Gå til innhold

Hadde du stoppet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing

Gjort det før. Stopper instinktivt, og jeg har inntrykk av at mange gjør det, selv om det later til ikke å ha vært tilfelle her.

Anonymous poster hash: 8bf5a...7d3

Synes det er veldig merkelig, men det går vel kanskje på at man er litt redd?

Jeg har opplevd tre situasjoner. Den første gangen var det en gammel dame som gikk i bakken. Jeg løp bort til henne, og etter hvert kom det andre til som hjalp å ringe.

Den andre gangen var i en slalåmbakke der noen ropte fra en upreparert løype, Alle gikk bare forbi. Jeg tok av meg skiene og gikk opp bakken, og det viste seg at han hadde en stor flenge i beinet.

Den tredje gangen var det en som lå på gresset og alle varene hadde trillet ut av handleposen. Den gangen så jeg også at folk på gangveien gikk forbi. Jeg kjørte bil gjennom byen og måtte få parkert for å komme meg bort dit.

Tenker at scenario 1 føles ganske greit for de fleste, det er jo ikke en skummel situasjon. Bare å være der og ringe ambulansen. Men at man i de to andre føler på en frykt for hva man vil møte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har allerede stoppet i en sånn situasjon. Prøvde først å snakke til vedkommende, men fikk ikke kontakt. Ønsket ikke å ta på vedkommende selv uten hansker så jeg fikk tak i en vekter som sto bare noen meter bortenfor. Han fikk heller ikke kontakt, og det siste jeg fikk med meg var at han ringte etter ambulanse.

Dette var midt i en av Norges største byer en lørdagskveld, mange gikk fordi, de fleste så ikke ned engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selvfølgelig stoppet. Synes det er sykt trist at så mange ikke bryr seg.

Da min lillebror var rundt ti år, falt han på isen etter skolen. Han har en muskelsykdom, på den tiden kunne han gå selv, han hadde bare en rullestol han brukte for å komme seg til og fra skolen. Jeg er ikke helt sikker på alt av hva som skjedde, men han hadde gått ute og falt. Han lå på bakken i flere timer, flere barn, og til og med voksne mennesker hadde gått forbi og ingen hadde stoppet! Dette gjør så vondt å tenke på, et lite barn lå på isen og ikke engang voksne mennesker gadd å stoppe. Han var flau over at han ikke klarte å reise seg opp, så han turte ikke spørre de om hjelp heller. Tror det var assistenten hans som fant han til slutt, men da hadde han ligget veldig lenge. Grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger stoppet og ringt 113. Alltid fått supergod veiledning av dem.

To ganger har jeg vært alene om natten utenfor allfarvei og påtruffet skadede. Har da ringt 113 og sagt hvor jeg er og at jeg ser noen som ligger livløs et stykke unna. Da føles det ikke fullt så skummelt å gå bort. Men man hører jo om at folk blir ranet, og det som verre er, i slike situasjoner så at man er litt redd er vel ikke så rart.

Anonymous poster hash: 2b1e3...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stoppet flere ganger og ringt etter ambulanse. En gang var det en ganske gammel mann som slett med å reise seg, ikke kunne kjenne kroppen sin, osv. Resten var nok rusmisbrukere eller alkoholikere som var helt slått ut.

Hvis jeg ikke kan stoppe og hjelpe, så ringer jeg iallefall en ambulanse og melder om problemet. Har til og med ringt politi da en sånn liggende narkomann jeg spurte om han trengte hjelp plutselig begynte å vifte med en kniv mot meg. Hvor den kniven kom fra vet jeg ikke, men siden da er jeg blitt litt mer tilbakeholden når det gjelder narkomaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har stoppet den ene gangen jeg har sett et "livløst" menneske. Det viste seg å være en eldre dame som var sørpe full. Hun våknet til liv og ville at jeg skulle følge henne til nærmeste pub. Så da gjorde jeg det.

Kunne vært noe alvorlig, og det var påfallende mange som bare strenet forbi (dvs - alle som kom før meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stoppet, en gang for en narkoman med overdose midt i Oslo sentrum, folk bare trampet over ham. Ble litt skremt av den opplevelsen, sant å si.

Anonymous poster hash: bf9f8...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg har stoppet mange ganger, og kommer til å fortsette med å stoppe. Den dagen jeg slutter å bry meg, har jeg mistet en viktig del av meg selv.

At jeg har brydd meg og blandet meg inn har gjort en stor forskjell for enkelte mennesker. Noen lever idag pga det, noen slapp å anmelde en voldtekt etterpå, noen slapp å reise på legevakta. Lite offer for meg å bruke noen minutter på slikt, stor forskjell for de rammede.

Anonymous poster hash: efd08...562

Jeg elsker deg.

Den dagen jeg slutter å bry meg, hva er poenget da?

Jeg håper jeg hadde stoppet, hvis ikke hadde jeg blitt himla skuffet over meg selv.

Så dere den videoen som var av en gjeng jenter som mobbet en annen jente, ganske voldsomt også, og folk gikk bare forbi? Helt utrolig at noen bare ser på at ei lita jente blir verbalt misbrukt av sine jevnaldrende, og at de forteller henne at hun burde henge seg, uten å reagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette prosjektet er nok inspirert av et tilsvarende TV-program i USA som konstruerer hendelser og sjekker folk reaksjoner. Mange interessante klipp.

Søk opp på youtube - "WWYD", eller what would you do.

Selv hadde jeg sett an personene. Stopper ikke for å hjelpe fylliker, narkiser og sigøynere, de får seile sin egen sjø.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det (har aldri opplevd noe lignende). Men jeg tror de fleste på videoen også ville svart "klart jeg ville stoppet for å hjelpe!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stoppet og hjulpet til, jeg har gitt de manglende kronene til en person som ikke hadde nok i køen foran meg i butikken, jeg har betalt bussen for andre når busskortet ikke virket, båret handleposer hjem for eldre, snakket skarpt til to fjortisjenter på bussen som snakket nedsettende om utlendinger.....

Koster meg svært lite, men redder kanskje dagen for noen andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker Se & Hør hadde et skjult kamera-reportasje for en del år siden hvor en tilsynelatende narkoman falt om på gaten rett ved noen Frelsesarmetiggere som stod og sang. De bare fortsatte å synge å riste på bøssene sine. Skremmende!



Anonymous poster hash: ddc77...419
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir skikkelig rørt av de som griper inn. Har sett en del på WWYD, og tårene renner hehe.

Håper at jeg ville gjort noe i slike situasjoner, men helt ærlig er jeg usikker. Det er så lett bare gjøre som alle andre. Der det er potensiell fare for meg selv hadde jeg ikke turt hvertfall.

Der mannen ligger på gata hadde jeg tenkt at det var farlig (enten lureri eller voldelig person) og heller ringt politi/ambulanse.

I yoghurtsituasjonen er jeg usikker. Hadde hatt lyst til å gi henne en 20-kroning, men samtidig redd for å fornærme henne.

Men har blitt mer bevisst på dette etter å ha sett programmet, så får jeg prøve å ha øyne og ører litt mer åpne, går som regel fort og i min egen verden.

Anonymous poster hash: 5e089...c9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stoppet mange ganger, og kommer til å fortsette med å stoppe. Den dagen jeg slutter å bry meg, har jeg mistet en viktig del av meg selv.

At jeg har brydd meg og blandet meg inn har gjort en stor forskjell for enkelte mennesker. Noen lever idag pga det, noen slapp å anmelde en voldtekt etterpå, noen slapp å reise på legevakta. Lite offer for meg å bruke noen minutter på slikt, stor forskjell for de rammede. Anonymous poster hash: efd08...562

Akkurat sånn føler jeg det også. Den dagen jeg ikke bryr meg lenger mister jeg en viktig del av meg selv.

Jeg klarer ikke å gå forbi noen som trenger hjelp, eller å se på at noen blir behandlet dårlig uten å gjøre noe.

De jeg har hjulpet surrer rundt i tankene mine lenge etterpå, og jeg lurer alltid på hvordan det har gått med de.

Så hadde jeg ikke gjort noe hadde samvittigheten min spist meg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har stoppet mange ganger både som gående og kjørende. Når det gjelder tiggere har jeg blitt litt usikker siden jeg ikke vet hva som er fake. Hvis jeg hadde oppdaget at det var en "test", spesielt for et TV-selskap så hadde jeg blitt jævlig forbanna og jeg håper jeg ikke hadde blitt voldelig. Har aldri og kunne ikke tenke meg å ringe til politiet. Har ringt etter ambulanse noen ganger men opplevd at noen ambulansefolk er litt sjefete og arrogante. Jeg har derfor de siste gangene overlatt til andre å ringe og prøvd å komme meg vekk før politi og ambulanse har ankommet. (Brannfolk er greie!)



Anonymous poster hash: 9babf...11a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selvfølgelig stoppet i den situasjonen, forstår ikke at så mange bare går forbi. Hadde det vært midt på natta, mørkt og ingen andre mennesker rundt, hadde jeg muligens heller ringt politiet. Mulig jeg er litt pinglete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nettopp på TV2 sitt program, og kjente meg veldig igjen i hun gjenta med ringen i nesa som sa i fra ang jenta med brusen og brownien.

Veldig lik meg i måten å si i fra på, og også reakjonen etterpå.

Kjente jeg satt å ble skikkelig sint for at ingen sa noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på. Til vanlig ville jeg gjort det, men når det gjelder narkomane er terskelen min mye høyere. Jeg anbefaler ingen å nærme seg rusa folk hvis man er alene på et tomt sted. Sist jeg prøvde å hjelpe en narkoman var han såpass rusa at det var så vidt jeg kom meg unna før en slo til.



Anonymous poster hash: 53994...2fd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...