Gå til innhold

Rotte som kjæledyr


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å skaffe meg ei lita rotte. Har lest litt om de, og har funnet ut at hanner er kosete, hunnene er ville.

Er det mulig å få ei hun rotte til å bli kosete og rolig?

Har egentlig lyst på hanne, fordi de er kosete. Men, de skvetter overalt, og det orker jeg ikke.

Det blir så klart to rotter, siden de liker seg best i par.



Anonymous poster hash: d23cb...fa9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rotter duftmarkerer hele tiden i form av små dråper mens de går, så det blir tiss overalt uansett, selv om hanner klart markerer i større mengder enn hunnene. Markeringen, pluss at de dør så tidlig av sykdom, er nok det eneste negative med rotter.

Hunnrotter vil nok generelt ikke være kosete og rolig i form av at de vil ligge under genseren og ta livet med ro, i stedet kommer de nok til å være mer opptatt av å klatre opp på møbler og undersøke det som undersøkes kan. Om du ikke er spesielt begeistret for markering, ville jeg nok kanskje heller valgt hanner. Selv om de markerer mer, så klatrer de ikke opp på alle overflater og undersøker absolutt alt som hunnrotter gjerne gjør, så det blir mindre flater å vaske.

Det kan dog være verdt å merke seg at det blir en del vasking med rotter. Anbefaler ikke å ha noe av tre i burene som ikke kan byttes ut når det begynner å lukte, og å ha et mange hengekøyer/kuber som kan byttes på og vaskes om hverandre et par ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en rotte for flere år siden. Det var en hann, og rotta var såå kosete. Blir lei meg av å tenke på han enda. Jeg kunne bære han over alt, og han sov til og med i senga mi noen ganger. (Da hadde jeg så klart tilgang til buret på gulvet, med tanke på mat og drikke). Rotta mi levde faktisk utrolig lenge, type 4-5 år, men døde av svulst på magen.

Rotta mi var veldig vill i starten og lite kosete. Men jeg startet forsiktig med å gi den mat fra handa mi. Etter en stund så ville han nesten ikke inn i buret sitt igjen, fordi han ville ligge under genseren min. :P

Han bodde i et bur sammen med en annen rotte. (Som var søstra mi sin), så han var aldri alene. :)



Anonymous poster hash: f2418...798
Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes rotter høres så utrolig kos ut, har så innmari lyst på en. Holder på å veier frem og tilbake om jeg burde skaffe meg en.

ts



Anonymous poster hash: d23cb...fa9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller hatt et dyr som ble eldre enn maks 3-4 år.

Anonymous poster hash: b6bb6...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde to hunnrotter av typen Husky. (Ser ut som hetterotter, men uten hette) De var søstre og ble super tamme. Hadde dem fra 6 ukers alder. De ble litt over to år gamle.

De satt på skulderen omtrent hele tiden, elsket å være med på ting. Vi lagde agility-baner og lærte dem triks. Gikk vi forbi buret så var de desperate etter å komme ut og opp på skulderen :) Hyggelige, smarte små skapninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...