Gå til innhold

Hvor mye FÅR en uføretrygdet alenemor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør egentlig folk som blir uføre i andre land? De sulter da vel ikke bare ihjel, vel?

Det må da finnes sikkerhetsnett og velferdsordninger i andre land også? Jeg har ikke greie på dette, men kanskje noen her har...?

Anonymous poster hash: 95717...010

Tja, de som er i stand til det senker kanskje kravene og tar seg en jobb de mener seg overkvalifisert til? Har to slike i slekta som innrømmer at de er i stand til å jobbe, men som rett og slett er late. Og tro meg, de har ikke spesielt høye tanker om de som jobber som renholdere, sitter i kassa på butikken eller har andre "drittjobber". De er da aaaaltfor smarte og fine på det til å senke seg ned på et slikt nivå, må vite.

Det er en smule provoserende med tanke på at det er skatteinntektene fra disse menneskene som er med på å betale trygda deres.

Anonymous poster hash: 59ca7...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest avocadoen

Jeg fatter og begriper ikke hvordan en rullestolbruker greier å ta seg av en liten unge...noen som skjønner det? Ungen er jo konstant i livsfare.

Så en video om en mor uten hender. Fantastisk hva menneskekroppen kan lære seg :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør egentlig folk som blir uføre i andre land? De sulter da vel ikke bare ihjel, vel? Det må da finnes sikkerhetsnett og velferdsordninger i andre land også? Jeg har ikke greie på dette, men kanskje noen her har...? Anonymous poster hash: 95717...010

De blir veldig avhengige av familie og nettverk. Det kan være veldog vanskelig både for den uføre og familien. Og har man ikke nettverk, havner man på gata.

Anonymous poster hash: b4dea...c1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir veldig avhengige av familie og nettverk. Det kan være veldog vanskelig både for den uføre og familien. Og har man ikke nettverk, havner man på gata.

Anonymous poster hash: b4dea...c1f

Så det finnes ingen velferdsordninger i det hele tatt i andre land??

Det må det da gjøre?

Anonymous poster hash: 95717...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det finnes ingen velferdsordninger i det hele tatt i andre land??

Det må det da gjøre?

Anonymous poster hash: 95717...010

I Thailand møter du døve, blinde og folk uten ben og armer som tigger på gata og er helt avhengig av andre folks almisser. Så det er tydelig at regjeringens forsøk på å motivere folk til å bli kreative med å redusere i velferdsgodene fungerer der i alle fall

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det finnes ingen velferdsordninger i det hele tatt i andre land?? Det må det da gjøre? Anonymous poster hash: 95717...010

Ikke i alle land. Det kommer helt an på hvilke land du sammenlikner med. Det vet du sikkert selv også.

Anonymous poster hash: b4dea...c1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fy faen hvor kyniske folk er, det er flaut å lese hvor dømmende, fordomsfulle og så lite innsikt og empati som finnes i mange mennesker.

Jeg er ikke misunnelig, jeg bare skjønner ikke at man kan klage på i overkant av brutto kr 300.000 per år, også får en i tillegg barnetrygd, utvidet barnetrygd, barnebidrag, stønad for enslig forsørger, småbarnstillegg osv osv, ja da det er mange stønader, bostøtte, OS etc etc


Anonymous poster hash: 1eea9...d54

Det har kommet mye opp i tråden angående om dette er en sum man kan stole på, 300k i året er veldig tvilsomt realiteten for de fleste uføre.

Du har glemt utgiftene som kommer i tillegg til det å leve et liv. De er nevnt i en av postene jeg har sitert under.

(..) Til dere som tjener for lite ved å være i jobb, det er fritt fem for dere å finne dere en bedre betalt jobb, eller forhandle dere frem til høyere lønn. De uføre lever på nåde fra politikerne. De uføre kan ikke streike og oppnå bedre betingelser eller ved å streike vise at de er uenige med den som betaler i utbetalt beløp. Urøfre lever på det offentliges nåde, i tillegg blir de hetset, sett på som late og snyltere på arbeidendes skattepenger.
Se bare på uttalelser i denne tråden og dere har et rikt utvalg eksepler på overnevnte.


Anonymous poster hash: 9ec84...070

:blomst:

Til dere som mener at denne jenta har latterlig god råd. Hvor mange her er det som har en lønn på rundt 300 000 kr. før skatt, er aleneforeldre, må ha en bolig som er større andre fordi man sitter i rullestol, MÅ betale ekstra utgifter til helsenødvendig fysioterapi, ekstra medisiner, ekstra slitasje på klær fordi man sitter i rullestol og har ekstra utfordringer på grunn av at enkelte oppgaver i hjemmet kan være vanskelig for en rullestolbruker? Dette kommer i tillegg til de vanlige utgiftene som alle av oss har. Dere som er i samme økonomiske situasjon, har dere det fett? Har dere råd til ferie - og må dere betale ekstra for å kunne dra på hoteller med universell utforming? Eller synes dere situasjonen deres er uverdig og skulle ønske at dere kunne tilby barna deres en bedre livvsituasjon. Ingen VELGER å sette seg i en rullestol, er nok mange mødre i rullestol som allerede sliter med nok komplekser for at de ikke strekker til for barna sine fordi de sitter i rullestol. Takk til dere som har bekreftet deres egen frykt om fordommer rundt seg.

LES DETTE! Ikke bare har tally en knusende bra innsikt og empati, men hun har også fått med seg flere ting enkelte her inne bør virkelig få med seg i sitt regnestykke over "rike uføre" som de alle har 300.000 utbetalt, i tillegg til alle andre goder. Ja uføre riktig koser seg og mesker seg i luksus....

Utrolig. Jeg er ufaglært og har vel snart tjent det en vanlig lønnsmottaker vil gjøre gjennom hele arbeidslivet.

Maaange tror at skolesystemet er veien til de høye lønningene. Vel, maaange vil bedras.

Og det siste du skriver viser jo at du er helt på jordet. En del av jobben min var i mange år enkel og fysisk. Og du verden for et "mentalt frirom" det ble. Terapi.

Så jeg skjønner godt de som jobber i butikk e.l. hele livet, og vet at de nok stort sett er MINST like lykkelige som papirflyttere og ledere som hele tiden har deadlines i "hue og ræva".

Og de med "drittjobbene", uten den helt store tappingen av mental energi, har hele fritiden sin til å fylle opp en intellektuell interesse, om man har det. Når det er sagt så gjør vel de færreste det. Facebook og annet ræl kaller, hva vet jeg.


Anonymous poster hash: 7a5f8...4bc

:danse: Fantastisk. Jobbene på gulvet kan by på virkelig god lønn, fantastisk arbeidsmiljø og jeg tviler ikke et sekund på at mange i disse jobbene har god livskvalitet med beina godt plantet på jorda!

Nei, jeg er ikke på jordet. I mitt ufaglærte arbeid støter jeg på mange mennesker som kaller jobben min en drittjobb og kunna aldri tenke seg å jobbe med slikt. Jeg møter forakt fra navere som syns jobben min er noe drittarbeid, og jeg møter folk som har studert som ikke skjønner hvorfor jeg ikke har gått på skole slik at jeg slipper slikt drittarbeid. Jeg syns selv jeg har det bra i mitt "drittarbeid".


Anonymous poster hash: e3440...d94

Det er utrolig at folk kan være så sneversynte, hadde ikke jeg utdannet meg til yrket jeg har idag hadde jeg uten tvil foretrukket "drittjobber" over de absolutt fleste andre yrker. Grei og god lønn, som oftest kjempebra arbeidsmiljø fra det jeg hører. Ikke minst. En utrolig viktig jobb for at samfunnet skal overleve.

Kjære vene, for noen holdninger det er i denne tråden. Jeg blir rett og slett kvalm.

Jeg er rystet selv. Lurer virkelig på hvilke typer mennesker som står bak flere av disse innleggene. De høres, bank i bordet, ut som veldig lite familiekjære og lite medmenneskelige mennesker med flere av disse holdningene som har kommet. Sympati, forståelse og innsikt i andres liv er visst ikke interessant. Her er det bare medmenneskelighet rettet mot seg selv og kanskje nærmeste familie....??

Dette har handler jo mye om evner også. Det er ikke alle som har evnene til å bli psykolog, lege osv.


Anonymous poster hash: 79fb8...354

Eller personligheten og interessen. Hvis "alle" skulle utdannet seg til psykolog, lege osv ville Norge ikke vært bærekraftig. Samfunnet trenger ALLE typer yrker. Ihvertfall nesten alle...

Senvirkninger etter kreftbehandling. Prøv å stå i en mentalt krevende jobb der man må holde seg oppdatert innen fagområdet sitt, eller å ta mer utdanning når du har hukommelse som en gullfisk. Hukommelsen og evnen til å lære nye ting er kraftig redusert.

Jeg er kreftfri, og kan jobbe, men bare i en jobb som krever minimal tankevirksomhet. Jeg har ikke funnet en jobb som ikke krever utdannelse (for ny utdannelse utgår dessverre), og som krever lite tankevirksomhet som betaler bra. Derfor er jeg lavtlønnet.

Si gjerne ifra om du vet om jobber jeg kan bytte til. Jeg er åpen for forslag.


Anonymous poster hash: 3151a...ad7

Det er så j*vla synd enkelte må rakke ned på folk, men når de får vite bakgrunnen kommer forståelsen. Delvis ihvertfall. De absolutt aller fleste syke og psyke sitter på en bakgrunn for situasjonen de er i. Noen bare elsker å sparke andre, og som oftest på grunn av uvitenhet. Totalt blottet for uvitenhet og evne til å tenke litt lengre enn det man leser. Og så komme med et svar som denne under?

Men da er det jo i bunn og grunn et medisinsk/helsemessig problem da. Så da har du jo faktisk nesten en god grunn

Anonymous poster hash: 8089a...597

Utrolig...

Ja, du vet at noen faktisk er nødt til å ta de jobbene også ikke sant. Ikke alle kan ha en halv million-million i inntekt. Skal alle utdanne seg høyt og kreve dette, så ville det faktisk blitt et problem..

Anonymous poster hash: 92bd9...3d6

Ikke et rent så lite problem heller. Det at jeg tok en utdannelse for yrket mitt, så betyr det ikke at jeg automatisk tenker at selv om jeg er lykkelig med det, så ville Ola og Kari Nordmann vært mye lykkeligere i mitt yrke enn i deres ufaglærte yrker. Ufaglærte yrker eller kortere utdannelser er så kraftig undervurdert hos enkelte at det er... De fortjener langt mer respekt generelt i samfunnet. Helt utrolig skeivspark å drive med drittkasting om andres yrker eller valg av jobb generelt.

Det var vel egoistisk av meg at jeg ikke tok abort da testen viste pluss.

Lite visste jeg da at en drittsekk sine handlinger skulle gi meg kroniske smerter for resten av livet.

Jeg er ikke uføretrygdet, jeg går ikke på AAP og jeg skal gjøre alt jeg kan for å unngå uføretrygd, men jeg er skadet for livet på grunn av handlinger jeg selv ikke kunne styre. Er det virkelig så egoistisk av meg at jeg ikke tok abort for at et annet menneske ødela mitt liv?

Om jeg skulle bli uføretrygdet mot min vilje, er det rettferdig at jeg skal være fattig for at jeg ble utsatt for vold av et utskudd som selv har mottatt millioner i stønader "bare" for at han har ADHD? Var under 15 når det skjedde, så noe håp om erstatning er det ikke.

Jeg kunne blitt ferdig med utdanningen som styrmann (dame om noen foretrekker det) og levd det livet jeg ønsket, hadde det bare ikke vært for en annens handlinger.

Det samme må jo gjelde denne damen. Det er ikke hennes feil at hun har et handicap, hvorfor er det egoistisk av henne å få et barn? Det er ikke hennes feil at hun ikke har samme muligheter som andre har.

:hug:

Altså, beklager men dette blir for dumt. Det som blir diskutert her er noen som faktisk vet om sin tilstand og vet om sin økonomiske situasjon og deretter velger å få barn.

At man etter man får barn plutselig havner i noe ulykke eller på andre måter blir skadet/syk og ikke kan jobbe, det får man uken gjort noe med.

Det er noe med å bevisst sette seg i situasjonen..

Anonymous poster hash: 92bd9...3d6

Men det er akkurat det da. Vi vet ikke forhistorien. Det er lavmål å tillegge denne personen valg/tanker som du ikke vet noe om, bare utifra det lille hun skriver i et innlegg. Så innlegget du siterte er slettes ikke dumt i en debatt som denne. Skulle vært flere virkelighets sjekk i en slik tråd.

Ja, det er jo for sent å abortere når barnet først er født. Å adoptere bort barnet vil kanskje være riktig vei å gå?

:dry: Nei, ikke som et automatisk forslag.

Synes folk i denne tråden er flinke til å uttale seg på bakgrunn av de få opplysningene vi vet om denne damen. Hva vet vel vi om hun kanskje var sammen med barnefaren før barnet var født eller var yngre. Da hadde hun kanskje ikke forutsett situasjonen hun nå er i. Uansett, dette blir bare spekuleringer. Jeg er enig i den delen at skylden hun legger på utdanningsinstituasjoner blir for dumt - de fleste høgskoler og universiteter er tilrettelagt for rullestolbrukere. Nå bør jeg kanskje tråkke varsomt, for jeg vet ikke noe om hennes fortid, men hun er i dag 31 år gammel og sønnen er 2 år. Det vil sannsynligvis bety at hun i ca. 8-9 år har hatt mulighet til å ta seg en utdannelse som ville ha sikret henne bedre økonomisk i fremtiden.

Nettopp. Sistnevnte kan jeg ikke uttale meg om, for jeg vet ikke hva hennes liv har ført med seg og hvorfor hun velger å skylde på utdanningsinstitusjoner. Kanskje har hun opplevd ingen tilrettelegging der hun holdt til, kanskje har hun.

Hva om hun ble gravid med barnet med et uhell? Skulle hun ta abort for at hun er handikappet? Skulle likt å høre abortmotstandere da.
Problemet hennes er vel at ingen vil ha henne i jobb, og at det ikke motiverer til videre skolegang kan jeg godt forstå.
Det er tydeligvis ikke noe i veien for at hun kan ta vare på barnet, hun klarte seg vel akkurat økonomisk før, men nå kan det bli vanskelig. At vilkårene for uføre skulle bli dårligere var hun vel ikke klar over.


Det er ingen menneskerett å få barn nei. Tenk på den tanken en stund før du står der med testen i hånden, og vurderer å videreføre dine "verdier" til neste generasjon.
Medmenneskelighet og felleskap er noe vi ser mindre av hver dag. Trist!


Vi er nødt til å få bukt med snyltere, ikke lage dårligere vilkår for de som faktisk er syke.

Det er direkte tragisk hvilke holdninger mange her inne gir uttrykk for å, i verste fall, føre videre til neste generasjon.

Du må være litt tett i pappen om du ikke ser forskjellen mellom å stille strenge krav til adoptivforeldre og å nekte mennesker å få barn som de er i stand til å sette til verden selv. Hørt om grenser for politikk?

Tvungen abort hører hjemme i samfunn som driver med steining av homofile eller bålbrenning av hekser. Det er ikke der vi er. Det er ingenting annet enn pinlig å lese hva enkelte får seg til å skrive i denne tråden.

En ting er helt sikkert: dere burde vært nektet ytringsfrihet lenge før folk i rullestol nektes å få barn.


Anonymous poster hash: a0695...c7d

Godt å lese det er mennesker på KG som skriver dette i en tråd full av nedrakking på andre mennesker.

Det at folk hisser seg voldsomt opp her har en grunn. Vi bygger ofte opp våre synspunkter på egne erfaringer.
Mine erfaringer: Har 2 i bekjentskapskretsen min som er uføre, som ingen av oss aner grunnen til, de virker stort sett i grei form.
3'dje mann har vært gjennom er kreftbehandling og har klart å slepe seg tilbake i jobb. Vet alt om sykdommer som ikke alltid synes utenpå osv, men mener svært mange kunne fått en tilpasset jobb, og kunne fungert der. Og ikke bare samfunnet har et ansvar der. Man må også stå på selv.

JA, det er alltid et mysterium for mange å forstå hver enkelt sin situasjon, bakgrunn, og hva som ligger til grunn for uføre. Men de som er så uheldige å havne i uføret, bokstavelig talt, har ingen informasjonsplikt ovenfor hele samfunnet om hva som foregår på privaten.

Jeg vet om et tilfelle om ei som ble ufør, og som tilsynelatende virket frisk. Jeg var nysgjerrig på hva hennes plager var, fordi jeg syntes det var rart hun fortsatte livet som før. Klart vi har lov til å lure. Men jeg mistenkeliggjorde henne aldri, og det hadde jeg ikke noe med, strengt talt. Sannheten kom for en dag til slutt, da hun ikke bare hadde blitt utsatt for vold i hjemmet og fått sterke psykiske plager, men hun hadde også fått uhelbredelig kreft og et par andre sykdommer som gjorde det umulig for henne å stå i jobb. Selv om andre kan stå i jobb med både den ene og den andre diagnosen, så betyr det ikke at alle kan det.

Hvor finner man de jobbene? Hvilken arbeidsgiver er villig til å ansette en person i 20% stilling, eller i 30, 40 og 50% stilling for den del? Og især hvis vedkommende du ansetter ikke helt vet når de vil være i form til å jobbe prosentene sine. En arbeidsgiver ønsker forutsigbarhet og er gjerne avhengig av at noen er der til faste tider, alle uføre kan ikke bestemme seg for at tirsdager og torsdager er de alltid i form så da kan de jobbe. Nå åpnes det for flere midlertidige stillinger, hvor mange av de vil en ufør få? Det er nok lettere å få en tilrettelagt jobb hvis du allerede jobber hos en arbeidsgiver når du blir syk, for da vet arbeidsgiveren hva du står for som arbeidstaker og da er de mer villig til å tilrettelegge. Men de ansetter ikke en ufør i en ledig stilling, i tillegg er det nok av arbeidstakere som blir sagt opp pga sykdom.

Problemet er ikke at de ikke vil jobbe, men at det ikke finnes arbeidsplasser til dem fordi de ikke kan bidra fullt ut og fordi arbeidsgiver ikke ønser å ta kostnaden med å tilrettelegge for en person som kun kan jobbe en liten del.

Jeg er ikke ufør, men hvem har garanti for at man ikke blir det? Ingen av oss, vi kan ikke forutse livet. Et sykkeluhell, en bilulykke kan fort endre et liv. Og når det gjelder det å få et barn, var rullestoldamen alene om lage barnet? Tror dere at hun ville bli alenemor? Hvor mange skilsmisser er det ikke i dette landet, hvis vi skal tenke sånn så er det vel ingen av oss som bør få barn, med unntak av de rikeste av oss.

Et viktig innlegg :takke:

Hm.... Jeg lever på i underkant av 100.000 kr i året (student). Jeg kjønner ikke hvordan nærmere 300.000 er for lite for dere kravstore syke, når 1/3 av det er nok for meg og landets studenter.

Jeg synes også at de som klager over lite trygd er sykt frekke. Vet dere ikke at statens skattebetalere sliter hele livet slik at 2/3 av statsbudsjettet kan bli gitt bort gratis? Jeg er veldig glad og takknemmelig for dette, og blir kvalm når slike som dere er frekke nok til å være misfornøyde. Ingen syke i hele verden har det i nærheten så bra som dere, så hold kjeft!

Anonymous poster hash: b5a7e...781

Wow. Bare... wow. Ennå et eksempel på et trangsynt innlegg og dårlig kildekritikk. Ikke alle får 300.000 på langt nær, og de færreste syke er kravstore. Det er å gå på tynn is ved en slik generalisering av en gruppe mennesker, bare utifra få opplysninger.

Det blir som å si at alle kan slå Magnus Carlsen i sjakk, det er bare viljen det står på

:)

Mange i denne tråden har så forkastelige holdninger at jeg faktisk unner dem å komme ut for en ulykke og havne i rullestol som uføretrygdet og måtte erfare å leve med Høyres politikk. Så kan det hende pipen får en annen låt.

Det er mange som stemte Frp ved sist valg som plutselig fikk sjokk her nu, når det går opp for dem hvordan denne politikken vil påvirke privat-økonomien deres, personlig.

Jeg syns faktisk at akkurat det er litt morsomt og ønsker dem lykke til.

Veldig usaklig, men det er problemet. Mange elsker å uttale seg, gjerne bastant og dømmende, om saker de virkelig ikke har satt seg inn i eller vet en døyt om. Før de evt skulle havnet der selv, da kommer realiteten og sparker dem bak. For ikke å nevne at selv om person A og B får samme sykdom, så betyr det ikke at om A klarer å jobbe redusert, så skal B også klare det med største selvfølgelighet.

Jeg vet jeg også kan feildømme og har tråkket i salaten på flere ting i livet, selv om jeg generelt er en person som aldri tar parti før jeg vet begge sider av en sak. I det minste har jeg selvinnsikt til å innrømme det om jeg driter meg ut.

Det snakkes så mye om at uføre burde jobbe, og at det er for mange uføre. Men samtidig hører man om flere og flere arbeidsledige som både kan og vil jobbe, som har søkt et hundretalls ganger på jobber, uten å få noen. Hvordan henger dette på greip? Det finnes en god del arbeidsledige der ute, men søkelyset rettes likevel alltid mot de uføre. Men folk har jo alltid hatt behov for å tråkke på de som allerede ligger nede. Det er så typisk. :(


Anonymous poster hash: 845c8...8c9

Ja det er tragisk.

Jeg blir kvalm av studenter som tar opp studielån og sammenligner det med uføretrygd :kvalm: Eier du ikke skam?


Anonymous poster hash: 06341...c11

Ja det er drøyt.

Så du ønsker deg et samfunn som er klinisk rensket for foreldre med skavanker, og at det kun er de friske og vellykkede som fortjener å få barn? Et så overfladisk samfunn ønsker i allefall ikke jeg å leve i.


Anonymous poster hash: 845c8...8c9

Det virker som om, utifra flere steder på nett og i medier, at flere og flere rakker ned på andre. Er det ikke yrke, så er det kjønn. Er det ikke kjønn, så er det rase. Er det ikke rase, så er det... ja slik fortsetter det. Alt skal dømmes for alt det det er verdt. Heldigvis er det ikke fasiten. Ennå.

Uff, denne tråden dras langt i feil retning... Jeg synes det er fint at vi har støtteordninger til de som ikke har muligheten til å bidra. JAAA, vi har de som snylter, og se hvordan dette har gått ut over de som ikke kan noe for deres hverdagssituasjon.

Betaler gledelig skatt for velferdsstaten!


Anonymous poster hash: 5495e...afa

Jeg også :) Jeg er ikke ufør, men jeg har hatt god hjelp av helsevesen, barnehager, skoler, lånekassen, etc etc. Og det plager meg ikke å bidra til at ordninger som over kan ivaretas. I tillegg det trygghetsnettet som vi har i Norge, om jeg skulle bli syk og trenger sykepenger, rehabilitering, dyre medisiner. Eller en dag bli ufør. Velferdsstaten er ikke uten hull, ei heller perfekt. Men vi har et som tar vare på de fleste av oss her i Norge. Måtte den aldri kollapse....

På generelt grunnlag er vi veldig heldige her i Norge. Stor valgfrihet, ytringsfrihet osv. Men de uheldige i Norge fortjener ikke det hatet som synes å vokse. Uansett hvem de er.



Anonymous poster hash: da543...431
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er som mange i tråden ynder på påpeke ikke en menneskerett å få barn.

Det er noen som blir det fordi de er fertile og derfor kan de få dem.

Da syns jeg andre skal holde seg for gode til å påstå de ikke kan ha barn, når naturen og fysiologien deres helt tydelig beviser at de er istand til å både gå gravide, ikke spontanbortere og klare å gå til temin og få et friskt barn.

Det er ikke alle som går omkring på to bein som har god nok helse til dette.

Det er nok av "perfekte kvinner" som jobber trippelt, som mister forplantningsevnen sin pga spisevegring, overambisiøst aktivitetsnivå, mentalt stress og p-pillebruk, som naturen avkorter den muligheten for.

Så igrunnen kan de som bestemmer at andre ikke skal få barn konsentrere seg om dem som mishandler og tyner ihjel ungene sine og som tydelig ikke er skikket til å ha dem, men som blir gravide på nytt og gjerne med menn som igrunnen burde vært kastrert for å skåne samfunnet.

Denne damen peker på en politikk hun ikke godkjenner.

Da er det mental svekkelse å prøve å påstå at den POLITISKE løsningen er at hun ikke har barn.

Endret av Tøytigern
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et samfunn som legger opp til at fattige ikke skal ha barn, for at politikken skal gå rundt, er ikke et samfunn jeg vil leve i.

Da legger jeg meg heller foran toget.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir artig å se hvordan "Hun skulle ikke hatt barn"-folkene har tenkt å legge opp partiprogrammet sitt.

Mener dere det skal være en økonomisk prøving av folk når de kommer til svangerskapskontroll, for så å legge kvinner inn for abort så dere kan unngå fattigdom?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alt vi vet, så har hun som er nevnt i startinnlegget utdanning. Men det er fortsatt svært vanskelig å få jobb, nettopp pga at hun har hjul i stedet for fungerende bein. Jeg har tenkt mer enn en gang over hvor lite tilpasset Kontorlokalene er der jeg jobber. Forholdsvis liten heis. Alle dører er smale, ingen HC-toalett. Og dette er dessverre vanlig. Og du finner ikke den arbeidsgiver som ansetter henne i stedet for en med fungerende bein,for da må arbeidsgiver bruke mye penger på ombygging.

Anonymous poster hash: c2eed...61f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke at hun klarer det alene!!! Jeg er gift og har en liten gutt på 6 mnd og syns det har vært kjempetøft for det. Jobber normalt 100 % og mye skift. Trodde det da skulle være lett med en unge, men nei!



Anonymous poster hash: c0785...380
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nrk.no/norge/sparer-590-millioner-pa-kutt-i-barnetillegget-1.11999673

Etter dette får iallfall en uføretrygdet alenemor betraktelig mindre enn før. Litt avhengig av hvor store behovene hennes var, selvsagt. Men en nedgang på 35.000 i året til 7000 kommer nok til å merkes for dem det gjelder. Og det må være ganske mange, siden Siv regner med å spare 590 millioner i året.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.nrk.no/norge/sparer-590-millioner-pa-kutt-i-barnetillegget-1.11999673

Etter dette får iallfall en uføretrygdet alenemor betraktelig mindre enn før. Litt avhengig av hvor store behovene hennes var, selvsagt. Men en nedgang på 35.000 i året til 7000 kommer nok til å merkes for dem det gjelder. Og det må være ganske mange, siden Siv regner med å spare 590 millioner i året.

Men det er vel ikke bare uføre alenemødre som har det omtalte barnetillegget? Gjelder ikke det alle uføre uansett om de er alenemødre eller om foreldrene er gift/samboere?

Sitat fra linken din:

"Barnetillegg gis til de som forsørger barn under 18 år. Du kan få barnetillegg på inntil 0,4 G, som i dag tilsvarer 35 348 kroner, for hvert barn.

Barnetillegget reduseres når samlet inntekt er over et visst nivå. Ytelser fra folketrygden, pensjonsgivende inntekt og pensjon/ytelser fra andre enn NAV regnes som inntekt. Dette betyr at alle inntektsendringer kan få betydning for størrelsen på barnetillegget.

Bor barnet sammen med begge foreldrene, regnes begge foreldres inntekt med.

Bor barnet bare sammen med den ene av foreldrene, er det inntekten til den som har rett på barnetillegg som regnes med."

Anonymous poster hash: 58274...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel ikke bare uføre alenemødre som har det omtalte barnetillegget? Gjelder ikke det alle uføre uansett om de er alenemødre eller om foreldrene er gift/samboere?

Sitat fra linken din:

"Barnetillegg gis til de som forsørger barn under 18 år. Du kan få barnetillegg på inntil 0,4 G, som i dag tilsvarer 35 348 kroner, for hvert barn.

Barnetillegget reduseres når samlet inntekt er over et visst nivå. Ytelser fra folketrygden, pensjonsgivende inntekt og pensjon/ytelser fra andre enn NAV regnes som inntekt. Dette betyr at alle inntektsendringer kan få betydning for størrelsen på barnetillegget.

Bor barnet sammen med begge foreldrene, regnes begge foreldres inntekt med.

Bor barnet bare sammen med den ene av foreldrene, er det inntekten til den som har rett på barnetillegg som regnes med."

Anonymous poster hash: 58274...e54

Det viktigste ved Sivs forslag er at man fjerner behovsprøvingen som kunne gi opp til 35.000 og gir alle som er berettiget 7.000 i stedet. Det vil si at de som i utgangspkt hadde de største behovene, får redusert sine ytelser med 28.000 i året, eller drøyt 2000 i måneden. Med mindre man har en plan for å kompensere for dette, vil det fortone seg som et dramatisk kutt for de som allerede sliter tyngst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du med sikkerhet at det er rullestolen som gjør at hun ikke får jobb? Ikke f.eks det at hun virker mindre begavet?

Kanskje det kan gjelde noen, men nå snakket jeg på generell basis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Følte ikke jeg ble noe klokere av denne tråden....

Er svaret 2,47 G (1G= 88370) og blir da 218 274,- før skatt og uten andre tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elin Ørjasæter:

"- Vi må tørre å si det høyt: Den enslige mammaen i rullestol rammes på grunn av barnerike innvandrerfamilier."

http://www.nettavisen.no/na24/--frste-fellesgode-som-faller-som-flge-av-innvandringen/8502459.html

Anonymous poster hash: 58274...e54

Haha.. Tror Elin Ørjaseter må regne over hvor mye det blåblå skattekuttet vil koste nordmenn... Grunnen til at det kuttes ytterligere nå, i tillegg til den omleggingen av uførestønaden som AP-regjeringen vedtok, er at de må kutte utgifter for å hente inn de postene de bruker mer penger på, som skattelette.

Anonymous poster hash: e342a...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.. Tror Elin Ørjaseter må regne over hvor mye det blåblå skattekuttet vil koste nordmenn... Grunnen til at det kuttes ytterligere nå, i tillegg til den omleggingen av uførestønaden som AP-regjeringen vedtok, er at de må kutte utgifter for å hente inn de postene de bruker mer penger på, som skattelette.

Anonymous poster hash: e342a...909

Og hvorfor tror du de må kutte....om ikke det nettopp er innvandringen?

Anonymous poster hash: 95717...010

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...