Gå til innhold

Dilemma - feire julaften uten ektemann på grunn av uenigheter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger råd til hva jeg skal gjøre. Jeg er gift og uten barn. Det har vært snakk om å feire jul hos min storfamilie, siden det er et slik år det det kan klaffe at alle store og små kan være sammen (bortsett fra muligens min mann og meg da). Det er litt spesielt i år, siden min bestefar vil samle hele gjengen til jul hjemme i huset hvor vi ofte feiret jul da jeg var liten. Min bestefar er gammel og jeg vet ikke hvor mange år han har igjen, så det blir sannsynligvis den siste julen samlet hos han. Jeg er ekstremt knyttet til familien, og det betyr enormt mye for meg å få en siste jul i det huset.

Familien min har begynt å planlegge julen, og de vil gjerne allerede nå ha svar på om mannen min og jeg kommer. Dilemmaet er at min manns mor har blitt enke for et par år siden, og vi vil jo ikke at hun skal sitte alene på julaften. Mannen min og jeg har vært sammen i 18 år og aldri feiret jul sammen med min svigermor før, siden hun og hennes avdøde mann (min manns stefar) alltid ønsket å feire julen alene. Vi var altså ikke velkommen dit på julaften før, så det har blitt naturlig at alle år har vi feiret hos min familie. Men nå som svigermor har blitt enke, så blir jo situasjonen annerledes. I fjor inviterte vi henne, men hun ønsket ikke å feire julen med noen. Kanskje det er annerledes i år som dødsfallet har kommet enda mer på avstand. Og det er her mannen min og jeg er uenige. Jeg har lyst til å vite nå snart om svigermor kunne tenke seg å feire jul med bare oss to, før vi eventuelt gir noe svar til min familie om vi kommer eller ikke. Jeg vil altså prioritere min svigermor først for å unngå at hun sitter alene, hvis hun da ikke selv ønsker å være alene. Men jeg må jo være så ærlig å si at det skjærer i hjertet at jeg kanskje ikke får feire med bestefar og resten av familien. Og jeg har dessverre ikke klart å skjule overfor min mann hvor unaturlig det blir for meg å feire jul med svigermor som aldri brydde seg noe særlig om familien da ektemannen fortsatt levde.

Problemet er at min mann vil ikke spørre svigermor så tidlig hva hun ønsker angående julen nå i år. Hun er visst av typen som kan si en ting nå, mens hun kan gjerne mene noe helt annet når julaften nærmer seg. Så han mener derfor at jeg må finne meg i å ikke få noe svar på dette nå. Jeg har aldri stelt i stand jul for noen før, og siden jeg også har en sykdom så stresser tanken meg veldig. Derfor vil jeg helst vite det så tidlig som mulig hva som skjer, så jeg kan forberede meg litt mentalt. Er det urimelig av meg? Men siden mannen ikke kan gi noe svar, så sier han at da får vi bestemme nå at han og svigermor bare feirer julen alene her hos oss, og så får jeg si fra til min familie at jeg kommer dit. Jeg insisterer på at jeg må jo feire her med han og svigermor hvis hun vil komme, men han har faktisk sagt at han vil ikke ha meg her når jeg har så lyst til å feire med min familie. Jeg synes jo at det tar seg ekstremt dårlig ut om jeg ikke feirer med de to, jeg er jo voksen og må ta meg sammen for mannen og svigermors skyld. Men mannen min er vanskelig å diskutere med, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Han har til og med sagt at hvis det viser seg at svigermor likevel ikke vil komme hit, så vil han sitte hjemme alene uansett fordi han synes det blir så feil at han skal bli presset til å gi noe svar til familien min nå så tidlig. Skal jeg da bare ta han på ordet og dra til min familie? Jeg synes bare det blir så feil siden vi er gift.. :( Hvis noen fortsatt har orket å lese så langt, så blir jeg veldig glad for innspill :)



Anonymous poster hash: 7e897...e57
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns dere er altfor tidlig ute med denne problemstillingen.

Hvis bestefar skal ha en hel haug med folk på julaften bør ikke to personer fra eller til spille så stor rolle at han må vite det i september allerede.

Du sier at du selv vil vite ting så tidlig som mulig, så ikke du blir stresset mentalt. Vel, det høres ut som om svigermor ikke kan gi beskjed så tidlig fordi hun blir stresset mentalt. Altså står dere på lik fot. Siden ingen har "mer rett" enn den andre til å trumfe sin preferanse, ville jeg vært den større personen.

Har dere bedt svigermor til bestefar? Det ville vært den ideelle løsningen.

Jeg ville uansett avventet hele julaftenplanleggingen frem til starten av desember.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bestefar skal ha en hel haug med folk på julaften bør ikke to personer fra eller til spille så stor rolle at han må vite det i september allerede.

Har dere bedt svigermor til bestefar? Det ville vært den ideelle løsningen.

Takk for svar :)

Ja, det er snakk om at det er mange folk som kommer på julaften. Såpass mange at det kan være en mulighet at det faktisk ikke er plass hos bestefar hvis alle kommer :fnise: Det er ikke helt 100 % avklart enda hvem som kommer, og han vil vel få det avklart siden det kan tenkes at man må dele seg opp og holde middagen på to steder hvis absolutt alle kan komme. Jeg synes også det hadde vært den beste løsningen å invitere svigermor dit, men føler ikke jeg kan forvente det av familien min siden det blir så fullt allerede. Og svigermor er heller ikke interessert i å komme til min familie, så det hadde ikke blitt noe av uansett.

Anonymous poster hash: 7e897...e57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Ja, det er snakk om at det er mange folk som kommer på julaften. Såpass mange at det kan være en mulighet at det faktisk ikke er plass hos bestefar hvis alle kommer :fnise: Det er ikke helt 100 % avklart enda hvem som kommer, og han vil vel få det avklart siden det kan tenkes at man må dele seg opp og holde middagen på to steder hvis absolutt alle kan komme. Jeg synes også det hadde vært den beste løsningen å invitere svigermor dit, men føler ikke jeg kan forvente det av familien min siden det blir så fullt allerede. Og svigermor er heller ikke interessert i å komme til min familie, så det hadde ikke blitt noe av uansett.

Anonymous poster hash: 7e897...e57

Jeg ville uansett invitert henne nå, om så bare for ordens skyld.

Da får hun uansett satt igang tankehjulet om julaften i med god margin.

Siden det eventuelt blir to hus familien din skal spise i, hva med at dere gjør det samme hjemme? Altså tre hus som spiser separat, og så møtes til gaveoppakking hos bestefar? Det forutsetter jo at avstanden er overkommelig. Det gir også svigermor mulighet til å trekke seg tilbake etter middag, siden hun ikke virker som overinteressert i festeligheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville uansett invitert henne nå, om så bare for ordens skyld.

Da får hun uansett satt igang tankehjulet om julaften i med god margin.

Siden det eventuelt blir to hus familien din skal spise i, hva med at dere gjør det samme hjemme? Altså tre hus som spiser separat, og så møtes til gaveoppakking hos bestefar? Det forutsetter jo at avstanden er overkommelig. Det gir også svigermor mulighet til å trekke seg tilbake etter middag, siden hun ikke virker som overinteressert i festeligheter.

Takk for svar :) Jeg blir glad for alle tilbakemeldinger. Jeg synes også at vi bør invitere henne nå, mens mannen synes at det er helt nyttesløst. Det svaret han evt får nå, trenger ikke være det svaret han får rett før jul. Og da vil han ikke binde seg opp til å si ja til min familie hvis svigermor sier nei nå, men ombestemmer seg før jul. Da har ikke han samvittighet til å sitte hos min familie hvis svigermor blir alene, og det forstår jeg jo.

Jeg har også foreslått at vi kan spise middag jeg, mannen og svigermor her hjemme. Og så kan vi eventuelt dra til kaffe/gaveoppakking hos bestefar senere på kvelden, slik at svigermor har mulighet til å trekke seg tilbake hvis hun ønsker det (slik som du foreslo). Men det er heller ikke aktuelt for mannen, fordi han da føler at svigermor kan få intrykk av at hun ikke er fullstendig velkommen hit. Og jeg forstår jo det også, man kan jo kanskje ikke invitere noen bare til middag føler jeg? Da føler hun kanskje at hun må gå fort igjen. Og det er som sagt helt uaktuelt for svigermor å menge seg med mennesker hun ikke kjenner (min familie).

Anonymous poster hash: 7e897...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns alikevel det nederste forslaget er best.

Da kan trenger dere jo ikke å si ifra til bestefaren din i forveien, siden dere uansett bare står mellom å komme eller ikke komme på gaveoppakkingen. Ett problem ute av verden!

Så lenge hun oppriktig føler seg invitert til bestefaren din er det jo ikke som om hun blir kastet på dør. Men som sagt, gjør det ordentlig og inkluderende, slik at hun virkelig kan vurdere invitasjonen over de neste månedene (selv om det mest sannsynlig ender i nei). Kanskje hun tilogmed varmer seg opp til tanken om å bli med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår godt at svigermor ikke har lyst til å feire jul med masse fremmede mennesker og jeg forstår godt mannen din som sier at han heller feirer jul alene med moren enn at du skal bli med - så tydelig mot din vilje.

Selv hadde jeg heller sittet alene enn å bli med til et av mine barns svigerfamilier i julen. Har selv en ektefelle som er uhelbredelig syk og som det ikke er sikkert lever til jul.



Anonymous poster hash: 02fba...3a6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell ingen ting galt med å feire hver for seg.

Anonymous poster hash: af6ee...2c0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde reist til min egen familie :)

Svigermoren din har ikke vært interessert i noe julefeiring med dere så lenge mannen levde, noe jeg synes er utrolig merkelig. Da hadde jeg heller ikke lagt opp planene mine etter hva hun skulle finne på å ville gjøre når julen endelig kommer.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde reist til min egen familie :)

Svigermoren din har ikke vært interessert i noe julefeiring med dere så lenge mannen levde, noe jeg synes er utrolig merkelig. Da hadde jeg heller ikke lagt opp planene mine etter hva hun skulle finne på å ville gjøre når julen endelig kommer.

Du skal ikke ta alt for "god fisk". Jeg tror jeg kan sammenligne meg litt med TS sin svigermor. Har to svigerdøtre hvor den ene aldri har lagt skjul på at hun ønsker å feire julen med sin familie. Min sønn har vært med dem og feiret jul i alle år, mens min andre sønn praktiserer annethvert år hos hver familie.

Spesielt for mannen min er det sårt at de planlegger nok en jul hos hennes familie, men jeg har sagt til ham at denne diskusjonen tar vi ikke. Han vet at dersom han lever til jul så vil dette være hans siste på denne jord. Jeg ønsker ikke å "tvinge" min sønn til å velge henne eller oss i julen - like lite som jeg ønsker å tvinge henne til å feire julen med oss. Det betyr ikke at vi ikke bryr oss og svært gjerne skulle hatt sønnen vår med oss - spesielt denne julen.

Dersom TS sin svigermor kun har en sønn og han har funnet seg en partner som er så bundet til sin familie i julen så må hun ha det forferdelig vondt inni seg. Hun tar helt sikkert på seg en maske og later som om hun og mannen ønsket å feire julen alene ... men jeg tipper det er for å slippe å tvinge noen til å komme til dem.

Anonymous poster hash: 02fba...3a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ville ikke svigermoren din feire jul med dere mens mannen levde?

Er det noen mulighet for at hun kanskje vil kunne feire sammen med hele storfamilien din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok forventet et svar.

Hvis jeg hadde Vært så hyggelig at ho hadde blitt invitert både til å feire med oss og/eller sammen med storfamilien så må ho kunne svare.

Er jo ikke rett at alle skal vente i tilfelle ho ombestemmer seg.

Ho har jo valgt dere bort hvert år så hvorfor skal dere sette alt på vent nå.

Jeg hadde forøvrig feira med min familie. ..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom TS sin svigermor kun har en sønn og han har funnet seg en partner som er så bundet til sin familie i julen så må hun ha det forferdelig vondt inni seg. Hun tar helt sikkert på seg en maske og later som om hun og mannen ønsket å feire julen alene ... men jeg tipper det er for å slippe å tvinge noen til å komme til dem.

Anonymous poster hash: 02fba...3a6

Anonymous poster hash: 7e897...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom TS sin svigermor kun har en sønn og han har funnet seg en partner som er så bundet til sin familie i julen så må hun ha det forferdelig vondt inni seg. Hun tar helt sikkert på seg en maske og later som om hun og mannen ønsket å feire julen alene ... men jeg tipper det er for å slippe å tvinge noen til å komme til dem.

Anonymous poster hash: 02fba...3a6

Jeg må bare kommentere dette, for jeg synes ikke at det stemmer her. Svigermor har tre sønner. Ingen av barna hennes har feiret jul med henne siden de bodde hjemme hos henne da de var yngre, og det er vel godt over 20 år siden. Etter at hun ble gift på nytt med den nye mannen, valgte de to å sitte alene på alle julaftener og meldte seg litt ut av familien. En av sønnene og barna hans ville gjerne feire jul med henne og stefaren flere år, men de ble avvist og var ikke velkommen. De skulle være bare de to. Jeg tror at årsaken til dette var at mannens stefar slet med psyken, og at han derfor isolerte seg og ikke ønsket noe særlig kontakt med stebarna. Svigermor prioriterte den nye mannen sin og ikke barna, så det er egentlig ikke så mye vi har sett til henne i alle de årene før mannen dessverre gikk bort. Vi så dem kanskje 2 ganger i året selv om de bodde på samme tettsted. Jeg skjønner at det sikkert har vært vanskelig for henne at mannen hennes ikke ønsket så mye med familien hennes å gjøre. Men det er komplett uforståelig for meg at en mor likevel kan gi så blaffen i sine egne barn og familie i så mange år. Mens nå skal vi liksom være gode nok?

Anonymous poster hash: 7e897...e57

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om svigermor ikke vil bli med til din familie, kan mannen din reise til henne med søsknene sine og du til din familie.

Ha en flott frokost bare dere med gaveutdelig på hva dere har kjøpt og ha kjærestetid da. Familietid på kvelden og så har dere resten av jula sammen igjen. Svigermor blir ikke alene og fu får feiret med din familie. Bestefaren din har nok et begrenset antall julaftener igjen, og dere har mange.

Anonymous poster hash: 33826...355

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt til mannen at jeg reiser til bestefar, så får han finne ut hva han vil.

Du skylder ikke svigermor en ting i denne sammenhengen.

Så egoistisk er jeg faktisk, og hadde ikke engang hatt dårlig samvittighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde lett luftet spørsmålet for svigermor nå til tross for hva mannen måtte mene. Om hun ombestemmer seg 23. desember så får en ta det da. Alt etter svaret svigermor gir så ser jeg heller ikke problemet med å si til bestefar at dere i utgangspunktet kommer. Om du nærmere jul finner ut at du bare må bli hjemme så takler nok bestefar det.

Anonymous poster hash: 5eb05...4a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt til mannen at jeg reiser til bestefar, så får han finne ut hva han vil.

Du skylder ikke svigermor en ting i denne sammenhengen.

Så egoistisk er jeg faktisk, og hadde ikke engang hatt dårlig samvittighet.

Jeg er helt enig, spesielt siden denne svigemoren er så utrolig vanskelig. Ikke kan hun svare nå, ikke vil hun ha sine barn på juleaften hos seg og ikke vil hun feire jul med ts sin familie, som vistnok er helt fremmede.. hadde ikke brydd meg noe særlig.

Anonymous poster hash: 5114d...3fd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet selv min bestefar noen måneder etter jul for to år siden... Det er ikke en god følelse. Jeg har for så vidt også en enke av en svigermor som på ingen måte er interessert i å feire jul sammen med noen etter at hun ble enke. Men hun har aldri avvist oss på ett vis, vi har alltid bedt henne til mine foreldre til jul, og hun har sagt takk, men hun vil heller sitte alene hjemme. Det er greit. Hun er invitert, og hun vet at hun kan komme klokken 5 på julaften og ombestemme seg om hun føler for det.

Jeg hadde nok aldri byttet ut den siste julen med bestefar mot en jul med svigermor... Men det er nå meg da. Jeg tror nok ikke min mann hadde latt henne sitte der alene om hun ikke ville det heller... Vi feiret jul hver for oss det året. Han kom til oss for å pakke opp pakker. Delvis fordi bestefar var så dårlig at han ikke følte seg komfortabel med å spise rundt noen. Og vi måtte jobbe mye med å få han til å komme. Og delvis fordi min mann ville feire jul med tantebarna våre. For ingenting er vel som barn og jul :)

Mitt eneste råd er å følge hjertet. Jul handler om varme og nærhet. Om de du virkelig vil bruke tid på. Og om din bestefar ikke er her neste jul, vil du da klandre din mann / svigermor for å holde deg fra ham og resten av familien i år? Jeg ville gått uansett, men invitert svigermor :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke invitere din svigermor til din bestefar da? Jeg skjønner veldig godt at du vil ferie jul med bestefaren din pga at han er gammel. Jeg synes ikke det er for tidlig å finne ut av dette nå. Vi kan bestemme oss for hvor vi skal feire jul så tidlig, så det er helt naturlig for oss.

Men så ender vi opp med å enten feire jul hjemme alene eller med hans side av familien. Vi blir aldri invitert til noen på min side (vi kan ikke invitere til oss, for vi har ikke plass i vår lille leilighet). Litt trist, egentlig.

Uansett, hvis du vil feire jul med din bestefar, så tar du utgangspunkt i det, hvis svigermor ikke kan gi dere et svar nå. Hvis hun finner ut at hun vil feire jul med andre, så kan jo din samboer/mann feire med henne, mens du feirer med din bestefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...