Gå til innhold

Bomsikker eller bombesikker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg leser eldre bøker/skrifter står det utelukkende "bomsikker". Men i nyere tid har "bombesikker" overtatt fullstendig.

Bomsikkert ser ut til å være et ord som stammer fra lenge før bomber ble vanlige, og min teori er at noen ved en misforståelse har lagt på "be" og dermed har vi fått et nytt ord som betyr det samme. Altså er det bomsikker som er tingen og som bør brukes!

Ser for øvrig at bokmåldsordboka kun har "bombesikker", mens nynorskordboka har begge, men de gamle tekstene jeg har lest med "bomsikker" er på bokmål. Eller kanskje riksmål.



Anonymous poster hash: c6114...73a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Når jeg leser eldre bøker/skrifter står det utelukkende "bomsikker". Men i nyere tid har "bombesikker" overtatt fullstendig.

Bomsikkert ser ut til å være et ord som stammer fra lenge før bomber ble vanlige, og min teori er at noen ved en misforståelse har lagt på "be" og dermed har vi fått et nytt ord som betyr det samme. Altså er det bomsikker som er tingen og som bør brukes!

Ser for øvrig at bokmåldsordboka kun har "bombesikker", mens nynorskordboka har begge, men de gamle tekstene jeg har lest med "bomsikker" er på bokmål. Eller kanskje riksmål.

Anonymous poster hash: c6114...73a

I Tanums store rettskrivningsordbok står begge disse ordene. Jeg måtte tenke meg om hva jeg sier, kom til at jeg bruker bomsikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...