Gå til innhold

Cannabis har ingen beviselig effekt på IQ blant ungdommer likevel.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er absolutt pro-legalisering. Men nå er jeg så drittlei denne debatten at jeg lurer på om jeg snart blir mot.



Anonymous poster hash: 17c85...07c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ikke faktisk får lavere IQ, tror jeg ganske sikkert at daglig røyking gjør en sløv i hodet og treg, som igjen vil føre til at en ikke virker som den mest oppegående personen.

Jeg tror daglig inntak av hvilket som helst rusmiddel hver eneste dag vil gjøre enhver person litt "uttafor".

Poenget er vel bare det at cannabis ikke er så farlig som mange skal ha det til, det er veldig demonisert som det heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror daglig inntak av hvilket som helst rusmiddel hver eneste dag vil gjøre enhver person litt "uttafor".

Poenget er vel bare det at cannabis ikke er så farlig som mange skal ha det til, det er veldig demonisert som det heter.

Det er jeg enig med deg i: Hvis du drikker flere øl om dagen, hver dag, tror jeg også at du blir litt sløv i hodet etterhvert.

Men skadene i forhold til cannabis, tror jeg som sagt varierer litt etter hvem man spør. Jeg stoler ikke på at cannabis er et harmløst stoff. Selvsagt vil du ikke bli sløv/får psykiske plager om du røyker en gang, og det er det, men fast røyking tror jeg kan være svært skadelig, og ikke er noe vi bør se på som harmløst. Samtidig vet jeg at det kan ha positiv effekt som smertelindring, så stoffet er for meg ikke ensidig negativt.

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Et problem jeg har fått inntrykk av med hasjbrukere er at de kan miste egen framdrift og ambisjoner, sløves ned, og kan ha en tendens til å overlate til andre å forsørge seg.

Jeg kan bekrefte at dette i mange tilfeller stemmer med folk som røyker mye og ofte.... men man må ha gitt opp i utgangspunktet for at det skal komme til det punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Om du ikke faktisk får lavere IQ, tror jeg ganske sikkert at daglig røyking gjør en sløv i hodet og treg, som igjen vil føre til at en ikke virker som den mest oppegående personen.

Det blir zombietakter og en tiltaksløshet uten like om man har et så høyt forbruk, men som med de som drikker hver dag også: de har det ikke bra med seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bekrefte at dette i mange tilfeller stemmer med folk som røyker mye og ofte.... men man må ha gitt opp i utgangspunktet for at det skal komme til det punktet.

Klassisk "høna eller egget" altså.

Uten at man gjør longitudinelle studier så er årsak-virkning-sammenhengen vanskelig å utrede.

Anonymous poster hash: c46ab...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klassisk "høna eller egget" altså.

Uten at man gjør longitudinelle studier så er årsak-virkning-sammenhengen vanskelig å utrede.

Anonymous poster hash: c46ab...d6e

Nå har jeg aldri røykt longitudinelle, og studier kan gjøres på mange måter, enten for å klarlegge, tåkelegge (røyklegge) eller sette de opp for å gi ønsket resultat.

Det kan se ut som om folk flest ser problematikk i forhold til de som røyker mye, men ikke ser det i forhold til de som røyker sjelden.

Økonomisk støtte til organisert kriminalitet er iallfall en bivirkning man ikke kommer unna uten å dyrke litt selv.

Mitt inntrykk er at de som røyker mye er verre når de har røykt i mange år enn de var når de var yngre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok helt rett, canabis påvirker ikke intelligensen nevneverdig.

Derimot kan man ikke utelukke at hashrøykere er lettere tilbakestående i utgangspunktet, altså før misbruket påbegynnes!

De aller fleste mennesker gjør en del dumme valg, dette gjelder både framstående og tilbakestående folk. Jeg sammenligner intelligens med firehjulstrekk. Med firehjulstrekk så kjører du deg fast på mye verre steder, og med høy intelligens kan du gjøre mye mer avanserte feil.

Kanskje Cannabis ikke sløver intelligensen, men dersom storbruk demper ambisjoner, så vil jo ikke intelligensen komme til nytte i like stor grad som om man unngår hasj. Man kommer ikke profesjonelt i posisjon til å få briljert med sin intelligens.

Tilbakestående vil jeg ikke si de er, men de stiller seg faktisk litt lenger bak i køen, unnskyld de stiller seg ikke der, de bare står igjen mens køen går framover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cannabis brukes som betegnelse på rusmidlene som kommer i fra hamp planten (Cannabis Sativa).

Marihuana er et uforedlet produkt av cannabis, og består vanligvis av tørkede blader av henholdsvis toppskudd og blomster, men kan også inneholde stilker eller frø. Fargen på marihuana er brun eller grønnlig.

I hasj er den THC-rike plantesaften eller harpiksen oppkonsentrert og er presset til plater eller klumper, ofte sammen med deler av fibermaterialet. Fargen varierer fra lys brun eller grønn til nesten sort.

Klippet i fra Internett.

Fins det kjemisk framstilt og?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins det kjemisk framstilt og?

Marihuana, eller hasj er i utgangspunktet et 100% naturlig produkt. Pga forbudet så selges jo dette på gaten og ingen vet hva som er puttet i det, så det vet man aldri. Kan sikkert tilsettes diverse kjemiske midler, men i utgangspunktet er det 100% naturlig og fremstilles ikke kjemisk. Det høstes i fra en plante.

Det finnes jo såkalt syntetisk cannabis, men det har ingenting med cannabis å gjøre om du forstår hva jeg mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marihuana, eller hasj er i utgangspunktet et 100% naturlig produkt. Pga forbudet så selges jo dette på gaten og ingen vet hva som er puttet i det, så det vet man aldri. Kan sikkert tilsettes diverse kjemiske midler, men i utgangspunktet er det 100% naturlig og fremstilles ikke kjemisk. Det høstes i fra en plante.

Det finnes jo såkalt syntetisk cannabis, men det har ingenting med cannabis å gjøre om du forstår hva jeg mener :)

Ik grunnen til at jeg spør er fordi jeg husker en eller annen si at det er farligere nå enn det var før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ik grunnen til at jeg spør er fordi jeg husker en eller annen si at det er farligere nå enn det var før.

Det er ingenting som har blitt farligere, cannabis er cannabis.

Problemet slik jeg ser det, og det er ikke alle som er enig i det, er at pga forbudet så selges cannabis i alle former på gaten uten at du vet hva som er i det. De kriminelle mafia folkene som dyrker det og selger det til folk på gaten dyrker frem stoffet med høyeste mulig THC og minst mulig CBD. THC er det som gjerne gir deg rus og påvirker deg psykisk. CBD er et stoff som virker på mange måter helt motsatt av THC, og det demper derfor de sterke påvirkningen THC har på hjernen vår.

Det folk gjerne sier når de påstår det er mye farligere i dag, er at det er pga for høyt THC innhold i forhold til CBD. Dette ville man ha sluppet om politikken var litt annerledes da det kunne vært kontroll på det som ble produsert og solgt. Cannabis som er dyrket frem på fornuftig vis kan ikke sammenlignes med den dårlige hasjen du kjøper på gaten. Ikke rart mange unge mennesker i dag blir helt sløve og "Zombie" med det som florer rundt.

Er jo bare å lese litt om temaet :)

Endret av debattanten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...