Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

VGS var tider det ja. Da alle bøkene var på norsk, hadde bilder, og svarene på alle oppgaver vi fikk var mulige å finne svar på i den boken :gjeiper:

Ååå ja også kunne vi skrive noveller til tentamen :fnise:

Eller var det på ungdomsskolen? Uff her begynner vi å bli gammel gitt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal skrive forprosjekt til masteren denne høsten. Men uten noen frister langsmed, tre andre gruppearbeid og slappe lærere så blir jeg enda slappere og kommer ikke i gang! Paniiikk! :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å studere på høyskolenivå er uten tvil mye tøffere enn å være elev på VGS, men det er MYE mere givende for min del. Så jeg savner absolutt ikke VGS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre relativt store oppgaver som skal inn til neste søndag, og jeg får bare ikke til å skrive noe!! Blir så utrolig frustrert og har fått fagstoffet opp til ørene!

I tillegg har jeg 500 kroner på konto, og må leve på knekkebrød og nudler frem til neste utbetaling av studielånet. Ååååh, må til og med rasjonere dopapiret liksom!!! :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dreamdrops

Leser mange av dere lengter tilbake til vgs fordi "alt var så lett da". Vel, det er det ikke, og det kan dere krangle så mye dere vil på :) Går vg3 påbygg nå, og er ingen dans på roser. 10 timer norsk i uka, historie, matte, naturfag, sosiologi; mye tungt stoff som man nesten MÅ være interessert i for å komme gjennom. Man kan selvsagt komme gjennom med akkurat en ståkarakter, men for meg med høye ambisjoner kan det bli ganske tungt til tider.

Jeg gleder meg supermasse til universitetet for da har jeg valgt noe jeg VIRKELIG vil og interesserer meg for :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Raindrops

Leser mange av dere lengter tilbake til vgs fordi "alt var så lett da". Vel, det er det ikke, og det kan dere krangle så mye dere vil på :) Går vg3 påbygg nå, og er ingen dans på roser. 10 timer norsk i uka, historie, matte, naturfag, sosiologi; mye tungt stoff som man nesten MÅ være interessert i for å komme gjennom. Man kan selvsagt komme gjennom med akkurat en ståkarakter, men for meg med høye ambisjoner kan det bli ganske tungt til tider.

Jeg gleder meg supermasse til universitetet for da har jeg valgt noe jeg VIRKELIG vil og interesserer meg for :)

Det er bare ett år siden jeg gikk ut av vgs, allmen påbygging. Min personlige mening er at det var relativt enkelt. Selvfølgelig måtte jeg jobbe, selvfølgelig var jeg drittlei av norsk 1o timer i uka, men det var ikke direkte vanskelig synes jeg, selv om jeg hadde høye ambisjoner og gikk ut med høyt snitt.

Det er absolutt mye morsommere og mer givende å studere på høyskole, og jeg ville ikke gått vgs om igjen om jeg så hadde fått betalt for det. Men det forandrer ikke det faktum at det var mye mer avslappende (for meg iallefall) å gå på vgs. Det var rett og slett mindre krevende synes jeg, selv om jeg nå har fag som interesserer meg mer :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser mange av dere lengter tilbake til vgs fordi "alt var så lett da". Vel, det er det ikke, og det kan dere krangle så mye dere vil på :) Går vg3 påbygg nå, og er ingen dans på roser. 10 timer norsk i uka, historie, matte, naturfag, sosiologi; mye tungt stoff som man nesten MÅ være interessert i for å komme gjennom. Man kan selvsagt komme gjennom med akkurat en ståkarakter, men for meg med høye ambisjoner kan det bli ganske tungt til tider.

Jeg gleder meg supermasse til universitetet for da har jeg valgt noe jeg VIRKELIG vil og interesserer meg for :)

I forhold til hvor mye arbeidsmengde jeg har nå, og hvor mye mer krevende det er å skrive skikkelige tekster? Vel ja jeg mener fremdeles VGS var mye lettere, flere fag, mindre pensum, mindre krav, ikke like stress, ikke like nøye med alt. Med alt jeg slapp unna med på VGS så er Universitetet mye mer krevende ja.

Selvfølgelig kan jeg krangle på det, jeg har jo vært gjennom det du går gjennom nå og i tillegg jeg er ferdig med bacheloren min så ja jeg vet veldig godt hva jeg snakker om ;)

Men jeg skal ikke krangle med deg om det uansett :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoho, er det litt bitchy av meg å komme inn her for å klage på at jeg ikke kommer i gang med å lese Twilight boka mi? ;) Vel, det er sant. Jeg skal skrive arbeidskrav om serien, men finner liksom ikke leselysten. I tillegg har jeg studieuke og har ikke studert en shit. Jeg har pensum jeg burde ha lest og et annet arbeidskrav jeg burde ha skrevet, men meeeeh.. Vondt i vil ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Jeg sliter SÅNN med å lese, enda jeg tar dobbelt opp med studiepoeng. Satser på å lese i hele morra etter en hard treningsøkt og litt kollokvie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser mange av dere lengter tilbake til vgs fordi "alt var så lett da". Vel, det er det ikke, og det kan dere krangle så mye dere vil på :) Går vg3 påbygg nå, og er ingen dans på roser. 10 timer norsk i uka, historie, matte, naturfag, sosiologi; mye tungt stoff som man nesten MÅ være interessert i for å komme gjennom. Man kan selvsagt komme gjennom med akkurat en ståkarakter, men for meg med høye ambisjoner kan det bli ganske tungt til tider.

Jeg gleder meg supermasse til universitetet for da har jeg valgt noe jeg VIRKELIG vil og interesserer meg for :)

Jeg gleder meg over entusiasmen din for å studere.

Men man merker fort forskjellen på å være elev og å være student :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dreamdrops

I forhold til hvor mye arbeidsmengde jeg har nå, og hvor mye mer krevende det er å skrive skikkelige tekster? Vel ja jeg mener fremdeles VGS var mye lettere, flere fag, mindre pensum, mindre krav, ikke like stress, ikke like nøye med alt. Med alt jeg slapp unna med på VGS så er Universitetet mye mer krevende ja.

Selvfølgelig kan jeg krangle på det, jeg har jo vært gjennom det du går gjennom nå og i tillegg jeg er ferdig med bacheloren min så ja jeg vet veldig godt hva jeg snakker om ;)

Men jeg skal ikke krangle med deg om det uansett :)

Det er fullt mulig! Sier ikke noe om at jeg har det verre enn dere på høyskole/universitetsnivå, mente bare det ble litt feil å si at VGS er så mye lettere :) Det er store krav til pensum, forståelse av pensum, skriving av tekster, og ikke minst dødskjedelige unødvendige ting som vi MÅ gjennom fordi det står på læreplanen. F. eks lese en norrøn saga og se et filma teaterstykke og deretter gjøre en analyse. Er så klart ikke det verste man kan komme borti, men fortsatt helt unødvendig, noe som automatisk gjør at ting virker litt vanskeligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke påbygging var vanskelig. Hadde hørt SÅ mye om hvor ufattelig grusomt det var, så jeg ble mildt sagt overraska når jeg begynte.. det er mye tørt stoff, ja, men jeg syns ikke det var spesielt ille å komme igjennom. Unntatt matten, kanskje, men det er fordi jeg er elendig i matte :P

Kom på at jeg burde begynne på ex.phil-oppgaven min snart! Språkfilosofi.. lingvistisk relativitet og Pirahã-stammen i Brasil. Egentlig ganske interessant oppgave, problemet er at jeg henger meg altfor mye oppi kulturen og levesettet til disse Pirahãene, og glemmer at det er språkfilosofi jeg skal skrive om :fnise: kulturnerd, jepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Dreamdrops

Jeg gleder meg over entusiasmen din for å studere.

Men man merker fort forskjellen på å være elev og å være student :)

Ja, gleder meg kjempe masse!

Det er en av grunnene til at jeg ser sånn fram til det. Studentmiljø/stundenttilværelse. Gleder meg liksom til å merke den forskjellen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Det er fullt mulig! Sier ikke noe om at jeg har det verre enn dere på høyskole/universitetsnivå, mente bare det ble litt feil å si at VGS er så mye lettere :) Det er store krav til pensum, forståelse av pensum, skriving av tekster, og ikke minst dødskjedelige unødvendige ting som vi MÅ gjennom fordi det står på læreplanen. F. eks lese en norrøn saga og se et filma teaterstykke og deretter gjøre en analyse. Er så klart ikke det verste man kan komme borti, men fortsatt helt unødvendig, noe som automatisk gjør at ting virker litt vanskeligere.

Har nok samme oppfatning som flere andre her, vgs er (mye) lettere jo. Jeg klarte meg gjennom meg gode karakterer selv om jeg sov 3-4 timer hver natt (søvnproblemer), og nå sliter jeg meg gjennom alle fag selv om jeg sover mye, spiser riktig, trener, og er veldig engasjert i faget mitt. Det er faktisk mye tyngre. Fins også mye man MÅ gjennom på universitetet, som exphil og exfac, og en god del bøker man ikke liker.

Eneste som gjør at man holder ut er at man selv virkelig vil dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig! Sier ikke noe om at jeg har det verre enn dere på høyskole/universitetsnivå, mente bare det ble litt feil å si at VGS er så mye lettere :) Det er store krav til pensum, forståelse av pensum, skriving av tekster, og ikke minst dødskjedelige unødvendige ting som vi MÅ gjennom fordi det står på læreplanen. F. eks lese en norrøn saga og se et filma teaterstykke og deretter gjøre en analyse. Er så klart ikke det verste man kan komme borti, men fortsatt helt unødvendig, noe som automatisk gjør at ting virker litt vanskeligere.

Ååå diktanalysene.....det savner jeg virkelig ikke! Jeg har aldri fått med meg hva det var vitsen for :fnise:

Men det å være student er herlig da :jepp:

Neinei, men nå i retroperspektiv (om man kan si det) så syns jeg det var mye lettere, eller i hvertfall litt mer slakkere, eller vel jeg var i hvert fall det :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg henger sånn etter med anatomielesingen til eksamen jeg har i begynnelsen av desember, og jeg sliter sånn med medikamentregning!!!

Har bare lyst å gråte...ååååååå :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dreamdrops

Jeg henger sånn etter med anatomielesingen til eksamen jeg har i begynnelsen av desember, og jeg sliter sånn med medikamentregning!!!

Har bare lyst å gråte...ååååååå :tristbla:

Å så dumt da.. :tristbla:

Du går førsteåret på sykepleierskolen eller?

Pappa ble ferdig i fjor, så vet hvordan du har det, var jo med gjennom hele prosessen :fnise:

Ønsker deg masse lykke til! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å studere på høyskolenivå er uten tvil mye tøffere enn å være elev på VGS, men det er MYE mere givende for min del. Så jeg savner absolutt ikke VGS.

HELT enig! For første gang kan jeg studere (så å si) kun fag jeg synes er spennende! Uten å få med den treige norsken, de forferdelig kjedelige naturfagtimene, etc. Det er definitivt tøffere - men også mye lettere å holde motivasjonen oppe. Dessuten vet jeg at det jeg leser nå er jeg rett og slett nødt til å kunne - siden jeg skal bruke det i arbeidslivet senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå. Som jeg angrer på å ikke ha vært mer strukturert fra starten av semesteret. Haha! Nå har jeg så mange oppgaver på gang at det skukke værra mulig. Har også konstant skrivesperre, høhø. Men nytter vel ikke å klage når en har satt seg i det selv. Skulle bare ønske at jeg ikke hadde vært så dum at jeg sa ja til å jobbe i tillegg. Jobber 0730 til 1530 hele uka, og må sette meg ned med oppgavene rett etter jobb. Hadde vært greit om jeg hadde god tid, elsker å gjøre ting fra bunnen av, men når jeg er stressa får jeg skrivesperre, og produserer atter mer stress. Ond sirkel.

Jaja, fra og med lørdag har jeg fri fra jobb og skal jobbe superstrukturert med de tre oppgavene. Vurderer å lage studiedagbok bare for å motivere meg selv. Fagene er gøy, men detter av lesinga når jeg blir sittende fast i oppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...