Gå til innhold

Hadde du stoppet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har stoppet i en sånn situasjon. Men det er en kjent mekanisme at i sånne tilfeller blir folk litt usikre på hva som er riktig å gjøre, og så tenker man at hadde det vært alvorlig så hadde sikkert noen andre reagert. Og så ender det med at ingen gjør noe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde stoppet. I det minste kan man ringe 113 dersom man i situasjonen blir handlingslam og går videre uten å vite hvordan det står til med personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede hjulpet en gammel mann som lå på utsiden av bilen sin på en skogsvei, så ja, jeg hadde stoppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det virket trygt, så. Har vært borti tilfeller hvor folk later som om de er skadde på en ensom vei for deretter å angripe personen som kommer bort for å hjelpe. Ville ringt etter hjelp, da. På et offentlig sted ville jeg helt klart stoppet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart jeg hadde gjort

Har også gjort det opp til flere ganger. Det meste jeg anstrengte meg var når jeg kjörte på en motorvei og så en mann falle om på en vei på andre siden av en åker. Slet som fan for å finne en avkjöring og for å komme inn på rett vei. Kom endelig frem, og det viste seg at mannen var på joggetur og fikk problemer med hjertet.

Ellers har det ikke värt noe alvorlig, men slitne narkomane som rett og slett var litt dopa. Men jeg velger å heller stoppe en gang for mye enn en gang for lite, uansett om det er narkomane eller andre mennesker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er helsepersonell så har særplikt til å hjelpe personer i nød, hvis ikke ryker lisensen. ALLE har plikt til å hjelpe personer i hjelpeløs tilstand. Helt sykt at folk ikke bryr seg



Anonymous poster hash: 95b39...0bb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde stoppa, ja. Men det er jo heilt utruleg kor mange som berre kaster et blikk, og går vidare.

Sjølv har eg epilepsi, og mange hadde nok trudd eg var narkoman og gått vidare.

Det var eit slikt tilfelle i Førde for ca eitt år sidan, 16 åringen som satt ved sida av dama som fekk eit anfall var den einaste som prøvde å hjelpe. Bussjåførar og andre folk (dette var på ein bussterminal med mange folk tilstades), bare stod der eller gjekk rett forbi. Det kunne hatt fatale følger.

Eg blir rett og slett skremt!

Anonymous poster hash: 3bf05...4a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stoppet mange ganger, og kommer til å fortsette med å stoppe. Den dagen jeg slutter å bry meg, har jeg mistet en viktig del av meg selv.

At jeg har brydd meg og blandet meg inn har gjort en stor forskjell for enkelte mennesker. Noen lever idag pga det, noen slapp å anmelde en voldtekt etterpå, noen slapp å reise på legevakta. Lite offer for meg å bruke noen minutter på slikt, stor forskjell for de rammede.

Anonymous poster hash: efd08...562

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har opplevd dette tre ganger. To av gangene har det vært personer med sukkersyke, den ene gangen var det en kvinnelig narkoman i en park i Trondheim som ble rasende og brølte etter meg og laget en scene.



Anonymous poster hash: ac98a...833
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok stoppa, og det har jeg gjort et par ganger før, også. I det ene tilfellet var den livløse personen veldig rusa, men ikke verre enn at han satte seg opp mot veggen og bommet en røyk av meg.

Den andre gangen var det ikke mulig å få kontakt, så da ringte en av vennene mine etter ambulanse fra en kafè like ved. Jeg tror det også dreide seg om rus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjort det før. Stopper instinktivt, og jeg har inntrykk av at mange gjør det, selv om det later til ikke å ha vært tilfelle her.



Anonymous poster hash: 8bf5a...7d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Uhumskheter

Har ikke vært i den situasjonen før, men jeg håper og tror jeg ville gjort det.

Er gjort forskninger på nettopp dette, og mange hjelper ikke fordi de er redde for å gjøre situasjonen verre, så de lar være. Men så for èn hjelper så stopper flere opp og hjelper til med å hjelpe, for da har de ikke hovedansvaret alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste hadde stoppet, narkoman eller ikke sp hjelper man mennesker i nød, men hva med en av de andre scenarioene? Hva med den fulle moren? Må innrømme at jeg muligens ikke hadde gjort noe der. Er noe naiv når det gjelder mennesker og ville trodd hun hadde et syndrom/var syk. (Stod i artikkelen at hun spilte lettere beruset og ikke sørpe dritings).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

99,9% ja.

Bare dersom jeg virkelig, virkelig må komme meg et eller annet sted ultraraskt ville jeg ikke stoppe. Kanskje.

For nå har jeg alltid pleid å stoppe når jeg har opplevd en slik situasjon jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...