siste 6-12 månedene har jeg lagt merke til at skjeden hennes er unormalt åpen. Jeg har forstått det dersom det var snakk om en voksen dame som har født vaginalt, men dette er snakk om et lite pikebarn. Jeg ser rett og slett rett inn i skjedegangen hennes. Jeg legger merke til dette ved hvert bleieskift, og det er synlig hele tiden. Alle kommer jo i forskjellige former og fasonger, men jeg har aldri sett dette på noe annet pikebarn. Må legge til at hun har en storesøster samt at jeg jobber med små barn i barnehagen, så jeg har jo skiftet en god del bleier på barn. Jeg har derimot vært borti barn som ikke har noen åpning, og de får østrogenmedisin.

Noen tenker sikkert nå, at "hva så? jenta di er sikkert skapt slik". Men problemet med dette er når hun har avføring i bleien. Det kommer altså avføring oppi skjedegangen, og dette kan vel umulig være bra for henne? Å vaske henne nedentil har også blitt problematisk fordi hun gråter og gi tydelige signaler på at dette er vondt, også når hun ikke har avføring i bleien.

Tanken om seksuelle overgrep har streifet meg, men prøver samtidig å riste av meg tanken..

Hva bør jeg gjøre her? Oppsøke lege? Er det noen flere som har vært borti lignende? Enten med egne barn eller på jobb?



Anonymous poster hash: 38e57...255
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste er å kontakte en lege så fort som mulig, i tilfelle det faktisk er noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så mye annet å gjøre enn å ta henne med til lege?



Anonymous poster hash: 35174...b2d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trådstarter her:

Nå virker jeg skikkelig paranoid. Men bør jeg ta dette opp med mannen min? Og bør jeg ta dette opp med barnehage også?



Anonymous poster hash: 38e57...255
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her:

Nå virker jeg skikkelig paranoid. Men bør jeg ta dette opp med mannen min? Og bør jeg ta dette opp med barnehage også?

Anonymous poster hash: 38e57...255

Med mannen absolutt, spesielt om det er jentas far. Barnehagen kan du godt vente med til du har snakket med lege.

Bader hun daglig? Hvis hun får avføring inn der kan det føre til infeksjoner.

Endret av mini-mio
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Trådstarter her: Nå virker jeg skikkelig paranoid. Men bør jeg ta dette opp med mannen min? Og bør jeg ta dette opp med barnehage også? Anonymous poster hash: 38e57...255

Jeg ville heller dratt henne med til legen alene. Ikke for å legge skylden på noen, men hvis det skulle vise seg å være overgrep så er du den eneste du vett om som hvertfall ikke har gjort det.

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg har jo hele tiden tenkt at jeg må oppsøke lege. Men har liksom ristet det av meg, og tenkt at "alle er forskjellig", og at kanskje jenta mi ikke er som flertallet. Siden jeg har sett litt av hvert på jobben. Det er kun de siste månedene at hun har uttrykt smerte ved vask. Og de siste månedene at avføringen har havnet oppi der. Synes det er rart at det blir bade videre og videre..

Vi har toårskontroll på helsestasjonen med legesjekk i slutten av neste måned. Vente til da, eller bestille før det?



Anonymous poster hash: 38e57...255
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg har jo hele tiden tenkt at jeg må oppsøke lege. Men har liksom ristet det av meg, og tenkt at "alle er forskjellig", og at kanskje jenta mi ikke er som flertallet. Siden jeg har sett litt av hvert på jobben. Det er kun de siste månedene at hun har uttrykt smerte ved vask. Og de siste månedene at avføringen har havnet oppi der. Synes det er rart at det blir bade videre og videre..

Vi har toårskontroll på helsestasjonen med legesjekk i slutten av neste måned. Vente til da, eller bestille før det?

Anonymous poster hash: 38e57...255

ikke vent

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

Det trenger ikke skyldes overgrep, men en legesjekk er uansett på sin plass dersom jenta plages av det mtp avføring i skjeden.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 90-tallet ble flere uskyldige menn dømt for overgrep pga. hvordan små jenter så ut nedentil. Vi kommer i forskjellige former.

Greit å være klar over. Hør med lege uansett.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun bader ca. annenhver dag. Jeg burde kanskje bade hver dag dersom det er avføring oppi der?



Anonymous poster hash: 38e57...255
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun bader ca. annenhver dag. Jeg burde kanskje bade hver dag dersom det er avføring oppi der?

Anonymous poster hash: 38e57...255

Som regel holder det i massevis for 2-åringer å bade annenhver dag, men dette bør du høre med legen om. Man har f. eks E-coli bakterier i avføringen som kan føre til infeksjoner om de havner på feil sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Aller først må jeg presisere at jeg håper de som leser dette innlegget og eventuelt svarer, ikke på noen måte prøver å seksualisere spørsmålet jeg nå kommer med.

Jeg har ei to år gammel jente. De siste 6-12 månedene har jeg lagt merke til at skjeden hennes er unormalt åpen. Jeg har forstått det dersom det var snakk om en voksen dame som har født vaginalt, men dette er snakk om et lite pikebarn. Jeg ser rett og slett rett inn i skjedegangen hennes. Jeg legger merke til dette ved hvert bleieskift, og det er synlig hele tiden. Alle kommer jo i forskjellige former og fasonger, men jeg har aldri sett dette på noe annet pikebarn. Må legge til at hun har en storesøster samt at jeg jobber med små barn i barnehagen, så jeg har jo skiftet en god del bleier på barn. Jeg har derimot vært borti barn som ikke har noen åpning, og de får østrogenmedisin.

Noen tenker sikkert nå, at "hva så? jenta di er sikkert skapt slik". Men problemet med dette er når hun har avføring i bleien. Det kommer altså avføring oppi skjedegangen, og dette kan vel umulig være bra for henne? Å vaske henne nedentil har også blitt problematisk fordi hun gråter og gi tydelige signaler på at dette er vondt, også når hun ikke har avføring i bleien.

Tanken om seksuelle overgrep har streifet meg, men prøver samtidig å riste av meg tanken..

Hva bør jeg gjøre her? Oppsøke lege? Er det noen flere som har vært borti lignende? Enten med egne barn eller på jobb?

Anonymous poster hash: 38e57...255

Ble bekymret her, for min 2åring har også ganske åpen. Men ingen helsestasjon eller mannen som er lege er sagt noe.

edit: angående seksuelle overgrep, under mitt Google søk så sto det at det er IKKE vanlig at man kan se skader på endetarm eller underliv. Gror nemlig svært fort, og vevet er veldig elastisk i utgangspunktet.

Men gå til legen, sammen med mannen om det faller naturlig for dere, siden hun har plager. Meget mulig en infeksjon pga coli bakterier fra avføring.

Kjapp googlesøk, virker som det er vanlig.

http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/141462267-hvor-stor-er-det-vanlig-at-skjedeapningen-hos-baby-barn-1-ar-er-inspirert-av-annet-innlegg-med-samme-tema/

Endret av BlendaSensitive
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig, hvis jeg var i din situasjon, så ville jeg helt klart ha snakket med mannen min om det. Ikke fordi jeg hadde gått ut ifra at grunnen til den åpne skjeden var overgrep begått av ham, men fordi barnas helsetilstand er noe som selvsagt angår oss begge. Samtidig ville jeg helt klart ha bestemt meg for å ta jenta med til lege.



Anonymous poster hash: 35174...b2d
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt ikke ventet.

Når oppstod dette- og viste hun tegn til smerte ved vask samtidig som du også oppdaget det??

Man vil jo selvfølgelig ikke tro det verste, men dette bør du få sjekket opp.

Om det i værste tilfelle skulle være snakk om et overgrep så vil jeg tro at det også ville vært andre fysiske tegn på det.

Hadde det vært meg ville jeg fått en haste time imorgen!

Sender en god klem til deg for disse tankene er nok ikke gode.

Anonymous poster hash: daa75...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...