Gå til innhold

Hvorfor er det så mye dyrere for andre å dra til Europa?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har altså fått meg en type i Sør-Amerika, og planlegger allerede å ta meg en tur nedover igjen. Samtidig vil jeg jo at han skal komme hit, men billettene er dobbelt så dyre, uansett hvordan jeg snur og vender på dem! Altså, hvis en flybillett dit koster rundt 7000 NOK, så koster en hit rundt 15-20 000 NOK. Altså mer enn dobbelt så dyrt! Og det uansett dato.

Jeg har spurt typen, og han sier det er pga. valutakursene, men det gir ikke så mye mening da begge prisene er oppgitt i NOK.

 

Hvorfor er det slik at vi europere kan fly mye billigere til andre plasser enn de fra andre verdensdeler (spesielt Sør-Amerika)?



Anonymous poster hash: 37889...99e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om prisene er oppgitt i NOK, så kan de jo være omregnet fra en annen valuta :)

Ikke at jeg tror valuta er årsaken uansett.

 

Men får ikke påstanden din til å stemme, søkte på billett fra Rio til London for moro skyld nå, og de kostet under 5000 på LAN. Du har sjekket flyselskaper som har hub i det landet han er fra?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om prisene er oppgitt i NOK, så kan de jo være omregnet fra en annen valuta :)

Ikke at jeg tror valuta er årsaken uansett.

 

Men får ikke påstanden din til å stemme, søkte på billett fra Rio til London for moro skyld nå, og de kostet under 5000 på LAN. Du har sjekket flyselskaper som har hub i det landet han er fra?

Hmm, har bare sjekket internasjone nettsider, men jeg aner ikke hvilke som er spesielt for det landet han er fra!

Anonymous poster hash: 37889...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene er de samme om man reiser til eller fra Rio, men det kan være variasjoner i forbindelse med sesong/høytider. Det er for eksempel flere som vil reise fra Norge til Brasil rett før jul, og hjem rett etter nyttår, enn omvendt.

 

Sjekk med et reisebyrå hvis du ikke klarer å finne ut av Internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Det er bl.a. ulikheter i flyplassavgifter o.l. som gjør at det kan være store prisforskjeller.

Endret av Nanne70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette har ingenting med valutakurser eller flyplassavgifter å gjere, men går på prisdiskriminering. Forskjellige markeder blir prisa forskjellig ut ifrå betalingsvilje, konkurranse osv. Det er derfor generelt mykje dyrare med Amerika-Europa tur-retur enn omvendt. That's life

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stemte kanskje før, men ikke nå. Enveisbilletter har blitt vanligere, og kundene kjøper gjerne tur med ett selskap og retur med et annet. Det er markedet som bestemmer, flyselskapene har en ide om hvor mange billetter som bør være solgt x dager fra avgang, og så justeres prisene automatisk opp og ned utfra måloppnåelse. Dersom en flight er populær, koster billettene mye.

 

Å fly til Hawaii før jul og reise hjem etter nyttår vil være dyrt. Å fly fra Hawaii før jul og reise hjem etter nyttår vil være billigere. Det har ingenting med diskriminering å gjøre, det er tilbud og etterspørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er fordi at da kan flyselskapene late som det er billig i det markedet som flyr mest. Nordmenn flyr f.eks. mer til utlandet enn utlendinger flyr til Norge, så derfor er det bra for Norwegian å kunne reklamere med "Reis til London for 199 kr". Det de ikke sier er at det koster 2-3x mer å komme seg hjem igjen. Alle flyselskapene ser ut til å samarbeide om å gjøre det slik, det er ingen som har lavere pris på enkeltbilletter fra London til Norge enn omvendt.



Anonymous poster hash: 5e1cc...b2a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har motsatt erfaring enn deg TS, syntes det er bliigere inn til Europa enn ut. Så er sikkert sesong betont.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...