Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Rossin

Nå har ikke jeg lest alle 76 sidene, så mulig noen allerede har kommentert det, men folk som ikke vet forskjellen på hun/henne!

"Henne skal bare hente noe", "henne sa at", "henne har kjøpt den i utlandet".

Hvorfor snakker folk sånn?

Anonymous poster hash: cb188...5fa

Siden du spør hvorfor, så kan jeg jo forklare en av grunnene.

Det er fordi vi i veldig stor grad bygger setninger der ordenes rekkefølge avgjør innholdet i setninga. Typisk i norsk er subjekt verbal objekt. Hadde vi oftere sagt og skrevet "henne liker jeg" og "henne kan jeg tenke meg å møte" osv., så hadde kanskje kasusene vært ivaretatt sterkere. Nå har de jo i grunn veldig lite funksjon, og da er det naturlig at de forsvinner ut av språket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bossa Nova

Har sett at det er mange her på KG som skriver "det er bare å vende seg til det". Å bli vant til noe: å venne seg til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan i hvertfall/ihvertfall i morgen...

Jeg må nesten se det ann...

Irriterer meg grønn hver gang noen staver disse ordene på den måten. Det skrives i hvert fall og an.

Litt uenig her. Du har helt rett i hva som er lov sånn etter boka, men i mine øyne er språkrådet ganske inkonsekvente på dette. Hvorfor er iallfall akseptert, men iallefall (min preferanse) og ihvertfall problematiske? Jeg ville heller ikke uttalt i hvert fall og ihvertfall likt, og ser nytteverdien av forskjellige skrivemåter.

Har samme innvendinger mot at imot er greit mens igår er feil. Sliter med å se resonnementet bak dette. Det er som om de har begynt på et slags brudd med riksmål, men liksom stoppet på halvveien, og landet på rotete detaljstyring fremfor overordnede normer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har irritert meg grønn den siste tiden over at ordet forhåndsregel skrives over alt! Er det noe rart at skriftspråket vårt blir dårlig når man blir matet hver eneste dag med disse skrivefeilene i offisielle medier?! Det heter ikke og har aldri hett forhåndsregel. Men man kan ta forholdsregler på forhånd :)

Det får meg til å miste litt troen på menneskeheten når det ikke går an å lese en avis uten en eneste ordfeil/skrivefeil. Tar man ikke yrket sitt på alvor?



Anonymous poster hash: 6b99a...ef4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, jeg irriterer meg over mediumet. Aviser (som teit nok skriver om sånne tryllekunstnere så ofte de kan) ser ut til å nesten konsekvent bruke denne stavemåten. Mener de det skal være museumet, akvariumet og studiumet også?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fluttershy

Jeg har sett flere ganger de siste dagene at noen her inne skriver "begrunn av" i steden for "på grunn av". Jeg er langt i fra noen rettskrivingsguru, men det der ble bare helt feil i mine øyner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sett flere ganger de siste dagene at noen her inne skriver "begrunn av" i steden for "på grunn av". Jeg er langt i fra noen rettskrivingsguru, men det der ble bare helt feil i mine øyner.

For ikke å si "øyne".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange som skriver "vedkomne". Heter det virkelig det? Jeg har alltid brukt "vedkommende".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange som skriver "vedkomne". Heter det virkelig det? Jeg har alltid brukt "vedkommende".

Det er to forskjellige ord..

Anonymous poster hash: 13870...c52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange som skriver "vedkomne". Heter det virkelig det? Jeg har alltid brukt "vedkommende".

Det er to forskjellige ord..

Anonymous poster hash: 13870...c52

Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hva "vedkomne" betyr!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hva "vedkomne" betyr!

Beklager, jeg leste 'vedkomme'.

Anonymous poster hash: 13870...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg leste 'vedkomme'.

Anonymous poster hash: 13870...c52

OK :laugh: Saken oppklart :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange som skriver "vedkomne". Heter det virkelig det? Jeg har alltid brukt "vedkommende".

Vedkomme bruker jeg i min dialekt, om det er et bokmålsord og er jeg usikker på.

"Det vedkommer deg ikke..."

Det angår deg ikke/ikke bry deg/pass dine egen saker.

(Ser at det er feillesninger, lengre nede i tråden...)

Anonymous poster hash: 30486...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isten for.

Isteden for ...

Dette er beslektet med det Sofie_22 og Okapi diskuterte her. Det korrekte er istedenfor i ett ord eller i stedet for i tre ord. Iallfall skrives i ett, i alle fall i tre. Hovedregelen er at ordet skal deles opp med mindre det er særskilte grunner til å skrive uttrykket i ett. Steden er jo ikke noe ord i seg selv, og i all fall blir feil grammatikalsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er beslektet med det Sofie_22 og Okapi diskuterte her. Det korrekte er istedenfor i ett ord eller i stedet for i tre ord. Iallfall skrives i ett, i alle fall i tre. Hovedregelen er at ordet skal deles opp med mindre det er særskilte grunner til å skrive uttrykket i ett. Steden er jo ikke noe ord i seg selv, og i all fall blir feil grammatikalsk.

Men med tiden blir det nok riktig.

Litt som at "haver" er blitt til "har".

Anonymous poster hash: 13870...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når skal folk lære seg at mens (om menstruasjon) ikke skal stå i bestemt form i sammensatte ord! På samme måte som det heter menstruasjonssmerter, og ikke menstruasjonensmerter, heter det menssmerter, ikke mensensmerter.

 

Jeg vet det finnes langt viktigere ting å irritere seg over, men denne språkfeilen er en gjenganger her på KG.

 

Edit - stavefeil, selv den beste kan gjøre feil en gang i blant...

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den verste, som jeg kun har sett her på forumet, er:

'Jeg er uføre'.

'Dere som har uføre'.

Dette tilsvarer:

'Jeg er smarte'.

'Jeg er gode'.

Og så beintetter. Og så beintetter.

Anonymous poster hash: 13870...c52

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:skratte:  :skratte:  :skratte:  :skratte:  :skratte:

 

Du husker den sketsjen, du også..?

Anonymous poster hash: 13870...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...