Gå til innhold

Hvorfor skriver du engelsk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor skriver du engelsk på et norsk forum? Ser til stadighet at folk (ungdommer?) skriver engelske setninger. Det ser malplassert ut.

Anonymous poster hash: 01f8e...ab0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

FORDI JEG FØLER FOR DET.

Done talking.

Hva er den dyptliggende årsaken til at du føler for å skrive engelsk, med mindre det er morsmålet ditt eller du er på et engelsk forum?

Anonymous poster hash: 01f8e...ab0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt

Ungdom eksponeres jo for engelsk i alle medier, ikke så rart om det blander seg inn i språket.

Når det er sagt synes jeg man bør bestrebe seg på å snakke eller skrive ett språk av gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uvane.

Ja, det er virkelig en uvane.

Anonymous poster hash: 01f8e...ab0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ungdom eksponeres jo for engelsk i alle medier, ikke så rart om det blander seg inn i språket.

Når det er sagt synes jeg man bør bestrebe seg på å snakke eller skrive ett språk av gangen...

Ja, men det gjorde jeg også da jeg vokste opp på 90-tallet. Men jeg later ikke som jeg er halvt engelsk av den grunn.

Anonymous poster hash: 01f8e...ab0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Jeg må si meg enig i dette. Jeg synes det er far out og helt no cool, man, å bruke engelsk i det norske språket. Fy dere som gjør sånt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det gjorde jeg også da jeg vokste opp på 90-tallet. Men jeg later ikke som jeg er halvt engelsk av den grunn.

Anonymous poster hash: 01f8e...ab0

Mens jeg som vokste opp på 90-tallet ofte bruker engelske utrykk og ord i dagligtale og uformelt skrivespråk. Ungdom nå til dags.

Jeg er kanskje ikke i din målgruppe, siden jeg er 32 og du sikter på de som skriver halvveis engelsk.

Men siden jeg ofte tyr til engelske utrykk i forumet (edit, disclaimer, offtopic bl.a) så følte jeg meg lett truffet. Uten at jeg mener at jeg ble snurt på noe vis.

Det er en uvane jeg selv ikke plages av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

for et par år siden var det vel en regel som ble laget at man ikke skulle skrive på engelsk på forumet?

Hva har skjedd med dette?



Anonymous poster hash: 4d708...844
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror grunnen til at dere klager er at dere bare antar at det vanker ungdommer her. Og disse vil dere ha vekk. Akkurat på samme måte som her et par uker i en tråd ville dere ha forumet kun for kvinner og dere ville ha alle menn vekk.

Skjerp dere. Kanskje det er dere som er noen gamle, sure kjerringer som kun vil ha forumet for dere selv.



Anonymous poster hash: 1cd1b...563
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler meg ikke truffet,men det er noen ganger at det finnes et ord på engelsk som beskriver en ting bedre enn norsk gjør.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man får så mye engelsk input (...) i hverdagen at noen ganger er det de engelske uttrykkene som ligger fremst på tungen (eller fingertuppene). Lik det eller ei, men engelske uttrykk blir gradvis inkorporert i det norske språket. Jeg antar de som protesterer mot den naturlige utviklingen unngår å bruke ord som juice, bacon, tape, caps, sjåfør, guide, service, jeans, brownie, burger, dip, cruise, clutch, gigabyte, og så videre.

Anonymous poster hash: c0679...8a6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heehee.. I påsken spiste jeg kjøttlefse og kjørte snøfjøl.

Norsk er herlig. Men engelsk har tre ganger så mange ord. Og i uformelle settinger (sic) som et forum, så tyr man gjerne til lettvint formulering for å få frem et poeng.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Olivia Benson

(U)vane. Snakker mye engelsk også. Mest på tull, men det hender engelske ord og setninger beskriver ting bedre enn norsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er halvt amerikansk, men skriver sjeldent engelsk på forumet.

Dersom jeg gjør det skyldes det at det passer inn. Engelske ord i norske språket er blitt mer og mer vanlig.



Anonymous poster hash: bb60e...fb8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker engelsk hjemme og stortsett i alle sosiale settinger, derfor sniker det seg inn en del engelske ord og utrykk når jeg først snakker/skriver norsk.

Endret av Miss Lucky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger så er det mangle på ett passende norskt ord.

Veldig ofte finnes det gode norske ord og uttrykk for det man vil uttrykke, men folk har ikke lært dem.

Jeg tror også mange fletter inn engelsk fordi de synes det er tøft.

En hel del av ordene vi som ikke er pur unge lenger synes virker affekterte i dag, vil helt sikkert gå inn i det norske språket etter hvert. Det er selvsagt helt greit. Verre er det når hele setninger eller setningsledd gjengis på engelsk.

Et annet fenomen som kan være irriterende, er at engelske idiomer oversettes direkte til norsk. Flere av dem, f.eks. være komfortabel med, er blitt så innarbeidet at de antakelig har kommet for å bli.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...