Gå til innhold

Navn til hovedperson i roman?


xbillie

Anbefalte innlegg

God kveld! Jeg sitter og drodler på skissene av en roman jeg gjerne vil prøve å skrive ned. Nå driver jeg og skal utforme hovedpersonen. Det er ei jente i tenårene, jeg forestiller meg at hun er blond, høy og skranglete, med et generelt ganske anonymt utseende. Hun er som tenåringsjenter flest: Usikker og opptatt av andres bekreftelse, lettpåvirkelig og hardtarbeidende. Hun kommer fra en trygg og god familie, men sliter med et indre opprør mot kulturen hun er oppdratt i og har vanskelig for å finne seg selv. Jeg har karakteren klart for meg - det jeg trenger nå er et passende navn til henne.

Hun skal være lett for lesere å relatere seg til og forstå. Derfor må også navnet være lett å "leve seg inn i". Det blir feil å kalle henne noe veldig komplisert/spesielt fordi jeg tror det vil gjøre henne mer fremmed for leserne. Egentlig ønsker jeg meg noe enkelt, helst én eller to stavelser. Navnene jeg har vurdert til nå er Anna, Eva, Alma, Vilde, Solveig, Tyra, Siri, Emma og Ebba. Likevel er jeg fortsatt usikker.

Noen innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun heter da Stine, det merket jeg med en gang du beskrev personen :)



Anonymous poster hash: b9bc8...165
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra beskrivelsen minner hun meg om en jeg gikk på ungdomsskole med som heter Mari :)



Anonymous poster hash: 7b8bd...fc1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte umiddelbart på Liv :)



Anonymous poster hash: 6d408...c20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på Karine.

Anonymous poster hash: 57c01...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenny

Kristine

Elin

Silje

Kjersti

Lillian

Siv

Anja

Sara

Heidi

Mona

Elisabeth

Ingrid

Hanna

Anonymous poster hash: 7ef11...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skal være lett for lesere å relatere seg til og forstå. Derfor må også navnet være lett å "leve seg inn i". Det blir feil å kalle henne noe veldig komplisert/spesielt fordi jeg tror det vil gjøre henne mer fremmed for leserne. Egentlig ønsker jeg meg noe enkelt, helst én eller to stavelser. Navnene jeg har vurdert til nå er Anna, Eva, Alma, Vilde, Solveig, Tyra, Siri, Emma og Ebba. Likevel er jeg fortsatt usikker.

Noen innspill?

Jeg vet ikke om jeg er enig i at det stemmer at det er lettere å leve seg inn i en person med et alminnelig navn. Jeg vil nesten påstå det motsatte.

Med utgangspunkt i de navnene du lister opp, så kjenner jeg allerede ganske mange som heter disse navnene i virkeligheten (unntatt Tyra). Og derfor kan jeg godt forbinde noe annet med disse navnene, enn du for eksempel gjør. Dersom du i stedet bruker et spesielt navn de fleste av oss ikke forbinder med noe, vil du kanskje lettere kunne skape din egen person.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte umiddelbart Irmelin. Spesielt navn, men nettopp et spesielt navn vil få leseren til å føle mer nærhet til personen, enn et mye brukt navn, hvor de fleste har noen de binder navnet til, og dermed kan automatisk skape enten negative eller positive assosiasjoner til.



Anonymous poster hash: 85396...fa2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de navnene som er nevnt liker jeg best Irmelin.

Ikke for anonymt, og ikke for oppsiktsvekkende.



Anonymous poster hash: 6bd47...42c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sagt, hvilket miljø er denne jenta født inn i? Det er foreldrene som velger navn på barna sine, og trygg og god familie sier litt lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tenkte på Kine, Sara eller Emilie. For spesielle navn synes jeg ikke passer sååå bra til typen du beskriver. Av dine alternativer tenker jeg Emma lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naeun

Kanako

Umji

Sowon

Moonbyul

Hwasa



Anonymous poster hash: b0c4a...dfb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...