Gå til innhold

Sofienbergparkens venner


Ian

Anbefalte innlegg

Jeg har gått lei av å se rom-folket forsøpler og gjør sitt fornødende foran barnehagen i Sofienbergparken (langs gjerdet deres!)

De har det siste året opprettet en koloni i den østre delen av parken, hvor de helt fritt får lov til å grise til den lille grønne lungen. Jeg har ved anledninger sett politiet snakke til dem, men det virker som om de er maktesløse i situasjonen av mangel på handling fra (lokal?)politikerne. Hadde ikke dere som mødre og fedre reagert dersom vilt fremmede benyttet barnehagen deres som offentlig toalett?

Det som forundrer meg mest er at dette har pågått i såpass lang tid at vi faktisk burde vurdere å sette opp brakker, slik at vi forhåpentligvis kan redusere forsøplingen og avføringen ute. Samtidig gir disse menneske en verdig behandling og bedre levevilkår.

EØS-avtalen tilser et opphold inntil 3 måneder, men dette tviler jeg sterkt blir opprettholdt av vår utøvende statsmakt.

  1. Hva slags tiltak kan man gjøre?
  2. Er vi nordmenn blitt så redde for å bli kalt rasister at vi lar oss tråkke på og dermed blir utnyttet?
  3. Hvorfor blir ingenting/så lite gjort for å bedre situasjonen (for dem og oss!)?
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er lite man kan gjøre dessverre. Ingen politikere tørr å ta tak i dette i frykt for å bli assosiert med jødedeporterende nazister.



Anonymous poster hash: e8912...b74
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de gått til media med dette?
Ting har ein tendens til å løyse seg då. Jamfør parkeringsplassen ved Munch-museet/Botanisk hage der det ble rydda opp relativt raskt etter mediaoppslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at ting pleier å løse seg ganske raskt hvis media engasjerer seg, men så er det tvilsomt at akkurat norske media er til hjelp i akkurat denne saken.

Hva kan man gjøre ellers? Jage vekk de som forsøpler, tilgriser og setter avføring overalt. Bare fordi man har rett til å være her i 3 måneder som turist, betyr ikke det at man samtidig skal være til sjenanse, forsøple, tilgrise og dr..e overalt. De bør finne seg et egnet sted å bo de betaler fra egen lomme fra. Eller forlate landet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden saken ble belyst i november 2012 http://www.osloby.no/nyheter/Vil-kaste-vekk-romfolket-fra-Sofienberg-7044470.html er fortsatt ingenting gjort.

"Han forteller (Ulf Granli, H) at en av de som plages av den provisoriske romleiren, er Sofienberg barnehage som må fjerne søppel og avføring før de slipper ungene ut for å leke."

Jeg har forsøkt å kontakte Ulf per mail 27. august og 30. september, men uten et konkret svar så langt.

Jeg blir så frustrert over situasjonen, for det virker som uansett hva som blir gjort vil det oppstå et hylekor og resulterer i at ingenting blir utført.

Jeg fatter ikke at flere ikke ønsker å ta tak i denne saken? Har forsøkt å tipse VG og Aftenposten, men det virker som om de ikke bryr seg spesielt mye de heller.

Endret av Johno
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig at ting pleier å løse seg ganske raskt hvis media engasjerer seg, men så er det tvilsomt at akkurat norske media er til hjelp i akkurat denne saken.

Hva kan man gjøre ellers? Jage vekk de som forsøpler, tilgriser og setter avføring overalt. Bare fordi man har rett til å være her i 3 måneder som turist, betyr ikke det at man samtidig skal være til sjenanse, forsøple, tilgrise og dr..e overalt. De bør finne seg et egnet sted å bo de betaler fra egen lomme fra. Eller forlate lande

Dette er fattige mennesker som ikke har råd til å kjøpe overnattingsplass eller bolig. Disse menneskene må hjelpes ved å skaffe dem bolig slik at de kan slippe å overnatte i parker. Slik det er nå, sviktes de systematisk av det norske samfunnet. De utsettes i praksis for rasisme satt i system.

Anonymous poster hash: 9e99b...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fattige mennesker som ikke har råd til å kjøpe overnattingsplass eller bolig. Disse menneskene må hjelpes ved å skaffe dem bolig slik at de kan slippe å overnatte i parker. Slik det er nå, sviktes de systematisk av det norske samfunnet. De utsettes i praksis for rasisme satt i system.

Anonymous poster hash: 9e99b...628

De har null tilknytning til Norge og bør hjelpes i hjemlandet hvor de hører til. Ser ingen grunn til å skaffe dem boliger i Norge osv. De er ikke Norges ansvar. Er de her på det såkalte turistvisum, forventes det at de har nok penger å skaffe seg kost og loji mens de er her. Altså, de 3 månedene de har her som turister må de kunne forsørge seg selv.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner fremdeles handling i stedet for endeløs debatt og krangling. Derfor ønsker jeg å delta på «åpen halvtime» for byutviklingskomiteen, evt. bydelsutvalget for å høre hvorvidt en konkret handlingsplan for denne problematikken er utformet eller ikke.

I tillegg ønsker jeg å utforme et innmeldt spørsmål for å få fortgang i denne prosessen. Ingen er tjent med at det skal gå flere år før noe faktisk skjer!

Har sendt mail til nestlederen av byutviklingskomiteen i bydel Grünerløkka og Sofienberg for å forsikre meg om at jeg henvender meg til rett arena.

Endret av Johno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fattige mennesker som ikke har råd til å kjøpe overnattingsplass eller bolig. Disse menneskene må hjelpes ved å skaffe dem bolig slik at de kan slippe å overnatte i parker. Slik det er nå, sviktes de systematisk av det norske samfunnet. De utsettes i praksis for rasisme satt i system.

Been there, done that. Romfolk har fått utdelt boliger og steder å bo (eller de har ulovlig tatt seg inn i tomme bygninger og slått seg ned der).

Resultat?

Tapet skrelt av veggen. Dritt smurt over hele bygningens innside. Rot. Søppel. Hærverk. Lukt.

Forsøk på å gi dem et sted å bo har altså feilet totalt. Men det er uansett ikke Norges oppgave å gi dem et sted å bo. De får ha seg til helvete tilbake til hjemlandet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I dag er det møte for byutviklingskomiteen i bydel Grünerløkka, og jeg ønsker å delta i «Åpen halvtime». De har presisert at denne halvtimen ikke er en debatt, og må derfor regne med og ikke få noe direkte svar. I tillegg vet jeg heller ikke om dette er det rette møtet å ta opp de spørsmålene jeg har formulert under, og tar høyde for det.

Dersom det er noen andre som har et konstruktivt spørsmål jeg kan stille setter jeg pris på det!

  • Sofienberg har to fantastiske barnehager liggende øst for Sofienberg kirke, og jeg har lagt merke til at en bilsalong som ligger i samme bygg nettopp ble flyttet. Er det vurdert en mulighet for å øke kapasiteten og kjøpe opp lokalene til den tidligere bilsalongen? Dette lokalet har stort potensiale, i hvert fall slik jeg ser, for å slå sammen med den allerede eksisterende barnehagen som ligger i samme bygg etasjen over!

  • Miljøstasjonen i krysset Rathkes gate og Sofienbergveien må bort. Hensikten med denne miljøstasjonen er å gi de mest trengende brukte klær (evt. profitten på salget av disse?), og samle inn glass, metallembalasje og annet søppel. I stedet benyttes denne stasjonen av rom-folket som stjeler klærne, folk som setter igjen søppel i form av gammel elektronikk og møbler, fugler og rotter! Med andre ord fungerer denne miljøstasjonen mot sin hensikt – og er et forsøplingspunkt.

  • Beboerparkering bør tillates i bydel Grünerløkka. Igjen ble Grünerløkka ikke tillatt beboerparkering av ukjent årsak, men fremdeles er behovet høyt. Rom-folket okkuperer stadig fler parkeringsplasser og tillater ikke andre fastboende parkeringsmuligheter. Dette må det gjøres noe med i motsetning til forsøket om å sette opp parkeringsforbud for alle i Rathkes gate, slik det ble gjort i fjor. Dette hjalp ikke, og rom-folket returnerte mannsterke.

  • Romfolket må bort. I 2 år har de fått lov til å ha en egen koloni i østre del av Sofienbergparken til stor sjenanse for barnehagen som ligger i samme park. Dette har nå resultert i et stort svart gjerde som ble satt opp av barnehagen på eget initiativ i forsøk på å få bukt med deres trakassering av uteområde. Jeg vil belyse rom-folkets tilsynelatende unntak fra EØS-loven med fritt leide i Kongeriket Norge. Slik skal det ikke være!

  • Hvordan er ordningen med magasinet «Folk er Folk». Selges dette bladet, eller er det et gratis magasin?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<p>

I dag er det møte for byutviklingskomiteen i bydel Grünerløkka, og jeg ønsker å delta i «Åpen halvtime». De har presisert at denne halvtimen ikke er en debatt, og må derfor regne med og ikke få noe direkte svar. I tillegg vet jeg heller ikke om dette er det rette møtet å ta opp de spørsmålene jeg har formulert under, og tar høyde for det.

Dersom det er noen andre som har et konstruktivt spørsmål jeg kan stille setter jeg pris på det!

  • Sofienberg har to fantastiske barnehager liggende øst for Sofienberg kirke, og jeg har lagt merke til at en bilsalong som ligger i samme bygg nettopp ble flyttet. Er det vurdert en mulighet for å øke kapasiteten og kjøpe opp lokalene til den tidligere bilsalongen? Dette lokalet har stort potensiale, i hvert fall slik jeg ser, for å slå sammen med den allerede eksisterende barnehagen som ligger i samme bygg etasjen over!
  • Miljøstasjonen i krysset Rathkes gate og Sofienbergveien må bort. Hensikten med denne miljøstasjonen er å gi de mest trengende brukte klær (evt. profitten på salget av disse?), og samle inn glass, metallembalasje og annet søppel. I stedet benyttes denne stasjonen av rom-folket som stjeler klærne, folk som setter igjen søppel i form av gammel elektronikk og møbler, fugler og rotter! Med andre ord fungerer denne miljøstasjonen mot sin hensikt og er et forsøplingspunkt.
  • Beboerparkering bør tillates i bydel Grünerløkka. Igjen ble Grünerløkka ikke tillatt beboerparkering av ukjent årsak, men fremdeles er behovet høyt. Rom-folket okkuperer stadig fler parkeringsplasser og tillater ikke andre fastboende parkeringsmuligheter. Dette må det gjøres noe med i motsetning til forsøket om å sette opp parkeringsforbud for alle i Rathkes gate, slik det ble gjort i fjor. Dette hjalp ikke, og rom-folket returnerte mannsterke.
  • Romfolket må bort. I 2 år har de fått lov til å ha en egen koloni i østre del av Sofienbergparken til stor sjenanse for barnehagen som ligger i samme park. Dette har nå resultert i et stort svart gjerde som ble satt opp av barnehagen på eget initiativ i forsøk på å få bukt med deres trakassering av uteområde. Jeg vil belyse rom-folkets tilsynelatende unntak fra EØS-loven med fritt leide i Kongeriket Norge. Slik skal det ikke være!
  • Hvordan er ordningen med magasinet «Folk er Folk». Selges dette bladet, eller er det et gratis magasin?

Folk er folk "selges".

Dvs, det selges og koster penger å kjøpe, men er egentlig et skalkeskjul for komme inn under trygdeordninger som krever "jobb".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtet for byutviklingskomiteen var avlyst, men Oppvekst - miljø og kulturkomiteen holder møte i dag med åpen halvtime. Jeg prøver igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror du vil få mye mer ut av dette, og flere støttespillere, dersom du formulerer spørsmålene dine litt annerledes. Slik du har skrevet dem nå virker du i overkant negativ til rom-folket. Du bør også trekke ut 1-2 problemstillinger rundt rom-folket, ikke ta opp 5 forskjellige, det vil da føre til at du blir sett på som en som bare er imot dem pga deres etnisitet/bakgrunn, og de faktiske problemene du tar opp vil ikke komme frem. Du trekker frem beboerparkering. Dette er det sikkert mange gode argumenter for, rom-folket bør ikke være et av disse argumentene... det oppfattes i overkant paranoid å dra dem inn i alle problemstillinger.

Folk-er-folk-bladet er vel ikke relevant for byutviklingskomiteen, og bør være et av spm du fjerner.



Anonymous poster hash: e716a...7c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fattige mennesker som ikke har råd til å kjøpe overnattingsplass eller bolig. Disse menneskene må hjelpes ved å skaffe dem bolig slik at de kan slippe å overnatte i parker. Slik det er nå, sviktes de systematisk av det norske samfunnet. De utsettes i praksis for rasisme satt i system.

Anonymous poster hash: 9e99b...628

Har de ikke råd får de holde seg i hjemlandet, eller mener du vi skal særbehandle fattige sigøynere? Et solid spark bak og eskortering til nærmeste grenseovergang er det de trenger, ikke å bli kastet bolig og penger etter.

Anonymous poster hash: c5a43...d40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du har skrevet dem nå virker du i overkant negativ til rom-folket.

Anonymous poster hash: e716a...7c4

"I overkant negativ" til folk som forsøpler og driter ned et hvert sted de oppholder seg?

Anonymous poster hash: c5a43...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Been there, done that. Romfolk har fått utdelt boliger og steder å bo (eller de har ulovlig tatt seg inn i tomme bygninger og slått seg ned der).

Resultat?

Tapet skrelt av veggen. Dritt smurt over hele bygningens innside. Rot. Søppel. Hærverk. Lukt.

Forsøk på å gi dem et sted å bo har altså feilet totalt. Men det er uansett ikke Norges oppgave å gi dem et sted å bo. De får ha seg til helvete tilbake til hjemlandet.

Det er vel den klassiske evige krangelen mellom fastboende folkegrupper og nomadegrupper. Vi har en sterk kultur for å ta vare på ting rundt oss ( fordi vi forventer å bli boende) imens rom folk har en reisekultur. Vi forstår hverandre ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det møte for byutviklingskomiteen i bydel Grünerløkka, og jeg ønsker å delta i «Åpen halvtime». De har presisert at denne halvtimen ikke er en debatt, og må derfor regne med og ikke få noe direkte svar. I tillegg vet jeg heller ikke om dette er det rette møtet å ta opp de spørsmålene jeg har formulert under, og tar høyde for det.

Dersom det er noen andre som har et konstruktivt spørsmål jeg kan stille setter jeg pris på det!

  • Sofienberg har to fantastiske barnehager liggende øst for Sofienberg kirke, og jeg har lagt merke til at en bilsalong som ligger i samme bygg nettopp ble flyttet. Er det vurdert en mulighet for å øke kapasiteten og kjøpe opp lokalene til den tidligere bilsalongen? Dette lokalet har stort potensiale, i hvert fall slik jeg ser, for å slå sammen med den allerede eksisterende barnehagen som ligger i samme bygg etasjen over!

  • Miljøstasjonen i krysset Rathkes gate og Sofienbergveien må bort. Hensikten med denne miljøstasjonen er å gi de mest trengende brukte klær (evt. profitten på salget av disse?), og samle inn glass, metallembalasje og annet søppel. I stedet benyttes denne stasjonen av rom-folket som stjeler klærne, folk som setter igjen søppel i form av gammel elektronikk og møbler, fugler og rotter! Med andre ord fungerer denne miljøstasjonen mot sin hensikt – og er et forsøplingspunkt.Er du sikker på at formålet er å gi bort klær? Jeg har oppfattet dette som en returstasjon der man kan levere avfall, men ikke med noe utdeling av ting/klær. Det er godt mulig jeg tar feil, men du bør sjekke dette dersom du ikke er sikker. Jeg ville også droppet å dra inn rom-folket her, og heller bare sagt at "klær og gjenstander blir dratt utover fordi det ikke er godt nok bevoktet, og det blir derfor et forsøplingspunkt".

  • Beboerparkering bør tillates i bydel Grünerløkka. Igjen ble Grünerløkka ikke tillatt beboerparkering av ukjent årsak, men fremdeles er behovet høyt. Rom-folket okkuperer stadig fler parkeringsplasser og tillater ikke andre fastboende parkeringsmuligheter. Dette må det gjøres noe med i motsetning til forsøket om å sette opp parkeringsforbud for alle i Rathkes gate, slik det ble gjort i fjor. Dette hjalp ikke, og rom-folket returnerte mannsterke. Igjen: jeg ville droppet å dra inn rom-folket her. Det holder å si at parkeringsplassene blir okkupert av folk som ikke bor der. I tillegg er det vel ikke snakk om å "tillate" men heller å innføre beboerparkering. Det går jo an å dra fram at det har fungert bra i Gamle Oslo som argument.
  • Romfolket må bort. I 2 år har de fått lov til å ha en egen koloni i østre del av Sofienbergparken til stor sjenanse for barnehagen som ligger i samme park. Dette har nå resultert i et stort svart gjerde som ble satt opp av barnehagen på eget initiativ i forsøk på å få bukt med deres trakassering av uteområde. Jeg vil belyse rom-folkets tilsynelatende unntak fra EØS-loven med fritt leide i Kongeriket Norge. Slik skal det ikke være! EØS-rett og Kongeriket Norge har lite i bydelsrådet å gjøre. Å si at man vil "belyse" noe, uten å peke på konkrete problemer og løsningsforslag er generelt lite fruktbart. Jeg ville ha droppet dette, og heller fokusert på de konkrete punktene du har. Jeg tror det vil gi deg større sjangse for å bli hørt.

  • Hvordan er ordningen med magasinet «Folk er Folk». Selges dette bladet, eller er det et gratis magasin? Dette er også utenfor bydelskomiteens område. Anbefaler deg å droppe dette.

Når det er sagt må vil jeg legge til at jeg syns det er flott at du ønsker å ta tak i problemer i nærområdet ditt. Alt for mange bare flytter i stedet for å orke og gjøre noe slik du nå gjør.

Sofienberg parken er tapt, det skjønte jeg allerede for 6 år siden etter denne saken :

http://www.p4.no/story.aspx?id=272568

Anonymous poster hash: 118b8...658

Har du sett hvordan det ser ut i Sofienbergparken en solskinnsdag? Ser langt i fra "tapt" ut spør du meg :)

Anonymous poster hash: c38bf...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Been there, done that. Romfolk har fått utdelt boliger og steder å bo (eller de har ulovlig tatt seg inn i tomme bygninger og slått seg ned der).

Resultat?

Tapet skrelt av veggen. Dritt smurt over hele bygningens innside. Rot. Søppel. Hærverk. Lukt.

Forsøk på å gi dem et sted å bo har altså feilet totalt. Men det er uansett ikke Norges oppgave å gi dem et sted å bo. De får ha seg til helvete tilbake til hjemlandet.

Har du kilder på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...