Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Gjest BabyBlue

Går på på en fra Now Foods.

http://www.iherb.com/Now-Foods-100-Natural-Spirulina-500-mg-500-Tablets/783#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=spirulina%20now%20foods&rc=2410&sr=null&ic=2

Det står at det er 140%. Synes det virket veldig mye jeg også..

Tror det skal gå bra jeg også. Hudlegen min mente jo også at det ikke gjorde noe. :)

Heisann, samme merke jeg har brukt faktisk :) Tror det skal gå fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BabyBlue

Et annet problem er at jeg har problemer med å svelge tabletter, uavhengig av størrelse......Kan man blande stoffet i pillen med vann og drikke det? Hvilke andre alternativer har man?

Bare slapp helt av i tunge og hals og hiv i deg pillen med masse vann, da skal det gå ned. Jeg hadde og problemer med svelging av piller for lenge siden, men nå kan jeg kaste i meg 5 stk på en gang om det så må til og det går rett ned :) Øvelse gjør mester, med mindre det er noe fysisk som gjør det vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Hei :) Lenge siden jeg var innom her nå! Huden min er fortsatt fin og kvisefri (en og annen hormonkvise når tanta er på besøk, men det går fint!), og nå nærmer det seg vel to år siden jeg var ferdig med medisinen om jeg ikke husker feil.

Lurer på om noen av dere andre som har vært ferdige en stund har trøbbel med hodebunnen? Hodebunnen min har vært helt på tur siden jeg begynte med iso. Har røde småsår over hele hodet, det klør og føles veldig tørt. Det er ikke vanlig flass, og det viser heller ikke på håret utenom når jeg har klødd mye. Det blir også skorpedannelse når jeg har klødd på et sår, så det hele er rimelig kjedelig :sur:

Jeg anbefaler å gni olje i hodebunnen fra tid til annen for å smøre og gi fukt, gjerne sov med det i. Jojobaolje ble brukt flittig da jeg gikk på kuren, og anbefalte det til min bror som også hadde sår og flassete hodebunn. Det fungerte ypperlig for han :) Prøv og en shampo som er fri for sulfater og parfyme om du ikke allerede har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør du det BabyBlue? Som med shampo? Blir ikke håret fryktelig fett? Det går kanskje greit å vaske bort morgenen etter :) Takk for tipset iallfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare slapp helt av i tunge og hals og hiv i deg pillen med masse vann, da skal det gå ned. Jeg hadde og problemer med svelging av piller for lenge siden, men nå kan jeg kaste i meg 5 stk på en gang om det så må til og det går rett ned :) Øvelse gjør mester, med mindre det er noe fysisk som gjør det vanskelig?

Tja, for noen år tilbake hadde jeg til og med problemer med å svelge mat, så jeg var ufattelig tynn. Jeg hadde det mentalt, at det ville sette seg fast i halsen no matter what. Nå har jeg vel vokst fra den fasen, men det er ingen måltid jeg klarer å svelge uten et glass vann/drikke. Hver munnfull MÅ svelges med væske. Å svelge piller er så og si umulig for meg, med mindre jeg trener på det, og det kan ta sin tid. Synd det ikke finnes roaccutan i væskeform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :-)

Jeg har gått på iso i litt over en uke. Jeg er 20 år. De første dagene gikk aknene mine i ansiktet rolig bort, men nå etter dag 10 har det begynt smått å blusse opp.. Føler meg helt forferdelig etter en liten forsmak på hvordan "fin hud" føles :(

Har ellers veldig lite på bryst og rygg, og foreløpige bivirkninger er veldig tørre lepper, tørr hud (som jeg nå ikke legger merke til, takk for gode produkter), tørre "flekker" på overarmen og klør over ALT, konstant, men det er absolutt levelig når jeg leser her hvor mange som blir helt fine :D

En ting jeg lurte på, er dette med antall piller totalt? jeg har fått beskjed om å ta to daglig i ca 6 mnd av min hudlege. Jeg veier 54kg og er rundt 1.60 høy. Har fulgt med her inne, og lest MYE, men dette har jeg aldri forstått i og med at mange skriver de skal ha rundt 500 piller totalt? da må jeg jo gå myyyye lengre enn 6mnd? :O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tipset :) Har du luktet på vanlig olje fra Loccitane også? Evt bodylotion/bodybutter?

Akkurat nå er huden min veldig fin! Ikke en eneste kvise eller hudorm å se :biggrin:

Har begynt å smøre meg med selvbruning på kropp og ansikt igjen, og herreeegud så deilig det var å være noe annet enn gjennomsiktig! Jeg er egentlig vant til å være litt solbrun gjennom hele året, så nå føler jeg meg som meg selv igjen! :)

Hvordan går det med deg? Er vel en liten stund siden du økte dosen? Har du merket noen forverring av bivirkningen evt nye? Forresten fått tak i restylaneglossen? ;P

Har vel kun luktet på bodylotioner og dusjsåper, og de lukter "rent og riktig", altså ingen syke syntetiske dufter, men en del av de lukter ganske sterkt, så ville nok ha luktet meg litt frem før jeg kjøpte/bestilte noe. De selger vel Loccitane på vitusapotekene også, hvis du bor et sted det ikke er egen butikk. Som jeg gleder meg til å lukte "normalt" igjen :) Trodde førstd et bare var A-dermaen som ga en underlig lukt, men innbiller meg faktisk at pillene skiller ut en rar lukt. Riktignok er det visst bare jeg som lukter den, men.... .

Så utrolig deilig med så fin hud! Vel fortjent! Gratulerer :) Er det litt å prøve seg frem med ulike ansiktsprodukter som gjelder? Litt usikker på hvordan huden blir etter kur.

Jeg økte dosen i midten av desember, og har ikke hatt en kvise siden da, og hudormene er mer eller mindre borte de også :) Men det var de leppene da... . Og så merker jeg at tung styrke nå plutselig gir en kropp jeg ikke ante kunne bli så støl. Haha, det er faktisk litt latterlig. Men ser enden på dette nå. Skal ta blodprøver i dag, og klar for pakke nr 4.

Restylaneglossen har jeg mer eller mindre gitt opp... . Dessverre :/ Sendte mld til en venninne som tar restylane fast, men hun hadde aldri sett de, ebay ga dårlig med treff, og så har jeg ikke utforsket noe mer hvor man i denne byen kan ta restylane og kanskje kan få tak i. Nå har leppene vært "fine" i 2 uker, men i dag er det sår i munnvikene igjen, så med desperasjonen kommer kanskje jakten etter et sted å finne den også... .

Ha en finfin dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, folkens!

Jeg er en 19 år gammel mann som har hatt kviser siden jeg var 15 år gammel. Da var kvisene på panna og de etterlot seg aldri arr etter at de forsvant. Det siste året, (da jeg fylte 18), begynte jeg for første gang i livet mitt å få en del kviser på kinnene, og ikke på panna lengre. Problemet med kviser på kinnene er at de etterlater seg mange røde/svarte flekker, og det ser rett og slett stygt ut. Det at jeg har foreldre fra Midtøsten gjør at jeg blir lettere påvirket av hyperpigmentasjon.

Nå har jeg endelig vurdert å oppsøke en hudlege og få prøvd Iso/roaccutane. Det eneste problemet mitt er jo selvsagt at mine foreldre ikke ønsker at jeg skal prøve det, så da må jeg gjennomføre dette uten at de får vite om det.

For det andre er jeg student og prøver derfor å spare penger. Jeg har rett og slett ikke råd til å bruke flere tusen kroner på dette. Jeg bor i Lillestrøm og kom borti Aviva som er i Oslo, og de skal riktignok tilby gratis konsultasjoner.

Er det slik at det er gratis konsultasjon den første timen, også må jeg betale neste gang jeg møter hudlegen?

Hei!

Du kan fint gjennomføre kuren uten at foreldrene dine vet det, du er jo myndig og trenger ikke godkjenning fra de?

Jeg kjenner ikke til Aviva, men det enkleste og billigste er å få henvisning til hudlege fra fastlegen din. Dette kan dog ta noe tid, og derfor er det mange som tyr til privat hudlege. Som mann slipper du å ta månedlige blodprøver for å sjekke for graviditet, men du må uansett ta blodprøver ved første konsultasjon, og så regner jeg med at legen vil se deg etter en måneds tid for å se at alt går greit, og ved slutten av kuren. Hvert fall.

Tablettene koster jo en del, men får du de på blå resept koster de mellom 3-400 kroner pakken. En pakke varer +/- en måneds tid, litt avhengig av dosen du tar hver dag. I tillegg kommer kremer etc, så det flyr fort noen tusenlapper på dette.

For å få isotretinoin må du forøvrig ha testet andre behandlingsmetoder tidligere, selv om noen leger later til å være litt mindre strikte på dette enn andre... .

Hva svelging av piller angår: Jeg har også problemer med å svelge piller. Paracet må knuses, og kapslene med nattlysolje jeg tar underveis i kuren må jeg klippe opp og blande ut i juice. Jeg klarer fint å svelge piller, men det skjer noe på veien ned som gjør at de setter seg fast og kommer hverken opp eller ned.

Har lest et par steder at kapslene bør svelges fortest mulig så de ikke løser seg opp for tidlig, men hvorvidt dette er riktig vet jeg ikke. Altså bør du snakke med legen din om dette ved første time, du er sikkert ikke førstemann med dette problemet :)

Hei! :-)

Jeg har gått på iso i litt over en uke. Jeg er 20 år. De første dagene gikk aknene mine i ansiktet rolig bort, men nå etter dag 10 har det begynt smått å blusse opp.. Føler meg helt forferdelig etter en liten forsmak på hvordan "fin hud" føles :(

Har ellers veldig lite på bryst og rygg, og foreløpige bivirkninger er veldig tørre lepper, tørr hud (som jeg nå ikke legger merke til, takk for gode produkter), tørre "flekker" på overarmen og klør over ALT, konstant, men det er absolutt levelig når jeg leser her hvor mange som blir helt fine :D

En ting jeg lurte på, er dette med antall piller totalt? jeg har fått beskjed om å ta to daglig i ca 6 mnd av min hudlege. Jeg veier 54kg og er rundt 1.60 høy. Har fulgt med her inne, og lest MYE, men dette har jeg aldri forstått i og med at mange skriver de skal ha rundt 500 piller totalt? da må jeg jo gå myyyye lengre enn 6mnd? :O

Plutselig er du tilbake til den fine huden skal du se, bare hold ut den litt kjipe perioden.

Har du testet ut A-derma på kroppen? Den er virkelig god! http://www.apotek1.no/produkter/a-derma-exomega-krem-400ml-839755p?gclid=CjwKEAiAjsunBRCy3LSlz_PJqCgSJACJY7yKl_sxAnNnQcI_roj1NuShsIyUilPiSxZHVHEiFfnvFRoC7urw_wcB

Mange av oss som har brukt den med gode resultater.

Det er anbefalt en dose på mellom 120 og 150 mg per antall kilo kroppsvekt, og man bør ikke ta flere antall mg per dag enn det man veier i antall kilo. Dermed avhenger lengden på kuren hvor mange mg man klarer å ta hver dag (dette avhenger bl.a. av bivirkninger), og hvilken dose mg legen mener er riktig i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du kan fint gjennomføre kuren uten at foreldrene dine vet det, du er jo myndig og trenger ikke godkjenning fra de?

Jeg kjenner ikke til Aviva, men det enkleste og billigste er å få henvisning til hudlege fra fastlegen din. Dette kan dog ta noe tid, og derfor er det mange som tyr til privat hudlege. Som mann slipper du å ta månedlige blodprøver for å sjekke for graviditet, men du må uansett ta blodprøver ved første konsultasjon, og så regner jeg med at legen vil se deg etter en måneds tid for å se at alt går greit, og ved slutten av kuren. Hvert fall.

Tablettene koster jo en del, men får du de på blå resept koster de mellom 3-400 kroner pakken. En pakke varer +/- en måneds tid, litt avhengig av dosen du tar hver dag. I tillegg kommer kremer etc, så det flyr fort noen tusenlapper på dette.

For å få isotretinoin må du forøvrig ha testet andre behandlingsmetoder tidligere, selv om noen leger later til å være litt mindre strikte på dette enn andre... .

Hva svelging av piller angår: Jeg har også problemer med å svelge piller. Paracet må knuses, og kapslene med nattlysolje jeg tar underveis i kuren må jeg klippe opp og blande ut i juice. Jeg klarer fint å svelge piller, men det skjer noe på veien ned som gjør at de setter seg fast og kommer hverken opp eller ned.

Har lest et par steder at kapslene bør svelges fortest mulig så de ikke løser seg opp for tidlig, men hvorvidt dette er riktig vet jeg ikke. Altså bør du snakke med legen din om dette ved første time, du er sikkert ikke førstemann med dette problemet :)

Plutselig er du tilbake til den fine huden skal du se, bare hold ut den litt kjipe perioden.

Har du testet ut A-derma på kroppen? Den er virkelig god! http://www.apotek1.no/produkter/a-derma-exomega-krem-400ml-839755p?gclid=CjwKEAiAjsunBRCy3LSlz_PJqCgSJACJY7yKl_sxAnNnQcI_roj1NuShsIyUilPiSxZHVHEiFfnvFRoC7urw_wcB

Mange av oss som har brukt den med gode resultater.

Det er anbefalt en dose på mellom 120 og 150 mg per antall kilo kroppsvekt, og man bør ikke ta flere antall mg per dag enn det man veier i antall kilo. Dermed avhenger lengden på kuren hvor mange mg man klarer å ta hver dag (dette avhenger bl.a. av bivirkninger), og hvilken dose mg legen mener er riktig i ditt tilfelle.

Hehe, ja håper virkelig det, ser flere her som har hatt jevnlige utbrudd, men det får jeg bare overleve, forhåpentligvis er det siste gangene nå :)

Hmm kanskje jeg må få testet den da, takk for tips :D

Når det gjelder antall, får jeg bare stole på hudlegen, skal på kontroll i uke 5, så kanskje ho øker dosen eller sier noe om det :)

Takk for svar! dette er en kjempetråd, har fulgt med en god stund uten å skrive selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet problem er at jeg har problemer med å svelge tabletter, uavhengig av størrelse......Kan man blande stoffet i pillen med vann og drikke det? Hvilke andre alternativer har man?

Tror det er depot tbl så du kan ikke knuse dem ( men meget mulig jeg tar feil her. Du kan jo se i felleskatalogen om de finnes i anen form) har du prøvd å ta tbl på en skje med syltetøy ( eller noe annet litt seigt) også svelge ned på denne måten? Vi brukte å gjøre det med pasienter som hadde vanskelig for å svelge på sykehjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @kaffejenta30 og @Mona26, setter pris på det.

Jeg har i løpet av de to siste dagene prøvd å trene på svelginga av tabletter, og det ser ikke lyst ut. Jeg må knuse B8 tabletter i bittesmå biter før jeg i det hele tatt klarer å få dem ned, og de B8 tablettene er på størrelse med en halv tictac. Jeg skal innom hudlegen så fort jeg finner en løsning på dette med svelginga. Det er så uhyrlig vanskelig for meg, og jeg føler at jeg ikke får trent på det heller. Jeg har så lyst til å starte en roaccutane kur nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja håper virkelig det, ser flere her som har hatt jevnlige utbrudd, men det får jeg bare overleve, forhåpentligvis er det siste gangene nå :)

Hmm kanskje jeg må få testet den da, takk for tips :D

Når det gjelder antall, får jeg bare stole på hudlegen, skal på kontroll i uke 5, så kanskje ho øker dosen eller sier noe om det :)

Takk for svar! dette er en kjempetråd, har fulgt med en god stund uten å skrive selv :)

Vil absolutt tro legen din har kontroll :) Men greit å lese litt om det selv. Med din lave vekt tror jeg faktisk ikke du skal øke dosen, og dermed tar det litt lengre tid å få i seg antall mg, på den annen side skal du jo ha færre mg samlet enn en tyngre person også.

A-dermaen er forresten på salg hos feelunique. Den koster jo en liten formue på apoteket, men under halv pris hos feelunique. Jeg er på min 3 pumpeflaske nå, så det går jo litt krem på denne kuren... .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @kaffejenta30 og @Mona26, setter pris på det.

Jeg har i løpet av de to siste dagene prøvd å trene på svelginga av tabletter, og det ser ikke lyst ut. Jeg må knuse B8 tabletter i bittesmå biter før jeg i det hele tatt klarer å få dem ned, og de B8 tablettene er på størrelse med en halv tictac. Jeg skal innom hudlegen så fort jeg finner en løsning på dette med svelginga. Det er så uhyrlig vanskelig for meg, og jeg føler at jeg ikke får trent på det heller. Jeg har så lyst til å starte en roaccutane kur nå...

Synes du skal starte hos legen jeg, og så høre hva de sier. Kan jo tenkes det finnes en smart løsning på dette? Pillene er forøvrig ganske så små. Har du prøvd andre løsninger tidligere? De fleste av oss har jo måttet gå gjennom en antibiotikakur før vi har fått foreskrevet iso, mulig de kan deles så du kan svelge og de tablettene kan være nok for deg? Ville absolutt startet med en legeprat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så det var noen som nevnte problemer med hodebunn, men nå finner jeg den ikke igjen så jeg får ikke sitert. Men på apoteket har de noen finfine produkter fra aco for tørr hodebunn, både sjampo og en flaske med noe greier du heller i hodebunnen din i enten tørt eller vått hår som på magisk vis både fikser hodebunnen og gjør ikke at håret ser fett ut. Rød og hvit flaske :)

Nå som jeg ikke går på kuren lenger, har jeg fortsatt litt problemer med sensitiv hodebunn, så jeg bruker Neutral sjampo og balsam (fra Meny og sikkert andre butikker) og av og til denne magiske flasken fra apoteket :) Da går det over på en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal starte hos legen jeg, og så høre hva de sier. Kan jo tenkes det finnes en smart løsning på dette? Pillene er forøvrig ganske så små. Har du prøvd andre løsninger tidligere? De fleste av oss har jo måttet gå gjennom en antibiotikakur før vi har fått foreskrevet iso, mulig de kan deles så du kan svelge og de tablettene kan være nok for deg? Ville absolutt startet med en legeprat :)

Jeg har jo egentlig ikke prøvd noe antibiotika-kur, bare en haug av hjemmelagde ansiktsmaske og såkalt diett for å minske akne, men de kommer fort tilbake. Akkurat nå er jeg i en fase der absolutt alle kviser etterlater seg hyperpigmentasjonsflekker som ser omtrent like stygt ut som kvisene selv, om ikke verre.

Kanskje antibiotika funker for meg? Jeg skal ta i mot tipset ditt og prøve det først. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omega-3 kapsler hjemme, og prøvde å svelge den uten hell, men merker at det er lettere enn tabletter, da kapsler/piller er glattere.

Hvordan er roaccutan-pillene egentlig? Hvor stor er ca. størrelsen på en 20mg pille? 10mg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har jo egentlig ikke prøvd noe antibiotika-kur, bare en haug av hjemmelagde ansiktsmaske og såkalt diett for å minske akne, men de kommer fort tilbake. Akkurat nå er jeg i en fase der absolutt alle kviser etterlater seg hyperpigmentasjonsflekker som ser omtrent like stygt ut som kvisene selv, om ikke verre.

Kanskje antibiotika funker for meg? Jeg skal ta i mot tipset ditt og prøve det først. Takk for hjelpen!

Iso er rimelig sterk medisin, så du får det ikke umiddelbart hos legen heller. Det finnes antibiotika som hjelper noen, og ulike linimenter og kremer som hudlegen kans krive ut på resept. Iso er siste utvei, og man må ha prøvd ting før det. For mange kan MD formulations eller Obagi også være en løsning.Altså er det en del andre ting du trolig bør teste før du får iso. Ikke minst er det visst et krav om at man har prøvd ulike andre behandlinger hos legen før man får lov til å få iso. Så ring fastlegen din, og be om henvisning til hudlege, eller ring den hudlegen du snakket om tidligere. Iso er ingen "enkel løsning", så man bør teste andre løsninger først.

Jeg har omega-3 kapsler hjemme, og prøvde å svelge den uten hell, men merker at det er lettere enn tabletter, da kapsler/piller er glattere.

Hvordan er roaccutan-pillene egentlig? Hvor stor er ca. størrelsen på en 20mg pille? 10mg?

Omega 3-kapsler varierer jo også i størrelse, og noen av de er kjipt store. Isotretinoin er glatte og små. Omtrent som et blåbær i størrelse? Det er de som er 20 mg da. Vet ikke hvordan 10 mg ser ut. Finnes det 10 mg i Norge?

Forøvrig kan du jo lese litt om både iso sine bivirkninger, og andre muligheter du har. Som sagt har de aller fleste av oss testet både det ene og det andre tidligere, og vi som begynner på iso er blandt de "uheldige" hvor annen behandling ikke fungerer. http://legemiddelhandboka.no/Legemidler/73823

Endret av Kaffejenta30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Da er jeg på dag 2 med ISO 2 tabletter daglig.

Jeg har ventet I flere år på dette, så nå er jeg utrolig glad for endelig være i gang.

Jeg ser at denne tråden opprinnelig er veldig gammel, flere år. Kansje vi skulle ha lagd en ny tråd for oss som har startet, eller skal starte igang med dette? Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet for to dager siden! Er på dag 3 nå og kan gjerne slenge meg med på ny tråd eller fortsette denne for å dele tanker, tips og erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet for to dager siden! Er på dag 3 nå og kan gjerne slenge meg med på ny tråd eller fortsette denne for å dele tanker, tips og erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...