Gå til innhold

Bruk sykkelstien!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tja...ikke alle "proff-syklister" sykler i bilveien heller... Og når man kommer til motorveien så er det forbudt for syklende (og gående). En syklist som sykler på bilveien skal også følge trafikkreglene på lik linje med en bilist. Andre land har egne gangveier og egne sykkelveier hver for seg, men i Norge er det fortsatt "gang- og sykkelvei". En løsning hadde virkelig vært å "dele" dette, slik at gående fikk egen gangvei, og syklende får egen sykkelvei. forbudt for gående på sykkelveien, forbudt for syklende på gangveien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Like mye rett til å bruke veien, like mye plikt til å vise hensyn til andre. Det er på det siste punktet mange syklister forglemmer seg, noe som fører til irritasjon. Og ikke minst, har du rett  til å bruke veien, har du også plikt til å følge trafikkreglene. Et fåtall av syklistene jeg ser i trafikken stopper f.eks. på rødt lys, hvorfor er det slik?

Anonymous poster hash: a9eed...f04

 

 

Hvorfor en syklist ikke stopper på rødt lys, må du spørre den det gjelder om!! Men det er nok en egoisme på like linje med de bilister som ikke tåler at syklister er i deres kjørefelt.

Selv sykler jeg ganske mye langs veier, finnes ikke noe anna alternativ! Men de aller fleste tar hensyn når de ikke kommer forbi. Det er nettopp der dere alle sliter som IKKE vil se en syklist i veibanen!!! Selv venter til jeg har klar sikt framover før jeg kjører forbi en syklist, når jeg kjører bil.

Når jeg igjen ei klynge med syklister som trener, er nok til tider litt kinkig å komme forbi, men det er faktisk ikke noe stort problem.

 

Hvilke hensyn er du mener de ikke tar, utenom det å sykle på rødt lys???

Jeg tror du skal tenke etter litt på det DU mener du har behov for. Du er nemlig ikke alene om det å ikke vise hensyn til syklende og gående som er på din side, og som du må vike for når det kommer møtende trafikk. Jeg ser faktisk stadig vekk slike idioter i trafikken!! Og du er nok en av de :)

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...ikke alle "proff-syklister" sykler i bilveien heller... Og når man kommer til motorveien så er det forbudt for syklende (og gående). En syklist som sykler på bilveien skal også følge trafikkreglene på lik linje med en bilist. Andre land har egne gangveier og egne sykkelveier hver for seg, men i Norge er det fortsatt "gang- og sykkelvei". En løsning hadde virkelig vært å "dele" dette, slik at gående fikk egen gangvei, og syklende får egen sykkelvei. forbudt for gående på sykkelveien, forbudt for syklende på gangveien. 

Godt forslag, men tror nok ikke det når fram :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt forslag, men tror nok ikke det når fram :/

 

Det er vel tvilsomt ja...men det har nådd fram i andre land, så Norge burde "lært" av dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seajewel

Opplevde det samme. Et par syklister sykler og lager kø i 60-sone. Alle bilene må kjøre i 20. Rett ved siden av, er sykkelveien. Vitsen i å lage trafikksituasjoner? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seajewel

 

Du må nok bare innfinne deg med at syklister er i kjørebanen som bilene bruker. Det finnes ingen regel som sier at syklister SKAL på en gang og sykkelsti. Det er som i innleggene over, det er ikke hensiktsmessig for en syklist å sykle der som det er befinner seg gående, hvor syklisten da må innrette seg etter den farten de har.

Hvor ville du selv ha syklet, om du virkelig trente til et mål du ville nå?

Og du må huske på en ting, all hindring du har på DIN side, må du som bilist ta hensyns til!!! Du har ikke noe krav på å komme fortere fram på noe slags vis med å presse deg fram om det er noe som ferdes saktere enn deg der og da. Og at en bil kjører saktere enn deg og ikke slipper forbi, jo den ser neppe i speilene sine så må bare vente til en mulighet for å slippe forbi.

 

Skal tro om du selv ser i dine egne speil, om det kommer et utrykningskjøretøy bak deg. Det er nemlig de som er de siste som ser det er noe bak seg, og den såkalte "toerbilen" må de som kjører blått passe seg for :)

Anonymous poster hash: 2b661...95d

 

Syklister kan sykle på bilveier, så lenge de ikke hindrer trafikk. Hindrer man trafikken, har man ingenting ut i veibanen å gjøre... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syklister kan sykle på bilveier, så lenge de ikke hindrer trafikk. Hindrer man trafikken, har man ingenting ut i veibanen å gjøre... 

 

Syklister har like mye rett til å sykle på en bilvei som det å kjøre bil.

Så hva mener du egentlig med at man ikke skal sykle på en vei, om man er til hinder, eller ikke??? Tror faktisk du møter deg selv i døra med et brak med å komme med slik påstand :)

For det er ikke bare syklister, det er traktorer, gående, mopeder som du også må ta hensyn til. Men syklistene vil du ikke ha der.

Men selvsagt, en syklist skal ikke lage unødvendig trøbbel for en andre veifarende, noe aller fleste ikke gjør heller!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige uke var jeg ute og kjørte med min far. Hva støter vi på? Jo, en syklist som sykler i veibanen i 80-sonen! Hva var ved siden av ham igjen? En flott gang-og-sykkelsti. Det var ingen gående ute, så det var ikke derfor han ikke syklet på den.

Hvorfor lar mange syklister være å bruke sykkelstien?

Anonymous poster hash: 2c535...041

Hva er problemet?

 

Er du av dem som blir ekstremt stresset over hindringer i veibanen og dermed kjører forbi med øynene igjen og sneier syklister, gående eller andre hindringer langs veien?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklister har like mye rett til å sykle på en bilvei som det å kjøre bil.

Så hva mener du egentlig med at man ikke skal sykle på en vei, om man er til hinder, eller ikke??? Tror faktisk du møter deg selv i døra med et brak med å komme med slik påstand :)

For det er ikke bare syklister, det er traktorer, gående, mopeder som du også må ta hensyn til. Men syklistene vil du ikke ha der.

Men selvsagt, en syklist skal ikke lage unødvendig trøbbel for en andre veifarende, noe aller fleste ikke gjør heller!!

Jeg er oppvokst på gård, og jeg synes de som kjører traktor skal ta hensyn også. Det vil si at hvis man kjører traktor på en vanlig vei og ser køen vokse bak seg og vet at man skal et stykke videre, så kjører man inn på nærmeste busslomme for å slippe køen forbi. Det er svært sjelden jeg havner etter en traktor på strekninger der det ikke er mulig å kjøre forbi, eller at traktoren ikke kjører tilside. 

 

Du tror tydeligvis at alle bilister har noe imot syklister. Jeg har ingenting imot de som viser hensyn, og jeg kan godt vente litt på å komme forbi, men når du har en 5-6+ biler bak deg, så vil det å slippe dem forbi være å vise hensyn. Dette ser det ikke ut til at det er mange syklister som har skjønt. 

 

Og jeg kjører aldri forbi hvis det kan skape en farlig situasjon, derfor ender jeg sikkert bak syklister oftere enn de som ender opp med å bli så irriterte at de freser forbi uavhengig av sikt. 

Anonymous poster hash: a9eed...f04

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke helt fritt for at du er et ego rasshøl du også, som ikke kan akseptere at det er syklister på veiene!!! De har faktisk like mye rett til å bruke veien som det DU har!!! Tenk på det neste gang du setter deg på sykkelen selv, om du har en

Hvorfor kan de ikke bruke sykkelstiene? Hvorfor må de hindre trafikken? Nei, jeg har ikke sykkel, men om jeg skal ut å gå kan jeg jo bare drite i å bruke fortauet. Kan heller gå midt i trafikken så jeg skaper en kilometer med kø. Har jo tross alt rett til å bruke veien lissom. Endret av 2JZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man sykler på en svingete vei eller med mye møtende trafikk, syns jeg godt syklister kan svinge inn på busslommer i blant eller på annen måte slippe forbi. Dersom det faktisk er umulig å kjøre forbi, kan det ikke være sånn at bilene skal bli liggende etter i lang, lang tid som 15-20 min, som en nevner.

 

Men, selvsagt skal syklister få sykle i veien. Langt fra alle gang- og sykkelstier er særlig egnet for noe annet enn rolig søndagssykling. En ting er at mange sykler for fort til å sykle sammen med gående. En annen ting er alle fortauskantene ved alle utkjøringer, ekstra svinger opp og ned og rundt, noen steder er fortauet i dårlig stand. Om syklister ble tvunget ut av veibanen ved lov, er det mange som ville sluttet å sykle. Og jeg klarer ikke med min beste vilje se hvordan man skal nekte noen å drive med noe som både er miljøvennlig og bra i et folkehelseperspektiv.

 

Men så er det noen strekninger jeg mener det ikke er smart å tirre på seg bilister. F.eks. kjører jeg av og til en strekning med smal vei med mye trafikk begge veier, og sånn sett helt umulig å kjøre forbi i morgenrushet. Der er ikke fortauet spesielt bra, men det går an å sykle der. Noen av de som sykler langt hopper opp på fortauet på dette nevnte strekket, og det ville jeg også gjort. Der mener jeg det faktisk ikke er egnet å sykle i veien på det tidspunktet. Men bortsett fra visse unntak, syns jeg det er bilistene som må ha den største takhøyden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seajewel

Syklister har like mye rett til å sykle på en bilvei som det å kjøre bil.

Så hva mener du egentlig med at man ikke skal sykle på en vei, om man er til hinder, eller ikke??? Tror faktisk du møter deg selv i døra med et brak med å komme med slik påstand :)

For det er ikke bare syklister, det er traktorer, gående, mopeder som du også må ta hensyn til. Men syklistene vil du ikke ha der.

Men selvsagt, en syklist skal ikke lage unødvendig trøbbel for en andre veifarende, noe aller fleste ikke gjør heller!!

De har rett til det, så lenge det ikke hindrer trafikken. Å lage kø på en smal og svingete vei, med ti biler bak seg, og gjøre det ufremkommelg. Hva om det kom en ambulanse? Les deg opp litt, så finner du nok regelen om at de har rett så lenge de ikke hindrer trafikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi haugevis av rulleskibrukere  :fnise:

Uansett. Kommunen har asfaltert en vei oppi skauen som kun er til bruk for syklister, rulleskiere og joggere, samt skigåere om vinteren. Det er god plass på veien... Men likevel fyker de folka nedover/oppover hovedveien her. Irriterende. 



Anonymous poster hash: 68bb0...7dd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

Hva er problemet?

 

Er du av dem som blir ekstremt stresset over hindringer i veibanen og dermed kjører forbi med øynene igjen og sneier syklister, gående eller andre hindringer langs veien?

 

Godt sagt! :) :) :) :)

Det er nettopp slike som diskutere dette her inne nå!! :)

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt sagt! :) :) :) :)

Det er nettopp slike som diskutere dette her inne nå!! :)

Nei, jeg er en av de motsatte. Jeg tar ikke sjanser i trafikken, derfor blir jeg liggende bak syklister som ikke viser hensyn over ekstremt lang tid. Havner jeg lengre bak i en slik rekke, så ser jeg jo hvor farlige situasjoner enkelte ender opp i. Og den som ender opp skadet hvis risiko blir til ulykke, er syklisten, selv om bilisten får skylda. 

Anonymous poster hash: a9eed...f04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som går igjen er "syklister skal vise hensyn"og "syklister vise ikke hensyn".

Hvor skal syklister da gjøre av seg i de tilfelle det ikke er ei busslomme å svinge inn på, ikke en avkjørsel på flere hundre meter å bruke, veien er smal og kanskje i tillegg svingete.

 

Samtlige av dere som kommer slike påstander har vel ikke lært stort, eller evner å sette dere inn i hvordan dere skal oppføre dere når det er et hinder i veien DERE, også må vise hensyn overfor.

Men igjen, det er vokst fram en rett og slett jævlig egoisme i svært mange som ferdes i trafikken, og ta det er faktisk de som roper høyest og vil bli kvitt den ene og den andre som ikke beveger seg like fort som de selv der og da.

 

Kan trekke fram et eksempel til, nå er blitt slik at på strekninger det legges asfalt må vi ligge bak en følgebil. Det er nettopp fordi svært mange bilister overhodet ikke respekterer at det nedsatt fartsgrense på slike arbeidsområder. Noen bilibster prestere faktisk å kjøre forbi følgebilen før den er ved sin snuplass!!!

KAN DERE FORKLARE HVORFOR DET ER BLITT SLIK, der som ikke ønsker syklister i veien!!!!!! Jeg våger tro at dere faktisk er noen av de samme :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mocchhaa

Hvorfor kan de ikke bruke sykkelstiene? Hvorfor må de hindre trafikken? Nei, jeg har ikke sykkel, men om jeg skal ut å gå kan jeg jo bare drite i å bruke fortauet. Kan heller gå midt i trafikken så jeg skaper en kilometer med kø. Har jo tross alt rett til å bruke veien lissom.

 

For ett dårlig argument. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg både sykler og kjører bil, og synes det er helt greit med syklister i veibanen. Der hvor jeg kjører/sykler er det ofte slik at det heller ikke finnes gang og sykkelvei ved siden av veibanen, så man har ikke engang noe valg om hvor man vil gjøre av seg.

Men det jeg ikke synes noe om, er de av syklistene som sykler på deres venstre side av veien, altså mot trafikken. Litt ubehagelig å møte dem når jeg kommer med bil. Beveger du deg langs en vei og bruker et framkomstmiddel som kan gå raskere enn gangfart og har hjul, vennligst ligg til høyre!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa

Nei, var vel heller du som ikke klarte å komme med et motargument.

 

For det første er det ingen som går i 30 + km i timen, og for det andre så er det ingen problem for deg å holde grøftekanten å slippe trafikk forbi relativt greit. Det er værre for en sykklist. Så jo, argumentet ditt var dårlig. Du kan ikke sammenligne de to tingene i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...