Gå til innhold

Bruk sykkelstien!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke engang jeg sykler selv, og jeg har hvertfall ingen problemer med å forstå! Skjønner ikke at det skal være så vanskelig heller?! 

 

Hehe,du er inne på noe der ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, at det irriterer deg er ikke godt nokk. Hvis du ikke har sett en eneste syklist som ikke har tatt hensyn, da har du jaggu ikke sett mange syklister heller. Har heller aldri opplevd å kjøre i lange strekninger i 40 km i timen, som regel er det fult mulig å komme seg forbi før det begynner å bli ekstremt irriterende. Jeg har forøvrig heller aldri sett en halvfeit mann sykle på bilveien (utav de syklistene jeg har sett hvertfall som bruker sportssykler eller hva det er) De fleste som gjør dette er allerede godt trent. Og handler ikke om å bare trene til løp, det er trening i seg selv, noe som er bra. Synes faktisk du opptrer pinlig ;p

Driter i hva du har sett. Jeg ser dette hver gang jeg er ute å kjører, skal du kverrulere på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa

Driter i hva du har sett. Jeg ser dette hver gang jeg er ute å kjører, skal du kverrulere på det?

 

Haha, noen er sinna skjønner jeg. And yeah riiiiight, forventer du at jeg skal tro på at du ser det hver gang? :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også mange syklister som absolutt må sykle i veibanen når det er et sykkelfelt 1 meter til siden for dem! 

 

For en ekstrem arroganse en del av disse sykkel fantastene må ha.



Anonymous poster hash: e555a...d00
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er også mange syklister som absolutt må sykle i veibanen når det er et sykkelfelt 1 meter til siden for dem! 

 

For en ekstrem arroganse en del av disse sykkel fantastene må ha.

Anonymous poster hash: e555a...d00

 

 

Vi oss alle den regelen som sier at de SKAL bruke sykkelveien/stien du :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi oss alle den regelen som sier at de SKAL bruke sykkelveien/stien du :)

Sykkelfelt er noe annet enn sykkelvei og sti, så vidt jeg vet. Det er et felt i banen forbeholdt syklister, og det burde ikke være så mye forlangt at de i det minste bruker det? Det er jo gjerne i tettbygde strøk med mye trafikk og vanskelig med forbikjøring at man finner disse.

Anonymous poster hash: a9eed...f04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Sykkelfelt er noe annet enn sykkelvei og sti, så vidt jeg vet. Det er et felt i banen forbeholdt syklister, og det burde ikke være så mye forlangt at de i det minste bruker det? Det er jo gjerne i tettbygde strøk med mye trafikk og vanskelig med forbikjøring at man finner disse.

Anonymous poster hash: a9eed...f04

 

 

 

Og hvor er regelen jeg etterlyste?????!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor er regelen jeg etterlyste?????!!!

 

Normal folkeskikk står dessverre ikke i loven, men å vise hensyn i trafikken gjør det. Så jeg vil si det går etter den siste der.

Anonymous poster hash: a9eed...f04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En syklist som sykler i 40-60 km i timen har ingenting på en gangvei å gjøre!

Jeg regner med at TS aldri har blitt truffet av en sykkel som gående. Med den farten som en landeveisyklist holder vil dette føre til store skader, evt. være livstruende.

Anonymous poster hash: 4aa98...87b

 

Interessant argument da biler kjører fortere enn syklister og det er livsfarlig for syklister å bli truffet av en bil.

 

Mosjonister på sykkeltur bør bruke gang- og sykkelsti siden de sjeldent har særlig mye fart og fint klarer å vike for gående. Treningssyklister i åletrange klær som trener til ett eller annet sykkelritt eller noe kan bruke veibanen. De må likevel følge trafikkreglene og ikke oppføre seg som om de har eneretten på veien. Jeg forventer at alle sakteregående kjøretøy viker og slipper meg forbi om jeg og flere bilister blir liggende i kø bak, enten det er traktorer, mopeder eller syklister. Det hadde blitt et festlig trafikkbilde om alle i traktor, på moped og i mopedbil hadde oppført seg som mange syklister gjør.

Bilister og syklister skal ta hensyn til hverandre, det skal ikke være en enveisgreie der syklistene har alle rettigheter og bilistene værsågod får ta hensyn.

 

Det beste hadde nok vært om man hadde bygd et tredelt veisystem; en gang/sykkelsti for gående og saktesyklende hobbymosjonister, en sykkelsti for treningssyklister som sykler fort og vil slippe å forholde seg til masse andre kjøretøy, gående og plagsomme regler, og en vei som utelukkende er for kjøretøy med motor. Fin løsning for de fleste.

Anonymous poster hash: 7c89c...057

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Normal folkeskikk står dessverre ikke i loven, men å vise hensyn i trafikken gjør det. Så jeg vil si det går etter den siste der.

Anonymous poster hash: a9eed...f04

 

 

Veit du, den folkeskikken må du dessverre ta en stor del av!!! Det meste i denne tråden går på at syklistene skal pelle seg vekk fra veien, bort på gang/sykkelvei, ikke sykle når DU/DERE er på veien...

Uansett hva dere kommer med av argumenter for å bli kvitt syklistene, så kommer dere ingen vei :) :) :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit du, den folkeskikken må du dessverre ta en stor del av!!! Det meste i denne tråden går på at syklistene skal pelle seg vekk fra veien, bort på gang/sykkelvei, ikke sykle når DU/DERE er på veien...

Uansett hva dere kommer med av argumenter for å bli kvitt syklistene, så kommer dere ingen vei :) :) :)

Neida, jeg har konsekvent bedt om at det blir vist hensyn begge veier. Og når du sier ting som: sykkelfelt? Hvor står det at man er pålagt å bruke det? Så bidrar du ikke til å redusere konfliktnivået, noe som er trist.

Anonymous poster hash: a9eed...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkeskikk og oppmerksomhet fra begge parter ville løse mye.

Som bilist blir jeg stadig bekymret over å observere syklister som uten tanke for egen sikkerhet kaster seg inn i rundkjøringene så bilistene som alt er i ferd med å komme seg ut bokstavelig talt henger på bremsen.

Og likeledes når de samme bilistene skal entre en rundkjøring. Da gir de gass inn mot rundkjøringen, og så gjelder det lokale prinsipp om at førstemann inn har vunnet. Dette er en uting som er lokal i distriktet. De ville holdt 30 sekunder i rundkjøringen på Ryen.



Anonymous poster hash: fe315...51c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det beste hadde nok vært om man hadde bygd et tredelt veisystem; en gang/sykkelsti for gående og saktesyklende hobbymosjonister, en sykkelsti for treningssyklister som sykler fort og vil slippe å forholde seg til masse andre kjøretøy, gående og plagsomme regler, og en vei som utelukkende er for kjøretøy med motor. Fin løsning for de fleste.

Anonymous poster hash: 7c89c...057

 

Enig i at dette kunne være en løsning. Det måtte da forutsettes at sykkelbanen fikk like god asfalt som kjørebanen, og at den var fri for kanter. Sykkel-"stien" må også være tilstrekkelig bred til at det går an å kjøre lagtempo med en større gruppe, bredden må derfor være om lag som bredden på bilbanen. Om dette blir normen overalt, vil det ta mye plass og bli svært dyrt. Det realistiske blir derfor at syklistene får bruke veibanen, og at bilistene må ta de nødvendige hensyn. Syklistene kan også gjerne ta hensyn til bilene, men det kan ikke forventes at en syklist skal måtte tape flere sekunder på å vike for en masende bilist.

Anonymous poster hash: c987b...935

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Enig i at dette kunne være en løsning. Det måtte da forutsettes at sykkelbanen fikk like god asfalt som kjørebanen, og at den var fri for kanter. Sykkel-"stien" må også være tilstrekkelig bred til at det går an å kjøre lagtempo med en større gruppe, bredden må derfor være om lag som bredden på bilbanen. Om dette blir normen overalt, vil det ta mye plass og bli svært dyrt. Det realistiske blir derfor at syklistene får bruke veibanen, og at bilistene må ta de nødvendige hensyn. Syklistene kan også gjerne ta hensyn til bilene, men det kan ikke forventes at en syklist skal måtte tape flere sekunder på å vike for en masende bilist.

Anonymous poster hash: c987b...935

 

Men bilistene skal tape masse sekunder eller minutter?  For én bilist på en strekning der det bør være mulig å komme forbi, er jeg forøvrig enig, det er ikke de jeg irriterer meg over. Men på strekker der forbikjøring vanskeliggjøres av mye svinger, oppoverbakker eller motgående trafikk, bør man som syklist faktisk vise hensyn. Man kjører tross alt (i alle tilfeller jeg har vært borti) langt under fartsgrensen.

Anonymous poster hash: a9eed...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men om syklister.. Jeg så en syklist som tryna idag.. Og jeg lo.. Sånn går det når man oppfører seg IDIOT!

Han slo seg bra også, det er det beste... Gikk rett på trynet når han prøve å "hoppe" opp på fortauskanten med fordekket, og gikk RETT på snørra.. 

 

Jeg tenkte bare at det finnes en Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må nok akseptere at syklister har samme rettighet på bruk av veibanen som bilister, med mindre det er skiltet sykling forbudt.

Enn så lenge veimyndighetene ikke skjønner/prioriterer skikkelig sykkelveier (må ha samme std som vei ellers vil syklister velge vei!) vil det finnes syklister å ta hensyn til.

Jeg synes faktisk veldig mange bilister er hensynsfulle, spesielt yrkessjåfører er proffe!

Endret av LeneXCII
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man må nok akseptere at syklister har samme rettighet på bruk av veibanen som bilister, med mindre det er skiltet sykling forbudt.

Enn så lenge veimyndighetene ikke skjønner/prioriterer skikkelig sykkelveier (må ha samme std som vei ellers vil syklister velge vei!) vil det finnes syklister å ta hensyn til.

Jeg synes faktisk veldig mange bilister er hensynsfulle, spesielt yrkessjåfører er proffe!

 

Problemet med de som i denne tråden ønsker syklistene dit pepper'n gror sykler ikke selv! Derfor har det ikke snøring heller. Men, det er noen syklister som bryter trafikkreglene innimellom, det skal ikke være usagt heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må nok akseptere at syklister har samme rettighet på bruk av veibanen som bilister, med mindre det er skiltet sykling forbudt.

Enn så lenge veimyndighetene ikke skjønner/prioriterer skikkelig sykkelveier (må ha samme std som vei ellers vil syklister velge vei!) vil det finnes syklister å ta hensyn til.

Jeg synes faktisk veldig mange bilister er hensynsfulle, spesielt yrkessjåfører er proffe!

du mener gang/sykkelsti og fortau? FInnes mange steder det!

 

Man er ikke med i Tour de France når man sykler i Norge vettu, da kan man sykle pent. (og holde seg unna veibanen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men om syklister.. Jeg så en syklist som tryna idag.. Og jeg lo.. Sånn går det når man oppfører seg IDIOT!

Han slo seg bra også, det er det beste... Gikk rett på trynet når han prøve å "hoppe" opp på fortauskanten med fordekket, og gikk RETT på snørra.. 

 

Jeg tenkte bare at det finnes en Gud.

 

Er det morsomt å se på andres lidelse? Du har virkelig problemer.

Anonymous poster hash: e6d77...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det morsomt å se på andres lidelse? Du har virkelig problemer.

Anonymous poster hash: e6d77...587

 

Weeell, you know.... Når de oppfører seg som dritt, kan de virkelig ikke forvente annet.

 

Og ikke kom her og fortell meg at DU ikke ler av andre som slår seg, f.eks youtube videoer 

 

 

Synes du denne er morsom? FY FY DEG!! Eller.. Nei? FOlk som slår seg kan være morsomt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...