Gå til innhold

Er løpet kjørt for meg til å bli lege?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man kan ikke ha 6,ettellerannet i snitt. Det er ikke mulig. Snittet ditt er kun karakterene dine som deles på antallet karakterer du har. Poengsummen din er snittet ditt X 10 + diverse tilleggspoeng. Det var det som var poenget mitt. Det er viktig å ikke blande "snitt" og "poengsum" da det gir uriktig informasjon.

Anonymous poster hash: a891b...ea1

Ja du har rett i det. Det er det som blir riktig, men jeg sa det slik for å holde det enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener ikke å være kras og knuse drømmer, men du har veldig liten sjanse til å komme inn på medisin med det snittet ditt. Du skal jaggu jobbe beinhardt for å få et høyt nok snitt til det.Det virker ikke som du forstår omfanget av hva som kreves for å komme inn på medisin. Du har ikke rett på å ta videregående om igjen nei siden du allerede har fullført. Du kan ta opp igjen fag som privatist eller via privatskole. Men helt ærlig så bør du legge den ballen død. Hvis du vil ha mer ansvar og høyere lønn så bør du heller satse på en videreutdanning innenfor sykepleier som f.eks jordmor.

Fullstendig enig i dette her.

Selv om det også er "lett" å komme inn i Øst-Europa er det et stort antall som blir kastet ut og blir "tvunget" til å ta friår. Ekstremt mange som stryker gang på gang da en må ha over 60% for å bestå (slik det også er i Norge noen steder).

Jeg ser ikke helt hvorfor du ikke bare kan spesialisere deg om du har lyst på mer ansvar og høyere lønn, slik som Lulilelu skriver.

Anonymous poster hash: a891b...ea1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg litt usikker på. Du trenger ihvertfall ikke matte. Men mulig du trenger biologi, fysikk og kjemi. Men i så fall ser de ikke på karakterene dine. Men vet ikke om du i det hele tatt trenger å ha tatt fagene. Det må du nesten sjekke ut på egen hånd :) Eller kanskje det er noen andre her som vet. Det er jalla-medisin da. Type Ungarn, Tsjekkia, Russland etc. Men papirer er papirer.

Du har tydeligvis null innsikt i hvordan det er å studere medisin i Øst-Europa. Dette er det dummeste jeg har lest.

Anonymous poster hash: a891b...ea1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis null innsikt i hvordan det er å studere medisin i Øst-Europa. Dette er det dummeste jeg har lest.

Anonymous poster hash: a891b...ea1

Mye juks og fanteri underveis når det gjelder credit-tester, men til syvende og sist må man uansett bestå muntlig eksamen på alle modulene, og der nytter det ikke med noe sånn. Så folk som går ut derfra er sikkert like flinke som de som studerer i Norge når alt kommer til stykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet, kan du bli beregnet etter 23/5 selv om du har generell studiekompetanse. Det er færre fag, og derfor lettere å få et høyere snitt enn ved komplett vitnemål. Jeg hadde i hvert fall over 30 fag på mitt vitnemål med alt av linje- og valgfag. Da skal man forbedre ganske mange karakterer for at det skal ha utslag på snittet. Men jeg er ikke 100% sikker på dette, så det beste er nok å snakke med en veileder av noe slag. Kanskje på Bjørknes, Sonans, etc? Har studert medisin selv, så skjønner ønsket ditt. :)

Anonymous poster hash: 7e042...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet, kan du bli beregnet etter 23/5 selv om du har generell studiekompetanse. Det er færre fag, og derfor lettere å få et høyere snitt enn ved komplett vitnemål. Jeg hadde i hvert fall over 30 fag på mitt vitnemål med alt av linje- og valgfag. Da skal man forbedre ganske mange karakterer for at det skal ha utslag på snittet. Men jeg er ikke 100% sikker på dette, så det beste er nok å snakke med en veileder av noe slag. Kanskje på Bjørknes, Sonans, etc? Har studert medisin selv, så skjønner ønsket ditt. :)

Anonymous poster hash: 7e042...319

Feil!

Anonymous poster hash: b381c...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye juks og fanteri underveis når det gjelder credit-tester, men til syvende og sist må man uansett bestå muntlig eksamen på alle modulene, og der nytter det ikke med noe sånn. Så folk som går ut derfra er sikkert like flinke som de som studerer i Norge når alt kommer til stykket.

Mest sannsynlig, og uansett tar så å si alle nordmenn som studerer i Øst-Europa turnus i Norge og så å si alt av jobberfaring har de også i Norge. Det er nok ikke så store forskjeller mellom nordmenn som studerer i Øst-Europa og de som studerer i Norge. Det hele går nok mer på individuelle forskjeller.

Anonymous poster hash: a891b...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil! Anonymous poster hash: b381c...636

Hva er feil?

Anonymous poster hash: 7e042...319

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er feil?

Anonymous poster hash: 7e042...319

Det er ikke mulig å gå under 23/5-regelen når en allerede har vitnemål (generell studiekompetanse). Veldig rart at du har over 30 fag på vitnemålet ditt. Da må du ha tatt mange ekstrafag. Jeg har 24 karakterer på mitt vitnemål som er rett fra VGS der 5 av dem er eksamenskarakterer. Dvs. at jeg har 19 fag totalt.

Anonymous poster hash: a891b...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig å gå under 23/5-regelen når en allerede har vitnemål (generell studiekompetanse). Veldig rart at du har over 30 fag på vitnemålet ditt. Da må du ha tatt mange ekstrafag. Jeg har 24 karakterer på mitt vitnemål som er rett fra VGS der 5 av dem er eksamenskarakterer. Dvs. at jeg har 19 fag totalt.

Anonymous poster hash: a891b...ea1

Rett!

Anonymous poster hash: b381c...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig å gå under 23/5-regelen når en allerede har vitnemål (generell studiekompetanse). Veldig rart at du har over 30 fag på vitnemålet ditt. Da må du ha tatt mange ekstrafag. Jeg har 24 karakterer på mitt vitnemål som er rett fra VGS der 5 av dem er eksamenskarakterer. Dvs. at jeg har 19 fag totalt. Anonymous poster hash: a891b...ea1

Leste litt på SO sine sider:

"Hvis du oppfyller alle vilkårene i 23/5-regelen kan du bli 23/5-poengberegnet, selv om du også har generell studiekompetanse på et annet grunnlag. I så fall vil vi poengberegne søknaden din på begge måter, og benytte den poengsummen som er best."

Ang mine mange karakterer, så gikk jeg en linje med mange avsluttende fag i 1. og 2., samt tok noen realfag da jeg fant ut at jeg ville bli lege. Det er over 10 år siden. Mulig man hadde flere karakterer da enn nå?

Anonymous poster hash: 7e042...319

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et karaktersnitt på 3 ut fra VGS har du nok vesentlig større muligheter til å komme inn på medisinstudier i Øst-Europa med erfaring som sykepleier enn å bruke VGS-karakterer til noe som helst. Det er ikke alle studier i utlandet som kun vektlegger karakterer slik de fleste i Norge gjør.

Jeg tror riktignok dessverre at dette nok virker urealistisk uansett. Det er likevel helt lov å prøve, men selv med bonuspoeng en masse vil det kreve at du forbedrer nær sagt alle karakterer drastisk (2-3 karakterer) som privatist. Derfor hadde jeg prøvd å se på alternative ruter inn til medisinstudier andre steder enn i Norge. Du er sikkert glupere enn karaktersnittet isolert sett tilsier, men du må opp på stort sett femmere og vesentlig flere seksere enn firere selv med all verdens tilleggspoeng. Og du har altså ikke rett til å ta VGS-år på nytt på vanlig måte når du har fullført dem før. Det blir i så fall privatiststudier fra helvete en stund fremover.



Anonymous poster hash: 5244e...6df
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig, og uansett tar så å si alle nordmenn som studerer i Øst-Europa turnus i Norge og så å si alt av jobberfaring har de også i Norge. Det er nok ikke så store forskjeller mellom nordmenn som studerer i Øst-Europa og de som studerer i Norge. Det hele går nok mer på individuelle forskjeller.

Anonymous poster hash: a891b...ea1

Sant.

Men uansett, verdt å sjekke ut for TS ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke hvorfor noen av dere sier jeg bare bør legge tanken i fra meg. Jeg har 8 alderspoeng og 2 tilleggspoeng fra bachelor utdanning. Da har jeg plutselig 4 i snitt. Så skal jeg ta realfag som igjen gir meg poeng, og i tillegg få god karakter på disse.

For å studere medisin i utlandet trenger man ikke høyere enn 4 i snitt.

ts



Anonymous poster hash: da8c5...05d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt på SO sine sider:

"Hvis du oppfyller alle vilkårene i 23/5-regelen kan du bli 23/5-poengberegnet, selv om du også har generell studiekompetanse på et annet grunnlag. I så fall vil vi poengberegne søknaden din på begge måter, og benytte den poengsummen som er best."

Ang mine mange karakterer, så gikk jeg en linje med mange avsluttende fag i 1. og 2., samt tok noen realfag da jeg fant ut at jeg ville bli lege. Det er over 10 år siden. Mulig man hadde flere karakterer da enn nå?

Anonymous poster hash: 7e042...319

Veldig overraskende da jeg har lest flere steder at dette ikke er mulig. Det er jo hvertfall én positiv ting. Jeg regner med at TS får godkjent de 5 siste årene som praksis. Dette er for meg egentlig helt idiotisk. Jeg synes at samfunnet legger så til rette for eldre søkere. Det er helt greit dette egentlig, men det virker helt mot sin hensikt når det er så mange som venter med å ta utdanning for å oppfylle disse kravene. Dette er en helt annen diskusjon.

Jeg regner med at det tar toppen et år å ta disse fagene samt realfag for å prøve å satse på medisin.

Anonymous poster hash: a891b...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?? Er det sant?

Teller realfags-/tilleggspoeng i utlandet?
Nei, tilleggs-, alders- eller fordypningspoeng teller ikke utenfor Norge.

Så det betyr at snittet mitt ikke går opp i utlandet da? For noe dritt!

ts



Anonymous poster hash: da8c5...05d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forstår ikke hvorfor noen av dere sier jeg bare bør legge tanken i fra meg. Jeg har 8 alderspoeng og 2 tilleggspoeng fra bachelor utdanning. Da har jeg plutselig 4 i snitt. Så skal jeg ta realfag som igjen gir meg poeng, og i tillegg få god karakter på disse.

For å studere medisin i utlandet trenger man ikke høyere enn 4 i snitt.

ts

Anonymous poster hash: da8c5...05d

Skulle ikke du satse Norge da?

Du må bare være realistisk. Det er det jeg forteller deg. Dersom arbeidsmarkedet ikke hadde vært så tøft som nå hadde det vært en annen sak. Det er ikke slik at du er sikret jobb så lenge du klarer medisinstudiet. Det virker ikke som om du har innsikt i dette i det hele tatt, og det er noe du BØR vite før du bestemmer deg for dette.

Du bør være glad for at så mange her inne forteller om alle de negative sidene. Da kan du hvertfall forberede deg på dette i stedet for at det kommer som en overraskelse.

Når det gjelder Øst-Europa har Ungarn et godt rykte og er ganske populært.

Anonymous poster hash: a891b...ea1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke vurdert noe slikt da? Da slipper du realfag, bare en ukes forkurs så får du startet på medisin. Tar jo ett år mer enn ved vanlig løp, men så slipper du å bruke året på å ta opp realfag. Jeg har brukt ett år på det, og jeg lover deg at det ikke finnes noe kjedligere enn det.

http://www.amh.no/no/aktuelt_pa_atlantis/Drømmer+du+om+å+bli+lege%3F.b7C_wlrSWW.ips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?? Er det sant?

Teller realfags-/tilleggspoeng i utlandet?

Nei, tilleggs-, alders- eller fordypningspoeng teller ikke utenfor Norge.

Så det betyr at snittet mitt ikke går opp i utlandet da? For noe dritt!

ts

Anonymous poster hash: da8c5...05d

Ærlig talt, TS. Jeg mener ikke å si dette for å være slem, men jeg synes det er meget naivt å satse Øst-Europa når du ikke vet noe som helst om det. Dersom du søker via Norge så teller tilleggspoengene dine. Dette er svært vanlig (og burde nesten vært allment kjent i Norge) og mange søker via Bjørknes. 1+5-programmet er svært populært.

Anonymous poster hash: a891b...ea1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?? Er det sant?

Teller realfags-/tilleggspoeng i utlandet?

Nei, tilleggs-, alders- eller fordypningspoeng teller ikke utenfor Norge.

Så det betyr at snittet mitt ikke går opp i utlandet da? For noe dritt!

ts

Anonymous poster hash: da8c5...05d

Selvfølgelig ikke. Poengregel er eget i Norge. Det kan være andre land har sine andre regler, men det eneste som gjelder er snittet på vitnemålet. Ergo du må ta opp igjen fag. Hvorfor kan du ikke bare blir boende der du er og ta videreutdanning?

Anonymous poster hash: b381c...636

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...