Gå til innhold

Ren 60% sprit


#Sunrise

Anbefalte innlegg

60% hørtes fryktelig mye ut! :sjokkert: Har du planer om å drikke deg kanon full eller?

En venninne av meg smakte på hjemmebrent på 90% og det gjorde så vondt at hun ikke fikk puste! Det er jo farlig.

Anonymous poster hash: eba1e...001

Har smakt 97% (hjembrent av god kvalitet), mistet ikke pusten vil jeg si. Var sterkt ja, men kjenner de som drikker 96% rent. Forsåvidt ikke så mye tilsammen, farlig når det blir mye ja.

Anonymous poster hash: 8cb02...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har smakt 97% (hjembrent av god kvalitet), mistet ikke pusten vil jeg si. Var sterkt ja, men kjenner de som drikker 96% rent. Forsåvidt ikke så mye tilsammen, farlig når det blir mye ja.

Anonymous poster hash: 8cb02...7e8

Skulle stå 96% og ikke 97%

Anonymous poster hash: 8cb02...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal blandes med en halv liter melk, og en del sukker og egg også da:P

Når det gjelder likører man lager med bær er det en fordel med så sterk sprit som mulig da det trekker smaken bedre ut. Man kan alltid tilsette vann eller en sukkerblanding senere om nødvendig. Tror de fleste bruker rundt 40% for eggelikør. 60% blir veldig sterkt. Det er ingen smaker som skal trekkes ut. Jeg ville ha brukt 40% og så heller gjort den sterkere med å blande inn litt 60% senere om nødvendig.

Det er like greit å bare beregne fra begynnelsen hvor sterkt sluttresultatet blir når du har blandet alle ingrediensene sammen med spriten. Begynner du med 40 pst. Kan nok likøren fort bli for svak, og du må famle og eksperimentere for å få balansert smak og alkoholprosent. Hvis du bare spriter opp det ferdige produktet, risikerer du at smaken tynnes ut, og det bare smaker sprit.

Jeg har aldri laget eggelikør, men med erfaring fra en del andre likørtyper vet jeg at alkoholprosenten fort ender på ca. Halvparten av der man begynte, litt avhengig av hvordan man gjør det. I dette tilfellet vil sluttresultatet uansett være langt svakere enn 60 pst.

Anonymous poster hash: 7401d...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt regnestykke viser at en helflaske seksti tilsatt en halv liter melk gir en alkoholprosent på omtrent 37. I tillegg skal det tilsettes en mengde egg og sukker som vil senke den ytterligere. Jeg har ikke sett oppskriften til ts, men hvis dette er blandingsforholdet, ville jeg tenke at seksti prosent er et noe svakt utgangspunkt.

Anonymous poster hash: 7401d...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har smakt 97% (hjembrent av god kvalitet), mistet ikke pusten vil jeg si. Var sterkt ja, men kjenner de som drikker 96% rent. Forsåvidt ikke så mye tilsammen, farlig når det blir mye ja.

Anonymous poster hash: 8cb02...7e8

Alle reagerer nok forskjellig :)

Anonymous poster hash: 56417...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...