Gå til innhold

Kan man leve på det man får av lånekasse dersom man har et barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, det kan man ikke. Spesielt ikke i Oslo der selv studentbolig koster 6-8000 når man bor med barn. Jeg mottar OS, er studet og får studiestøtte fra Lånekassen i tillegg. Det er dessuten vanskelig for aleneforsørgere å jobbe ved siden av studiene, med mindre de har noen som kan passe barnet når de er på jobb på kveldstid/helgene.



Anonymous poster hash: ee6cc...1f7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Får hun ikke Barnetrygd og utvidet barnetrygd i tillegg 1940 kr. mnd?

Ingen kan leve av bare det de får fra lånekassen, med eller uten barn.

Det der er bare tull. Jeg og de aller fleste medstudentene mine overlever på kun det man får av lånekassa.

Endret av Herr Heftig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De klager over studiestøtten, men ikke over at markedet tilsier at en studentbolig/hybel koster 6-8000,- i måneden. Oslo vokser vet dere og når utbyggingen ikke holder tritt så er folk villige til å betale mer for et sted å bo. Da skvises de andre ut.



Anonymous poster hash: f0b44...a85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får hun ikke Barnetrygd og utvidet barnetrygd i tillegg 1940 kr. mnd?

Det der er bare tull. Jeg og de aller fleste medstudentene mine overlever på kun det man får av lånekassa.

Slik var det også da jeg studerte, atpåtil var det noen som jobbet i den 2mnd lange sommerferien..

Anonymous poster hash: f0b44...a85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik var det også da jeg studerte, atpåtil var det noen som jobbet i den 2mnd lange sommerferien..

Anonymous poster hash: f0b44...a85

De overlevde på det de fikk av lånekassen i tillegg til at de jobbet? Kjære vennen, det betyr at de ikke overlevde på det de fikk av lånekassen.

Anonymous poster hash: a4c25...205

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er bare tull. Jeg og de aller fleste medstudentene mine overlever på kun det man får av lånekassa.

Har jeg aldri hørt om.

Anonymous poster hash: a4c25...205

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg låner 70% av 90 000 dersom jeg står hvert år. Om ikke blir det 100%. Jeg betaler husleie på 5000, strøm på sikkert 200-400 i månden og internett til ca. 150. Alt jeg egentlig har råd til er mat på det budsjettet. Drømmer om å en dag skifte fra filler til klær. Men for all del, jeg klager ikke på det jeg får. Det er jeg som har tatt valget om å bli student og får det gratis, da mot å betale skatter når jeg kommer ut i arbeid.

Jeg jobber i tillegg utenfor studietiden, men ikke mye da. Bare til jeg tjener sånn 30 000 i året.

Imens gråter alenemødre som får 120 000 ekstra i året mens de tar utdanning. Altså i alle fall 210 000 i året og ungene de koster stort sett ikke mer enn 1000 i månen. Jeg gjorde i alle fall ikke det, fordi jeg fikk stort sett ikke annet enn mat og godt og klær. Så noe større til jul og bursdager. Så jeg tviler på at jeg kostet mer enn alt inkludert en 1000 lapp selv når jeg ble eldre. I tillegg får de alle andre stønader, jeg er usikker på hvor mye, men i mange sammenhenger får de en svært god månedslønn.

Gråt i vei sier bare jeg, for det er jo så utrolig synd i kvinnfolk som går forbi utrolig mange menn de egentlig kunne hatt forhold med pga deres egen kresenhet. Da snakker jeg ikke om kresenhet når det kommer til en persons godhet. Imens det er slik at de vraker menn de egentlig kunne hatt til partner, og hindrer deres barn i å ha et godt forhold til en av de viktigste menneskene i deres liv. Om ikke delt førsteplass. Så synes jeg at de kan holde de klamme fingrene sine unna lommebøkene til vanlige gode menn og kvinner. Dette inkluderer da ikke mannfolka de har drevet på med og kan for meg sikkert ha økt støtte til dem.

Endret av EnFyr
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enslig mor til 2 barn, og klarer overhodet ikke meg på bare stipend og studielån. Jeg har boutgifter på 9000 kr i måneden. Jeg kan ikke bo på en liten hybel. Har en tenåring og et skolebarn. De er av forskjellig kjønn, og må ha hvert sitt rom.

Og barn er ikke billig og ha. Tenåringen spiser mer enn meg, og liker nesten ingenting. Mens har jeg dårlig råd, kan jeg jo leve på ris og havregrøt i 2 uker. Det kan ikke barna. Skolebarnet spiser ca like mye som meg. Jeg må betale for SFO. Betale for fritidsaktiviteter, lommepenger, pc, telefon, klær og utstyr. ferier og fritid.

Men jeg jobber ved siden av, men det er pokker meg ikke enkelt. For er ikke bare og få det til å gå, da man ikke har familie eller barnefar.

Så jeg skjønner at noen ikke klarer det.



Anonymous poster hash: 0a6bf...e18
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enslig mor til 2 barn, og klarer overhodet ikke meg på bare stipend og studielån. Jeg har boutgifter på 9000 kr i måneden. Jeg kan ikke bo på en liten hybel. Har en tenåring og et skolebarn. De er av forskjellig kjønn, og må ha hvert sitt rom.

Og barn er ikke billig og ha. Tenåringen spiser mer enn meg, og liker nesten ingenting. Mens har jeg dårlig råd, kan jeg jo leve på ris og havregrøt i 2 uker. Det kan ikke barna. Skolebarnet spiser ca like mye som meg. Jeg må betale for SFO. Betale for fritidsaktiviteter, lommepenger, pc, telefon, klær og utstyr. ferier og fritid.

Men jeg jobber ved siden av, men det er pokker meg ikke enkelt. For er ikke bare og få det til å gå, da man ikke har familie eller barnefar.

Så jeg skjønner at noen ikke klarer det.

Anonymous poster hash: 0a6bf...e18

Hva med faren da? Han må da bidra. Det er like mye hans ansvar. Om det er mulig kan jo han ha ungene hos seg mer enn 50% av tiden mens du tar utdanning.

Endret av EnFyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enslig mor til 2 barn, og klarer overhodet ikke meg på bare stipend og studielån. Jeg har boutgifter på 9000 kr i måneden. Jeg kan ikke bo på en liten hybel. Har en tenåring og et skolebarn. De er av forskjellig kjønn, og må ha hvert sitt rom. Og barn er ikke billig og ha. Tenåringen spiser mer enn meg, og liker nesten ingenting. Mens har jeg dårlig råd, kan jeg jo leve på ris og havregrøt i 2 uker. Det kan ikke barna. Skolebarnet spiser ca like mye som meg. Jeg må betale for SFO. Betale for fritidsaktiviteter, lommepenger, pc, telefon, klær og utstyr. ferier og fritid. Men jeg jobber ved siden av, men det er pokker meg ikke enkelt. For er ikke bare og få det til å gå, da man ikke har familie eller barnefar. Så jeg skjønner at noen ikke klarer det. Anonymous poster hash: 0a6bf...e18

Er vel noe av problemet at man er student og fortsatt prøver å gi sine barn det samme som foreldre i full jobb. Det er bare ikke mulig. Barn har ikke vondt av å lære om den økonomiske realiteten. Ingen skam å innrømme at man har det litt trangt nå for å få det bedre siden. Merker også at mye har endret seg siden jeg var liten.

Vi samlet flasker for å kjøpe snop.

Ingen hadde mer enn 1 fritidsaktivitet.

Brødre delte rom med søstre i 2-roms leiligheter.

Man fikk ukepenger og det var det man hadde til eget bruk. PC og større ting var bursdagsgaver eller man måtte spare opp ukepengene.

Hadde man ikke SFO var man nøkkelbarn.

Middag var det som ble servert, eller man fikk brød.

Utenlandsferie eksisterte nesten ikke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De klager over studiestøtten, men ikke over at markedet tilsier at en studentbolig/hybel koster 6-8000,- i måneden. Oslo vokser vet dere og når utbyggingen ikke holder tritt så er folk villige til å betale mer for et sted å bo. Da skvises de andre ut.

Anonymous poster hash: f0b44...a85

De fleste studenter leier i det private, så man må se på støtten i seg selv jo. Hadde vært synd om studieluvet kun var tilpasset de få som leier studenthybel.

Anonymous poster hash: 91821...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik var det også da jeg studerte, atpåtil var det noen som jobbet i den 2mnd lange sommerferien..

Anonymous poster hash: f0b44...a85

Jeg skulle veldig gjerne ha jobbet 2 uker i sommerferien, men jeg hadde siste eksamen 20. juni og barnehagen var stengt fra og med 30. juni til og med 1. august. Undervisninga startet igjen 13. august. I helgene er barnehagen stengt og jeg har ingen andre som kan passe barnet mitt. Da sier det seg selv at det hjelper veldig lite å unne jobbe 2 uker i sommerferien, om jeg er så heldig å få sommerjobb når jeg kan jobbe så lite. :frown:

Og du som tror et barn koster maks 1000 kr mnd. må tro om igjen. Når man regner på hva et barn koster, må man ta med alle utgiftene. Hadde jeg f.eks. ikke hatt barn, kunne jeg leid SiO-hybel for rundt 3000,- i stedet for leilighet for 7000,- Jeg kunne bodd i sentrum og sluppet utgifter til månedskort, jeg hadde ikke trengt å betale for barnehage, jeg kunne spist veldig mye billigere og jeg hadde ikke trengt å kjøpe klær, sko osv. til andre enn meg selv. Fordi jeg har barn må jeg f.eks. ha tøy til å kunne være ute i all slags vær, det hadde jeg ikke trengt om jeg var barnløs. Jeg hadde også hatt lavere strømutgifter fordi jeg måtte vasket klær mye sjeldnere og kunne generelt hatt det kaldere hjemme.

Anonymous poster hash: ee6cc...1f7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skulle veldig gjerne ha jobbet 2 uker i sommerferien, men jeg hadde siste eksamen 20. juni og barnehagen var stengt fra og med 30. juni til og med 1. august. Undervisninga startet igjen 13. august. I helgene er barnehagen stengt og jeg har ingen andre som kan passe barnet mitt. Da sier det seg selv at det hjelper veldig lite å unne jobbe 2 uker i sommerferien, om jeg er så heldig å få sommerjobb når jeg kan jobbe så lite. :frown:

Og du som tror et barn koster maks 1000 kr mnd. må tro om igjen. Når man regner på hva et barn koster, må man ta med alle utgiftene. Hadde jeg f.eks. ikke hatt barn, kunne jeg leid SiO-hybel for rundt 3000,- i stedet for leilighet for 7000,- Jeg kunne bodd i sentrum og sluppet utgifter til månedskort, jeg hadde ikke trengt å betale for barnehage, jeg kunne spist veldig mye billigere og jeg hadde ikke trengt å kjøpe klær, sko osv. til andre enn meg selv. Fordi jeg har barn må jeg f.eks. ha tøy til å kunne være ute i all slags vær, det hadde jeg ikke trengt om jeg var barnløs. Jeg hadde også hatt lavere strømutgifter fordi jeg måtte vasket klær mye sjeldnere og kunne generelt hatt det kaldere hjemme.

Anonymous poster hash: ee6cc...1f7

Ok. Hvor mye trenger du?

Anonymous poster hash: f0b44...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan leve av bare det de får fra lånekassen, med eller uten barn.

Du har vært med på Bård Tufte Johansen sitt soloshow :)

Anonymous poster hash: 213b2...bfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene med en liten gutt på 7, har han 50/50. Jeg klarer meg fint jeg, har bittelitt stipend og studielån. Prioriterer vekk det som ikke er viktig, er for eksempel aldri ute på byen og kjøper stort sett bare nye klær til oss 2 ganger i året. Man kan leve på ganske lite når man bare MÅ. Jr blir selfølgelig frustrert noen ganger men sånn er det. I dag var vi på kino noe jeg hadde spart til i 3 mnd, i tilegg må man jo spare så man har noe å leve av i sommerferien da man jo ikke får noe penger. Kan ikke si det er super enkelt men alt går.

Jeg bor og i oslo området og leier leilghet, får den til 5000 i mnd, da er ikke strøm, internett osv inkludert. Leier av mine x svigers noe som er litt nedverdigende da det følger med en del ulemper men gulerota mi er at det blir bedre økonomi etter studier. Er og motivasjon fordi jeg gjør jo dette for at sønnen min skal ha det bedre også :)

Har ikke mulighet til å jobbe utenom, min familie bor ikke her, og all tid må gå med til jr og studie skal jeg klare dette.

Føler jeg blir litt einstøing og at ikke alle vennene mine forstår at jeg må prioritere slik men sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...