Gå til innhold

Fremmed ubåt i svenske skjærgården?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

OK, så svenske myndigheter kan ikke holde noen opplysninger tilbake altså.....

Anonymous poster hash: cc518...cf6

Jeg tror ikke svenske myndigheter ville benektet at de hadde slike opplysninger hvis de faktisk hadde det. Hvis de ville holde opplysninger tilbake ville de nok heller sagt at de ikke kunne kommentere det.

Anonymous poster hash: 789de...5f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er to store russiske skip på vei til Stockholm i følge media, og svenske regjering i krisemøte...

Hva i alle dager er det som skjer? Er ny krig på dørstokken vår?

Anonymous poster hash: c7d9c...eb4

To skip på vei mot Stockholm, ingen tegn til aktivitet ombord. Det jeg stusser på er hvorfor svenskene ikke kan borde skipene? De må da ha rett til det på sitt eget territorium? Hva skal de gjøre hvis de finner ubåten, sitte på land og hviske til hverandre, se, der er den!?

Anonymous poster hash: a39ca...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de sprenger den så er blir det vel vanskelig å se hvor den kommer fra? Og da kan også motparten, de som eier båten, hevde at det blir vage antagelser og nekte.

Mye lettere å avhøre de som sitter oppi, og hente info fra de og et helt fartøy, enn å bruke tid og arbeid på småbiter?

"Hvis man sprenger den"??

Mener du sånn i en million biter, eller mener du et hull i skroget, si på en meter eller to i diameter?

Hvor små biter mener du det bør være for at man ikke kan identifisere den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne saken minner meg om da jeg og mine venner lekte Frøken detektiv da vi var barn. Vi lette etter beviser som kunne underbygge at det spøkte på nabogården. Vi spanet og lette etter spor og mistenkelige gjenstander. Absolutt alt vi fant ble brukt til å underbygge våre hypoteser. Konklusjonen ble at det spøkte på nabogården.

Slik er det i denne saken også: En privatperson har sett noe i sjøen som han mente var en ubåt. Et russisk skip som lå i nærheten av Stockholm har nå satt kursen tilbake til Russland. En svartkledd person har badet i sjøen. Konklusjonen blir da at en russisk ubåt har krenket Sverige og at Russland forbereder et angrep på Sverige.

Jeg tviler på at en russisk ubåt er involvert. Jeg tror svenskene overreagerer og ser usynlige russiske spøkelser som egentlig ikke finnes i virkeligheten.

Anonymous poster hash: 789de...5f8

Du fikk ikke med deg den nødsamtalen på russisk som ble overhørt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du Putin er farlig og skummel?

Putins utenrikspolitikk er fredelig og konfliktdempende sammenlignet med f.eks Obamas utenrikspolitikk.

Anonymous poster hash: 789de...5f8

Ja, det ser man jo tydelig i Ukraina og Tsjetsjenia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det ser man jo tydelig i Ukraina og Tsjetsjenia.

Ja for vesten har jo en ekstremt fredelig utenrikspolitikk.

Lenge leve vestlig hykleri og dobbelmoral.

Anonymous poster hash: 16690...b18

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med folkene i Ukrina og Tsjetsjenia.

Det er søtt at du tror at Norges forhold til Russland kan sammenlignes med Ukraina og Tsjetejania.

Si meg hvor mange ganger har Norge blitt angrepet av Russland ?

Anonymous poster hash: 16690...b18

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Okkupasjon? Trusler til å holde seg borte? det er masse rævpuling en kan få til uten å løsne skudd.

Det virker bare så innmari merkelig at de skal gjøre noe sånt nå. I så fall er de mer ustabile enn man skulle tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To skip på vei mot Stockholm, ingen tegn til aktivitet ombord. Det jeg stusser på er hvorfor svenskene ikke kan borde skipene? De må da ha rett til det på sitt eget territorium? Hva skal de gjøre hvis de finner ubåten, sitte på land og hviske til hverandre, se, der er den!?

Anonymous poster hash: a39ca...8db

Disse skipene er ikke i svensk territorium. De er/var i internasjonalt farvann noen mil utenfor sverige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodig å se denne rørende tilliten til vestlig presse. Når det står i svenske og norske aviser at det er en russisk ubåt, så tror dere automatisk at det er en russisk ubåt. Jeg vil minne om at den anerkjente tyske journalisten Udo Ulfkotte nylig utga en bok hvor han påsto at vestlig presse er kontrollert av CIA.

http://www.paulcraigroberts.org/2014/10/16/cia-owns-everyone-significance-major-media/

Dette betyr at selv om man leser noe i svensk (eller norsk) presse, så betyr det ikke automatisk at det er sant. Snarere tvert i mot: Dersom man leser noe i svensk eller norsk presse, så kan man mer eller mindre automatisk anta at dette er LØGN.

Når det gjelder ubåthendelsen, så har Sverige hatt mange av dem. En av de mest kjente er hendelsen i Hårsfjærden i 1982. Den gang gikk pressen ut med at det var en sovjetisk ubåt, men senere forskning har vist at det nesten helt sikkert var en NATO-ubåt. Les mer om hendelsen i Hårsfjærden her:

http://www.jallai.se/2013/02/harsfjarden-1982-ett-landsforraderi/

Ola Tunander har forsket på ubåt-incidenter i svensk farvann, og her er hva som står om dette på Wikipedia:

(Sitat)

Tunanders forskning på hemmelige politiske strukturer startet med hans arbeid med ubåtaktiviteter i svenske farvann på 1980-tallet. Statsminister Olof Palme protesterte mot «sovjetiske grensekrenkelser», og dette førte til et kjøligere forhold mellom Sverige og Sovjetunionen.[18] I 1980 så 8 % av svenskene på Sovjetunionen som en umiddelbar trussel og 33 % som fiendtlig. Etter at en sovjetisk ubåt, «S-363», grunnstøtte i den svenske skjærgården i 1981 og en dramatisk anti-ubåtoperasjon i 1982, økte disse tallene til 42 % og 83 %.[19] På 1990-tallet skrev Tunander at han hadde fått kjennskap til at disse operasjonene var iscenesatt av USA og Storbritannia. I 2000 uttalte tidligere forsvarsminister i USA Caspar Weinberger og tidligere marineminister i Storbritannia Keith Speed på svensk TV at deres ubåter hadde operert «regelmessig» i svenske farvann.[20] Informasjonen ble bekreftet av sjef for Storbritannias militæretterretning John Walker.[21]Formannen for NATOs militærkomite Vigleik Eide og NATO-generalsekretær George Robertson sa at disse operasjonene ikke skjedde i NATO-regi, men under britisk og amerikansk nasjonal kommando.[22] Avsløringene førte til at den svenske regjeringen oppnevnte et utvalg ledet av tidligere ambassadør Rolf Ekéus og med Tunander som en av ekspertene.[23] Tunander skrev en bok på svensk, Hårsfjärden (2001), en engelsk bok The Secret War against Sweden: US and British Submarine Deception in the 1980s (2004), samt en rekke artikler[24], som understreket betydningen av saken når det gjaldt å endre den offentlige mening i Sverige om utenrikspolitiske spørsmål. Tunander argumenterer for at sovjetiske ubåter godt kan ha operert i svenske farvann, men at de mest synlige operasjonene trolig var psykologisk krigføring i regi av USA.[25] Tunanders forskning har ført til en større debatt mellom historikere i de nordiske land.[26] "Tunanders konklusjoner har fått støtte av ambassadør Mathias Mossberg, som var sekretær for ubåtutvalget, og som skrev boken I mörka vatten: Hur det svenska folket fördes bakom ljuset i ubåtsfrågan.[27] Tunander fikk også støtte fra den franske marinehistorikeren Alexandre Sheldon-Duplaix og den tidligere amerikanske marineattachéen i Moskva Peter Huchthausen.[28]

(Sitat slutt).

http://library.kiwix.org/wikipedia_no_all/A/Ola%20Tunander.html

Når det gjelder den aktuelle ubåthendelsen, tror jeg at denne er iscenesatt av USA og NATO for å øke spenningen mellom Russland og Vesten. Og norske media følger opp. Det er i det hele tatt interessant å se hvor knallhardt norske media arbeider for å øke sannsynligheten for tredje verdenskrig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

masse tull

Du mener altså at NATO og usa bygget en eksakt replika av en russisk ubåt, fylte den med russisktalende skuespillere og grunnstøtte den i den svenske skjærgården i 1981?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for vesten har jo en ekstremt fredelig utenrikspolitikk.

Lenge leve vestlig hykleri og dobbelmoral.

Anonymous poster hash: 16690...b18

Ja, den er da i hvert fall fredeligere overfor naboene enn Russland sin!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er søtt at du tror at Norges forhold til Russland kan sammenlignes med Ukraina og Tsjetejania.

Si meg hvor mange ganger har Norge blitt angrepet av Russland ?

Anonymous poster hash: 16690...b18

Ingen.

Hvor mange ganger har Japan blitt angrepet av Nord-Korea?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener altså at NATO og usa bygget en eksakt replika av en russisk ubåt, fylte den med russisktalende skuespillere og grunnstøtte den i den svenske skjærgården i 1981?

Selvsagt gjorde de det, Ubåten ble bygget i en hangar på basen ved Area 51.

Der hvor Måne-landingen ble filmet!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvis man sprenger den"??

Mener du sånn i en million biter, eller mener du et hull i skroget, si på en meter eller to i diameter?

Hvor små biter mener du det bør være for at man ikke kan identifisere den?

Jeg har ikke noe særlig peiling på hva som funker best for å tilintetgjøre en ubåt, men regner med at det er mulig. Og at det vil påføre skade, og hvis de sprenger, så vil det bli mange små biter. Da er min tanke at det må være veldig mye lettere å ha den hel, med mannskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke noe særlig peiling på hva som funker best for å tilintetgjøre en ubåt, men regner med at det er mulig. Og at det vil påføre skade, og hvis de sprenger, så vil det bli mange små biter. Da er min tanke at det må være veldig mye lettere å ha den hel, med mannskap.

Ubåter er sjelden laget av glass og papir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubåter er sjelden laget av glass og papir.

Det er veldig mye mer enn glass og papir som kan blir ødelagt, og til det ugjenkjennelige.

Edit: alle mulige midler, som er nevnt av svenske Forsvaret, er trolig ikke et lite hull i siden. Det høres ganske mye større ut, og det er det jeg har tatt utgangspunkt i her.

Fortsatt er min tanke at hel, med mannskap, må være det mest praktiske.

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverige kommer aldri til å tørre å angripe ubåten.

Russland kunne tatt over Sverige på mindre enn en uke, Sverige har ingenting å stille opp med.

Anonymous poster hash: ba209...323

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener altså at NATO og usa bygget en eksakt replika av en russisk ubåt, fylte den med russisktalende skuespillere og grunnstøtte den i den svenske skjærgården i 1981?

Greit med en link:

http://www.aftenposten.no/nyheter/Fisker-oppdaget-sovjetisk-ubat-i-svensk-skjargard-i-1981-7750254.html

Anonymous poster hash: 6d5fe...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...