Gå til innhold

Tilsnakk for parkering på HC-plass


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får ofte kjeft av "ola nordmann" når jeg parkerer. Det er som om noen har utpekt seg selv til parkeringsvakter og de gidder ikke engang ta en titt på frontruta før de begynner å kjefte på meg.

De venter til jeg kommer ut av bilen og da ser de ei frisk jente i midten av 20årene. Jeg tar ut vogn fra baggasjerommet, setter den opp ved sidenav bilen, tar ut sønnen min (4år), setter han i vogna og begynner å trille. Så er det plutselig en pekefinger i ansiktet mitt og en stemme som sier "du har ikke lov å parkere der".

Jeg har HC-bevis fra kommunen så jeg har faktisk lov å parkere der. Det pleier jeg også å si til de som kjefter på meg og da må jeg visst også forklare hvem som har nedsatt funksjonsevne, selvom de ikke har noe med det.

Beviset tilhører sønnen min som tilsynelatende ser helt frisk ut. Hvis man ser litt bedre etter så vil man fort merke at han ikke er som alle andre 4åringer, men som sagt gidder ikke disse folka å se på frontruta mi om jeg har bevis før de begynner å kjefte så jeg tviler på at de ser på barnet.

Begynner å lure på om "vanlig mann i gata" tror at det kun er rullestolbrukere og eldre mennesker som kan søke om og få HC-bevis fra kommunen. Det finnes jo uendelig mange sykdommer som ikke synes kjempe godt, men som gir personen nedsatt funksjonsevne.

Det er greit at folk sier ifra, men det går an å si på en snill måte. Det er heller ikke så dumt å ta en titt for å se om det ligger bevis i ruta før man tar frem pekefingeren sin.

Kjenner jeg bare har fått litt nok av å bruke tiden min på å forklare meg hele tiden. Jeg har nok å stri med ellers.

Anonymous poster hash: 882a8...4a1

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen folk er veldig raske til å dømme! Skjønner din situasjon godt, for jeg har nemlig et slikt kort selv. De gangene jeg har fått "tilsnakk" så har jeg pleid å spørre dem; "er du lege"? Da blir det stille, gitt.



Anonymous poster hash: f27a4...42d
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det ikke bare er meg som får dømmende pekefingre opp i ansiktet! Er så lei av å måtte gå i diskusjoner med mennesker som åpenbart mener at man må være amutert krigsveteran for å få lov til å ha HC-bevis. Jeg ser tilsynelatende oppegående ut, og er for så vidt det til en grad, og da gidder ikke folk å sjekke frontruta først. De har bestemt at jeg ikke er syk nok og skal dermed fortelle meg hvem plassene er til for.... -.-

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å lure på om "vanlig mann i gata" tror at det kun er rullestolbrukere og eldre mennesker som kan søke om og få HC-bevis fra kommunen. Det finnes jo uendelig mange sykdommer som ikke synes kjempe godt, men som gir personen nedsatt funksjonsevne.

Det er dessverre svært mange som tror dette, veldig trist. Har selv en fysisk usynlig sykdom, så har fått kjenne fordommene på kroppen selv. En del av jobben min består i å kjøre mennesker med nedsatt funksjonsevne, og jeg er jo den som går først ut av bilen siden de trenger assistanse til å komme seg ut. Gjett om jeg har blitt kjefta på mange ganger. Og når de først har bestemt seg for at jeg ikke har lov til å parkere der, nei, da nytter det ikke at jeg drar en svær elektrisk rullestol ut døra med et person oppi. Har sååå lyst å si; åja, du mener h*n her skal gå altså? Men det kan jeg jo selvsagt ikke.

Jeg prøver å tenke med meg selv at de er ignorante idioter, det pleier å hjelpe :fnise: Jeg har jo uansett taushetsplikt så jeg kan jo ikke si noe. Så det endte med; ja, du får ringe "q-park" du da. Det er standardsvaret alle får.

Anonymous poster hash: 7f861...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt. Kom akkurat hjem fra byen hvor jeg fikk som ørene flagret idet jeg hadde parkert og gikk ut av bilen.

-Hey du der, er du helt blind eller, se på skiltene før du parkerer, du kan ikke stå her! Dette er en plass for folk med handikapbevis.

Og dette var ikke engang en hvem som helst, men en parkeringsvakt. Jævla tulling, snakker on hvem som er blind, beviset mitt lå godt synlig i ruten, så han kunne i det minste ha sett etter før han var frekk i kjeften.

Anonymous poster hash: 65711...881

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis dem HC-lappen og si at dette ikke er noe mer å diskutere.



Anonymous poster hash: 7c32f...974
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser din side av saken,og forstår deg veldig godt.Du har et bevis som betyr at du har rettigheten.Men samtidig forstår jeg at folk reagerer.Jeg mener sønnen din sitter jo i en vogn som du som funksjonsfrisk triller.Ergo det hadde ikke vær noe fysisk problem å parkere lenger unna.Noe det vil bli for en person med rullestol fordi du "opptar" plassen.



Anonymous poster hash: eddb0...0f1
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ei med amputert fot som har spesialbil. Hun har en sånn lapp.

Hun må mange ganger be sinte folk se på at hun knakker på foten sin, før de går med på at hun har protese og er handicappet...

Folk er jævla uforskammet og hun sier det kommer av sjalusi. Ikke på handicappet, såklart, men på parkeringsbeviset.

De fatter ikke at de som trenger en sånn plass faktisk strever med å komme seg rundt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser din side av saken,og forstår deg veldig godt.Du har et bevis som betyr at du har rettigheten.Men samtidig forstår jeg at folk reagerer.Jeg mener sønnen din sitter jo i en vogn som du som funksjonsfrisk triller.Ergo det hadde ikke vær noe fysisk problem å parkere lenger unna.Noe det vil bli for en person med rullestol fordi du "opptar" plassen.

Anonymous poster hash: eddb0...0f1

Det er krevende å ta med en handicappet sønn ut. Det er ikke det samme som en hvilken som helst baby i barnevogn, når hun skal ut og komme seg rundt.

Tenk før du snakker.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er krevende å ta med en handicappet sønn ut. Det er ikke det samme som en hvilken som helst baby i barnevogn, når hun skal ut og komme seg rundt.

Tenk før du snakker.

Det samme gjelder for deg.Jeg sier klart og tydlig at hun har sitt på det tørre,men jeg kan forstå at folk reagerer. Og ja det er krevende og ha med seg et handicappet barn.Har en multihandikappet nevø så vet alt om det.Men han krever stor rullestol kontra sønnen i ts sitt tilfelle skriver hun barnevogn,og da kan jeg forstå at folk reagerer.

Anonymous poster hash: eddb0...0f1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder for deg.Jeg sier klart og tydlig at hun har sitt på det tørre,men jeg kan forstå at folk reagerer. Og ja det er krevende og ha med seg et handicappet barn.Har en multihandikappet nevø så vet alt om det.Men han krever stor rullestol kontra sønnen i ts sitt tilfelle skriver hun barnevogn,og da kan jeg forstå at folk reagerer.

Anonymous poster hash: eddb0...0f1

Og da sier jeg at folk ikke vet hva de snakker om og at de bare syter fordi de vil ha plassen nærmest døra sjøl.

Du kan ikke påstå du sammenligner en barnevogn man bruker til barnet sitt en kort stund av livet med det å ha et handicappet barn som ikke kan bevege seg på egenhånd, men er avhnegig av deg hele tiden, når du skal ut å handle til familien.Fireåringer går nemlig vanligvis selv.

Det er jo henne som har problemene med å bevege den som er handicappet.

Da er det hun som trenger P-beviset.

Endret av Tøytigern
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være ekkelt å oppleve når man har sitt på det rene, men jeg tror nok at mange som sier i fra faktisk har gode hensikter. Tror ikke det er snakk om sjalusi i de fleste tilfeller, men mulig jeg er naiv.

Personlig synes jeg det er bra at det ikke er sosialt akseptert at funksjonsfriske tar plassene til handicappede. At misforståelser oppstår for de som har usynlige lidelser er selvfølgelig kjempetrist, men kanskje det hjelper hvis man tenker at de som kjefter egentlig prøver å hjelpe folk i den situasjonen TS og andre faktisk er i.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være ekkelt å oppleve når man har sitt på det rene, men jeg tror nok at mange som sier i fra faktisk har gode hensikter. Tror ikke det er snakk om sjalusi i de fleste tilfeller, men mulig jeg er naiv.

Personlig synes jeg det er bra at det ikke er sosialt akseptert at funksjonsfriske tar plassene til handicappede. At misforståelser oppstår for de som har usynlige lidelser er selvfølgelig kjempetrist, men kanskje det hjelper hvis man tenker at de som kjefter egentlig prøver å hjelpe folk i den situasjonen TS og andre faktisk er i.

Hvorfor blir de så sinte på dem som de sier fra til?

Hvis det bare er for å gjøre oppmerksom på noe, ville de ikke blitt sinte.

(Med mindre de var to år og ikke fikk viljen sin, da.)

Vi snakker faktisk om folk som man må argumentere overfor, fordi de ikke aksepterer at man har et P-bevis. Viser man dem det, sier de at du ikke har rett til å ha det fordi du ikke ser syk nok ut.

Det er ikke vennlig hensynstagen. Det er reinspikka sjalusi.

Endret av Tøytigern
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor blir de så sinte på dem som de sier fra til?

Hvis det bare er for å gjøre oppmerksom på noe, ville de ikke blitt sinte.

(Med mindre de var to år og ikke fikk viljen sin, da.)

Vi snakker faktisk om folk som man må argumentere overfor, fordi de ikke aksepterer at man har et P-bevis. Viser man dem det, sier de at du ikke har rett til å ha det fordi du ikke ser syk nok ut.

Det er ikke vennlig hensynstagen. Det er reinspikka sjalusi.

Det er ikke uvanlig å bli sint når man ser at noen bryter lover og regler som går utover en svakere part (som funksjonshemmede). Det er ikke alle som kommer seg like lett ned igjen etter å ha blitt sinte, spesielt ikke hvis det hele beror på en misforståelse som de blir flau av i tillegg. Det er en svakhet som mange sliter med.

Og selvfølgelig er det noen som ikke er reflekterte nok til å skjønne at selv om det ser ut som at et menneske er funksjonsfriskt, så kan de ha skjulte handicap. Kanskje de tror at TS sin partner er funksjonshemmet, og at TS benytter seg at P-beviset selv når han ikke er med. Det er ingen undskyldning, men jeg går ut i fra at dette er en av grunnene til at folk ikke gir seg.

Også er det selvsagt en og annen som er sjalu, og sikkert en og annen drittsekk som bare prøver å forsure andre sin dag og få ut litt sinne mot et lett offer. Men jeg fastholder likevel på min naivitet og tror (eller håper?) at de fleste faktisk mener det godt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig å bli sint når man ser at noen bryter lover og regler som går utover en svakere part (som funksjonshemmede). Det er ikke alle som kommer seg like lett ned igjen etter å ha blitt sinte, spesielt ikke hvis det hele beror på en misforståelse som de blir flau av i tillegg. Det er en svakhet som mange sliter med.

Og selvfølgelig er det noen som ikke er reflekterte nok til å skjønne at selv om det ser ut som at et menneske er funksjonsfriskt, så kan de ha skjulte handicap. Kanskje de tror at TS sin partner er funksjonshemmet, og at TS benytter seg at P-beviset selv når han ikke er med. Det er ingen undskyldning, men jeg går ut i fra at dette er en av grunnene til at folk ikke gir seg.

Også er det selvsagt en og annen som er sjalu, og sikkert en og annen drittsekk som bare prøver å forsure andre sin dag og få ut litt sinne mot et lett offer. Men jeg fastholder likevel på min naivitet og tror (eller håper?) at de fleste faktisk mener det godt.

Det er vel ikke vanlig at folk reagerer på den måten, når det er andre ting de blir gjort oppmerksom på at de har misforstått.

"Du kan ikke parkere der når du skal på Kiwi!"

"Men, jeg skal ikke på Kiwi, Jeg skal til tannlegen i etasjen over.."

"Åh, ok. Unnskyld,"

De krever ikke å få bevis for at du virkelig skal til tannlegen i en mistenksom tone...

Eller påpeke at du ikke kan stå der når det faktisk er barnet ditt som skal til tannlegen og ikke deg personlig.

Endret av Tøytigern
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at slikt kan være frustrende og er enig i at folk må sjekke om dere har bevis eller ikke. Samtidig mener jeg at dere som har disse bevisene faktisk skal være glad for at menigmann bryr seg.

Utenfor her jeg bor er HC-parkeringen alltid opptatt, og det er sjelden de har noen lapp i ruta. Det må da være en større frustrasjon for dere om dere stadig kommer til plasser hvor HC-parkeringen er opptatt av funksjonsfriske?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg opplever det samme når jeg går på handikap-toalett. Jeg ser jo frisk og oppegående ut, men jeg har også utlagt tarm som jeg tviler på at de som går på den vanlige doen har lyst til å se på mens jeg bytter pose. Hvis de sier det på en ok måte gjør det ingenting, men hvis de er spydige så er jeg spydig tilbake ("ja, sånn flaks for meg at jeg er handikappet da!" eller noe sånt)

Anonymous poster hash: 7310c...04a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett om ts syns det er krevende å ha en funksjonshemmet sønn så syns jeg, spesielt hvis man er på steder der det er veldig få handikapplasser, at hun kan parkere på en vanlig plass eller en familieplass for å la rullestolbrukere og de som virkelig trenger plassen ha et sted å parkere.

Det er mange leger som er ganske slepphendte når det gjelder søknad om hc-kort og jeg vet at det er mange som søker om å få det pga godene det medfører, men som egentlig ikke har de fysiske behovene for det.

Med goder så mener jeg gratis bompenger, gratis parkering, parkering nærme døra osv.

Anonymous poster hash: b0120...339

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigerfar har HC-bevis, da min svigermor er handicappet. Han parkerer alltid på handicapplassene selvom hun ikke er med (noe hun sjelden er, hun kan ikke gå). Det kan jeg forsåvidt forstå, han har beviset, plassene er ledige, de andre er opptatt. Men HAN klager på (og til) at andre uten bevis parkerer på HANS plasser, selv når det er flere ledige HC-plasser, og svigermor ikke er med.

DET irriterer meg.



Anonymous poster hash: e7b0c...096
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ofte kjeft av "ola nordmann" når jeg parkerer. Det er som om noen har utpekt seg selv til parkeringsvakter og de gidder ikke engang ta en titt på frontruta før de begynner å kjefte på meg.

De venter til jeg kommer ut av bilen og da ser de ei frisk jente i midten av 20årene. Jeg tar ut vogn fra baggasjerommet, setter den opp ved sidenav bilen, tar ut sønnen min (4år), setter han i vogna og begynner å trille. Så er det plutselig en pekefinger i ansiktet mitt og en stemme som sier "du har ikke lov å parkere der".

Jeg har HC-bevis fra kommunen så jeg har faktisk lov å parkere der. Det pleier jeg også å si til de som kjefter på meg og da må jeg visst også forklare hvem som har nedsatt funksjonsevne, selvom de ikke har noe med det.

Beviset tilhører sønnen min som tilsynelatende ser helt frisk ut. Hvis man ser litt bedre etter så vil man fort merke at han ikke er som alle andre 4åringer, men som sagt gidder ikke disse folka å se på frontruta mi om jeg har bevis før de begynner å kjefte så jeg tviler på at de ser på barnet.

Begynner å lure på om "vanlig mann i gata" tror at det kun er rullestolbrukere og eldre mennesker som kan søke om og få HC-bevis fra kommunen. Det finnes jo uendelig mange sykdommer som ikke synes kjempe godt, men som gir personen nedsatt funksjonsevne.

Det er greit at folk sier ifra, men det går an å si på en snill måte. Det er heller ikke så dumt å ta en titt for å se om det ligger bevis i ruta før man tar frem pekefingeren sin.

Kjenner jeg bare har fått litt nok av å bruke tiden min på å forklare meg hele tiden. Jeg har nok å stri med ellers.

Anonymous poster hash: 882a8...4a1

*applaus*

Jeg er så enig med deg. Min far har amputert det ene benet sitt. Når han går set man ikke det (med mindre han har shorts) fordi han går helt normalt. Men han har problemer med å gå litt lengre strekninger og må da naturligvis parkere nærmere inngangen.

Svigerfaren min ser også frisk ut. Hjertefeil synes ikke på utsiden. Flere ganger har de begge fått fingeren i fleisen etterfulgt av masse spørsmål.

Folk må begynne å passe mer på seg selv.

Anonymous poster hash: 58747...fc3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...