Gå til innhold

Gjennomrustet eksosanlegg på 4 år gml bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør jeg nå? Er det bare å ta med bilen på hvilket som helst verksted og vise dem papirene jeg har i mappa mi? Eller må jeg til forhandleren min? De selger ikke lengre dette bilmerket. Og hvilke merker er det som ikke har eksosanlegg i garantien sin? Jeg ser på Forbrukerrådets sider at de ikke dekker.

 

Jeg har 5 års garanti på bilen.

 

Lurer også på hvor ofte jeg må ha den til tectylbehandling. Skulle få innkalling, har ikke hørt noe.

 



Anonymous poster hash: 209d8...899
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilket bilmerke?

Ellers er det her bare å velge og vrake verksted mtp på pris, stort sett de fleste verksteder har tilgang til orginaldeler via underleverandør. Rustgaranti gjelder stort sett på lakk, ikke på andre deler som bremser, eksosanlegg etc.

Anonymous poster hash: e900b...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underlig dette, lurer også på hva for noe merke det kan være. Kinesisk? Du kan få eksosanlegg i rustfritt stål også.

Ellers kan det jo tyde på at det skjer noe i eksosen som ikke burde skje: Opphopning av vann f.eks. Få det sjekket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket bilmerke?

Ellers er det her bare å velge og vrake verksted mtp på pris, stort sett de fleste verksteder har tilgang til orginaldeler via underleverandør. Rustgaranti gjelder stort sett på lakk, ikke på andre deler som bremser, eksosanlegg etc.

Anonymous poster hash: e900b...c98

 

Men har man ikke garanti inntil 5 år på stort sett hele bilen? Ser det kun er tre bilmerker til sammen som ikke har garanti på eksosanlegg, men greier ikke å finne ut av hvilke tre. Typisk om det hadde vært mitt...

Anonymous poster hash: 209d8...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har man ikke garanti inntil 5 år på stort sett hele bilen? Ser det kun er tre bilmerker til sammen som ikke har garanti på eksosanlegg, men greier ikke å finne ut av hvilke tre. Typisk om det hadde vært mitt... Anonymous poster hash: 209d8...899

Nå vet jeg ikke helt hva som forårsaket rusten på eksosanlegget ditt, dersom feilproduksjon eller dårlig rustbehandling har du kanskje en sak, men tviler på det. Som sagt rustgarantien for de fleste bilmerker dekker gjennomrustning av karosseriflater og lakk, ikke eksosanlegg, bensinstank, bremseskiver etc, da disse delene er typiske slitasjedeler som ruster pga veisalting o.l. Ellers er hva som omfatter rustgarantien og lengden på den ganske forskjellig fra bilmerke til bilmerke. Rust på de fleste nye biler i Norge forårsakes som regel av saltføret på norske vinterveier, noe som ikke omfatter garantien dessverre.

Ja, du har 5 års garanti på hele bilen som omfatter fabrikkfeil, ikke feil som er forårsaket av ytre faktorer som slitasje, bruksmønster, mangel på vedlikehold etc.

Anonymous poster hash: e900b...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvordan gikk det til slutt?

Vår 15 år gamle Toyota trenger nå sin første nye eksos, midtre og bakre potte, etter 200000km. Toyota skal ha 12000kr for det, et lokalt eksosverksted tar halvparten...

Anonymous poster hash: 6caf3...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan gikk det til slutt?

Vår 15 år gamle Toyota trenger nå sin første nye eksos, midtre og bakre potte, etter 200000km. Toyota skal ha 12000kr for det, et lokalt eksosverksted tar halvparten...

Anonymous poster hash: 6caf3...718

 

De dekket ikke.. Jeg har ikke gjort noe med det foreløpig... Tenker å selge bilen til neste år, så da gjør jeg det før salg..

Anonymous poster hash: 209d8...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk nå for all del å skille mellom garanti og reklamasjon.

 

Gjennomrustet eksosanlegg på en fire år gammel bil syntes jeg høres merkelig ut. Hvis du sier til forhandler at du ønsker det dekket på garantien, så kan det nok være at de kan vri seg unna. i hvert fall hvis eksosanlegg ikke er spesifisert i garantien.

 

Men reklamasjonsretten er der jo uansett..

 

Nå vet jeg ikke hvordan det stiller seg i forhold til reklamasjon hvis du kjører steder med mye veisalting, og f.eks. aldri vasker undersiden av bilen, men ..



Anonymous poster hash: 185de...c98
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant - jeg ville ikke ha gitt meg på dette. Et eksosanlegg kan ruste i biter på fire år på havets bunn, det er greit, men ikke på en bil.

Har du fått en pris? Hvilken biltype og modell er dette egentlig?

Anonymous poster hash: 6caf3...718

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at eksosanlegg får hull i seg etter fire år. Spesielt med mye småkjøring er det ikke uvanlig. Min 11 år gamle bil har jeg byttet bakre potte på to ganger. Første gang etter ca fire år med mye småkjøring.



Anonymous poster hash: 789ed...723
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Eksos bør holde mye lengre enn 4 år....

Min gamle 1993 toyota camry hadde samme eksos helt til 2008 med 390000km kjørt.

Toyota carinaen fra 1986 hadde samme eksos i 15 år, og da var det bare bakerste del som måtte byttes på ca 340000km.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare kjørt 40.000 på 4 år. Da kan det kanskje være som dere sier, at det er småkjøringen som tar på.

 

Fikk dette svaret:

 

Hej igen,

Nu har jag fått svar från FIAT, eksosanlegg omfattas inte av garantin, det är en del som är utsatt för yttre påverkan.

Eksosanlegget kan se mer rostigt ut än vad det är. Beställ tid så kan vi se hur det ser ut.

Hilsen
*****



Anonymous poster hash: 209d8...899
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, Fiat...der har du svaret ditt. :) Ville likevel ikke ha gitt meg på det der, latterlig dårlig.

Anonymous poster hash: 6caf3...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...