Gå til innhold

Hvilken dialekt synest du er finest?


Gjest Katee

Anbefalte innlegg

Den dialekten det snakkes på/i Harstad. Fineste dialekten i hele Norge :rodmer:

Hilsen stavanger-jenta :popcorn:

Anonym poster: 143cc1a3130ed3206d4baa1b8ad97ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fasting Drue

Du aner tydeligvis ikke hvor irriterende det er når folk fra andre deler av landet generaliserer og sier at vi alle er fiskere som banner konstant og drikker hele dagen.

Ikke bare er det mye generalisering ute og går, men i tilegg total kunnskapsløshet.

Anonym poster: 5e2ad41aa46b919a4a8a85ae274ad398

Om noen synes helgelandsmål og tromsmål begge er fine, så kan de jo for all del skrive at de liker nord-norsk. Begge er nord-norsk, og begge har flere fellestrekk. Jeg skjønner ikke hvordan du får dét til å bety at vedkommende mener at alle nord-norske dialekter høres like ut. Det er forresten ikke et fenomen som er spesielt for nord-norsk - samme vinkling kan finne sted i forbindelse med begrepene øst-norsk og vest-norsk. Jeg vet faktisk ganske mye om generaliseringer forbundet med språkbruk - jeg har studert sosiolingvistikk. Dessuten er jeg sammen med en nordlending, og i skrivende stund sitter jeg og ser utover Kvaløya.

Endret av Fasting Drue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ lika ikkje min eia dialækt værtfall, syns æ høres vældi "brøutanes" og rætt fram ut når æ snakka me dåkker såm kjæm fra aindre plassa i lainne. Æ lika dialækta på Sørlandet, førr dåkker snakka så fint og verka såm trivelie fålk i tellægg :)

Anonym poster: 5841cf1853320f715715e93bc560d782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker rogalandsdialekten!

Anonym poster: 38c9711bd01dd5423225bf0d46115d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miranda2011

Sunnmørsdialekt som ikke er fra Ålesund. Volda troner nok aller høyset. Tett fulgt av Sykkylven og Stranda.

Er du ifra Volda?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du aner tydeligvis ikke hvor irriterende det er når folk fra andre deler av landet generaliserer og sier at vi alle er fiskere som banner konstant og drikker hele dagen.

Ikke bare er det mye generalisering ute og går, men i tilegg total kunnskapsløshet.

Anonym poster: 5e2ad41aa46b919a4a8a85ae274ad398

Generalisering er det om alle dialekter. Kunnskapsløshet og.

Etterhvert som jeg har vokst opp har jeg blitt mere glad i Oslo dialekta :) (Og legg gjerne til flere østlandsdialekter).

Tromsø dialekten liker jeg og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nobilian

Æ lika ikkje min eia dialækt værtfall, syns æ høres vældi "brøutanes" og rætt fram ut når æ snakka me dåkker såm kjæm fra aindre plassa i lainne. Æ lika dialækta på Sørlandet, førr dåkker snakka så fint og verka såm trivelie fålk i tellægg :)

Anonym poster: 5841cf1853320f715715e93bc560d782

Vefsn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vefsn?

Vesterålen ;)

Anonym poster: 5841cf1853320f715715e93bc560d782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnmørsdialekt er kjempefint og veldig sjarmerende. Ellers synes jeg Trønderdialekt kan være fint og selvfølgelig Oslodialekt siden jeg kommer fra Oslo :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fasting Drue

Jeg blir skikkelig irritert når folk snakker om Oslo-dialekt! Kan de ikke forstå at vi ikke snakker likt? Hallo, noen sier "skolen", mens andre sier "sko'orn".

*ironi*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir skikkelig irritert når folk snakker om Oslo-dialekt! Kan de ikke forstå at vi ikke snakker likt? Hallo, noen sier "skolen", mens andre sier "sko'orn".

*ironi*

Skola :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir skikkelig irritert når folk snakker om Oslo-dialekt! Kan de ikke forstå at vi ikke snakker likt? Hallo, noen sier "skolen", mens andre sier "sko'orn".

*ironi*

Vel, snakker man oslodialekt så sier man trolig "sko'orn". Mens "skolen" definitivt er Standard østnorsk.

De er helt klare forskjellige dialekter, og begge snakkes i Oslo i dag. Søk, les og lær. ;)

*ikke ironi*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jærsk og sånn de snakker i Årdal (sognemål?) er fint synes jeg.

De to dialektene jeg liker minst er skikkelig brei østfoldsdialekt og nordnorsk (finnmark)

Endret av Avi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er det vel ingen i Oslo som sier?

Jo! Men det er nok enten veldig slang, eller påvirkning fra andre dialekter. Foreksempel fra foreldre med annen dialekt.

Selv sier jeg vel en slags blanding av skolen og skoln. (Jeg snakker fort til tider).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fasting Drue

Vel, snakker man oslodialekt så sier man trolig "sko'orn". Mens "skolen" definitivt er Standard østnorsk.

De er helt klare forskjellige dialekter, og begge snakkes i Oslo i dag. Søk, les og lær. ;)

*ikke ironi*

Så når man bruker tjukk l i oslo, så er det oslodialekt, men når man ikke gjør det, så heter det ikke oslodialekt? Ord med tjukk l realiseres slik: /skoLe/ - /sko'orn/; akkurat som /guL/ - /gurt/. Språkbrukere uten tjukk l sier /skole/ - /skolen/; og /gul/ - /gult/. Selvfølgelig med variasjoner - det finnes nok folk nå som sier /skole/ - /sko'orn/, men antakelig ikke så mange som sier /gurt/ uten å si /guL/.

Det er klart man kan snakke om ulike varieteter innen Oslo, som t.d. øst/vest (selv om det ikke er så klare skiller i dag), men om ikke "oslodialekt" kan omfatte ulike variabler, så er ingen "-dialekt"-begreper gangbare. Du legger det historiske begrepet oslo(-øst-)dialekt til grunn, noe som ikke dekker oslomålet i dag i det hele tatt. Det er faktisk en skummel felle du har gått i, for om man ikke tar høyde for utvikling innen dialekter, så er forskningsfeltet meningsløst. Det gjelder selv om målet beveger seg i retning et standardtalemål (hvis vi i det hele tatt har et standardtalemål i Norge). Jeg tror ikke du vil finne et eneste menneske i Oslo født etter 1970 som har det i morsmålet sitt å si /mussikk/. Du kan ikke gå rundt og si at ingen i Oslo lenger snakker oslodialekt av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trønder ,men ikke på tv .

Er trønder selv å når folk snakker meg syns jeg det høres fint ut så lenge de ikke snakker sjikkelig breit,men på tv høres det så rart ut:P skjønner ikke hvorfor:P

Og østlandsdialekta ,men ikke vestkant .Det er ikke fint:P

Hva er "østlandsdialekta"? Til din informasjon så snakkes det veldig mange ulike dialekter på østlandet (en region som omfatter 8 fylker).

Jæ snakkær brei vestfold-dialekt, og hælæ'kke høre på folk som knotær. Ta dialektane deres tebake, østlendingær! Blir for nitrist hvis alle ska snakke som om de kom fra beste vestkant i Oslo.

Anonym poster: a145cd09df208668d0556300b83d3647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...