Gå til innhold

Mørbradbiff og flatbiff. Hva kan jeg bruke den til?


Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Sambo har kjøpt store mengder flatbiff og mørbradbiff i Sverige.

Jeg kan sikkert trylle frem en og annen gryterett av dette, men hodet mitt er tomt.

Har dere noen enkle hverdagsoppskrifter som kan brukes?

Det ser ikke ut som om kjøttet er spesielt mørt heller. Det må nok enten marineres i evigheter og/eller kokes mørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Mørbrad er flott biffkjøtt. Faktisk på høyde med ytrefileten.

Flatbiffen er nok best til stek eller gryteretter, evt supper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne lapskausen er nydelig (som vi forøvrig skal lage i morgen, med mørbrad). Jeg synes ikke disse stykkene er gode nok til å spise som biff (smak og behag da), men i gryteretter kommer de til sin rett. Slenger med et par oppskrifter til.

Lapskaus (6 pers.)

1 kg oksekjøtt

3 ss olivenolje

3 ss hvetemel

3 hakkede løk

3 store hakkede gulrøtter

4 hakkede selleristenger

7,5 dl oksekraft

1 dl tomatpuré

1 ss worcestershire saus

2 ss soyasaus

½ ts hver av salt, pepper, timian og paprikapulver

6 store poteter

Skjær kjøttet i terninger og brun dem i olje. Ta gryten av platen og dryss mel over, stek i 5 minutter på svak varme. Ta ut kjøttet. Surr løk, gulrøtter og selleri til det blir mørt. Tilsett kjøtt, kraft, tomatpuré, worcestershiresaus, soya og krydder. Sett på lokk og la småkoke i 45 minutter. Skrell potetene og skjær dem i små terninger. Ha dem i lapskausen og la det koke i 30 minutter til.

Beef Picadillo (4 pers.)

1 stor hakket løk

3 knuste hvitløksbåter

1 ss mild chilipulver

½ ss spisskummen

ca 1 kg storfekjøtt i strimler

2-3 dl kraftig buljong

¼ ts cayennepepper

2 chili i skiver

½ boks tomater

1 kanelstang

½ ts salt

100 g rosiner

1 glass oliven etter smak

½ boks brune eller hvite bønner

5-6 snittede vårløk

Fres løk og hvitløk i litt olje. Tilsett chili, spisskummen og cayenne, så frisk chili. Fres litt mer, tilsett kjøtt og la det få farge. Hell over buljong og tomater, og tilsett kanel og salt. Ka surre under lokk ca ½ time. Avkjøl blandinge. Tilsett rosiner og oliven og varm rettet opp før servering, la putre 10 minutter til. Bland inn bønner og vårløk.

Klubbgryte (4-6 pers.)

500 g oksekjøtt

1 purre

150 g champignon

1 rød paprika

evt andre grønnsaker etter eget ønske

1 beger kremost

2 dl buljong

salt/pepper

Skjær kjøttet i strimler og brun det lett i smør. Kok ut pannen med litt vann. Skjær purre i ringer, champignon i halvdeler og paprika i strimler. Legg alt lagvis i en gryte. Smelt krydderosten i buljong. Hell over i gryten og la koke til alt er mørt. Smak til med salt og pepper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Denne lapskausen er nydelig (som vi forøvrig skal lage i morgen' date= med mørbrad). Jeg synes ikke disse stykkene er gode nok til å spise som biff (smak og behag da), men i gryteretter kommer de til sin rett. Slenger med et par oppskrifter til.

Da kan du umulig ha spist god, mør mørbrad. :ler:

Si meg... liker du biff??? :fleipe:

Bortsett fra filetene er mørbraden det eneste stykket jeg bruker til biff.

Mørbraden er så godt som like mør som ytrefileten, og et hakk mer smakfull. Resten av bakparten går til steker, gryter og verdens beste karbonadedeig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk!

Mørbraden kan nok brukes som biff. Men denne var ikke særlig mør og så ikke ut som den kom til å duge som hel biff.

Dessuten er sambo kresen på biffen sin. Skal helst ha indrefilet eller ytrefilet.

Men jeg er egentlig ikke så glad i vanlig biff, så det passer meg fint å lage noe annet av kjøttet.

Tar gjerne i mot flere forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, jeg sa jo smak og behag da. Selv spiser jeg stort sett alltid ytrefilet fordi den har mer smak enn indrefileten, og fremdeles er ganske mør. Det er ingen tvil om at ytrefilet (og også indrefilet, og entrecôte) er mørere enn mørbrad. Mørbrad er magrere enn ytrefilet, og vil dermed ikke være så smakfull heller. Det er ikke uten grunn at mørbrad er såpass billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biff stroganoff da.. Har ikke noe oppskrift desverre..

Det er vel den eneste retten jeg har klart å komme på selv også :ler:

Bruker posen fra Toro(?) og pynter litt på den.

Er jeg heldig kommer det hoppende inn en kokk og tilsetter litt rømme eller fløte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Takk takk!

Mørbraden kan nok brukes som biff. Men denne var ikke særlig mør og så ikke ut som den kom til å duge som hel biff.

Man tager

1 stk leirgryte om man har, (jerngryter og stekeposer kan også brukes)

1 stk mørbrad med eller uten ben

(alt kjøtt kan brukes, til og med lårtunge)

Gulrøtter

Løk

Hvitløk

Evt sellerirot e.l.

Pepper

Urtekrydder etter smak og behag.

Gni kjøttstykket inn med krydder, men vent med å salte til maten er på bordet.

Legg kjøttet i leirgryta

Skrell og del grønnsakene, og fordel dem rundt kjøttet

Siste skvetten av lørdagskveldens vinflaske gjør seg godt som følge.

Sett gryta i stekeovnen og still termostaten på 75%

Legg deg med god samvittighet, og sov lenge på søndag

Ring svigers i ettida og be dem på middag

En halvtime før svigers kommer gjør du klar grønnsaker etter smak, og setter poteter og grønnsaksvann på komfyren.

Ta ut steika og la den hvile. Lag en nydelig saus på basis av kraften. (Det blir til og med bra med posesaus, sjøl om dette egentlig er juks.)

I det Svigers ringer på døra slipper du grønnsakene opp i vannet som står og koker (så kjøkkenvinduet er passe duggete). I det Svigers har fått av seg klærne er maten ferdig.

Kos dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biff Stroganoff (2 pers.)

400 g oksekjøtt i terninger

100 g champignon

1 løk

1 rød paprika

1 ss tomatpuré

1 ts paprikapulver

3 dl kraft

3 dl fløte

1 dl rømme

Brun kjøttet i en gryte. Kutt løken og ha i gryten sammen med kjøttet til den blir myk. Tilsett tomatpuré og paprikapulveret, og la det frese litt. Hell på kraften og la det hele småkoke til kjøttet er mørt (ca. 50 min.). Bland i fløte og rømme, og la koke litt før forstekt sopp og paprika has i. Smak til med salt og pepper. Server med ris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow

Det er vel den eneste retten jeg har klart å komme på selv også :ler:

Bruker posen fra Toro(?) og pynter litt på den.

Er jeg heldig kommer det hoppende inn en kokk og tilsetter litt rømme eller fløte.

:ler:

Men den er god den posen da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...