Gå til innhold

Smertebehandling på sykehus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var innlagt noen dager med betydelige smerter. Spørsmålet jeg fikk flere ganger var hvor på en skala fra 0 til 10 min smerte lå. I starten svarte jeg 9. Så lå jeg et døgn med intravenøs smertelindring. Så spurte en sykepleier om vi kunne prøve piller i stedet. Jeg sa ok, og gikk på disse en dag.

Jeg fikk beskjed om å gi beskjed når smertene tiltok for det var mer effektivt å gi medisiner før smertene ble for sterke. Så sent om kvelden ba jeg om mer medisin. Sykepleieren spurte om hvor smertene lå. Jeg svarte 5.

Hun kom da tilbake med et reseptfritt middel, og jeg reagerte. Hun sa da at hun kunne se på meg at smertene nå ikke var så sterke. Videre la hun ut om alle bivirkningene på de sterke medisinene jeg hadde fått tidligere på dagen. Hun spurte om jeg ønsket full forstoppelse.

Jeg ble fortvilet, kledde på meg og sjanglet ut i korridoren. Det var vaktskifte, så jeg ga beskjed til en ny sykepleier om at jeg reiste hjem. Der har jeg liggende bedre smertemedisin enn hva jeg får her, sa jeg.

Hun ba meg vente litt og kom tilbake med journalen min. Det står jo her at du kan få hva som helst, sier hun. Jeg stoler ikke på dere lenger, sa jeg i affekt. Så jeg skrev under på et papir at jeg selv skrev meg ut, og jeg la til i fritekst: Fordi jeg ikke får adekvat smertebehandling.

Hva syns dere om min opplevelse?



Anonymous poster hash: bf6c1...0c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes kanskje at du skulle stole på personalets kompetanse og prøvd den smertelindringen du fikk. De vet nok hva de gjør.



Anonymous poster hash: 371d4...807
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du handlet litt overvilt utifra hva en enkelt sykepleier gjorde. Den neste sykepleieren kikket jo i papirene dine og sa at du kunne få hva som helst av smertestillende.. Hadde du ventet litt så ville du sikkert fått en annen sort for smertelindring.

Når det skal være sagt så gikk du fra 9 til 5 på smerteskalaen relativt raskt, så kanskje den første sykepleieren trodde du ikke hadde så sterke smerter lengre og ville prøve noe mildere. Nå vet jeg ikke hva du fikk, men antar morfin, og det er en kjent sak at enkelte typer smertestillende gir fort tilvenning og avhengighet, og mange er restriktiv med å gi for mye av disse medikamentene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvorfor du "sjanglet" ut i korridoren eller hva slags lidelse du var innlagt for, men det er dessverre kjent at sykehusene i Norge er dårlige på å smertelindring.

De kan heller ikke lindre alle typer smerte lett, og det er ikke alltid smart å maskere smerter, da det kan være et tegn på noe alvorlig, som da blir oversett. Videre er det både bieffekter og avhengighetsproblematikk med sterke smertestillende, type morfin.

Har selv ligget på sykehus med store smerter og elendig smertelindring, så vet at de dessverre ikke alltid er så flinke til dette. Ble også utskrevet med potensielt livstruende komplikasjon. Stoler heller ikke på de lengre, men skjønner problemstillingen de står ovenfor bedre, etter mine erfaring.

Lå en natt og hørte på en eldre mann på intensiv avdelingen vi begge var på..huff..får enda frysninger av å tenke på det..han jamret seg, stønnet og gråt i smerter og plager hele natten. Han hadde noe galt med lungene, kunne høre det surklet når han pustet. Han fikk ikke god nok smertelindring før morgen-teamet kom på. Når man ligger på intensiven, så er det alvorlig, og det er alltid sykepleiere i rommet til en hver tid. Kunne ikke begripe at de ikke kunne gi han lindring. Men noen ganger kan jo smertestillende senke pusten..ikke vet jeg, men det var skremmende. Håper han overlevde. :(



Anonymous poster hash: c2f8d...682
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du var litt kjapp med å skrive deg selv ut. Du kunne ha bedt om noe sterkere hvis de andre ikke virket. Er ikke verre enn det. Man ønsker å prøve så lite smertestillende som mulig, når du sier du har 5 på smerteskalaen så er det ikke nødvendig med det sterkeste. Men hvis det milde du fikk ikke virket så hadde du fått sterkere.



Anonymous poster hash: a849a...8d3
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver jo ikke noe om hvilke smerter du hadde, men jeg syns du var overdramatisk i din reaksjon ja. Helt vanlig å bruke reseptfri medikamenter som f.eks Paracet og bygge på derfra.



Anonymous poster hash: 118cd...7ca
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magdalene

En femmer krever som regel ikke morfin eller liknende da.

Da prøver man mildere smertestillende først.

Å skrive seg ut er jo bare dumt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

De har nok registrert at smertene ble redusert fra 9 til 5.

Og det kommer nok litt an på hva som var årsaken til smertene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fargerik

Eg har sjølv vore innlagt med sterke smerter grunna sjukdommar, så eg har vore borti dette med smertelindring ganske mykje og eg har mine (gode) grunnar til å verken like eller stole på fleire av personalet søm høyrer til dei forskjellige avdelingane eg har vore på.

Eg syns du skreiv deg ut litt for kjapt. Berre fordi EIN sjukepleiar kom med eit reseptfritt smertestillande middel, så stoler du ikkje på de lengre? Alle skjæres under ein kam? Den nye sjukepleiaren sa jo til og med at du kunne få sterkare saker om nødvendig. Det legges ofte paracet eller perfalgan (intravenøs paracet) i botn. Og sterke medisiner for å dempe smerte, medfører sine eigne problemer, så eg skjønner at den sjukepleiaren ville prøva eit mildare middel. Det er ganske vanlig etterkvart som smertene roer seg i styrke.

Eg syns også at det virker litt.. uvørent? at sjukehuset lot deg reise åleine når du sjangla, sjølv om du ville skrive deg ut på eige ansvar.

Endret av Fargerik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er virkelig ute og sykler TS. Paracet og/eller ibux legger alltid bunnen for videre smertelindring. Og sykepleiere og leger har faktisk et ansvar for medisiner, de gir ikke unødvendig for å spare DEG for bivirkninger og senskader. En 5 på smerteskala kan fint dempes med 2 gram paracet i bunnen og etterhvert noe sterkere om det er nødvendig. Dette er en vurdering som tas fortløpende.

Stoler du ikke på helsepersonell som har mange, mange år utdannelse og erfaring så har du virkelig et problem, dette er fagfeltet deres, ikke ditt.



Anonymous poster hash: d9f6f...d4e
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleier 1 gjorde riktig avgjørelse. Når du sier at du har 9/10 på smerteskalaen så er det aktuelt med morfinpreparater. 5/10 klassifiseres til reseptfrie legemidler som paracet og ibux. Og somen annen her sier så skal det være i bunnen av all smertebehandling.

Anonymous poster hash: 4e431...c61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kanskje at du skulle stole på personalets kompetanse og prøvd den smertelindringen du fikk. De vet nok hva de gjør. Anonymous poster hash: 371d4...807

Absolutt ikke.

Anonymous poster hash: c3584...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg lå innlagt på Ahus med ekstreme smerter, fikk jeg ikke annet enn paracet. Jeg har født uten smertestillende, og de smertene jeg hadde da jeg lå innlagt var sterkere og verre. Jeg gråt av smerte. Men fokk ingenting. Selv da de lovte meg smertestillende intravenøst, fikk jeg ikke nok. Etter tre timer med hyling og intens gråt fra min side, under et inngrep i kroppen, fikk jeg så mye dop at jeg sovnet. Det var så vondt at jeg kun ikke kjente smerte i lett narkose.

Jeg stoler ikke på leger i det heletatt, jeg vil fraråde alle å stole blindt på leger og sykepleiere uten videre.

Jeg har vært i kontakt med ganske mange av legene som arbeider både på Ahus og andre steder, og ingen (!) av dem utviste god nok kompetanse, og det er skremmende. Veldig skremmende.

Jeg har idag posttraumatisk stressyndrom pga smertene jeg opplevde på sykehuset. Er kanskje ødelagt for livet, følelsesmessig.

Anonymous poster hash: c3584...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du overreagerer veldig her.. Selv om du får en paracet betyr det ikke at du ikke får mer hvis den ikke har effekt. Det er sant det sykepleieren sa, og med A og B preparater kan du bli avhengig. Så godt som alle får paracet i tillegg til andre smerter. Du burde ta den og se hvordan den virket på deg, en 5er er ikke noe vi gir morfin for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke lyst å beskrive hvilken diagnose jeg hadde, men legen sa at tilstanden min var forbundet med "betydelige" smerter. Og dette var det verste jeg har opplevd. Først to døgn i smertehelvete før legevakten sendte meg i ambulanse til sykehuset. Så et døgn med intravenøs veske og morfin. Deretter en dag med sterke piller.

Denne smerteskalaen er jo høyst subjektiv. Jeg vil kalle sterk hodepine for en femmer, mens et migreneanfall ligger på en åtter.

Jeg må minne dere på et forhold som den første sykepleieren om morgenen poengterte sterkt: Effektiv smertebehandling er at man ikke venter med neste dose til smertene har tiltatt for mye. Så da må jeg spørre dere med god kunnskap: Burde jeg ventet lenger enn min subjektive femmer før jeg ba om mer smertestillende?

Ja, sikkert ikke særlig smart å skrive seg selv ut, men smertene og angsten for at de skulle tilta igjen gjorde noe med meg. At jeg sjanglet ut fra sykehuset er ikke så rart da jeg et døgn tidligere ikke var i stand til å stå oppreist eller å huske fødselsdatoen.



Anonymous poster hash: bf6c1...0c6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du overreagerer veldig her.. Selv om du får en paracet betyr det ikke at du ikke får mer hvis den ikke har effekt. Det er sant det sykepleieren sa, og med A og B preparater kan du bli avhengig. Så godt som alle får paracet i tillegg til andre smerter. Du burde ta den og se hvordan den virket på deg, en 5er er ikke noe vi gir morfin for.

Man blir ikke avhengig av opiater om man bruker dem i en akutt smertesituasjon over noen dager. Det er betydelig overdrevet. Men 5/10 hørtes ut som smerter som ikke trenger den type sterk smertelindring uansett.

Anonymous poster hash: 86062...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke avhengig av opiater om man bruker dem i en akutt smertesituasjon over noen dager. Det er betydelig overdrevet. Men 5/10 hørtes ut som smerter som ikke trenger den type sterk smertelindring uansett.

Anonymous poster hash: 86062...d60

Nevnte det forde jeg ikke viste hvor lenge TS stor på opiater, er fult klar over a det ikke blir det over noen dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevnte det forde jeg ikke viste hvor lenge TS stor på opiater, er fult klar over a det ikke blir det over noen dager!

Mulig jeg uttrykker meg klønete, men i mitt startinnlegg prøvde jeg å få frem at jeg fikk smertebehandling i totalt ett døgn og en dag. Hvis man ikke får med seg poenget blir jo svarene deretter.

Anonymous poster hash: bf6c1...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...