Gå til innhold

Ta til meg noen katter i stedenfor!


Gjest TaraTarantell

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Noen bør vel tipse Dyrebeskyttelsen i Oslo og Akershus om TS!

Sterilisering og kastrering av katter er viktig både for kattenes egen helse og for å redusere antall hjemløse katter.

En kjønnsmoden usterilisert hunnkatt og en ukastrert hannkatt vil, hvis de får gå fritt, i gjennomsnitt produsere 12 unger i løpet av et år. Året etter vil disse 14 kattene kunne produsere 84 kattunger. Innen 10 år vil man kunne ende opp med over 89 millioner katter. Selvsagt skjer dette ikke i virkeligheten, men det illustrerer hvilken enorm formeringsevne katten har.

Tidlig kastrering av katter er anbefalt av det såkalte Katteutvalget nedsatt av Landbruksdepartementet som et forebyggende tiltak mot hjemløshet av katter. Både Norsk Huskattforening og Dyrebeskyttelsen ser i likhet med Dyrebeskyttelsen andre steder i verden gode resultater mot hjemløshet ved tidlig kastrering samt øremerking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er fortsatt - såvidt jeg vet - ikke ulovlig å ikke sterilisere/kasterer katter. Dermed er det vel opp til TS å ta den avgjørelsen, uansett hva andre måtte synes om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er fortsatt - såvidt jeg vet - ikke ulovlig å ikke sterilisere/kasterer katter. Dermed er det vel opp til TS å ta den avgjørelsen, uansett hva andre måtte synes om den.

Men saken blir jo en helt annen når hun har tenkt og "ta til seg" katter fra Dyrebeskyttelsen. De KREVER faktisk at kattene blir kastrert! Og man må skrive under en avtale på dette, da dyrebeskyttelsen ved siden av og omplassere katter, prøver og bekjempe tallet av husløse katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men saken blir jo en helt annen når hun har tenkt og "ta til seg" katter fra Dyrebeskyttelsen. De KREVER faktisk at kattene blir kastrert! Og man må skrive under en avtale på dette, da dyrebeskyttelsen ved siden av og omplassere katter, prøver og bekjempe tallet av husløse katter.

Da er det snakk om kontraktsbrudd, noe som er ulovlig. Har selv hund fra FIDO, og skrev under på at jeg ikke skulle få valper på henne, og heller ikke gi henne bort/avlive henne uten å kontakte dem først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TaraTarantell
Du er jo temmelig på jordet! :frustrert:

fordi jeg vil parre to huskatter som er friske???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Da er det snakk om kontraktsbrudd, noe som er ulovlig. Har selv hund fra FIDO, og skrev under på at jeg ikke skulle få valper på henne, og heller ikke gi henne bort/avlive henne uten å kontakte dem først.

Ja, der er dermed kanskje ikke så lurt av deg og skrive at det er opp til TS og gjøre den avgjørelsen uansett hva "oss andre" måtte mene om den saken.

Slik du skriver innlegget kan man fort tolke at du støtter h*n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
fordi jeg vil parre to huskatter som er friske???

Nei, fordi du tross av Dyrebeskyttelsens holdninger, trosser deres betingelser. Og du skriver at du skal "lage" en ny rase? :lersåjegtisserpåmeg:

Du har vel lest litt om hvordan "slike" formaliteter foregår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TaraTarantell
Æsj, det var sent :ler: 3 måneder tenker jeg.

Dyrebeskyttelsen sa jeg måtte gjøre det når de er 7-8 måneder..

masse forskjellige meninger her, blir jo helt forvirret! :forvirra:

hvis dem er utekatter tar det lengre tid. med hunnkatter så må dem kastreres når dem er 6 månter hvis dem bor i byen. men hvis dem er innekatter og utekatter utgjør det en forskjell på når dem blir kjønnsmodne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TaraTarantell
Nei, fordi du tross av Dyrebeskyttelsens holdninger, trosser deres betingelser. Og du skriver at du skal "lage" en ny rase? :lersåjegtisserpåmeg:

Du har vel lest litt om hvordan "slike" formaliteter foregår?

det var ikke ment så ille da. men å parre to man syns er fine å se hva som blir av dem er ikke sykt. lesådutisserådegdavelduskaljoikkehakattene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der er dermed kanskje ikke så lurt av deg og skrive at det er opp til TS og gjøre den avgjørelsen uansett hva "oss andre" måtte mene om den saken.

Slik du skriver innlegget kan man fort tolke at du støtter h*n.

Jeg forsto det slik at TS ønsker å parre to huskatter, og at de ikke nødvendigvis trenger å komme fra dyrebeskyttelsen. Men det kan selvsagt være at jeg har misforstått.

Det jeg forsvarer er folks rett til å gjøre som de selv vil, og jeg synes det er mer hårreisende at noen blir skjelt ut og blir fortalt i en tråd at de er "helt på jordet" og det som verre er fordi de ønsker å parre huskatter enn jeg synes om selve saken. (Da snakker jeg kun om det å parre huskatter, ikke kontraktsbrudd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del, får vondt i magen når jeg leser Ts sine innlegg :tristbla:

Håper h*n tenker gjennom dette litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TaraTarantell
Jeg forsto det slik at TS ønsker å parre to huskatter, og at de ikke nødvendigvis trenger å komme fra dyrebeskyttelsen. Men det kan selvsagt være at jeg har misforstått.

det er korrekt du! verre er det ikke men noen liker tydeligvis at huskatter blir parret videre oxo. overfladisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TaraTarantell
Jeg for min del, får vondt i magen når jeg leser Ts sine innlegg :tristbla:

Håper h*n tenker gjennom dette litt..

får du vondt i magen av at to katter her vil få et rom som skal deles av fordi den ene blir en hannkat for at jeg skal selge dem videre?

kanskje jeg lager en hjememside for dem som så mange andre og jeg kan reklamere for dem på qxl, finnno og alt. blir dem ikke solgt beholder jeg dem hjerne! :) nei du. les igjennom orntlig så vet du hva jeg vil frem tilø!!

Endret av TaraTarantell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er korrekt du! verre er det ikke men noen liker tydeligvis at huskatter blir parret videre oxo. overfladisk.

Vel, jeg synes selv det er unødvendig å bevisst parre huskatter når det er så overflod av dem fra før. Men det er jo opp til deg uansett. Så lenge du ikke har skrevet under en kontrakt - eller på annen måte lovet at du ikke skal parre dem - så er det jo lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TaraTarantell
Vel, jeg synes selv det er unødvendig å bevisst parre huskatter når det er så overflod av dem fra før. Men det er jo opp til deg uansett. Så lenge du ikke har skrevet under en kontrakt - eller på annen måte lovet at du ikke skal parre dem - så er det jo lovlig.

da er det en overflod av katter generelt da?? og hvorfor verre med huskatter enn rasekatt? for det sier jo mange. ikke direkte nei. nei da. men det er det som blir sagt her merker jeg og jeg forstår ikke hvorfor. hvorfor er det liksom bra avle frem rasekatter i steden for huskatter??????

ja lovlig er det visst ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Felicia_*

Tara, jeg blir uendelig provosert av din uvitenhet. Det verste er at det er fryktelig mange som tenker som deg.

Litt på siden, men jeg mistenker at grunnen til at du ikke vil ha bengal (som overhodet ikke er en stygg katt) er at oppdretterne ikke ville selge kattene sine til deg.

Kan du tenke deg at dyrebeskyttelsen (smak på ordet), vet hva de gjør når de ønsker å redusere antall huskatter som blir født?

En viktig forskjell på å drive avl på rasekatter og huskatter er at rasekatter koster så mye at useriøse folk ikke ønsker å bruke fra 5000 og oppover på å kjøpe en katt. Huskatter kan hvem som helst få gratis og dette er med på å gjøre huskatter verdiløse, ikke bare i penger men også som individer og levende skapninger. Det ser du veldig godt nå i sommerferien, når folk bare reiser fra katten sin når det ikke passer å ha den lenger.

En annen ting er at, ja, du får kanskje gitt bort kattungene dine, men så lenge det er mange som tenker som deg så vil det alltid bli noen som ingen vil ha, som blir avlivet eller forlatt.

Jeg syns også at kattunger er blant verdens herligste skapninger og jeg hadde elsket ha et kull kattunger hjemme. Se dem leke og kose, vokse og utvikle seg :hjerter_rundt:

Men ikke så lenge det går på bekostning av tusenvis av andre katter! Det er i mine øyne 100% egoistisk.

Jeg håper du tenker deg godt om og tar deg tid til å lese litt rundt på nettet. Hvis du er så glad i katter som du gir inntrykk av, hvorfor ikke ta på deg frivillig arbeid hos dyrebeskyttelsen eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Tara, jeg blir uendelig provosert av din uvitenhet. Det verste er at det er fryktelig mange som tenker som deg.

Litt på siden, men jeg mistenker at grunnen til at du ikke vil ha bengal (som overhodet ikke er en stygg katt) er at oppdretterne ikke ville selge kattene sine til deg.

Kan du tenke deg at dyrebeskyttelsen (smak på ordet), vet hva de gjør når de ønsker å redusere antall huskatter som blir født?

En viktig forskjell på å drive avl på rasekatter og huskatter er at rasekatter koster så mye at useriøse folk ikke ønsker å bruke fra 5000 og oppover på å kjøpe en katt. Huskatter kan hvem som helst få gratis og dette er med på å gjøre huskatter verdiløse, ikke bare i penger men også som individer og levende skapninger. Det ser du veldig godt nå i sommerferien, når folk bare reiser fra katten sin når det ikke passer å ha den lenger.

En annen ting er at, ja, du får kanskje gitt bort kattungene dine, men så lenge det er mange som tenker som deg så vil det alltid bli noen som ingen vil ha, som blir avlivet eller forlatt.

Jeg syns også at kattunger er blant verdens herligste skapninger og jeg hadde elsket ha et kull kattunger hjemme. Se dem leke og kose, vokse og utvikle seg :hjerter_rundt:

Men ikke så lenge det går på bekostning av tusenvis av andre katter! Det er i mine øyne 100% egoistisk.

Jeg håper du tenker deg godt om og tar deg tid til å lese litt rundt på nettet. Hvis du er så glad i katter som du gir inntrykk av, hvorfor ikke ta på deg frivillig arbeid hos dyrebeskyttelsen eller lignende.

Jeg signerer denne helhjertet.

Bare i Oslo finnes det 10 000 - 15 000 husløse katter!! Ditt engasjement for katter bør brukes for å hjelpe de som allerede i livet, og ikke sette nye individer til verden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er det en overflod av katter generelt da?? og hvorfor verre med huskatter enn rasekatt? for det sier jo mange. ikke direkte nei. nei da. men det er det som blir sagt her merker jeg og jeg forstår ikke hvorfor. hvorfor er det liksom bra avle frem rasekatter i steden for huskatter??????

ja lovlig er det visst ja.

Grunnen til at det helst ikke skal avles videre på huskatt er fordi disse oftest gis bort. Hadde de blitt behandlet som en rasekatt og faktisk kostet penger ville det nok vært bedre. Dessverre syntes 80% av befolkningen i verden at huskatter skal man kjøpe gratis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt sagt!

Angående det som står på nettsidene til dyrebeskyttelsen, så er det gammel info. Nå kastreres ALLE katter før de omplasseres, kattunger på 3 mnd kastreres og chipmerkes. Kastrering så tidlig er ikke skadelig og det går helt fint å "få tak i bjellene". Tidligere så kastrerte vi ikke kattungene (jeg jobber der...), og i oppfølgingstelefonene etter omplasseringene så viste deg seg at 40% (FØRTI prosent) av de som hadde kjøpt kattunger og forpliktet seg til å id-merke/kastrere IKKE hadde gjort det(kontraktsbrudd).

Om du tar til deg en huskatt og fortsetter å avle den.... det er en utrolig egoistisk tankegang! Hvorfor kan du ikke heller hjelpe ved å ta til deg flere hjemløse katter eller engasjere deg for de som allerede er født! For alle kattunger din katt setter til verden, så er det noen "i andre enden" som blir satt på gata i en eske eller slengt i søpla eller satt ut i skogen.

Selv om du har plass til f.ex 10-15 katter, så er det ikke dermed sagt at du kan og skal ha så mange. Har du tenkt over matkostnader, vetrinærkostnader og all tiden du må bruke på å vaske, rydde og stelle? Og hva når du skal på ferie? Hvem vil passe x antall katter du har plass til på 100m2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...