Gå til innhold

Samisk, vil lære!


Hjerteblomst

Anbefalte innlegg

Tips til nettsider/blogger, bøker, eller hva som helst som kan hjelpe meg å lære samisk?

Bruker nettstedet som heter Gulahan (eller noe sånt) og det er veldig bra. Men vil ha mer, musikkartister, diktere? Aktivitetshefter for barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor bor du? Hva med å ta et samisk-kurs? Det har jeg lyst til, men her jeg bor, så kræsjer det med jobben min :\ Ellers har jeg også veldig lyst å lære samisk, da jeg har samiske røtter! *Kjempestolt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Hva mener du med musikkartister? Generelt sangere som synger på samisk? Kan i så fall gi deg en liste etterpå (er på mobilen nå så orker ikke skrive ned nå), men til å begynne med kan du jo sjekke ut Elin Kåven og Sami Grand Prix platene.

Boka som har samlet alle Donald Duck-bladene som ble utgitt på samisk kan kanskje også være noe?

Aktivitetshefter for barn finnes nok, men vanskelig å vite hvor du kan få tak i på nett. Karabok hadde jo nettbutikk, men tror de har lagt ned? Prøv å se om forlaget Davvi Girji har noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På folkeuniversitetet.no kan du ta brevkurs i samisk. Koster litt under 3000kr og om du består eksamen får du alle pengene tilbake.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg har tenkt på å ta samisk kurs, men pga sykdom er det vanskelig for meg å følge opp noe sånt regelmessig, vil heller bruke energien min på f.eks en liten jobb, men vi får se.

Ja, sangere, takk for tips! Skal sjekke ut de du nevnte, kom gjerne med flere.

Brevkurs er kanskje noe for meg. Det hørtes jo veldig bra ut.

Har samiske røtter og er veldig stolt av det, synes det er kjempegøy, men litt trist at jeg ikke fikk tilbud om å lære samisk på barneskolen, uansett så er jeg motivert for å lære språket nå og det hadde jeg kanskje ikke vært på barneskolen. Hmm. Samisk er fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ciegus

Takk for svar!

Jeg har tenkt på å ta samisk kurs, men pga sykdom er det vanskelig for meg å følge opp noe sånt regelmessig, vil heller bruke energien min på f.eks en liten jobb, men vi får se.

Ja, sangere, takk for tips! Skal sjekke ut de du nevnte, kom gjerne med flere.

Brevkurs er kanskje noe for meg. Det hørtes jo veldig bra ut.

Har samiske røtter og er veldig stolt av det, synes det er kjempegøy, men litt trist at jeg ikke fikk tilbud om å lære samisk på barneskolen, uansett så er jeg motivert for å lære språket nå og det hadde jeg kanskje ikke vært på barneskolen. Hmm. Samisk er fint!

Andre samiske artister (som synger på nordsamisk, regner med det er det du mener siden du ikke har spesifisert hvilket samisk språk du tenker på? :) ):

Angelit

Niko Valkeapää

Adjagas

Duolva Duottar (rap)

Intrigue (rock)

Sofia Jannok

SlinCraze (rap)

Mari Boine

Somby

Alit Boazu

Dette er de jeg husker sånn på stående fot, finnes mange flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det glemte jeg helt, er nordsamisk jeg vil lære. Takk for liste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet desverre ikke om det er sør eller nordsamisk jeg har lånt, men det finnes altså gratis språkkurs på mitt bibliotek i alle fall. Jeg har forsøkt meg på det, men syns det var vanskelig. Bortsett fra det, er det et veldig eksotisk og vakkert språk med noen andre tilleggslyder enn dem vi har på norsk. :)



Anonymous poster hash: 3062c...227
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært meg et par setninger, og synes også det er veldig vanskelig, men er motivert til å lære. Skal spørre på biblioteket om de har samisk språkkurs. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har også lyst til å lære samisk, det vil si nordsamisk siden det er mest utbredt. Her er et nettkurs i samisk Oapha Giela! Er det noen som kjenner til dette kurset? Jeg kan en del finsk, og regner med at det er en fordel hvis man skal lære samisk. Språkene er ulike, men har mye av den samme gramatikken og oppbygging av språket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Det er synd at det skal være omtrent umulig å få tatt samisk-kurs for oss som ikke bor utvalgte steder i Nord-Norge eller i Oslo. Læringsressurser på nett finnes, men selv kunne jeg tenke meg et kurs med fysisk oppmøte. Det finnes ikke her jeg bor (liten by på østlandet).

Jeg er oppvokst i Nord-Norge, med samiske aner og har hørt mye samisk i oppveksten. Men nå bor jeg sørpå. Det burde finnes samiskkurs på alle folkeuniversitetene rundt om i landet. Her jeg bor kan jeg kan jeg ta kurs i både engelsk, tysk, fransk, spansk, italiensk, russisk og you name it. Men kurs i et språk som snakkes i det landet jeg bor i? Nei, det går ikke. Utrolig.



Anonymous poster hash: 8c57d...e90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...