Gå til innhold

Flytte for å gå på skole


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det nærmer seg skolestart og mange flytter hjemmefra for å komme nærmere skolen. Hvordan går det? Hva gjør dere?

Jeg gruer meg veldig og kjenner tårene komme når det blir for mye snakk om det. Jeg prøvde en gang før (lengre bort enn nå) og måtte bare dra hjem igjen. Vet av ei som faktisk gjorde akkurat det samme, vet ikke helt hvorfor men hun dro tilbake 1 år etterpå. Jeg har ikke peiling på hva jeg skal gjøre de dagene før skolen starter. Kjenner ingen der slik at man blir på en måte veldig innestengt, ingen å prate med. Synes det skulle vært noe ordning for slikt. Jeg MÅ holdes opptatt med noe for å ikke kjede meg og tenke på hjem, hjemme er det alltid noe å gjøre eller noen å være med. Så jeg er rett å slett interessert i hva dere fyller dagene med.

Anonymous poster hash: c8daa...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken by skal du studere i?



Anonymous poster hash: 87df6...54b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor flytter du så lenge før skolen starter da? Jeg flyttet en eller to dager før fadderuka begynte, og etter at jeg hadde kommet i orden var det full rulle. Skolen startet samtidig som det var fadderuke da, men det betydde at jeg ikke hadde tid til noe som helst annet den første halvannen uka.

 

I begynnelsen av skoleåret er det ofte stands de første dagene med forskjellige studentorganisasjoner (kommer an på hvor stor byen er da). Snakk med de og finn en eller flere organisasjoner du er interessert i, så klarer du fort å fylle dagene. Ellers pleier jeg å lage meg god mat, trene eller gå en fjelltur hvis jeg kjeder meg. Når du nettopp har flyttet er det sikkert også noen praktiske ting å fikse/kjøpe, man trenger alltid flere ting enn man tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler med deg, TS! Flytter selv om noen få(!!!)dager, og jeg kjenner at angsten inntar kroppen min sakte men sikkert. Har aldri bodd andre steder enn hjemme før, og jeg skal i tillegg gå et ganske tungt studie etter friåret, så tankene mine er ikke akkurat positive akkurat nå...

 

Hvis du trenger noen å snakke med, så kan du sikkert sende meg en PM! Føler jeg trenger noen å snakke med i samme situasjon også, hehe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår veldig godt den redselen du har. Jeg slet lenge på Høyskolen før jeg fikk venner der. 

 

Det som er viktig er å utfordre seg selv fra starten av. Svært mange klikker dannes allerede den første uka av studiet. Da er det viktig å gi bånn gass. 

 

Jeg forstår utrolig godt at det ikke er like lett å få seg til å snakke med ukjente folk selv om du kanskje innerst inne er klar over hva du kan si. Du må bare bestemme deg for å være kontaktsøkende med andre. 

 

Pass på å ikke vær blant de første som kommer til forelesningene. Da er det alltid tommest i auditoriet. Pass på at du gjerne ikke kommer før rett før du må. Da er sjansen størst for at andre har kommet først, og da må du være bevist på å spørre andre "er det ledig her" (på setet ved den personen) for deretter å komme i snakk med den andre i pausen. 

 

Sjekk ut sida aktivitetsvenner https://www.aktivitetsvenner.no

 

Meld deg inn i ulike interesseorganisasjoner som for eksempel frivillige organisasjoner (Røde Kors etc.), kor hvis du liker å synge etc. På disse treffene må du også gjøre en skikkelig innsats for å ta initiativ med andre. Prøv å hilse på alle i rommet når du er der. Personlig har jeg et mål om å bli et "klemme-menneske" (en som klemmer alle) når jeg bare får mannet meg opp til det. Man har ulike personlige mål i livet. Jeg tror mange liker å få en klem i hverdagen i alle fall.

 

Det finnes også lokale vennegrupper på Facebook. Søk opp dette allerede nå, og bli kjent med folk så tidlig som mulig. 

 

Lykke til! 

 



Anonymous poster hash: 45e3b...a0b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...