Gå til innhold

selvmord er det egoistisks


Marekatta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

skjønte ikke helt spørsmålet. mener du: hvorfor mener man at selvmord er egoistisk? i så fall er det selvsagt fordi det påfører så mange rundt en ubotelig smerte som de må bære på livet ut.og DET er egoistisk å påføre sine nærmeste (ektefelle, barn, søsken, foreldre, venner)...

i min familie var det to selvmord på 10 år. så jeg vet hvilken smerte dette bringer med seg for alle rundt. i enkelte tilfeller skades de rundt for livet. og de vil for alltid plages av hva de kunne gjort annerledes. i tilfellene jeg snakker om i min familie førte det ene tilfellet indirekte til det andre.. det er grusomt, spesielt når det siste gjaldt et barn/ungdom.

selvmord er ingen løsning. og jeg tror fra et åndelig ståsted at det er en slags synd. jeg er ikke veldig troende men jeg tror på alt godt og at universet vil jobbe til din fordel når du virkelig ønsker deg noe. og at natten aldri er mørkere enn i timen før soloppgang.... ting blir bedre....



Anonymous poster hash: 90dd6...9f5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at mange som tar selvmord er så langt nede at de ikke klarer å tenke på konsekvensene for de rundt. Jeg synes derfor ikke det er egoistisk.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at mange som tar selvmord er så langt nede at de ikke klarer å tenke på konsekvensene for de rundt. Jeg synes derfor ikke det er egoistisk.

det er sant. jeg har hørt psykologer si at enkelte som gjennomfører selvmord er så langt nede at de kun ser det som et gode for omverdenen at de forsvinner. men faktum er jo at det er en vrangforestilling utløst av psykiske problemer. rent logisk og etisk er selvmord egoistisk.. for man handler.på egen smerte og egne følelser og tenker ikke på de rundt som blir merket for livet..

Anonymous poster hash: 90dd6...9f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en gang om noen som slet veldig psykisk og var suicidal. Og jeg husker veldig godt delen hvor hun skrev at for de som er så langt nede at de vurderer å ta sitt eget liv er det totalt motsatt av dem å være egoistisk, fordi i sitt eget, forvirra sinn er man en såpass stor byrde og et så mislykket menneske at man gjør andre en tjeneste ved å ta sitt eget liv, og la folk slippe å bry seg om dem.

Før tenkte jeg akkurat det samme som deg, men akkurat dette åpnet øynene mine veldig.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, man kan se det fra to sider.

Det er egoistisk å ta livet av seg fordi de rundt en blir triste.

Det er også egoistisk av de rundt å forvente at personen skal leve kun for at de ikke skal bli triste.

For noen er livet uutholdelig.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På et overfladisk plan kan man kanskje si at selvmord er egoistisk, siden personen tar mer hensyn til sitt eget ønske om å ta livet av seg enn til omverdenens eventuelle ønske om at han eller hun ikke skal det. Samtidig ville de færreste omtale noen som egoistisk hvis dhun eller han tok mer hensyn til sitt eget ønske om å leve enn til omverdenens eventuelle ønske om at de skulle ta livet av seg.

Dypest sett er selvmord en tilintetgjørelse av egoet og således det minst egoistiske et individ kan gjøre.



Anonymous poster hash: e5256...a02
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er særlig egoistisk å ta sitt eget liv. Joda alt er relativt, men jeg mener en bør bestemme selv om en vil leve eller dø uten at det bør bli sett på som et egoistisk valg uansett hva en velger.

Om de menneskene rundt den som tar sitt eget liv hadde vist hvilke lidelser og hvor vondt den personen har det er det ikke da minst like egosentrisk å be menneske leve med store lidelser?

Alle skal vi dø, døden er kanskje ikke det verste ved livet men det å ha et liv med så mye smerte og lidelse dag ut og dag inn er muligens enda være enn å dø, og samtidig bli stemplet som egoist fordi de etterlatte mener lidelsen i livet er langt bedre enn døden fordi de synes det er fælt å sørge det synes jeg er trist. Om en vil leve eller om en vil dø er opp til hver og en og noe jeg mener overhode ikke er egosentrisk.

Nå høres det ut som jeg er veldig "for selvmord" noe jeg selvsagt ikke er, men jeg har aldri skjønt hvorfor noen mener det er en egoistisk handling.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk lider så mye at de ikke holder ut, kan det knapt kalles egoisme.

Anonymous poster hash: 16fab...3c0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er egoistisk. Man er gjerne dypt deprimert og uten noe som helst lyst på livet når man først velger å ta det. Skal man da lide seg gjennom livet for å ikke gjøre familien trist?

Ja det vil være enormt vanskelig for de som mister en venn eller et familiemedlem, men det er trist og vanskelig om det er en naturlig død også.

Så sett at man har slitt i flere måneder eller kanskje år, og har søkt andre muligheter så synes jeg ikke det er egoistisk.

Livet er ikke alltid en gave...



Anonymous poster hash: c1eb4...023
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er sant. jeg har hørt psykologer si at enkelte som gjennomfører selvmord er så langt nede at de kun ser det som et gode for omverdenen at de forsvinner. men faktum er jo at det er en vrangforestilling utløst av psykiske problemer. rent logisk og etisk er selvmord egoistisk.. for man handler.på egen smerte og egne følelser og tenker ikke på de rundt som blir merket for livet.. Anonymous poster hash: 90dd6...9f5

Nå motsier du deg vel litt? Selvmord kan jo ikke være egoistisk om personen tror det er positivt for de rundt om den forsvinner.

Anonymous poster hash: c36df...450

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[---]

Livet er ikke alltid en gave...

Anonymous poster hash: c1eb4...023

Helt enig.

Livet er noe hver og en av oss har, ikke noe som har oss. Jo, det gjør vondt hvis noen du er glad i forlater livet for egen hånd, men det er den selvsagte rett vi alle har hvis livet ikke er til å holde ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktum er at alle valg vi tar i livet er egoistiske. Jeg har ikke noe problemer med å si at selvmord er egoistisk, men jeg vil ikke se på det som en negativ ting. Hvem skulle ellers velge for deg? Du tar dine egne valg.

Problemet er når man sier at selvmord er egoistisk fordi at det sårer mennesker rundt deg. Da danner vi en kjerne rundt dette. Vi kan ikke ta hensyn til alle mennesker til døgnets tidspunkter. Skal du bryte ut av ett samliv så risikerer du å såre den andre parten, men du kan ikke bli i forholdet fordi at du vet vedkommende vil knekke sammen.



Anonymous poster hash: 6d577...61d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke egositisk. Mer egoistisk å forlange at en annen person skal leve for din del.

Anonymous poster hash: 0e9a6...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dersom jeg får en alvorlig sykdom som er 100% dødelig med store smerter, invalidiserende og dømmer meg til måneder og kanskje år til å ikke kunne tørke meg selv en gang. Er det da virkelig egoistisk å avslutte mitt liv? Er det ikke mer egoistisk å forvente at jeg skal la døden ta meg naturlig bare for å slippe sin egen sorg?

Ikke alle tar livet sitt pga psykisk eller sosiale problemer, men også pga sykdom.

Anonymous poster hash: f75da...016

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en gang om noen som slet veldig psykisk og var suicidal. Og jeg husker veldig godt delen hvor hun skrev at for de som er så langt nede at de vurderer å ta sitt eget liv er det totalt motsatt av dem å være egoistisk, fordi i sitt eget, forvirra sinn er man en såpass stor byrde og et så mislykket menneske at man gjør andre en tjeneste ved å ta sitt eget liv, og la folk slippe å bry seg om dem.

Før tenkte jeg akkurat det samme som deg, men akkurat dette åpnet øynene mine veldig.

Veldig enig angående det du skriver om selvmord og psykisk sykdom. Endret av Jolene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktum er at alle valg vi tar i livet er egoistiske.

Anonymous poster hash: 6d577...61d

Med en sånn uttalelse tror jeg det er best at du bare snakker for deg selv.

Anonymous poster hash: e5256...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en sånn uttalelse tror jeg det er best at du bare snakker for deg selv.

Anonymous poster hash: e5256...a02

Hvilke handlinger gjør du som overhode ikke gagner deg på noen som helst måte i løpet av et år?

Anonymous poster hash: f75da...016

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...