Gå til innhold

Skal fly med hund for første gang. Hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal fly med valpen min for første gang denne uka, og har ikke peiling på hvordan dette foregår. Vet bare at han skal være med i kabinen.

1) Er det lov å ha hunden i bånd inne på flyplassen, eller må han ligge i flybagen hele tiden? (Har testet det litt ut hjemme, misliker det sterkt).

2) Kan jeg ha flybagen med hunden på fanget under reisen? (skjønner den må være under setet på take-off/landing)

3) Bærer jeg hunden i bagen gjennom hele køen på sikkerhetskontrollen og også gjennom selve "pipekontrollen"? Kan jo ikke kjøre han gjennom røntgenmaskinen.

4) Gir dere hundene noe beroligende e.l. før reisen?

Ellers noen gode tips?

Anonym poster: ef42c1f8be7f1fb28aa14886a8a599c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal fly med valpen min for første gang denne uka, og har ikke peiling på hvordan dette foregår. Vet bare at han skal være med i kabinen.

1) Er det lov å ha hunden i bånd inne på flyplassen, eller må han ligge i flybagen hele tiden? (Har testet det litt ut hjemme, misliker det sterkt).

2) Kan jeg ha flybagen med hunden på fanget under reisen? (skjønner den må være under setet på take-off/landing)

3) Bærer jeg hunden i bagen gjennom hele køen på sikkerhetskontrollen og også gjennom selve "pipekontrollen"? Kan jo ikke kjøre han gjennom røntgenmaskinen.

4) Gir dere hundene noe beroligende e.l. før reisen?

Ellers noen gode tips?

Anonym poster: ef42c1f8be7f1fb28aa14886a8a599c3

Jeg har reist med hunden min flere ganger så skal prøve å svare så godt jeg kan! :)

1) Aner ikke hvordan regelverket her er, men jeg hadde valpen i bagen så og si hele tiden. Tok han ut inni mellom bare så han skulle få strekke litt beina, men prøvde å gjøre det litt i skjul i tilfelle det ikke var lov.

2) Kommer litt anpå kabinpersonalet. Jeg har hatt valpen min på fanget under flyvningen uten problem, mens andre ganger har jeg fått streng beskjed om at han må være under setet foran hele flyturen (har fått kjeft hvis jeg har tatt ham opp).

3) Jeg måtte ta hunden ut av reisebagen og sende denne gjennom røntgenmaskinen, mens jeg bærte valpen sammen med meg gjennom "menneskemaskinen".

4) Min fikk ingenting beroligende, og det gikk helt fint. Han syntes ikke det var spesielt gøy tror jeg, spesielt ikke å være inni bagen under flyturen, men tror det var mest fordi han var selskapssyk.

God tur og lykke til, går helt sikkert fint! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _La Femme

Jeg har bare reist med valp på fly èn gang og det var når vi hentet hunden vår for noen år siden, så jeg må svare ut i fra vår opplevelse.

1) Er det lov å ha hunden i bånd inne på flyplassen, eller må han ligge i flybagen hele tiden? (Har testet det litt ut hjemme, misliker det sterkt).

Jeg vet ikke om det var lovlig eller ei, men vi hadde henne i bur hele tiden. Vi brukte minimalt med tid inne på flyplassen så hun led ingen nød. Hun var dessuten ganske trygg i buret.

2) Kan jeg ha flybagen med hunden på fanget under reisen? (skjønner den må være under setet på take-off/landing)

Nei, jeg tror ikke det. Jeg tror buret må stå nede på gulvet i flyet under hele tiden, og valpen må være oppi buret. Husk å kjøp et bur som er godkjent for fly.

3) Bærer jeg hunden i bagen gjennom hele køen på sikkerhetskontrollen og også gjennom selve "pipekontrollen"? Kan jo ikke kjøre han gjennom røntgenmaskinen.

Ja, jeg mener å huske det. Han skal selvfølgelig ikke gjennom røntgen.

4) Gir dere hundene noe beroligende e.l. før reisen?

Nei absolutt ikke. Hunden vår var på den tiden 9 uker gammel og en engel under hele flyreisen. Ingen sutring, ingen bjeffing, ingenting. Hun var allerede trent hos oppdretter til å ligge i bur og å kjøre bil så jeg tror det er litt av grunnen.

Ellers noen gode tips?

Pass på at du har et bur/hundebag som er godkjent for fly. Ring flyselskapet på forhånd å si at dere skal ha en valp med. Nå vet jeg ikke hvordan hund det er, men den kan ikke være større enn 8 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden skal taes ut av bagen og bæres igjennom portalen. Anbefaler deg å unngå halsbånd med mye dill og metalldeler, flexibånd etc må kjøres igjennom røngten.

Anonym poster: e40cb9ac89614e584769d6facf1ba9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at bagen ikke er større enn kravene til flyselskapet. Vet at du kan ha litt større bag med SAS enn Norwegian (eller var det omvendt?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring og hør med flyselskapet :-) Det hadde nok jeg gjort, da hadde jeg slippet stresset med hva som er lov og ikke lov når jeg er på flyplassen, og hunden hadde slippet og kjenne hvor stresset matmor er :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal fly med valpen min for første gang denne uka, og har ikke peiling på hvordan dette foregår. Vet bare at han skal være med i kabinen.

1) Er det lov å ha hunden i bånd inne på flyplassen, eller må han ligge i flybagen hele tiden? (Har testet det litt ut hjemme, misliker det sterkt).

hunden skal ligge i baggen hele tiden.

2) Kan jeg ha flybagen med hunden på fanget under reisen? (skjønner den må være under setet på take-off/landing)

Nei, den skal ligge under sete hele tiden.

3) Bærer jeg hunden i bagen gjennom hele køen på sikkerhetskontrollen og også gjennom selve "pipekontrollen"? Kan jo ikke kjøre han gjennom røntgenmaskinen.

Du og hunden går igjennom menneske maskinen.

4) Gir dere hundene noe beroligende e.l. før reisen?

Nei. Jeg er ganske sikker på at det ikke er lov.

Ellers noen gode tips?

Bruk minimalt med tid inne på flyplassen, gå ikke igjennom sikkerhetskontrollen før du må, ellers må hunden ligge i baggen hele tiden. Ikke mat valpen rett før du skal fly, regner med at du ikke vil ha bæsj i baggen ;) . Ha en fly godkjent bag, ellers kan du risikere å ikke komme med.

Jeg har reist mye med hund både i kabinen og i bagasjen. Har aldri vært noe problem. :)

Anonym poster: ef42c1f8be7f1fb28aa14886a8a599c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...