Gå til innhold

Noen som har operert ut visdomstenner?


Catgirl

Anbefalte innlegg

Fikk beskjed av tannlegen min at jeg bør operere ut alle 4 visdomstennene mine, som ikke har kommet opp men ligger nede i beinet. Grunnen er at jeg sliter med hodepine nå, øreverk, hoven lymfeknute på hals og de to nederste tennene vokser mot nabotennene. Jeg ville jo drøye an litt til rett før jul, men tannlegen mente jeg burde gjøre det så fort som mulig pga plagene mine.

Er det noen som har erfaring med dette? Hvor lang tid tar det? Gjør det vondt? Får bare lokalbedøvelse, så er litt bekymret... Hater alt sånt som har med tenner å gjøre:/ Jeg skal gjøre dette i utlandet på privatklinikk, men lurer på hva det koster i Norge? Jeg er 24 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjæresten gjorde dette i år, han syns det gikk veldig greit. Tror det tok en halvtime - time, og med bedøvelse skal du jo ikke kjenne noe.

Han hadde vondt noen dager etterpå og fikk smertestillende. Så litt ut som et hamster, men det gikk raskt over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Har han noen plager nå i ettertid? Vondt? Hørte at man kan få nerveskader i noen tilfeller...

Og hvordan blir man dagene etter? ekstremt vondt?? Bør man holde seg hjemme fra skolen feks? Tannlegen sa at jeg bør være sykemeldt 3-4 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg studerer for å bli tannlegeassistent og vi har nettopp hatt om dette på skolen.

Du kan få nerveskader om tannlegen drar opp og røttene ligger rundt eller i nærheten av nerven. Da kan tannlegen evt kutte av kronen og la røttene være igjen. En annen ting som er mulig er at kronen blir kuttet av og så røttene tatt ut etterpå. Det kommer jo helt an på tennene dine, nerven og røttene.

Det skal ikke gjøre ekstremt vondt, men røttene kan sitte sabla godt fast og du kan høre en del knirking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men er det vanlig å ha forstørrede lymfeknuter på hals og ømhet på halsen, eller kan det være noe annet? Tannlegen sa visst at det var normalt med visdomstann problemer, men litt skeptisk jeg som vanlig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har operert ut en tann som satt under tannkjøttet ennå og vokste skeivt mot den andre tanna..satte seg litt fast på en måte..

Jeg skal ærlig si at dette ikke var noen ok situasjon...!

Jeg fikk to eller tre vanlige sprøyter først..men etter mye sliting inne i munnnen på meg trillet tårene fordi det gjorde så fryktelig vondt.. kjente det langt nedi kjeven.. de stoppet opp og satte en sprøyte til før de slet den ut og sydde igjen :(

Jeg hadde ikke så fryktelig vondt etterpå, men tok smertestillende jevnt da..

Har tre til som må opereres ut, så gruer :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg glemte å svare (jeg som studerer) at ang at tannen/tennene er i beinet, så kan det nok hende at det må kuttes av en bit av tannen. Men som jeg skrev over, så skal det ikke gjøre vondt så lenge anastesien virker.

Å slite med halsvonde/lymfeknuter er helt vanlig. Det kan være så sårt at det faktisk kjennes opp til øret og nedi halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig forskjellig hvor mye folk har vondt etter å ha trukket tennene. Jeg kjente bare at jeg var litt øm og litt banking i kjeven samme kveld. Dagen etter kjente jeg egentlig ikke noe lengre. Tannkjøttet grodde ganske fort hos meg, måtte bare passe på da jeg spiste den første tiden etter at tennene var ute for å unngå matrester i tomrommet.

Andre kan igjen få plager, men sår som ikke gror og betennelser. Vondt etter tanna. Sikkert pga diverse nerver som er revet av. Hadde ei venninne som gikk i over en måned med vondt.

Så om du trenger å være hjemme dagen etter kommer egentlig helt an på hvordan du reagerer. Sykemeldt i 3-4 dager synes jeg hørtes voldsomt ut. Har ingen av de jeg kjenner gjort. Men hvis du skal ta alle 4 på en gang er det kanskje annerledes også. Har sikkert også noe å si hvordan tennene dine ligger i kjeven og hvor komplisert operasjonen er.

Kan være greit å unngå sterk mat og ting som må tygges veldig den første tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed av tannlegen min at jeg bør operere ut alle 4 visdomstennene mine, som ikke har kommet opp men ligger nede i beinet. Grunnen er at jeg sliter med hodepine nå, øreverk, hoven lymfeknute på hals og de to nederste tennene vokser mot nabotennene. Jeg ville jo drøye an litt til rett før jul, men tannlegen mente jeg burde gjøre det så fort som mulig pga plagene mine.

Er det noen som har erfaring med dette? Hvor lang tid tar det? Gjør det vondt? Får bare lokalbedøvelse, så er litt bekymret... Hater alt sånt som har med tenner å gjøre:/ Jeg skal gjøre dette i utlandet på privatklinikk, men lurer på hva det koster i Norge? Jeg er 24 år.

Jeg gjorde det, og det gikk som en lek med lokalbedøvelse. Hadde gruet meg som et dyr på forhånd, men det var helt uproblematisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Har han noen plager nå i ettertid? Vondt? Hørte at man kan få nerveskader i noen tilfeller...

Og hvordan blir man dagene etter? ekstremt vondt?? Bør man holde seg hjemme fra skolen feks? Tannlegen sa at jeg bør være sykemeldt 3-4 dager.

Ingen plager :)

Ja, han fikk også beskjed om å holde seg hjemme fra jobb. Han gikk vel på forelesning etter en dag eller to, men var ikke i form til å være sprudlende på jobben :)

Han hadde vondt, men smertestillende hjalp han godt heldigvis. Tok ny pille når smertene begynte å komme, så det gikk bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har operert ut 4 visdomstenner. Men hadde 2 operasjoner, først ene siden så den andre..

-Er noen år siden dette, men husker jeg var sykemeldt i noen dager etterpå... Litt smerte må du nok påberegne i dagene etter.

-Hos meg måtte de dele tennene i underkjeven før de fikk de ut (de var ikke kommet opp). Dette var litt "ubehagelig", spesielt lyden.... :eeeh:

-Belag deg på suppe og annen flytende føde i dagene etter operasjon.

-Lykke til :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannlegen sa de tar 2 tenner på samme side om gangen, og neste gang blir andre siden... Har time hos oralkirurgen til uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Lompa_*

jeg opererte ut de to nede fordi de lå å pressa mot de nærmeste jekslene. Den første lå jeg på benken i en time og skjærte opp tannkjøtt og meisla bort bein i kjeven så de skulle få tanna ut :( Den måtte knekkes i småbiter for så å pirkes ut. Hadde helt for JÆVLIG vondt 3-4 dager etter, pluss at det lukta dritt av kjeften til såret fikk gro.

Den andre kom ut ganske enkelt etter å ha kutta opp tannkjøttet, tok kanskje 5-10 min. Men såret gikk så betent at jeg trodde jeg skulle daue. Måtte å skrape opp såret to uker etterpå for så å la det gro på nytt.. Ingen hyggelig opplevelse, men det viste seg at jeg faller inn i kategorien 10% av folk som blodet ikke koagulerer hos (ellerno) slik at det er et åpent sår ned til kjevebenet, så jeg var ekstra uheldig.

Betalte ca 900,- pr operasjon + noen hundre for fjerning av sting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ut de to øverste,de er enklere å få ut enn de to nederste. Det verste er lyden når de drar ut tanna, men det er ikke smertefullt. Så er egentlig ingenting å grue seg til.

Men;

Det kommer an på hvor godt tanna sitter (spesielt de to nederste), noen sine opplevelser har vært et mareritt ,mens hos andre har det gått helt fint med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min ene er operert ut. Jeg fikk x antall sprøyter, og tannen måtte deles da alle røttene pekte utover i en fin bue ala fiskekrok. Den ble delt i fire og pirket ut. Mye lyd og draing, men egentlig mer ekkelt enn vondt, bedøvelsen virket utmerket.

Dagen etter spiste jeg sprøstekte kyllingvinger jeg plukket fra hverandre med hendene før jeg puttet dem i munnen og tygget lenge og nøyaktig på riktig side, med noen tabber innimellom (au!). Noen tabletter gikk det, og jeg synes riktig synd på meg selv mens jeg mumset kylling og flirte innimellom fordi det var klumsete å spise. Husker det som ganske greit. Det var kirurg som gjorde stuntet, assistert av tannlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i allverden vil noen ha narkose for dette?

Vet du bivirkningene og risikoen på narkose egentlig? Du kan faktisk dø av det. Du blir dårlig i mange timer etterpå.

Er det ikke bedre å være så pass tøff og gjøre dette i full fart og bli ferdig med det enn å risikere å være dårlig lenge etterpå?

Les om narkose på nettet, vær så snill.

Går det ikke an å få full narkose???
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i allverden vil noen ha narkose for dette?

Vet du bivirkningene og risikoen på narkose egentlig? Du kan faktisk dø av det. Du blir dårlig i mange timer etterpå.

Er det ikke bedre å være så pass tøff og gjøre dette i full fart og bli ferdig med det enn å risikere å være dårlig lenge etterpå?

Les om narkose på nettet, vær så snill.

Fått narkose i fjor, jeg lever jo enda. Ble ikke så dårlig, men holdt bare på å besvime da jeg gikk opp etterpå, men mista mye blod da så tror det var det.

Moren min har alvorlig tannlege angst, og hun fikk narkose for borring av tenner til og med....Hun lever hun og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...