Gå til innhold

Ullern, Oslo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer å flytte til Ullern in Oslo i forbindelse med studiestart til høsten :) Noen som har noen synspunkter om Ullern? Jeg er ikke fra Oslo, så jeg vet ikke stort annet enn hva Google maps og info et par kjappe nettsøk har gitt meg.



Anonymous poster hash: 8e910...41c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklager en haaaug med skrivefeil, haha! Så det ikke før etterpå og vet ikke hvordan jeg redigerer innlegget! :fnise:



Anonymous poster hash: 8e910...41c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et rolig, litt snobbete villastrøk, så ikke veldig urbant. Det er også usentralt med tanke på kollektivtransport og reisevei inn til sentrum. Men ellers er det helt greit :)

Anonymous poster hash: a9c0e...21c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du snakker om strøket Ullern eller bare et eller annet sted i bydel Ullern, men siden bydelen dekker et stort område og omfatter over 30 000 mennesker (så det er en av de minst folkerike bydelene, men det er jo fortsatt litt) regner jeg med det er selve stedet Ullern. Det er et typisk vestkantstrøk på godt og vondt. Mest godt, synes nå jeg.

Enig i at det er ganske usentralt, det er forholdsvis langt inn til sentrum og tilhører det man kaller ytre vest (Frogner og St. Hanshaugen er til sammenligning indre vest). Alt er relativt, det er ikke milevis uansett, men det er langt fra sentrumsnært. Kollektivtilbudet er for all del godt nok hvis du bor i nærheten av et stopp, det er ikke noe å bekymre seg for. Bare vær klar over at det ikke akkurat er gangavstand hvis du skal hjem etter en bytur, for å si det sånn.

Det er trygge og gode nabolag, ikke stressende eller bråkete i det hele tatt. Mange eneboliger, men også enkelte blokker av nyere dato enn de fleste eneboligene. Som student og nyinnflyttet er det sikkert veldig fint hvis du vil slippe å bo midt i byen med mas og kjas, og jeg ser ingen som helst grunn til å fraråde Ullern så lenge du er villig til å bruke en ekstra halvtime til og fra skolen. Utvilsomt et av de hyggelige og rolige stedene man kan bosette seg :)



Anonymous poster hash: ff6a2...74a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du snakker om strøket Ullern eller bare et eller annet sted i bydel Ullern, men siden bydelen dekker et stort område og omfatter over 30 000 mennesker (så det er en av de minst folkerike bydelene, men det er jo fortsatt litt) regner jeg med det er selve stedet Ullern. Det er et typisk vestkantstrøk på godt og vondt. Mest godt, synes nå jeg.

Enig i at det er ganske usentralt, det er forholdsvis langt inn til sentrum og tilhører det man kaller ytre vest (Frogner og St. Hanshaugen er til sammenligning indre vest). Alt er relativt, det er ikke milevis uansett, men det er langt fra sentrumsnært. Kollektivtilbudet er for all del godt nok hvis du bor i nærheten av et stopp, det er ikke noe å bekymre seg for. Bare vær klar over at det ikke akkurat er gangavstand hvis du skal hjem etter en bytur, for å si det sånn.

Det er trygge og gode nabolag, ikke stressende eller bråkete i det hele tatt. Mange eneboliger, men også enkelte blokker av nyere dato enn de fleste eneboligene. Som student og nyinnflyttet er det sikkert veldig fint hvis du vil slippe å bo midt i byen med mas og kjas, og jeg ser ingen som helst grunn til å fraråde Ullern så lenge du er villig til å bruke en ekstra halvtime til og fra skolen. Utvilsomt et av de hyggelige og rolige stedene man kan bosette seg :)

Anonymous poster hash: ff6a2...74a

Er St.hanshaugen "Vest"?

Trodde der var øst?! Er Bislett Vest?

Anonymous poster hash: 3ec86...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er St.hanshaugen "Vest"?

Trodde der var øst?! Er Bislett Vest?

Anonymous poster hash: 3ec86...b24

Da har du nok trodd feil, og det er vel ikke særlig uenighet om det heller, for det er vest samme om man ser på hva det er definert som, på geografi eller på andre indikatorer. Det ligger nær grensen, men det som defineres som "indre vest" er Frogner og St. Hanshaugen. Bislett og resten av bydel St. Hanshaugen, kanskje unntatt Fredensborg, er vest. Oslo kommune definerer det som indre vest, og det samme gjør SSB, Folkehelseinstituttet, Store norske og egentlig alle andre. Det lå også i vest da de to var formeldt adskilt en gang i tiden, så det er også tradisjonelt sett vest.

Grensen går ved Uelands gate (ikke Akerselva, men da ville det bare vært enda klarere vest). Befolkningen er høyest utdannet av alle Oslos bydeler og kvadratmeterprisene er nest høyest etter Frogner. Så St. Hanshaugen er vest, både geografisk, sosialt og økonomisk. Grünerløkka, Sagene og Gamle Oslo utgjør tilsvarende "indre øst". Jeg kan skjønne at man synes det ligger litt midt imellom, slik man sikkert også kan si om Grünerløkka, men det er klare begreper :)

Anonymous poster hash: ff6a2...74a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville nok ikke valgt Ullern som student mtp. nærhet til skole, uteliv og forsåvidt marka hvis det er det man er interessert i. TS, du kan gjerne utdype hva du ser etter, siden du sier du ikke kjenner Oslo så godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...