Gå til innhold

STUDENTER: tips i hverdagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, men sånn er det jo for høyrehendte og da. Anonymous poster hash: ed65d...758

Ja, det vet jeg. Det er derfor jeg ikke ser på det som noe problem, for det er jo sånn for alle :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg skriver ned absolutt alle powerpointdokumenter for hånd. Kall meg gal, som mine medstudenter gjør, men det sitter mye bedre enn hvis jeg bare leser gjennom stoffet. Det gjør det også lettere for meg å visualisere stoffet, fordi jeg husker hvilken side det stod på, hvilke farger jeg brukte, at det kom en blekkflekk der, osv.

Anonymous poster hash: 00f80...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk opp alle post-it-lappene til å lage en skummel ansiktsmaske, når du kjeder deg fordi pensum er døll. Plutselig trenger du en post-it-lapp, og du er tom :(

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere tips noen?

Å sette av tid til å gjøre annet enn å lese også!

Jeg er ute i praksis nå, og har endel oppgaver vedsiden av, og klarer ikke å legge det fra meg. Blir faktisk helt utslitt psykisk av å først være på praksis 7,5 time, også komme hjem og lese om det samme. På søndag skal jeg ta meg velfortjent fri (haha, som om jeg klarer det...).

Anonymous poster hash: 2fb0a...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett tips til: Ha EN skriveblokk for hvert fag/emne. (spørs litt på størrelsen av emnet da, er det over ganske kort tid og sånn så trenger man ikke ha en hel skriveblokk)

Da jeg startet å studere brukte jeg samme blokk til alt, det ble forvirrende :P Har også sett noen i klassen har samme blokk til alt.

Nå har jeg en blokk til hvert fag, og en "skribleblokk" som jeg bruker i alle fag, som jeg bare bruker til øvelser og småting som jeg ikke trenger å lese om igjen. Så slipper jeg å ta opp plass i "fagblokkene" med skriblerier.

Jeg vurderer også å kjøpe meg en liten perm for hvert fag, men får se etterhvert hvor mange ark det blir.

Endret av Kjempeliten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ett tips til: Ha EN skriveblokk for hvert fag/emne. (spørs litt på størrelsen av emnet da, er det over ganske kort tid og sånn så trenger man ikke ha en hel skriveblokk)

Da jeg startet å studere brukte jeg samme blokk til alt, det ble forvirrende :P Har også sett noen i klassen har samme blokk til alt.

Nå har jeg en blokk til hvert fag, og en "skribleblokk" som jeg bruker i alle fag, som jeg bare bruker til øvelser og småting som jeg ikke trenger å lese om igjen. Så slipper jeg å ta opp plass i "fagblokkene" med skriblerier.

Jeg vurderer også å kjøpe meg en liten perm for hvert fag, men får se etterhvert hvor mange ark det blir.

Forsåvidt en god idé, men jeg har tre fag på en dag, og ca 5 forskjellige bøker til HVERT fag. Jeg har ikke plass til 3 forksjellige permer da! Men jeg skriver notatene mine over på pc iløpet av et par dager, og sorterer de der etter fag, for så å printe de flott ut og plassere i egne permen. Så blokken er mer "midlertidig" lagringsplass for notater... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har begynt å trene etter undervisningen, og benytter det som en sjanse til å late som jeg går hjem, og så går jeg tilbake til skolen etterpå og sitter på et "hemmelig" grupperom og jobber sammen med noen fra en annen klasse (vi deler tre fag) frem til 19-20 på kvelden.

Klassekameratene mine tror jeg er supersmart :laugh:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg har begynt å trene etter undervisningen, og benytter det som en sjanse til å late som jeg går hjem, og så går jeg tilbake til skolen etterpå og sitter på et "hemmelig" grupperom og jobber sammen med noen fra en annen klasse (vi deler tre fag)  frem til 19-20 på kvelden.

 

Klassekameratene mine tror jeg er supersmart :laugh:

Haha!

Anonymous poster hash: 7e855...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver ned absolutt alle powerpointdokumenter for hånd. Kall meg gal, som mine medstudenter gjør, men det sitter mye bedre enn hvis jeg bare leser gjennom stoffet. Det gjør det også lettere for meg å visualisere stoffet, fordi jeg husker hvilken side det stod på, hvilke farger jeg brukte, at det kom en blekkflekk der, osv.

Anonymous poster hash: 00f80...18b

Dette gjør jeg også. Mine medstudenter ser også på meg med store øyne når jeg forteller det.  :fnise:

Anonymous poster hash: a67b8...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 skrivebok per fag. Kjenner flere som har prøvd seg på flere fag i en bok og jeg får bare noia av tanken. Mister jo helt kontrollen.

Jeg har også brukt 1 perm per fag, hvor jeg deler kapitler/emner med en million postitlapper. Jeg bruker lite blyant, mest penner og en god del korrekturlakk. Må muligens skaffe en blyant til kjemi og diverse til høsten.

Har ikke markert så mye, men brukt tusjene til å farge tankekart, har en tendens til å huske farger og da husker man også det viktigste som står der.

Drikkeflaske!! En som ikke lager lyd, skikkelig irriterende i timene.

Almanakk er kjekt, men må innrømme jeg bruker mobilen mye mer. Som å ta bilde av beskjeder, haha. Toppen av latskap.

Jeg har aldri eid en Mac og kommer sikkert aldri til å eie en, holder fint med en vanlig pc som gjør jobbet like bra om ikke bedre. Jeg har gått for asus, håper den holder i 3 år til.

Takk for påminnelsen om å shoppe mens man har penger, og jeg som skulle kjøpe bil til skoleåret starter også. Ser ut som jeg blir en fattig student hvertfall. Gleder meg til å lese mer tips om mat og slikt, lønner seg å bake brød? Lage større mengder mat? Kanskje man må kjøpe fryser. Aah, alle disse tankene

Anonymous poster hash: 311c6...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Meeeeer

Er så motivert for studiestart at jeg har starta med pensum! Håper det varer

Anonymous poster hash: 7e855...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meeeeer

Er så motivert for studiestart at jeg har starta med pensum! Håper det varer

Anonymous poster hash: 7e855...a10

Haha heldig du! Slik er det ikke her i gården :P Leser ting som er relatert til yrket jeg er i, og utdanner meg til, men det er ikke i nærheten av å være pensum. Men nå syns jeg mye av pensum er tull... 

Ang skrivebok som nevnt over her; jeg bruker en til hvert fag, men har satt skilleark ca midt i og kan bruke en del til hjemmenotater og en del til skolenotater. Og så markeres forelesningene med tynne post-it lapper så jeg lett kan finne de. Men jeg er deltidsstudent og har kun undervisning en uke i måneden.

Anonymous poster hash: 0078e...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Almanakk bør ALLE ha! Notater skriver jeg på pc i forelesningene (slik som de fleste andre i klassen min iallefall). Kjøp noen små matbokser som du kan pakke med deg f.eks nøtter eller noe frukt i, gull verdt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Almanakk bør ALLE ha! Notater skriver jeg på pc i forelesningene (slik som de fleste andre i klassen min iallefall). Kjøp noen små matbokser som du kan pakke med deg f.eks nøtter eller noe frukt i, gull verdt. 

Helt uenig. Har prøvd ett par ganger, men syns det bare blir unødvendig mye å drasse på. Bortkastede penger..

Anonymous poster hash: 0078e...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mine tips!

 

- Snakk med deg selv. Lek at du sitter foran en klasse og lær bort stoffet! En av de enkleste måtene å lære noe ordentlig er å lære det bort. Jeg pleier ofte å reservere et lite grupperom for å kunne snakke høyt. Eventuelt blir jeg hjemme for å bruke denne studieteknikken.

 

- Les inn vanskelige emner på mobilen din og hør på opptakene når du sitter på bussen, går til skolen osv. Også før du legger deg. Altså bytt ut musikken din med opptakene en gang i blant.

 

- Sørg for å finne en kollekvie gruppe. Her er det viktig å ikke bare velge venner fordi de er vennene dine. Men let etter noen som leser like mye som deg og er interessert i å lære mest mulig. Her kan man også bruke studieteknikken om å bytte på å lære bort. Del inn et emne der alle leser på litt hver og deretter fremfører det til de andre på gruppen.

 

- Skal du pugge noe som kan tegnes, tegn det! Heng det på veggen foran senga, pulten eller et sted du ofte ser på.

 

- Les til faste tider og skill godt mellom fritid og skole.

 

Sikkert mange ting som har blitt nevnt tidligere, men dette er noen punkter jeg følger med suksess i hvert fall :laugh:

 

- Øv på å skrive eksamensoppgaver! Formulering og oppbygning av eksamensbesvarelser er veldig viktig. Derfor er det gull verdt å finne tidligere oppgaver og ta seg tid til å svare på de. Helst uten hjelpemidler.

 

Edit: Forresten, er det noen som har lest "fra stryk til toppkarakter"? Noen erfaringer med denne? Har litt lyst til å bestille den, men vil gjerne høre litt erfaringer først.

Endret av Studentene
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig. Har prøvd ett par ganger, men syns det bare blir unødvendig mye å drasse på. Bortkastede penger..

Anonymous poster hash: 0078e...38b

Det syntes jeg også helt til jeg fikk deltidsjobb, ett verv, flyttet sammen med samboeren min og fikk orden på treningen. Er ikke så viktig med Almanakk hvis man kun skriver opp forelesninger liksom

Anonymous poster hash: 7e855...a10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjoppa

Det syntes jeg også helt til jeg fikk deltidsjobb, ett verv, flyttet sammen med samboeren min og fikk orden på treningen. Er ikke så viktig med Almanakk hvis man kun skriver opp forelesninger liksom

Anonymous poster hash: 7e855...a10

Det har jeg hatt hele tiden, og syns det er greit å bære på minst mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syntes jeg også helt til jeg fikk deltidsjobb, ett verv, flyttet sammen med samboeren min og fikk orden på treningen. Er ikke så viktig med Almanakk hvis man kun skriver opp forelesninger liksom

Anonymous poster hash: 7e855...a10

Min løsning er kalender på mobilen, det funker helt strålende. Og det viktigste, jeg slipper å bære med meg noe ekstra. Mobilen har jeg alltid med meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...