Gå til innhold

Er naturlige skjønnheter mer intelligente?


Ungoliant

Anbefalte innlegg

På juridisk og medisinsk fakultet synes jeg at det er utrolig mange flere vakre mennesker enn på de andre fakultetene ved universitetet. De fleste ser over gjennomsnittlig bra ut og har noen lunde bra kropper. På disse fakultetene er det også en mye større andel blonde mennesker enn i befolkningen forøvrig.

På den andre siden virker det som om folk i de lavest-lønnede yrkene (fulltidsarbeidere på Rimi eller håndverkere f.eks) er mindre attraktive enn folk flest.

Når jeg ser på skoleklassene som jeg har gått i oppgjennom livet, synes jeg også at det virker som om folk med rart, avvikende utseende eller overvekt ofte gjør det dårlig på skolen og sosialt, mens pene, sunne mennesker oftere er populære og har toppkarakterer.

Tror dere at det er en korrelasjon mellom naturlig skjønnhet og intelligens?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror dere at det er en korrelasjon mellom naturlig skjønnhet og intelligens?

Nei, jeg tror vakre mennesker får langt flere fordeler i livet.

Anonymous poster hash: e821e...7bc

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturlig og naturlig fru blom.. De fleste mennesker som studerer "prestisje"fag og senere jobber i slike yrker er veldig pene, fordi de går inn for det. Å være godt trent, tenke på hva man spiser, kle seg riktig, ha riktig hår og hudtone etc er en del av det miljøet de er en del av, og dermed blir det en del av deres personlighet og hvordan man fremstår for andre. De lar seg ikke forfalle.

Bare se på Birken, der er det jo ledere innen flere yrkesgrupper som har til felles at de tjener godt og er sporty.



Anonymous poster hash: 1bd7b...1c2
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsket noe på dette, og ja, det er funnet en sammenheng. Selvsagt finnes det vanvittig mange unntak, men både god økonomi og høy intelligens korrelerer positivt med fysisk attraktivitet. Å påpeke det er jo å be om at folk sier "skjønnhet er subjektivt" og "jeg vet om mange som er smarte og stygge", noe som selvsagt er sant nok, men det er også mulig å se helt klare og statistisk signifikante tendenser. Det har nok noe å gjøre med at de mest intelligente også har blitt mest vellykket, og dermed også vært mest attraktive på kjønnsmarkedet. Dermed har de kunnet få seg attraktive partnere, og deres barn har dermed fått både intelligens og fysisk attraktivitet fra sine foreldre.

Over mange generasjoner blir den trenden ganske kraftig. Det er massevis av studier som viser at man finner igjen denne trenden her i de aller fleste samfunn. Mange tenker nok naturlig at det er motsatt, at de høyt intelligente er lite attraktive mens de mindre intelligente er "dumme og deilige", men tendensen er beviselig motsatt.

Og igjen, det er selvsagt svært mange unntak. Men dette er altså ikke bare et blindspor du har kommet inn på. Så har man jo en del faktorer som forsterker denne effekten, som at skjønnhet spiller inn på inntrykket man gir på jobbintervjuer osv., men det er også noe biologisk i bånn. De mest intelligente har - i gjennomsnitt - mest suksess, og de har dermed også vært attraktive partnere. Menn har jo innehatt de mest prestisjefylte stillingene i det aller meste av menneskehetens historie, og da har du fått vellykkede, intelligente menn med vakre koner. Over titalls og hundretalls generasjoner utgjør den tendensen en stor forskjell.



Anonymous poster hash: 0506e...1b5
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også tenkt på det TS sier, og er helt enig! Synes også ofte at de er penere og smartere!



Anonymous poster hash: 83b20...de3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymous poster hash: 0506e...1b5

Og jada, ikke alle intelligente velger "prestisjeyrker", og han i kassa på Rimi kan godt være like intelligent og/eller vakker som legen eller advokaten din. Dette handler om tendenser på samfunnsnivå. Man kan selvsagt ikke si at "selvsagt endte han på Rimi", men om man ser på samfunnet under ett kan man se klare tendenser. Det er mer eller mindre verdiløst på individnivå, men en helt udiskutabel og godt dokumentert trend på samfunnsnivå. Jeg tror ikke effekten er enorm, men den er der.

Anonymous poster hash: 0506e...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange tenker nok naturlig at det er motsatt, at de høyt intelligente er lite attraktive mens de mindre intelligente er "dumme og deilige", men tendensen er beviselig motsatt.

Anonymous poster hash: 0506e...1b5

Jeg synes ofte at de "dumme og deilige" i grunnen er ganske stygge. De er bare flinke til å sjule det fordi de bruker cheerleader-effekten, silikon og flere tonn med sminke + extensions og utfordrende klær.

Hadde du vasket av all sminke og kledd av en dum bimbo og en kvinnelig prestisje-student hadde sannsyneligvis studenten vært finest å se på.

Anonymous poster hash: 58ad3...9e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ofte at de "dumme og deilige" i grunnen er ganske stygge. De er bare flinke til å sjule det fordi de bruker cheerleader-effekten, silikon og flere tonn med sminke + extensions og utfordrende klær.

Hadde du vasket av all sminke og kledd av en dum bimbo og en kvinnelig prestisje-student hadde sannsyneligvis studenten vært finest å se på.

Anonymous poster hash: 58ad3...9e7

Jeg personlig er helt enig med deg, altså. Men det er jo ganske mange som har en idé om at de mest intelligente er, for å si det rett ut, stygge nerder. De fleste legger nok vekk de tankene med årene, men jeg tror nok det er ganske mange som sitter med tanker om at man ofte enten er intelligent eller attraktiv. Selv om det altså ikke stemmer.

Det er uansett klart at det bildet her er sammensatt. Om man skiller seg veldig ut utseendemessig kan man jo lettere bli mobbet og mistrives på skolen, og dermed ikke leve opp til potensialet sitt. Attraktive mennesker kan også ha lettere for å få jobber, det er naturlig at det spiller inn i en del i noen ansettelsesprosesser selv om man forsøker å unngå det. Likevel er det slått klart fast at den gjennomsnittlige vakre personen også scorer høyere på intelligens enn den gjennomsnittlige mindre vakre personen. Også fra naturens side. Selv om det ikke er noe man ønsker å tenke på.

Det blir jo som når man prater om at barn av ressurssterke foreldre gjør det bedre i skolen. Selvsagt skyldes det i betydelig grad hjelp hjemmefra, stabile oppvekstforhold etc., men når vi vet at mye av ren intelligens (avgrenses mot tillært kunnskap) er medfødt er det jo klart at disse barna ofte også har et bedre utgangspunkt fra naturens side. Vi er ikke født like. Det betyr ikke at man ikke skal forsøke å jevne ut de forskjellene som er kunstige, men biologi har også noe å si. Barn ligner på sine foreldre både på innsiden og utsiden. På samfunnsnivå.

Anonymous poster hash: 0506e...1b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

juridisk og medisinsk fakultet synes jeg at det er utrolig mange flere vakre mennesker enn på de andre fakultetene ved universitetet. De fleste ser over gjennomsnittlig bra ut og har noen lunde bra kropper. På disse fakultetene er det også en mye større andel blonde mennesker enn i befolkningen forøvrig.

På den andre siden virker det som om folk i de lavest-lønnede yrkene (fulltidsarbeidere på Rimi eller håndverkere f.eks) er mindre attraktive enn folk flest.

Når jeg ser på skoleklassene som jeg har gått i oppgjennom livet, synes jeg også at det virker som om folk med rart, avvikende utseende eller overvekt ofte gjør det dårlig på skolen og sosialt, mens pene, sunne mennesker oftere er populære og har toppkarakterer.

Tror dere at det er en korrelasjon mellom naturlig skjønnhet og intelligens?

As if dette skulle representere en elite...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På juridisk og medisinsk fakultet synes jeg at det er utrolig mange flere vakre mennesker enn på de andre fakultetene ved universitetet. De fleste ser over gjennomsnittlig bra ut og har noen lunde bra kropper. På disse fakultetene er det også en mye større andel blonde mennesker enn i befolkningen forøvrig.

På den andre siden virker det som om folk i de lavest-lønnede yrkene (fulltidsarbeidere på Rimi eller håndverkere f.eks) er mindre attraktive enn folk flest.

Når jeg ser på skoleklassene som jeg har gått i oppgjennom livet, synes jeg også at det virker som om folk med rart, avvikende utseende eller overvekt ofte gjør det dårlig på skolen og sosialt, mens pene, sunne mennesker oftere er populære og har toppkarakterer.

Tror dere at det er en korrelasjon mellom naturlig skjønnhet og intelligens?

Dette er jo bare tull. Kanskje de best UTDANNEDE også er pene eller likt sosialt, men det betyr ikke at de er mest intelligente. Det å komme inn på et slikt studie er ikke kun for de begavede. Jus kan man komme inn på med 5 i snitt, UTEN realfag. De fleste fag på vgs er enkle nok til at de aller fleste med litt jobb kan få 5 så lenge man slipper realfag. Man trenger ikke den tyngste matten for medisin heller. De smarteste velger nok sivilingeniørlinjer og ikke jus/medisin (hvem vil vel jobbe i det offentlige?).

Det å lykkes sosialt har iallefall ingenting med intelligens å gjøre. De som er mest populære på skolen er de som er likt av flest mennesker = man er mer folkelig av seg. Kombinert med et utseende som fok vil smiske for. Disse to = sosialt vellykket + masse venner. En gjennomsnittlig IQ.

De begavede elevene (typ Mensakandidater) havner utenfor sosialt og finner seg stort sett ikke til rette med de alminnelige. I tillegg synes de ofte skolen er kjedelig fordi de ikke får nok utfordringer. De med gode karakterer er opptatt av skole og legger ned innsats = synes ikke skole er så kjedelig at de ikke orker tanken på å åpne bøkene = gjennomsnittlig IQ med evner til å jobbe hardt og lenge.

Anonymous poster hash: a8710...8c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det har mest å gjøre med at de som legger mye i å jobbe hardt og få seg en god utdannelse også er flinkere til å ta vare på seg selv på andre områder, som å trene og spise sunt. Samtidig skal du ikke se bort ifra at pene jenter i større grad blir løftet frem, og dermed også mer motivert for å lykkes. De minst attraktive har kanskje hatt en motsatt opplevelse gjennom hele skolen og har kanskje blitt brutt mer ned frem mot skolegangen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt før her, tror jeg også det handler om at de går inn for det. Det er lite som kommer gratis i livet - gode karakterer, en trent kropp, sunt hår, karriere. Noe som igjen fører til bedre selvtillit.



Anonymous poster hash: ac5ae...67a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lite pen, tar master i på en veldig matematisk linje og føler jeg er kommet greit nok inn i livet. Dette varierer, men jeg skal derimot være enig at det er mange flotte jenter på universitetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På juridisk og medisinsk fakultet synes jeg at det er utrolig mange flere vakre mennesker enn på de andre fakultetene ved universitetet. De fleste ser over gjennomsnittlig bra ut og har noen lunde bra kropper. På disse fakultetene er det også en mye større andel blonde mennesker enn i befolkningen forøvrig.

På den andre siden virker det som om folk i de lavest-lønnede yrkene (fulltidsarbeidere på Rimi eller håndverkere f.eks) er mindre attraktive enn folk flest.

Når jeg ser på skoleklassene som jeg har gått i oppgjennom livet, synes jeg også at det virker som om folk med rart, avvikende utseende eller overvekt ofte gjør det dårlig på skolen og sosialt, mens pene, sunne mennesker oftere er populære og har toppkarakterer.

Tror dere at det er en korrelasjon mellom naturlig skjønnhet og intelligens?

Yrkesutdannede håndverkere er jo ikke så lavtstående. De har jo grei nok lønn og de gjør jo et viktig arbeid.

Jeg tror at en eventuell korrelasjon handler om at de med penger og makt har valgt vakre partnere, siden det pfte er høy intelligens blant slike har det kanskje ført til at vakre mennesker er litt mer intelligente. Men en kan også tenke seg at vakre mennesker har færre problemer og belymringer, pga lett tilgang på partnere og sosial aksept og muligens bedre selvtillit. Noe som gjør at de konsentrer seg bedre. Stress og dårlige følelser har og en påvirkning på utseende, samt lykke.

Det er kanskje en korrelasjon, men ikke sikkert en årsakssammenheng. Kan blant annet nevne den danske nobiliteten som degenererte seg helt ved merkelige giftermål på 16-hundretallet. Sikkert vakre dumme vanlige kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig tenkt omvendt. At de "grå musene/nørdene" fra skolen er de som ender opp med høyest utdannelse. Ihvertfall stemmer det for dem jeg gikk med. Så er det jo mange som blomstrer med tiden. Men det er nok av de pene som jobber i butikker/frisører o.l...

Anonymous poster hash: b8524...f96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest SunflowerPenguin

Vil ná tro at det kommer litt an pá hva slags universitet du gár pá og hva du synes er pent. At noen er bok smart har ikke alltid med utseende á gjóre. Og vel, mange som kan bli sett pá som pene som kan slite med lág sjólvtillitt innerst inne uansett hvor utadvente og populaere de virker pá utsiden. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy gråmus-faktor på medisin synes nå jeg :ninja:

Haha, det er mitt inntrykk også.

De tørreste typene på mitt trinn endte på medisin, de var egentlig hverken de smarteste eller de peneste i klassen, og iallefall ikke de mest populære. Men de var langt fra stygge altså, det kan godt være at de typene jeg synes er et stort gjesp utseendemessig er akkurat de TS synes er pene.

På jus ser jeg at det er litt høyere berte-faktor enn andre fag.

Som noen andre her har vært inne på, så er det forsket på dette og det er funnet en viss sammenheng statistisk sett. Husker også det var noen biologiprofessorer som var ute i avisene for noen år siden og sa at jentene på Oslo Vest var penere enn de på østkanten, og skapte et helvetes rabalder. Poenget deres var at pene damer ville ha menn med høy status, og disse suksessrike næringslivstoppene var mest å finne på vestkanten, derfor flyttet de pene kvinnene der, fant seg en vellykket mann der og fikk pene barn der.

Så kan man jo tenke seg at disse pene barna vokser opp i et møblert hjem og har noe bedre forutsetninger enn barn fra lavere sosioøkonomiske grupper, kanskje i tillegg et litt større press på seg for å velge et statusyrke. I tillegg så kommer miljøet hvor man legger mer tid og penger i utseende og er mer opptatt av sunt kosthold og trening, overvekt er f.eks. noe som du statistisk sett vil se mer av blant de som har lav utdannelse og lav lønn. Så det er nok noen sammenhenger her, selv om det jo ikke er en naturlov uten unntak for all del..

Endret av Cuntzilla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Aaaah Cuntiz... Dette er øyeblikket jeg har ventet på siden jeg lest din tekst i morgentimene idag. Hanskene av, balltre frem!

Haha, det er mitt inntrykk også.

De tørreste typene på mitt trinn endte på medisin, de var egentlig hverken de smarteste eller de peneste i klassen,

og iallefall ikke de mest populære. Men de var langt fra stygge altså, det kan godt være at de typene jeg synes er et stort gjesp utseendemessig er akkurat de TS synes er pene.

På jus ser jeg at det er litt høyere berte-faktor enn andre fag.

Som noen andre her har vært inne på, så er det forsket på dette og det er funnet en viss sammenheng statistisk sett. Husker også det var noen biologiprofessorer som var ute i avisene for noen år siden og sa at jentene på Oslo Vest var penere enn de på østkanten, og skapte et helvetes rabalder. Poenget deres var at pene damer ville ha menn med høy status,

og disse suksessrike næringslivstoppene var mest å finne på vestkanten, derfor flyttet de pene kvinnene der, fant seg en vellykket mann der og fikk pene barn der.

Så kan man jo tenke seg at disse pene barna vokser opp i et møblert hjem og har noe bedre forutsetninger enn barn fra lavere sosioøkonomiske grupper, kanskje i tillegg et litt større press på seg for å velge et statusyrke.

I tillegg så kommer miljøet hvor man legger mer tid og penger i utseende og er mer opptatt av sunt kosthold og trening,

overvekt er f.eks. noe som du statistisk sett vil se mer av blant de som har lav utdannelse og lav lønn. Så det er nok noen sammenhenger her, selv om det jo ikke er en naturlov uten unntak for all del..

Det siste uthevede der er vel det vi er enige om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaah Cuntiz... Dette er øyeblikket jeg har ventet på siden jeg lest din tekst i morgentimene idag. Hanskene av, balltre frem!

Det siste uthevede der er vel det vi er enige om!

Hahaha =)

Ang. statistikk (som om ikke enhver idiot visste at det var høyt snitt på medisin): smart er mye mer enn skoleflink! Et par av de største vattpinnene i klassen min fra VGS gikk videre til å studere medisin, det er fakta. Å kunne matte og fysikk og å lese døgnet rundt betyr ikke at du nødvendigvis er spesielt smart. Dessuten gikk jeg på den VGS-skolen med høyest karaktersnitt for å komme inn, så selv de som ikke var de smarteste i klassen var jo ikke helt bak mål skolemessig sett altså, vi kunne alle kommet inn på medisin. Unntatt hun ene fra Bryne som havnet på kjøret.

Alt det andre du skriver er bare tull, du hopper over poenget med vilje, tar alt jeg skriver som om det er bokstavelig ment og allmenngyldige Sannheter, snur opp ned på korrelasjonen, og kverulerer til og med på at jeg mangler to ord i en setning som sier seg selv på alle mulige måter?

Dette er jo også andres forskning, hvis du synes jeg forklarer det dårlig, så just fucking google it ;)

Jeg ga et kort, tabloid resymé fritt fra hukommelsen etter å ha skumlest om det i VG på en dotur for x antall år siden, det er helt meningsløst å angripe detaljer i dette. Du må gå til kilden om det er noe av det du ikke forstår og skrive brev til disse forskerne om det er noe du er uenig i, jeg kan jo ikke sitte her og forsvare en metodikk og slutning som ikke er min. Jeg bare kom på denne saken som en liten anekdote, i sammenheng med tema.

Som sagt, synes du det virker som det er hull i metodikk e.l. her, så anbefaler jeg å gå til kilden og lese avhandlingen, for innlegget mitt var sikkert ikke et veldig dekkende referat hverken av hva de kom frem til eller hvordan de gjorde det.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...